<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    Já to nezkoušel, jen jsem to četl.<br>
    Všude se zdůrazňuje, že po dosažení požadovaného napětí má zůstat
    nabíjecí napětí<br>
    připojeno ještě nějakou omezenou dobu (10-30 minut třeba) a pak se
    má odpojit.<br>
    Napětí článku pak mírně poklesne.<br>
    Vám to ale odpojuje BMS (jak píšete), takže OK. Nějak jsem nabyl
    nesprávného dojmu,<br>
    že to neodpojujete a necháváte to tam trvale.<br>
    <br>
    Zajímavá je ta zkušenost s nabíjením paralelně zapojených článků.<br>
    Bývá zvykem, že nové články jsou tak na 40-50% kapacity, kde mají
    největší časovou životnost.<br>
    Pokud jste 4880Ah nabíjel proudem 2A, tak bych čekal nabíjecí čas v
    řádech měsíců, ne týden.<br>
    <br>
    Navíc to iniciační nabíjení se prý má dělat výrazně výš, až někam
    pod strop, na 3.6V nebo dokonce 3.65V.<br>
    Pokud tedy články iniciační nabíjení nemají za sebou od
    výrobce/prodejce, což někteří nabízí (za peníze navíc).<br>
    <br>
    Já se to chystám udělat tak, že je paralelně spojovat nebudu, ale
    moduly na každém článku dostanou<br>
    speciální zadání, aby výjimečně zvedly finální napětí až na 3.6V.
    Nemám žádný dostatečně přesný a hlavně<br>
    dostatečně silný zdroj, abych to paralelně nabil za nějakou
    snesitelnou dobu.<br>
    <br>
    PL<br>
    <br>
    *******************<br>
    <br>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 6.5.2024 v 9:01 Martin Záruba
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:41324f73-bc68-454c-a3a1-4a7922728f4f@volny.cz">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <p><font face="Arial">No s tím odpínáním se mi to moc nezdá.
          Pamatuji se, že prodejce mi doporučoval vyrovnat články na
          stejné napětí, než se z nich udělá baterie. Měly rozdíl okolo
          10mV a (už nevím přesně) asi 3,25V. Všech 24 článků jsem
          spojil paralelně, takže to mělo 4880 Ah. A připojil na zdroj s
          omezením na 3,4V a proud 2A(víc nedal). Asi po týdnu začal
          proud klesat a nakonec zůstal na cca 10mA. Napětí samozřejmě
          měly všechny stejné, ale nezměřím to přesněji než na 100uV a i
          to je už diskutabilní. A to napětí i po odpojení od zdroje a
          rozpojení článků zůstalo. Z toho důvodu si myslím, že je to
          úplně jedno, zda jsou připojené ke zdroji nebo ne, stejně nic
          neteče. Jen musíte dodržet horní mez napětí, aby se
          nenafoukly. Ale to je starost BMS. Pokud jeden článek je zcela
          nabit, baterii odpojí. Napětí na panelech vzroste cca o 9 V,
          což samozřejmě střídačům nevadí, ony fungují i bez baterek jen
          připojené k panelům,mají MPPT. Pokud napětí na panelech v
          důsledku odběru klesne pod napětí baterek, BMS je zase připojí
          a jsou vybíjeny.</font><br>
      </p>
      <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
      <div class="moz-cite-prefix">Dne 5.5.2024 v 16:37 Petr Labaj
        napsal(a):<br>
      </div>
      <blockquote type="cite"
        cite="mid:a0130460-0aff-5fc6-c73c-193f7bf664ce@volny.cz">
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
          charset=UTF-8">
        Zajímavé informace, děkuji.<br>
        <br>
        Je jasné, že musí doběhnout perioda životnosti.<br>
        Ale do nových zařízení se snad už olovo nedává, nebo ano?<br>
        <br>
        Zajímalo by mě, na jakém napětí drží ty LFP baterky. A jak to
        napětí modifikují s ohledem na teplotu.<br>
        Nelze to prosím nějak jednoduše vyčíst nebo jinak zjistit, aby
        to nebylo složité nebo pracné?<br>
        A jsou už nějaké zkušenosti s životnosti LFP baterek v takovém
        použití? Nebo je ještě moc brzo a zatím ještě všechny žijí?<br>
        <br>
        U olova se myslím dá použít režim, že když se nastaví vhodné
        napětí, tak je možné mít připojený paralelně zdroj stále.<br>
        Já jsem tohle dlouho používal na baterce v autě. Po příjezdu
        jsem na baterku připnul slabý zdroj cca 13.6V (zásuvkový adaptér
        a stabilizátor s LM317), ta baterka pak byla snad věčná.<br>
        Teď už to bohužel používat nemůžu, už nemám auto v garáži. A tak
        mi baterky odcházejí mnohem dřív.<br>
        <br>
        Ale u LFP to prý použit nejde, prý to zkracuje životnost. Dřív
        jsem si myslel, že je to u LiIon baterek stejné jako u olova,
        ale asi ne. Že je třeba externí zdroj odpojit.<br>
        Tak předpokládám, že ty profi nabíječky to asi dělají taky tak.
        Že baterku natlačí, pak se odpojí a asi jen periodicky na chvíli
        zase případně dobijí k vykompenzování samovybíjení.<br>
        Je to prosím tak?<br>
        <br>
        Protože začínám stavět tu svou BMS, tak mě tyhle zkušenosti
        zkušenějších zajímají.<br>
        <br>
        Pro pana Zárubu:<br>
        Mimochodem jsem si uvědomil, že to je možná trochu problematický
        moment u Vašeho pojetí nabíjení, kdy máte panely paralelně k
        baterce.<br>
        V létě budou ty panely udržovat baterku stéle v režimu nabíjení,
        což pro ni možná není úplně zdravé.<br>
        Pokud jí tedy nějak neodpínáte.<br>
        <br>
        Děkuji.<br>
        PL<br>
      </blockquote>
    </blockquote>
    <br>
  </body>
</html>