<!DOCTYPE html>
<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <p><font face="Arial">Děkuji za pochvalu. Možná se zde projevilo
        mých 67 let, kdy první zařízení, které jsem stavěl bylo s
        elektronkami. A to myšlení mi asi zůstalo. A pak snaha využít co
        se dá.</font></p>
    <p><font face="Arial">Tak, jak to popisujete to zjevně může
        fungovat, ale je to docela složité.</font></p>
    <p><font face="Arial">Použití IGBT mi uniká, nenapadá mě výhoda.<br>
      </font></p>
    Martin Záruba
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 15.4.2024 v 12:58 Petr Labaj
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:a7fe1aa4-ae7d-4eda-0798-fb72124aaa5e@volny.cz">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      Napřed pochvala: líbí se mi, jak elektivně máte udělanou tu
      spolupráci panelů s baterkami a měničem.<br>
      Připomíná mi to dřívější konstrukce z analogových dob, kdy
      konstruktér použil jeden tranzistor a hrst odporů, a promyšleným
      návrhem dosáhl funkcionality, na kterou se dneska použije procesor
      s milionem tranzistorů a ještě kýbl operačních zesilovačů.<br>
      Dobré, klobouk dolů.<br>
      <br>
      K řešení té distribuované BMS.<br>
      Je to zatím jen moje představa, nemám to hotové a dokonce to ani
      nemám ani realizačně navržené.<br>
      Mám jen představu a touhu. Takže zatím je ideální čas na změny.<br>
      <br>
      - Na každém článku baterie bude nasazený jeden modul. Na jednom
      pólu (-) bude přitažený matkou, plusový pól krátkým káblíkem cca
      1.5 mm2.<br>
        Z tohoto článku se bude elektronika současně napájet. Článek má
      2.0-3.65V (v praxi 2.5-3.45V), takže to 3.3V procesor přes diodu
      dá i bez stabilizátoru.<br>
      <br>
      - Ten modul NEMÁ možnost nijak článek odpojit. Umí jen reportovat
      nadřízenému orgánu požadavek na odpojení baterie kvůli hrozícímu
      podbití.<br>
        Pokud velení z jakéhokoli důvodu nezareaguje (porucha) a napětí
      bude dále klesat, modul přejde do deep-sleepu, aby situaci
      nezhoršoval, a tím přestane odpovídat.<br>
      <br>
      - Naopak horní mez při nabíjení si modul bude umět ošéfovat sám.
      Bude mít FET a výkonový odpor (v praxi tam chci dát 2 FETy a mít
      tak možnost spínat 1, 2 nebo 3A), který připojí paralelně k
      článku.<br>
        Není to sice žádné efektivní přelívání energie mezi články ale
      jen hloupé pálení. Ale protože tohle nastane jen při nabíjení z
      panelů (kdy stejně nevím co s elektrikou), tak v tom asi není
      problém.<br>
        Navíc by to mělo trvat jen chvíli, než se srovnají všechny
      články, protože pak velení odpojí nabíjení povelem měniči.<br>
      <br>
      - Modul samozřejmě bude neustále měřit a periodicky hlásit velení
      napětí článku. Jednotlivé moduly budou zřetězeny do jednosměrného
      kruhu.<br>
        Velení je bude cyklicky vyzývat k hlášení, předpokládám, že se
      dostanu na periodu cca 1-2 sekundy, což je naprosto dostatečné.<br>
        Protože velení je kriticky důležité, tak samozřejmě bude mít
      Watch-dog jak interní, tak možná i externí.<br>
        Pokud nějaký modul i po opakované výzvě neodpoví, měnič dostane
      pokyn ji nepoužívat a baterie se odpojí.<br>
      <br>
      - Výkonové havarijní odpojení baterky bude umět udělat jen velení
      pomocí výkonového spínače. Pravděpodobně IGBT, možná přemostěný
      stykačem.<br>
        Další výkonový spínač bude umět baterku krátkodobě připnout přes
