<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
<div class="moz-cite-prefix">Bylo tady napsáno, že Dlouhé stráně
dostávajĂ za sluĹľbu stabilizace sĂtÄ› 4x vĂc, neĹľ je rozdĂl
spotovĂ˝ch cen. V tomto pĹ™ĂpadÄ› nÄ›co zĹŻstane agregátorovi za to Ĺľe
má zodpovÄ›dnost a celĂ© to Ĺ™ĂdĂ, ale nÄ›co by mÄ›lo zbĂ˝t i na jeho
oveÄŤky. <br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Ostatně ty spotové ceny - pokud mi FVE
udělá 55 KWh za den, do baterky se mi vejde 14 a z toho si ještě
nÄ›co nechám pro sebe, tedy do sĂtÄ› pošlu za ty maximálnĂ ceny jen
pÄ›tinu svĂ© vĂ˝roby, zas aĹľ takovĂ˝ zisk to nenĂ. Tohle by mohlo bĂ˝t
zajĂmavÄ›jšà a navĂc Ĺ™ĂzenĂ© tak, Ĺľe bych se o to nemusel starat.<br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix"><br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Anděl</div>
<div class="moz-cite-prefix"><br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 15.06.2024 v 6:12 Martin Záruba
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:cd12610f-4aee-4a37-9b05-512a60d55f90@volny.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
<p><font face="Arial">MyslĂm, Ĺľe z tohoto pohledu je to správná
Ăşvaha. Pouze jde o to, kolik procent baterie na to budete
muset rezervovat. A to z tohoto důvodu: Předpokládám, že
budete mĂt spotovĂ© ceny. A otázka je, zda povel dodávej proud
se bude alespoĹ pĹ™ibliĹľnÄ› krĂ˝t s ÄŤasem, kdy je proud nejdražšĂ
a u spotĹ™eby takĂ©. ZatĂm se mi zdá, Ĺľe odmÄ›na je menšĂ, neĹľ
rozdĂl ceny, kterĂ˝ zĂskáte chytrou manipulacĂ s nabĂjenĂm a
spotřebou podle den předem známé spotové ceny. Ale možná se
mĂ˝lĂm.</font><br>
</p>
<pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 15.6.2024 v 0:53 Vláďa Anděl
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:4a86c46a-2f9d-4e76-b657-6907ca2f42f8@vaelektronik.cz">
<meta http-equiv="Content-Type"
content="text/html; charset=UTF-8">
<div class="moz-cite-prefix">O těch agregátorech jsem čet tady <a
class="moz-txt-link-freetext"
href="https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-trendy-analyzy-sto-let-to-fungovalo-ted-to-drhne-energetiku-ceka-nejvetsi-zlom-od-edisona-253912"
moz-do-not-send="true">https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-trendy-analyzy-sto-let-to-fungovalo-ted-to-drhne-energetiku-ceka-nejvetsi-zlom-od-edisona-253912</a>Â
Jestli jsem to dobře pochopil, z baterià je potřeba vyrovnávat
rychlĂ© zmÄ›ny zátěže v sĂti. Ty pomalejšà uĹľ zvládnou
přečerpávačky a vodnà elektrárny. </div>
<div class="moz-cite-prefix">Podle informace, kterou jsem loni
na podzim dostal ze solárnĂ asociace, bylo loni v bateriĂch ve
FVE nainstalováno 1000 MWh. Pokud předpokládám
nabĂjenĂ/vybĂjenĂ 0,5C, je k dispozici vĂ˝kon 500 MW. Pokud je
to skuteÄŤnÄ› jen na pár minut, znamená to nemĂt baterii nabitou
na 100%, aby dokázala trochu energie přijmout, což by se dalo
pĹ™ĂpadnÄ› nahradit tĂm elektrokotlem. No a nemĂt ji ĂşplnÄ›
vybitou. Ale to omezenà bude jen o pár procent. Znamenalo by
to Ĺ™Ădit mÄ›niÄŤ nÄ›jakou chytrou krabiÄŤkou, která tĹ™eba u mĂ©ho
měniče Goodwe nahradà apku v mobilu.</div>
<div class="moz-cite-prefix">KdyĹľ by se takhle Ĺ™Ădilo tĹ™eba 100
000 měničů, agregátor by musel pracovat s nějakou rezervou.
