<!DOCTYPE html>
<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <p><font face="Arial">No já to mám ještě složitější. Ta bms to
        odpojí jen pokud by hrozilo, že některý článek se přebije. Zatím
        to (ode dneška) funguje tak, že pokud nějaký článek dosáhne asi
        70% nabití, začne se přes pwm přímo k baterii připínat topné
        těleso v bojleru. Jak psal pan Lukeš, ty pulzy by měly být pro
        články prospěšné. Jen nevím, jakou zvolit opakovací frekvenci.</font></p>
    <p><font face="Arial">Pokud se napětí některého článku přiblíží
        horní hranici, střída pwm se nastaví tak, aby do baterie tekl
        proud do 1A, takže balancer to urovná tak, že do nabitého článku
        vlastně neteče nic.</font></p>
    <p><font face="Arial">Nicméně bms by to odpojila, pokud by hrozilo
        přehřátí bojleru (zatím nikdy nenastalo, nejvíc v něm bylo 62
        stupňů)</font></p>
    <p><font face="Arial">To napětí jsem opravdu zvolil moc nízké, mě
        spíš zajímalo, zda se vyrovnají zcel, což se stalo. Je otázka,
        zda to inicializační nabíjení má smysl, ono to v provozu stejně
        balancer buď srovná nebo trošku rozhází i když to bylo vyrovnáno
        dokonale.</font></p>
    <p><font face="Arial">Dle mě se na to vyjímečné zvednutí můžete
        vybodnout, stejně v praxi saovolně nastane.<br>
      </font></p>
    <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 6.5.2024 v 14:58 Petr Labaj
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:18708018-0823-4565-6193-aed0d51b069a@volny.cz">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      Já to nezkoušel, jen jsem to četl.<br>
      Všude se zdůrazňuje, že po dosažení požadovaného napětí má zůstat
      nabíjecí napětí<br>
      připojeno ještě nějakou omezenou dobu (10-30 minut třeba) a pak se
      má odpojit.<br>
      Napětí článku pak mírně poklesne.<br>
      Vám to ale odpojuje BMS (jak píšete), takže OK. Nějak jsem nabyl
      nesprávného dojmu,<br>
      že to neodpojujete a necháváte to tam trvale.<br>
      <br>
      Zajímavá je ta zkušenost s nabíjením paralelně zapojených článků.<br>
      Bývá zvykem, že nové články jsou tak na 40-50% kapacity, kde mají
      největší časovou životnost.<br>
      Pokud jste 4880Ah nabíjel proudem 2A, tak bych čekal nabíjecí čas
      v řádech měsíců, ne týden.<br>
      <br>
      Navíc to iniciační nabíjení se prý má dělat výrazně výš, až někam
      pod strop, na 3.6V nebo dokonce 3.65V.<br>
      Pokud tedy články iniciační nabíjení nemají za sebou od
      výrobce/prodejce, což někteří nabízí (za peníze navíc).<br>
      <br>
      Já se to chystám udělat tak, že je paralelně spojovat nebudu, ale
      moduly na každém článku dostanou<br>
      speciální zadání, aby výjimečně zvedly finální napětí až na 3.6V.
      Nemám žádný dostatečně přesný a hlavně<br>
      dostatečně silný zdroj, abych to paralelně nabil za nějakou
      snesitelnou dobu.<br>
      <br>
      PL<br>
      <br>
      *******************<br>
      <br>
      <div class="moz-cite-prefix">Dne 6.5.2024 v 9:01 Martin Záruba
        napsal(a):<br>
      </div>
      <blockquote type="cite"
        cite="mid:41324f73-bc68-454c-a3a1-4a7922728f4f@volny.cz">
        <meta http-equiv="Content-Type"
          content="text/html; charset=UTF-8">
        <p><font face="Arial">No s tím odpínáním se mi to moc nezdá.
