<!DOCTYPE html>
<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <div class="moz-cite-prefix">Bylo tady napsáno, Ĺľe DlouhĂ© stránÄ›
      dostávajĂ­ za sluĹľbu stabilizace sĂ­tÄ› 4x vĂ­c, neĹľ je rozdĂ­l
      spotovĂ˝ch cen. V tomto případÄ› nÄ›co zĹŻstane agregátorovi za to Ĺľe
      má zodpovÄ›dnost a celĂ© to Ĺ™Ă­dĂ­, ale nÄ›co by mÄ›lo zbĂ˝t i na jeho
      oveÄŤky. <br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">OstatnÄ› ty spotovĂ© ceny - pokud mi FVE
      udÄ›lá 55 KWh za den, do baterky se mi vejde 14 a z toho si ještÄ›
      nÄ›co nechám pro sebe, tedy do sĂ­tÄ› pošlu za ty maximálnĂ­ ceny jen
      pÄ›tinu svĂ© vĂ˝roby, zas aĹľ takovĂ˝ zisk to nenĂ­. Tohle by mohlo bĂ˝t
      zajĂ­mavÄ›jší a navĂ­c Ĺ™Ă­zenĂ© tak, Ĺľe bych se o to nemusel starat.<br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">AndÄ›l</div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 15.06.2024 v 6:12 Martin Záruba
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:cd12610f-4aee-4a37-9b05-512a60d55f90@volny.cz">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <p><font face="Arial">MyslĂ­m, Ĺľe z tohoto pohledu je to správná
          Ăşvaha. Pouze jde o to, kolik procent baterie na to budete
          muset rezervovat. A to z tohoto dĹŻvodu: PĹ™edpokládám, Ĺľe
          budete mĂ­t spotovĂ© ceny. A otázka je, zda povel dodávej proud
          se bude alespoň pĹ™ibliĹľnÄ› krĂ˝t s ÄŤasem, kdy je proud nejdražší
          a u spotĹ™eby takĂ©. ZatĂ­m se mi zdá, Ĺľe odmÄ›na je menší, neĹľ
          rozdĂ­l ceny, kterĂ˝ zĂ­skáte chytrou manipulacĂ­ s nabĂ­jenĂ­m a
          spotĹ™ebou podle den pĹ™edem známĂ© spotovĂ© ceny. Ale moĹľná se
          mĂ˝lĂ­m.</font><br>
      </p>
      <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
      <div class="moz-cite-prefix">Dne 15.6.2024 v 0:53 Vláďa AndÄ›l
        napsal(a):<br>
      </div>
      <blockquote type="cite"
        cite="mid:4a86c46a-2f9d-4e76-b657-6907ca2f42f8@vaelektronik.cz">
        <meta http-equiv="Content-Type"
          content="text/html; charset=UTF-8">
        <div class="moz-cite-prefix">O tÄ›ch agregátorech jsem ÄŤet tady <a
            class="moz-txt-link-freetext"
href="https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-trendy-analyzy-sto-let-to-fungovalo-ted-to-drhne-energetiku-ceka-nejvetsi-zlom-od-edisona-253912"
            moz-do-not-send="true">https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-trendy-analyzy-sto-let-to-fungovalo-ted-to-drhne-energetiku-ceka-nejvetsi-zlom-od-edisona-253912</a> 
          Jestli jsem to dobĹ™e pochopil, z bateriĂ­ je potĹ™eba vyrovnávat
          rychlĂ© zmÄ›ny zátěže v sĂ­ti. Ty pomalejší uĹľ zvládnou
          pĹ™eÄŤerpávaÄŤky a vodnĂ­ elektrárny. </div>
        <div class="moz-cite-prefix">Podle informace, kterou jsem loni
          na podzim dostal ze solárnĂ­ asociace, bylo loni v bateriĂ­ch ve
          FVE nainstalováno 1000 MWh. Pokud pĹ™edpokládám
          nabĂ­jenĂ­/vybĂ­jenĂ­ 0,5C, je k dispozici vĂ˝kon 500 MW. Pokud je
          to skuteÄŤnÄ› jen na pár minut, znamená to nemĂ­t baterii nabitou
          na 100%, aby dokázala trochu energie pĹ™ijmout, coĹľ by se dalo
          případnÄ› nahradit tĂ­m elektrokotlem. No a nemĂ­t ji ĂşplnÄ›
          vybitou. Ale to omezenĂ­ bude jen o pár procent. Znamenalo by
          to Ĺ™Ă­dit mÄ›niÄŤ nÄ›jakou chytrou krabiÄŤkou, která tĹ™eba u mĂ©ho
          mÄ›niÄŤe Goodwe nahradĂ­ apku v mobilu.</div>
        <div class="moz-cite-prefix">KdyĹľ by se takhle Ĺ™Ă­dilo tĹ™eba 100
          000 mÄ›niÄŤĹŻ, agregátor by musel pracovat s nÄ›jakou rezervou.
          VĂ˝padek 1000 mÄ›niÄŤĹŻ je procento a pĹ™i 10% rezervÄ› by to mÄ›lo
          bĂ˝t spolehlivĂ©. DĹŻleĹľitĂ© je, aby v nÄ›jakĂ© vÄ›tší oblasti
          nespadnul internet. Kdyby ta spolehlivost mÄ›la bĂ˝t i nezávislá
          na internetu, pak nÄ›jakou rádiovou sĂ­ĹĄ.<br>
        </div>
        <div class="moz-cite-prefix"><br>
        </div>
        <div class="moz-cite-prefix">AndÄ›l<br>
        </div>
        <div class="moz-cite-prefix"><br>
        </div>
        <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.06.2024 v 19:01 Petr Labaj
          napsal(a):<br>
        </div>
        <blockquote type="cite"
          cite="mid:5cbc50f3-54ea-2bbb-25af-7b68778c13a2@volny.cz">
          <meta http-equiv="content-type"
            content="text/html; charset=UTF-8">
          <pre>SumárnÄ› k obÄ›ma postĹŻm:

VyužívánĂ­ kapacit domácĂ­ch bateriovĂ˝ch ĂşloĹľišť nebo dokonce
baterek aut vypadá jako dobrĂ˝ nápad.
PosÄŤĂ­táme kapacity domácĂ­ch baterek a baterek v autech,
a voilá - problĂ©m akumulace vyĹ™ešen.
Tedy jednoduchĂ© Ĺ™ešenĂ­ sloĹľitĂ©ho problĂ©mu. NÄ›co podobnĂ©ho jako
jaderná fĂşze, ta je taky principiálnÄ› velmi jednoduchá.

NapĹ™ed k autĹŻm, kde je to (podle mÄ› minimálnÄ› zatĂ­m) pitomost
logická i technická.
O tĂ© technickĂ© jsem tady nedávno psal nÄ›kolik postĹŻ, jak je to s
obousmÄ›rnĂ˝m tokem energie. NÄ›kterĂ© systĂ©my (napĹ™. japonskĂ˝ CHAdeMO)
to opravdu umĂ­ uĹľ ze standardu. Ale tĹ™eba náš evropskĂ˝ CCS 2 Kombo na
to sice uĹľ teoreticky nÄ›jakou podporu taky má, ale v praxi to zatĂ­m
umĂ­ snad jen Ford F-150 (a to ještÄ› jen se svĂ˝mi vlastnĂ­mi nabĂ­jeÄŤkami)
a teÄŹ novÄ› snad VW ID.7.
A v kaĹľdĂ©m případÄ› to jistÄ› bude pod kontrolou auta (a tedy jeho Ĺ™idiÄŤe),
nikoli pod kontrolou nabĂ­jeÄŤky.

