<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
Mě účinnost 18650 vychází taky spíš 90 %. Moje měřící metoda taky
dává výsledky po sekundách, ale celou tu sekundu běží ADC a všechny
kanály projde v řádu desítek kS/S. To se pak integruje. Integruje se
prošlý náboj a energie. Náboj má prakticky 100 %, energie míň,
protože je tam rozdíl napětí při nabíjení a vybíjení.<br>
<br>
Jo a letadlo s lipolkama mi taky lítalo v -15, chvíli hůř, než se
ohřála na nějakou kompromistní teplotu, potom jak v létě. Ona je
potom i vyšší účinnost regulátoru a motoru.<br>
<br>
PH<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 07.06.2024 v 15:41 Martin Záruba
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:2ac63989-47cf-4601-9422-c041be36048a@volny.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
<p><font face="Arial">No to je ale přece nabíjení a vybíjení.
Dodaná energie se ukládá v tom článku tím, že se mění chemické
složení jedné nebo obou elektrod nebo elektrolytu. A vybíjení
je zase opačný proces. Ale jde o ten rozdíl. Pokud ten proces
nemá účinnost 100%, což nemá žádný, může se rozdíl vyzářit ve
formě tepla (článek se zahřívá) nebo ve formě plynů, které
uniknou, typicky "vaření" olověné baterie. Ale nic z toho se
tu neděje. Asi je možná i jiná forma přeměny, ale žádná
významná mě v tomto případě nenapadá.</font></p>
<p><font face="Arial">Budu na tom pracovat, zajímá mě to. Dnes
jsem upravoval program a bohužel jsem si smazal stará data,
takže pár dní bude trvat, než se něco dozvím. Dal jsem mezi
články teplotní čidlo, bude to pak vidět na webu, ale
mámpocit, že ta změna teploty bude velmi malá. Jenže to je
tím, že články jsou vzhledem k jejich kapacitě namáhané
nepatrně a ztráta na vnitřním odporu je I^2/Ri. Takže pokud
teče 50A a článek má odpor okolo 1mO, je ztráta 2,5W. To je na
tak velká článek velmi málo, na celou baterii 24 článků je to
60W. A přitom za těchto podmínek dodává 50A x 80V = 4000 W.
Ztráta na vnitřním odporu je tedy cca 1,5%. Ostatní ztráty
naprosto nedovedu odhadnout natož spočítat.</font></p>
<p><font face="Arial">Možná, že Vám funguje v mraze proto, že Vy
článek zatěžujete 10C, možná i víc. Jenže pak jsou ztráty na
vnitřním odporu tak velké, že článek zahřejí. Co je
nebezpočné, kdybyste v mrazu článek velkým proudem nabíjel,
protože by se naopak začal ochlazovat, protože by převážil
vliv chemické reakce nad oteplením ztrátou na Ri.</font></p>
<p><font face="Arial">Nechová se to tak, že v mraze je to pár
vteřin líné, než se článek ohřeje?<br>
</font></p>
<pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 7.6.2024 v 15:06 Jan Kuba
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:CAD8qwRPXYq4ShJnGBv0L1kjiC6Te0OGYgVOLcVryxOpYJ=Ypaw@mail.gmail.com">
<meta http-equiv="content-type"
content="text/html; charset=UTF-8">
V oblasti chemie jsem úplný lajk, ale ona se energie nemusí
ztrácet nutně do tepla. Asi to bude špatná úvaha, ale nemůže tu
energii pohltit nějaká chemická změna která se nepodílí na
náboji baterie? Čistě teoreticky ( jen jako příklad) třeba
vývoj plynu který se dokáže na něco vázat... a díky tomu se pak
baterie může ochlazovat. A jak uvádím jen taková spekulace. K
<div>tomu by se určitě dokázali vyjádřit chemici..<br>
<div><br>
</div>
<div><br>
</div>
<div>A Ano, souhlas, ty stabilní LiFepo články budou mít
určitě mnohem lepší účinnost než lionky. Google uvádí 92%.
