<!DOCTYPE html>
<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <div class="moz-cite-prefix">U tech spalovacich motoru by byl
      problem servis a zivo<tt>nost, kdyz se podivate na motohodiny, tak
        byste furt menil olej, filtry a obrok delal generalku...</tt></div>
    <div class="moz-cite-prefix"><tt>A pri 500W vykonu bych tipoval
        rpodukovane teplo spis na 2-3kW, ucinnost byva tak 27%, u malych
        motoru pravda asi min. Nakonec se bavime o motorku
        odpovidajicimu mensimu krovinorezu a i ten ma vykon pres 1kW
        tusim.<br>
      </tt></div>
    <div class="moz-cite-prefix"><tt><br>
      </tt></div>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 10.06.2024 v 7:39 Martin Záruba
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:ee499b97-db52-435a-aecb-de9d1620035b@volny.cz">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <p><font face="Arial">Dík. Jsou to ale všechno zdroje o velkém
          výkonu a za dost dlouhé peníze. Určitě ne jako náhradní zdroj.</font></p>
      <p><font face="Arial">Ale psal jste o touze odstřihnout se od sítě
          zcela. Pokud topíte tepelným čerpadlem jako já, je to asi
          nereálné. Nezkoušel jsem to počítat, ale myslím, že pokud
          byste dokázal pochytat všechnu energii, která v zimě dopadne
          na dům, nestačí to pro vytápění. A pokud ji přeměníte na proud
          a poháníte s ní tepelné čerpadlo, vyjde to podobně nebo ještě
          hůř.</font></p>
      <p><font face="Arial">Jen takové myšlenkové cvičení: Normální
          čtyřtaktní benzínový motor, upravený na plyn. To není problém
          a mnoho firem to dělá. Místo klasického chladiče půjde voda do
          topení. Pro motor je optimálních 80 stC, takže bez problémů i
          pro malé radiátory. Současně motor pomocí (jeho) alternátoru
          nabíjí baterky od FVE. Pokud bude dávat 500W, což myslím
          dokáže, je to za den 12kWh což pro provoz domu stačí.
          Předpokládám, že do chlazení by za těchto podmínek šlo cca 5 -
          10 kW. Opět pro topení bez problému. Takže hlavní problém je.
          Kde sehnat tak malý motor. <br>
        </font></p>
      <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
      <div class="moz-cite-prefix">Dne 7.6.2024 v 16:56 Petr Labaj
        napsal(a):<br>
      </div>
      <blockquote type="cite"
        cite="mid:2153b8be-da35-a224-793c-6fc2c2dd62fa@volny.cz">
        <meta http-equiv="Content-Type"
          content="text/html; charset=UTF-8">
        Tak plynové elektrárny se neprodávají na e-shopech.<br>
        A já linky na články o konkrétních elektrárnách neschovávám.<br>
        Průběžně sleduju několik webů o energetice, kde občas vyjde
        článek o nějaké nové elektrárně.<br>
        Pokud tam jsou uvedeny investiční náklady, tak to na mě skoro
        vždy působí dojmem, že investičně to není tak vysoko.<br>
        <br>
        Pamatuju si mimo jiné na 2 články, které mě zaujaly (ale linky
        nemám).<br>
        Jeden psal o firmě Rolls-Royce, která použila svůj proudový
        motor (myslím, že nějakou verzi motoru Trent) a napojila na něho
        generátor. Vznikla tak plynová elektrárna.<br>
        A pak o nějaké firmě, která budovala velké komerční bateriové
        úložiště. A doplnila ho malou plynovkou.<br>
        To mi přišlo jako hodně dobrá kombinace. Na rychlé reakce a
        vyvažování baterky, na dlouhodobější dodávky zapnou turbínu, kde
        je čas na start, protože mezitím to kryjí baterky.<br>
        <br>
        Plynovky na bázi klasických spalovacích motorů (nikoli turbín)
        tradičně už mnoho let dělá firma Tedom.<br>
        Četl jsem, že je dodávají i do bioplynových stanic.<br>
        <br>
        PL<br>
        <br>
        ******************<br>
        <br>
        <div class="moz-cite-prefix">Dne 7.6.2024 v 7:20 Martin Záruba
          napsal(a):<br>
        </div>
        <blockquote type="cite"
          cite="mid:6fbd945d-b05e-405a-bc23-cc373a053a3f@volny.cz">
          <meta http-equiv="Content-Type"
            content="text/html; charset=UTF-8">
          <p><font face="Arial">Můžete napsat odkaz na plynovku, kterou
              považujete za levnou? Nějak neumím hledat.</font><br>
          </p>
          <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
          <div class="moz-cite-prefix">Dne 6.6.2024 v 20:16 Petr Labaj
            napsal(a):<br>
          </div>
          <blockquote type="cite"
            cite="mid:94d533bc-859a-e21d-e6fa-541c6c814c54@volny.cz">
            <meta http-equiv="Content-Type"
              content="text/html; charset=UTF-8">
            To je oblíbený argument "přestane svítit". Většinou se to
            píše ještě expresivněji "přijde mrak".<br>
            <br>
            Ale dnes instalované soláry (aspoň u nás, na Slovensku je to
            jinak) mají prakticky všechny baterky.<br>
            Takže v průběhu slunečné části roku (8-9 měsíců) mají
            spotřebu prakticky nulovou.<br>
            A pokud není nulová, tak je predikovatelná stejně jako u
            nesolárníků.<br>
            <br>
            Mou touhou a cílem je odstřihnout se od DS úplně.<br>
            I za cenu, že ověsím barák panely ze všech stran, včetně
            kolmých stěn domu (dobré pro zimní provoz).<br>
            Nejde o peníze, že bych tím chtěl ušetřit za přípojku.<br>
            Jde o hobby a o to dokázat si, že to dokážu.<br>
            V nejhorším i za cenu, že si koupím nějakou malou centrálu
            pro nejhorší případy.<br>
            Centrála s FVE a jejími baterkami je o něčem jiném než
            centrála bez baterek, která musí vrčet pořád.<br>
            <br>
            Pro to vykrývání dočasné spotřeby se pěkně hodí moderní malé
            plynovky.<br>
            Jsou celkem levné, ale mají drahý provoz (plyn). Což v tomto
            případě nevadí, protože pojedou jen občas, a fixní náklady
            nejsou vysoké.<br>
            Pokud pojedou v zimě v nějakém kontinuálním provozu, tak pak
            případně můžou jet v kogeneračním režimu.<br>
            Oni to ti Němci neměli zas tak blbě vymyšlené.<br>
            Dneska se dělají i v automatickém provedení, kde lidské
            obsluhy je minimum.<br>
            Plyn tam dojde trubkou, zplodiny odejdou komínem a elektrika
            po drátech, takže žádné transportní a skladovací prostory a
            obsluha.<br>
            Tak se provoz nemusí moc lišit od automatických vodních
            elektráren, které už často taky nemají obsluhu a jsou řízené
            na dálku někde z centrálního dispečinku v Praze nebo kde.<br>
            <br>
            PL<br>
          </blockquote>
        </blockquote>
        <br>
        <br>
        <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
        <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a
        class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz"
        moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated moz-txt-link-freetext"
        href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext"
        href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
        moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
      </blockquote>
      <br>
      <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
      <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
    <p><br>
    </p>
  </body>
</html>