K logickĂ© stránce vÄ›ci, která je teoreticky stejná pro domácĂ­ BESS i auta:
Jde o to, o co vlastnÄ› jde. V principu se Ĺ™eší opravdu syrovĂ© skladovánĂ­
a dodávánĂ­ energie. Na to nejsou kdovĂ­jak vysokĂ© poĹľadavky, a proto taky
odmÄ›na (vĂ˝kupnĂ­ cena) je nĂ­zká.
A druhá oblast je zajištÄ›nĂ­ vĂ˝konovĂ© rovnováhy. Tedy moĹľnost operativnÄ›
na pokyn a se zaruÄŤenĂ˝m vĂ˝sledkem pĹ™idávat nebo odebĂ­rat do/ze sĂ­tÄ› vĂ˝kon.
Toto uĹľ je sloĹľitÄ›jší, s velkĂ˝m tlakem na spolehlivost. A podle toho je
to takĂ© vĂ˝raznÄ› lĂ©pe odmÄ›nÄ›no.

Vsuvka bokem: pĹ™ed nÄ›jakou dobou jsem se dĂ­val na ekonomiku pĹ™eÄŤerpávaÄŤek.
KonkrĂ©tnÄ› našich slavenĂ˝ch DlouhĂ˝ch stránĂ­.
Oni utrží nÄ›co málo za to, Ĺľe v dobÄ› nĂ­zkĂ˝ch cen tlaÄŤĂ­ vodu nahoru a v dobÄ›
vysokĂ˝ch cen zase dolĹŻ. Jak si to asi pĹ™edstavujĂ­ běžnĂ­ lidĂ©.
JenĹľe 4x tolik oni utrží za to, Ĺľe poskytujĂ­ sluĹľby vĂ˝konovĂ© rovnováhy.
Tedy Ĺľe jsou pĹ™ipraveni na povel elektĹ™inu dodat nebo spotĹ™ebovat.
TakĹľe z toho plyne, Ĺľe nemĹŻĹľou tu svou kapacitu nÄ›jak moc využívat, protoĹľe
musĂ­ bĂ˝t stále pĹ™ipraveni dostat pokyn dej/ber. A to klidnÄ› i v dobÄ›, kdy
to teoreticky nikdo neÄŤekal, protoĹľe dojde tĹ™eba k nÄ›jakĂ© mimořádce.

No a protoĹľe je to dĹŻleĹľitĂ©, tak za to poskytovatel dostane dost vysokou
odmÄ›nu. Ale zase v případÄ› neplnÄ›nĂ­ příkazu opravdu mastnou aĹľ likvidaÄŤnĂ­
pokutu.

No a tĂ­m se dostáváme k vyuĹľitĂ­ tÄ›ch domácĂ­ BESS.
Nejmenší granulita, o kterĂ© se ÄŚEPS je ochoten bavit, je 1 MW vĂ˝konu
nebo příkonu.
TakĹľe z toho plyne, Ĺľe do hry musĂ­ vstoupit nÄ›jakĂ˝ agregátor, kterĂ˝ si
nasmlouvá nÄ›jakĂ© svĂ© oveÄŤky, a jako celĂ˝ balĂ­k to pak nabĂ­dne ÄŚEPSu.
A tady pĹ™ipomĂ­nám poslednĂ­ vetu pĹ™edchozĂ­ho odstavce - za neplnÄ›nĂ­ je mastná
pokuta. Ty domácĂ­ oveÄŤky asi zase tak ĂşplnÄ› spolehlivĂ© nebudou. TakĹľe
agregátor bude muset zĹ™ejmÄ› mĂ­t znaÄŤnou redundanci zdrojĹŻ.