Výpadek 1000 měničů je procento a při 10% rezervě by to mělo
být spolehlivé. Důležité je, aby v nějaké většà oblasti
nespadnul internet. Kdyby ta spolehlivost měla být i nezávislá
na internetu, pak nÄ›jakou rádiovou sĂĹĄ.<br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix"><br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Anděl<br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix"><br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 14.06.2024 v 19:01 Petr Labaj
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:5cbc50f3-54ea-2bbb-25af-7b68778c13a2@volny.cz">
<meta http-equiv="content-type"
content="text/html; charset=UTF-8">
<pre>Sumárně k oběma postům:
VyuĹľĂvánĂ kapacit domácĂch bateriovĂ˝ch ĂşloĹľišť nebo dokonce
baterek aut vypadá jako dobrý nápad.
PosÄŤĂtáme kapacity domácĂch baterek a baterek v autech,
a voilá - problém akumulace vyřešen.
Tedy jednoduché řešenà složitého problému. Něco podobného jako
jaderná fúze, ta je taky principiálně velmi jednoduchá.
NapĹ™ed k autĹŻm, kde je to (podle mÄ› minimálnÄ› zatĂm) pitomost
logická i technická.
O té technické jsem tady nedávno psal několik postů, jak je to s
obousměrným tokem energie. Některé systémy (např. japonský CHAdeMO)
to opravdu umà už ze standardu. Ale třeba náš evropský CCS 2 Kombo na
to sice uĹľ teoreticky nÄ›jakou podporu taky má, ale v praxi to zatĂm
umĂ snad jen Ford F-150 (a to ještÄ› jen se svĂ˝mi vlastnĂmi nabĂjeÄŤkami)
a teÄŹ novÄ› snad VW ID.7.
A v kaĹľdĂ©m pĹ™ĂpadÄ› to jistÄ› bude pod kontrolou auta (a tedy jeho Ĺ™idiÄŤe),
nikoli pod kontrolou nabĂjeÄŤky.
K logické stránce věci, která je teoreticky stejná pro domácà BESS i auta:
Jde o to, o co vlastnÄ› jde. V principu se Ĺ™ešà opravdu syrovĂ© skladovánĂ
a dodávánĂ energie. Na to nejsou kdovĂjak vysokĂ© poĹľadavky, a proto taky
odmÄ›na (vĂ˝kupnĂ cena) je nĂzká.
A druhá oblast je zajištěnà výkonové rovnováhy. Tedy možnost operativně
na pokyn a se zaruÄŤenĂ˝m vĂ˝sledkem pĹ™idávat nebo odebĂrat do/ze sĂtÄ› vĂ˝kon.
Toto uĹľ je sloĹľitÄ›jšĂ, s velkĂ˝m tlakem na spolehlivost. A podle toho je
to také výrazně lépe odměněno.
Vsuvka bokem: pĹ™ed nÄ›jakou dobou jsem se dĂval na ekonomiku pĹ™eÄŤerpávaÄŤek.
KonkrĂ©tnÄ› našich slavenĂ˝ch DlouhĂ˝ch stránĂ.
Oni utržà nÄ›co málo za to, Ĺľe v dobÄ› nĂzkĂ˝ch cen tlaÄŤĂ vodu nahoru a v dobÄ›
vysokých cen zase dolů. Jak si to asi představujà běžnà lidé.
Jenže 4x tolik oni utržà za to, že poskytujà služby výkonové rovnováhy.
Tedy že jsou připraveni na povel elektřinu dodat nebo spotřebovat.
TakĹľe z toho plyne, Ĺľe nemĹŻĹľou tu svou kapacitu nÄ›jak moc vyuĹľĂvat, protoĹľe
musà být stále připraveni dostat pokyn dej/ber. A to klidně i v době, kdy
to teoreticky nikdo nečekal, protože dojde třeba k nějaké mimořádce.
No a protože je to důležité, tak za to poskytovatel dostane dost vysokou
odmÄ›nu. Ale zase v pĹ™ĂpadÄ› neplnÄ›nĂ pĹ™Ăkazu opravdu mastnou aĹľ likvidaÄŤnĂ
pokutu.
No a tĂm se dostáváme k vyuĹľitĂ tÄ›ch domácĂ BESS.