      výkonový odpor pro funkci slow-start při připojení baterky k
      měniči.<br>
      <br>
      K použitým součástkám:<br>
      <br>
      - Původně jsem zvažoval nasadit tam tu novinku WCH003 s jádrem
      RISC. Ale A/D převodník tam asi není nic moc, tak jsem to nakonec
      zavrhl.<br>
        Zvažoval jsem laciný STM32C011 v TSSOP20, ale nakonec tam dám
      asi STM32G030. Má prý podporu pro oversampling ADC až na úroveň
      16bit. A přesnost měření je tady výhoda.<br>
      <br>
      - Pálit tu přebytečnou energii budu asi FETem na výkonových
      odporech.<br>
        Je ale zajímavé, že to GWL tam použilo nějaký výkonový IGBT, což
      mi při napětí 3.5V moc nedává smysl.<br>
        Že by ho řídili nějak analogově a použili jako řízený "obtok", a
      aktivně využili jeho vysokého saturačního napětí?<br>
        _Nápady vítány_.<br>
      <br>
      PL<br>
      <br>
      *********************<br>
      <br>
      <div class="moz-cite-prefix">Dne 15.4.2024 v 7:45 Martin Záruba
        napsal(a):<br>
      </div>
      <blockquote type="cite"
        cite="mid:f7d00ff3-027f-4d14-ad1c-67f13bd0c183@volny.cz">
        <meta http-equiv="Content-Type"
          content="text/html; charset=UTF-8">
        <p><font face="Arial">Moc si nedovedu představit, jak ten modul
            může fungovat. </font></p>
        <p><font face="Arial">Může odpojit článek při podpětí nebo
            přepětí. Jenže pak musí být v sérii s článkem spínací prvek.
            A pokud je vnitřní odpor článku okolo 0.5mO, nedovedu si moc
            představit prvek, který tuto vlastnost výrazně nezhorší. Já
            se přesvědčil, že i mastnota na propojovacím můstku mezi
            články zhorší vnitřní odpor.</font></p>
        <p><font face="Arial">Nějak nechápu, jak to může balancovat. Jak
            bude předávat energii z jednoho článku do druhého?</font></p>
        <p><font face="Arial"><br>
          </font></p>
        <p><font face="Arial">Máte pravdu, že já nepotřebuji řešit
            nabíjení. Nemám to ještě dodělané, ale bude to fungovat tak,
            že pokud se nabití nějakého článku začne blížit řekněme 85%,
            začne se pomocí pwm připínat k baterii (a tedy i k panelům)
            topné těleso v bojleru. Tim poklesne nabíjecí proud až na
            hodnotu (v mém případě 1A), kterou ubalancuje BMS. Tím do
            toho nabitého článku už nepoteče nic a nabíjejí se jen
            ostatní. Pokud je bojler nahřátý na maximální teplotu, tento
            mechanismus se vypne (jednak logikou a navíc tam bude 100A
            DC stykač v sérii s tělesem, který rozepne kapalinový
            termostat jako havarijní prvek). Tím dojde k tomu, že BMS
            odpojí baterii. Napětí na panelech stoupne na cca 92V. Je to
            vidět na </font><a
href="http://www.ekovy.eu/ctirj/index.html?urljednotka=demo7&ovladani=2"
            moz-do-not-send="true">Atyp - 3 tepelná čerpadla, bazén,
            chlazení (ekovy.eu)</a> 12.4.2024 14:52 až 18:32. Střídačům
          to nevadí a panely ztratí výkon, protože se odlehčí. Pokud
          zatížení odběrem střídačů stoupne a napětí poklesne pod napětí
          baterie, BMS otevře spínací prvek a co nedají panely jde z
          baterie. Tento stav je vidět třeba v 12.4.2024 17:28:37.
          Napětí pokleslo na 81.7V a níž to nepustila baterie. No a při
          vybití baterie ji BMS opět odpojí a napětí poklesne natolik,
          že střídače vypnou. Tento stav je vidět 14.4.2024 04:23:51.