Nejdál v tom podle mÄ› je firma Delta Green (kdysi Nano Green).
Ti uĹľ udÄ›lali nÄ›jakĂ˝ prvnĂ­ "skororeálnĂ˝" pokus nÄ›jakou skupinou svĂ˝ch zákaznĂ­kĹŻ.
Ale bylo to jen "skoro", protoĹľe dohromady mÄ›li tÄ›ch kapacit málo. RozhodnÄ›
mĂ©nÄ›, neĹľ ten poĹľadovanĂ˝ minimálnĂ­ 1 MW. A i tak v tom pokusu zjistili dost
problĂ©mĹŻ. CoĹľ je ale správnÄ›, proto ho dÄ›lali, Ĺľe.

ĂškolovánĂ­ oveÄŤek samozĹ™ejmÄ› po Internetu. Tedy nezávisle na nÄ›jakĂ© stávajĂ­cĂ­
distribuÄŤnĂ­ infrastruktuĹ™e (jako HDO a podobnÄ›).

Sakra, to jsem se rozkecal.
A to je tam ještÄ› tolik dalších (zatĂ­m neuvedenĂ˝ch) ÄŹĂˇblĂ­kĹŻ.

PL

******************

Jaroslav Kotlaba kotlaba.hw na seznam.cz
Pátek ÄŚerven 14 11:08:27 CEST 2024

Nedávno jsem nÄ›kde na internetu narazil na ÄŤlánek, Ĺľe v případÄ› nouze by 
bylo moĹľnĂ© "pĹŻjÄŤit si" elektriku z elektromobilĹŻ co jsou pĹ™ipojenĂ© na 
nabíječkách. 
NÄ›kdo to komentoval, Ĺľe zastavĂ­ v kavárnÄ› s nabĂ­jeÄŤkou, dá si dobĂ­t baterku 
na další cestu a kdyĹľ pĹ™ijde k autu zjistĂ­ Ĺľe mĂ­sto dobitĂ­ se mu baterka 
vybila. Ale to kafe co si dal dostal jako odmÄ›nu zadarmo.
Ale hlavnÄ› Ĺľe je sranda.


---------- PĹŻvodnĂ­ e-mail ----------
Od: Martin Záruba <<a
          href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
          moz-do-not-send="true">swz na volny.cz</a>>
Komu: Martin Zaruba <<a
          href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
          moz-do-not-send="true">hw-list na list.hw.cz</a>>
Datum: 14. 6. 2024 9:50:00
PĹ™edmÄ›t: Ĺ˜Ă­zenĂ­ spotĹ™eby / vĂ˝roby energie
"Na webu se objevily ÄŤlánky o agregátorech, jejichĹľ Ăşkolem má bĂ˝t 
pĹ™ebĂ­ránĂ­ informacĂ­ od ÄŚEPS (ĂşdajnÄ› po vteĹ™inÄ›) a posĂ­lat povely 
pĹ™ipojenĂ˝m klientĹŻm k zapĂ­nánĂ­ a vypĂ­nánĂ­ spotĹ™ebiÄŤĹŻ (tĹ™eba bojleru) a o 
zvýšenĂ­ nebo snĂ­ĹľenĂ­ vĂ˝konu energie dodávanĂ© do sĂ­tÄ›. To pochopitelnÄ› 
mĹŻĹľe vĂ˝raznÄ› zvýšit stabilitu sĂ­tÄ›. NevĂ­te: 

1) Jaká má bĂ˝t odmÄ›na za zapojenĂ­ se do takovĂ©ho systĂ©mu, tedy zda to má 
ekonomickĂ˝ smysl? 

2) Jak budou vypadat povely, pomocĂ­ kterĂ˝ch bude moĹľnĂ© zařízenĂ­ ovládat? 
</pre>
          <br>
          <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
          <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a
          class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz"
          moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated moz-txt-link-freetext"
          href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext"
          href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
          moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
        </blockquote>
        <p><br>
        </p>
        <br>
        <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
        <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a
        class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz"
        moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated moz-txt-link-freetext"
        href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext"
        href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
        moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
      </blockquote>
      <br>
      <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
      <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
    <p><br>
    </p>
  </body>
</html>