Ale už to také může být více.</div>
<div><br>
</div>
<div>Jestli na tom budete dál pracovat tak by mě docela
zajímalo jaký vliv na to má ta teplota. Já třeba byl
překvapen, když li-ion článek v mraze pracoval naprosto
stejně jako při 25 stupních. Myslím tím zatěžovací
charakteristika. Všude jsem četl jak lionka v mraze
nefunguje, tak jsem počítal že mi koptérka kterou s tím
živím rychle spadne a ono ne. Lítalo to dýl než v létě..<br>
<br>
pátek 7. června 2024 Martin Záruba <<a
href="mailto:swz@volny.cz" moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">swz@volny.cz</a>>
napsal(a):<br>
<blockquote class="gmail_quote"
style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<div>
<p><font face="Arial">Souhlasím. Možná u 18650 lze
počítat podle dosažení určitého napětí, ale u LiFePo
to nefunguje. Charakteristika je velmi plochá a
zřejmě největší vliv má teplota (v řádu jednotek mV)
a možná ještě něco, co nevím.</font></p>
<p><font face="Arial">Zase u 18650 to tak asi bude, ale
u velkých LiFePo musí být účinnost mnohem větší a to
z tohoto důvodu: Baterií každý den proteče okolo
10kWh. Pokud by měla účinnost 73%, ztratilo by se na
ní každý den 2,7 kWh. To by v té místnosti (je
poměrně malá) bylo značně teplo. Ale není. A baterie
sama je úplně studená. Asi to je tím, že je
zatěžována proudem do 0.3C, ale obvykle okolo 0.1C.
Proto ztráty na vnitřním odporu jsou malé. Jinak si
to neumím vysvětlit.<br>
</font></p>
<pre cols="72">Martin Záruba</pre>
<div>Dne 6.6.2024 v 20:40 Jan Kuba napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"> Já netvrdím že tam metoda je
špatná. Jen nebude přesná a ten výsledek
nekoresponduje s účinností běžně udávanou u LiFePo
článků...
<div><br>
</div>
<div>Já nepočítám kolik v článku zůstalo, jen
porovnávám energii do článku dodanou a z článku
získanou mezi dvěma stanovenými hodnotami napětí.
Konkrétně u toho Li-on 18650 mám tu spodní mez 3,2V
a horní 4V. Určitě (jak tu zmínil pan Labaj) v tom
ale hraje roli i teplota, já to mám v klimatizované
místnosti technologie, takže vliv teploty neznám.
Ale určitě tam nějaký vliv teploty bude. Ten pokus
mi běží, protože jsem chtěl zjistit počet cyklů
Li-on článku, když se nevyužívá celá jeho kapacita.</div>
<div><br>
</div>
<div>U olověných staničních baterií které se používají
v telekomunikacích by ale tahle metoda byla totálně
nepřesná, neboť tam trvale třeba do 100Ah baterie
teče přibližně půl ampéry. Když budu počítat dobu
třeba jednoho roku a pak provedu vybíjení změřením
dodané (během toho roku) a získané (při vybíjení
např 1C) kapacity tak ten výpočet je o ničem. A
ukáže mizivou účinnost.</div>
<div>Chci tím příkladem demonstrovat že ta metoda může
být i méně přesná.</div>
<div><br>
</div>
<div>A u e-aut se zase při nízkých teplotách nejspíš
nějaká energie použije pro zahřátí článku a nebo
obráceně. Viděl jsem v konstrukci nějaké auto
baterie vodní chlazení procházející skrze bloky.