Nejmenšà granulita, o které se ČEPS je ochoten bavit, je 1 MW výkonu
nebo pĹ™Ăkonu.
Takže z toho plyne, že do hry musà vstoupit nějaký agregátor, který si
nasmlouvá nÄ›jakĂ© svĂ© oveÄŤky, a jako celĂ˝ balĂk to pak nabĂdne ÄŚEPSu.
A tady pĹ™ipomĂnám poslednĂ vetu pĹ™edchozĂho odstavce - za neplnÄ›nĂ je mastná
pokuta. Ty domácà ovečky asi zase tak úplně spolehlivé nebudou. Takže
agregátor bude muset zĹ™ejmÄ› mĂt znaÄŤnou redundanci zdrojĹŻ.
Nejdál v tom podle mě je firma Delta Green (kdysi Nano Green).
Ti uĹľ udÄ›lali nÄ›jakĂ˝ prvnĂ "skororeálnĂ˝" pokus nÄ›jakou skupinou svĂ˝ch zákaznĂkĹŻ.
Ale bylo to jen "skoro", protože dohromady měli těch kapacit málo. Rozhodně
méně, než ten požadovaný minimálnà 1 MW. A i tak v tom pokusu zjistili dost
problémů. Což je ale správně, proto ho dělali, že.
ĂškolovánĂ oveÄŤek samozĹ™ejmÄ› po Internetu. Tedy nezávisle na nÄ›jakĂ© stávajĂcĂ
distribučnà infrastruktuře (jako HDO a podobně).
Sakra, to jsem se rozkecal.
A to je tam ještÄ› tolik dalšĂch (zatĂm neuvedenĂ˝ch) ďáblĂkĹŻ.
PL
******************
Jaroslav Kotlaba kotlaba.hw na seznam.cz
Pátek Červen 14 11:08:27 CEST 2024
Nedávno jsem nÄ›kde na internetu narazil na ÄŤlánek, Ĺľe v pĹ™ĂpadÄ› nouze by
bylo možné "půjčit si" elektriku z elektromobilů co jsou připojené na
nabĂjeÄŤkách.Â
NÄ›kdo to komentoval, Ĺľe zastavĂ v kavárnÄ› s nabĂjeÄŤkou, dá si dobĂt baterku
na dalšà cestu a kdyĹľ pĹ™ijde k autu zjistĂ Ĺľe mĂsto dobitĂ se mu baterka
vybila. Ale to kafe co si dal dostal jako odměnu zadarmo.
Ale hlavnÄ› Ĺľe je sranda.
---------- PĹŻvodnĂ e-mail ----------
Od: Martin Záruba <<a
href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
moz-do-not-send="true">swz na volny.cz</a>>
Komu: Martin Zaruba <<a
href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
moz-do-not-send="true">hw-list na list.hw.cz</a>>
Datum: 14. 6. 2024 9:50:00
PĹ™edmÄ›t: ĹĂzenĂ spotĹ™eby / vĂ˝roby energie
"Na webu se objevily články o agregátorech, jejichž úkolem má být
pĹ™ebĂránĂ informacĂ od ÄŚEPS (ĂşdajnÄ› po vteĹ™inÄ›) a posĂlat povely
pĹ™ipojenĂ˝m klientĹŻm k zapĂnánĂ a vypĂnánĂ spotĹ™ebiÄŤĹŻ (tĹ™eba bojleru) a o
zvýšenĂ nebo snĂĹľenĂ vĂ˝konu energie dodávanĂ© do sĂtÄ›. To pochopitelnÄ›
mĹŻĹľe vĂ˝raznÄ› zvýšit stabilitu sĂtÄ›. NevĂte:
1) Jaká má být odměna za zapojenà se do takového systému, tedy zda to má
ekonomickĂ˝ smysl?
2) Jak budou vypadat povely, pomocĂ kterĂ˝ch bude moĹľnĂ© zaĹ™ĂzenĂ ovládat?
</pre>
<br>
<fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
<pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a
class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz"
moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated moz-txt-link-freetext"
href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext"
href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
<p><br>
</p>
<br>
<fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
<pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a
class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz"
moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated moz-txt-link-freetext"
href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext"
href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
<br>
<fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
<pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
<p><br>
</p>
</body>
</html>