            Pamatuji se, že prodejce mi doporučoval vyrovnat články na
            stejné napětí, než se z nich udělá baterie. Měly rozdíl
            okolo 10mV a (už nevím přesně) asi 3,25V. Všech 24 článků
            jsem spojil paralelně, takže to mělo 4880 Ah. A připojil na
            zdroj s omezením na 3,4V a proud 2A(víc nedal). Asi po týdnu
            začal proud klesat a nakonec zůstal na cca 10mA. Napětí
            samozřejmě měly všechny stejné, ale nezměřím to přesněji než
            na 100uV a i to je už diskutabilní. A to napětí i po
            odpojení od zdroje a rozpojení článků zůstalo. Z toho důvodu
            si myslím, že je to úplně jedno, zda jsou připojené ke
            zdroji nebo ne, stejně nic neteče. Jen musíte dodržet horní
            mez napětí, aby se nenafoukly. Ale to je starost BMS. Pokud
            jeden článek je zcela nabit, baterii odpojí. Napětí na
            panelech vzroste cca o 9 V, což samozřejmě střídačům nevadí,
            ony fungují i bez baterek jen připojené k panelům,mají MPPT.
            Pokud napětí na panelech v důsledku odběru klesne pod napětí
            baterek, BMS je zase připojí a jsou vybíjeny.</font><br>
        </p>
        <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
        <div class="moz-cite-prefix">Dne 5.5.2024 v 16:37 Petr Labaj
          napsal(a):<br>
        </div>
        <blockquote type="cite"
          cite="mid:a0130460-0aff-5fc6-c73c-193f7bf664ce@volny.cz">
          <meta http-equiv="Content-Type"
            content="text/html; charset=UTF-8">
          Zajímavé informace, děkuji.<br>
          <br>
          Je jasné, že musí doběhnout perioda životnosti.<br>
          Ale do nových zařízení se snad už olovo nedává, nebo ano?<br>
          <br>
          Zajímalo by mě, na jakém napětí drží ty LFP baterky. A jak to
          napětí modifikují s ohledem na teplotu.<br>
          Nelze to prosím nějak jednoduše vyčíst nebo jinak zjistit, aby
          to nebylo složité nebo pracné?<br>
          A jsou už nějaké zkušenosti s životnosti LFP baterek v takovém
          použití? Nebo je ještě moc brzo a zatím ještě všechny žijí?<br>
          <br>
          U olova se myslím dá použít režim, že když se nastaví vhodné
          napětí, tak je možné mít připojený paralelně zdroj stále.<br>
          Já jsem tohle dlouho používal na baterce v autě. Po příjezdu
          jsem na baterku připnul slabý zdroj cca 13.6V (zásuvkový
          adaptér a stabilizátor s LM317), ta baterka pak byla snad
          věčná.<br>
          Teď už to bohužel používat nemůžu, už nemám auto v garáži. A
          tak mi baterky odcházejí mnohem dřív.<br>
          <br>
          Ale u LFP to prý použit nejde, prý to zkracuje životnost. Dřív
          jsem si myslel, že je to u LiIon baterek stejné jako u olova,
          ale asi ne. Že je třeba externí zdroj odpojit.<br>
          Tak předpokládám, že ty profi nabíječky to asi dělají taky
          tak. Že baterku natlačí, pak se odpojí a asi jen periodicky na
          chvíli zase případně dobijí k vykompenzování samovybíjení.<br>
          Je to prosím tak?<br>
          <br>
          Protože začínám stavět tu svou BMS, tak mě tyhle zkušenosti
          zkušenějších zajímají.<br>
          <br>
          Pro pana Zárubu:<br>
          Mimochodem jsem si uvědomil, že to je možná trochu
          problematický moment u Vašeho pojetí nabíjení, kdy máte panely
          paralelně k baterce.<br>
          V létě budou ty panely udržovat baterku stéle v režimu
          nabíjení, což pro ni možná není úplně zdravé.<br>
          Pokud jí tedy nějak neodpínáte.<br>
          <br>
          Děkuji.<br>
          PL<br>
        </blockquote>
      </blockquote>
      <br>
      <br>
      <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
      <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
  </body>
</html>