Tahle "externí" energie je třeba započítat též do
účinnosti, protože k nabíjení nebo vybíjení článku
je potřebná, ale není využitelná.<br>
</div>
<div><br>
čtvrtek 6. června 2024 Martin Záruba <<a
href="mailto:swz@volny.cz" target="_blank"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">swz@volny.cz</a>>
napsal(a):<br>
<blockquote class="gmail_quote"
style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<div>
<p><font face="Arial">No ale jak počítáte kolik
v článku zůstalo?</font></p>
<p><font face="Arial">Co myslíte, že je na té
metodě špatně? Nenapadám, co jste napsal,
jen bych rád věděl, proč Vám připadá, ž
výsledek nadhodnocuje? Údaj Dodané a Získané
se stále sumuje, takže význam zůstatku stále
klesá. A pak už je to jen prostý podíl. <br>
</font></p>
<p><font face="Arial">Jinak ty vzorky mám po
vteřině.<br>
</font></p>
<pre cols="72">Martin Záruba</pre>
<div>Dne 6.6.2024 v 19:09 Jan Kuba napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"> 96,5% je velmi dobrá
účinnost.Osobně si myslím, že ta metoda co
jste popsal nebude úplně přesná a tu účinnost
nadhodnocuje. Vycházím z obecných průměrných
účinností. Já dělám takový hodně dlouhodobý
test na 18650 článku, který cyklicky nabíjím a
vybíjím, ale jen v malém rozsahu kapacity
článku. A dlouhodobě mi tam vychází nějakých
73%. Vybíjím a nabíjím konstantním proudem,
ale vzhledem k měření napětí jen 1x za minutu
a počítání dodané energie v závislosti na čase
si dovolím troufnout že ta metoda nebude bůh
ví jak přesná.<br>
<br>
čtvrtek 6. června 2024 Martin Záruba <<a
href="mailto:swz@volny.cz" target="_blank"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">swz@volny.cz</a>>
napsal(a):<br>
<blockquote class="gmail_quote"
style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<div>
<p><font face="Arial">Rádo se stalo. Jsem
zvědav, kam se to dostane. Dlouho jsem
přemýšlel, jak to vlastně udělat.
Dodanou a získanou energii měřit je
snadné. Ale jak zjistit zůstatkovou
energii v baterii? Podle napětí je to
(zvláště u LiFePo nemožné). Takže jsem
to udělal tak, že to, co zbývá v
baterii = Dodané x účinnost - získané.
No a ta účinnost je na začátku odhad.
Pokud se baterie vybíjí a vypočtený
zůstatek se dostane pod nulu nebo
naopak bms ohlásí ochranu podvybitím a
zůstatek není 0, zkoriguje se účinnost
tak, aby to vyšlo. No a při nabíjení,
pokud se dosáhne deklarované kapacity
a stále lze nabíjet nebo naopak dojde
k aktivaci ochrany na přenabití, tak
se zkoriguje skutečná kapacita
baterie. Ty meze mám nastavené dost
měkce, takže to článkům snad nevadí i
za cenu, že by z nich šlo vyždímat
ještě pár procent navíc. Ale o to mi
nejde. Lepší metodu, jak vypočítat
účinnost a kapacitu jsem nevymyslel.</font><br>
</p>
<pre cols="72">Martin Záruba</pre>
<div>Dne 6.6.2024 v 18:27 Petr Labaj
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"> Pěkné a důležité
měření.<br>
Díky za něho.<br>
<br>
<br>
PL<br>
<br>
********************<br>
<br>
<div>Dne 6.6.2024 v 16:34 Martin Záruba
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite">
<p><font face="Arial">To je velmi
logický závěr. Byl jsem překvapen,
jak ztráty stěhováním iontů jsou
malé. Já odhadoval účinnost
baterie FVE na 95%. No a teď asi
týden měřím dodanou, získanou a
zůstatkovou energii. Na DC to jde
docela snadno. Je to ještě moc
krátká doba, ale výpočet zatím
vylezl na 96,5% a údaj stále
stoupá.</font><br>
</p>
<pre cols="72">Martin Záruba</pre>
</blockquote>
<br>
<fieldset></fieldset>
<pre>______________________________<wbr>_________________
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz"
target="_blank" moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank"
moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/list<wbr>info/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
</div>
</blockquote>
<br>
<fieldset></fieldset>
<pre>______________________________<wbr>_________________
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz"
target="_blank" moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank"
moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/list<wbr>info/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
</div>
</blockquote>
</div>
<br>
<fieldset></fieldset>
<pre>______________________________<wbr>_________________
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz"
target="_blank" moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank"
moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank"
moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/<wbr>listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
</div>
</blockquote>
</div>
</div>
<br>
<fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
<pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a
class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz"
moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated moz-txt-link-freetext"
href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext"
href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
<br>
<fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
<pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
<br>
</body>
</html>