          Jak se začne rozednívat v 05:23, začne napětí na panelech
          stoupat a nabíjet vstupní kondenzátory ve střídačích. Zde
          nastal zajímavý stav: V 05:52:17 balancer přesunul do
          nejslabšího článku z ostatních tolik energie, že ochrana na
          podpětí přestala být aktivní a napětí na výstupu baterie
          naskočilo na 75V. Zřejmě byla ještě skoro tma, protože teprve
          v 6:03:39 jeden střídač zapnul, ale výkon panelů byl tak
          malinký, že sotva utáhl režii střídače a proto napětí začalo
          klesat až k 72.6V, jenže BMS mezi tím články natolik vyrovnal,
          že nedošlo k vypnutí.</p>
        <p>To řešení komunikace s MQTT asi bude možné, nemám s tím žádné
          zkušenosti.</p>
        <p>Ještě k BMS a mým pokusům jej udělat: Došel jsem k závěru, že
          správně BMS umí předvídat, který článek se nabije nebo vybije
          jako první a dělá proto během činnosti kroky, aby se tento
          stav oddál. To moje BMS neumí. Ale druhý úkol je snižovat
          vnitřní odpor baterie, především v mezních stavech minimálního
          a maximálního napětí. No a jak to může udělat? No jedině tak,
          že "něco" se připojuje PARALELNĚ k článkům a ne do série. To
          něco může být asi jen cívka v sérii s mosfetem, který je
          ovládán logikou BMS. Tedy vlastně trnsformátor s tolika
          vinutími, kolik je článků. Při podvybití sepnou mosfety všech
          (nebo jen některých) článků, které ještě mají dost sil,
          vytvoří se magnetické pole v jádře a pak se přelije energi do
          nejslabšího. No a na horním konci nabíjení se vybíjí jen ten
          jeden, co má maximální napětí do cívky a energie se předá do
          ostatních. U mě to ztroskotalo na přesném měření napětí na
          článcích, které opravdu musí být přesné a stabilní (rozlišení
          1mV) a také na nedostatku času, když jsem zjistil, že JK-BMS v
          podstatě vyhovuje.<br>
        </p>
        <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
        <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.4.2024 v 15:15 Petr Labaj
          napsal(a):<br>
        </div>
        <blockquote type="cite"
          cite="mid:b594f365-09b9-a011-800f-ba0399e0f114@volny.cz">
          <meta http-equiv="Content-Type"
            content="text/html; charset=UTF-8">
          Já jsem si představoval distribuovanou BMS, něco ve smyslu
          jako je to tady:<br>
          <a class="moz-txt-link-freetext"
href="https://shop.gwl.eu/index.php?force_sid=muni4lfgqquv3ojrd26vbel1rp&cl=details_disc&anid=7512"
            moz-do-not-send="true">https://shop.gwl.eu/index.php?force_sid=muni4lfgqquv3ojrd26vbel1rp&cl=details_disc&anid=7512</a><br>
          Nemají tam bohužel nějaký přehledný obrázek. Funguje to tak,
          že na každém článku je tento modul, který měří a balancuje
          tento konkrétní článek.<br>
          Navzájem jsou spojené přes optronem oddělenou jednosměrnou
          sběrnici.<br>
          Na začátku a konci té sběrnice jsou silové prvky a datové
          připojení k měniči/nabíječi.<br>
          <br>
          Něco podobného dělá i firma Batrium.<br>
          Mají to obě postavené s ATtiny, já bych to chtěl postavit s
          něčím trochu víc současným, konkrétně se STM32C nebo STM32G.<br>
          <br>
          A protože jsem strašpytel, tak přes to ještě překrýt druhou
          (tentokrát už levnou komerční) BMS, které ale bude mít
          nezapojené silové části.<br>
          Ty silové části na jednotlivých BMS by společně budily výstup,
          který by zatáhl za Total Stop.<br>
          Prostě jako systém poslední záchrany, kdyby zklamala moje
          distribuovaná BMS, tak kterákoli z těch dodatečných by
          dokázala odstavit panely (v případě nebezpečí přebití) nebo
          měnič (v případě nebezpečí podvybití).<br>
          <br>
          K tomu Vašemu řešení: Vy asi nepotřebujete komunikaci s
          měničem pro řízení nabíjení, že? Protože máte nabíjení udělané
          jinak, přímým připojením k panelům.<br>
          Já bych to ale chtěl a potřeboval připojit dálkově k měniči,
          aby řídil nabíjení.<br>
          <br>
          Mně se líbil nápad protáhnout komunikaci přes MQTT server.
          Baterky by reportovaly svůj stav na ten MQTT server, nabíječka
          (nebo u mě měnič kombinovaný s nabíječkou) by si bral data z
          něho.<br>
          <br>
          PL<br>
          <br>
          *****************<br>
          <br>
          <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.4.2024 v 13:27 Martin
            Záruba napsal(a):<br>
          </div>
          <blockquote type="cite"
            cite="mid:9bfbf1e3-2447-45fc-bb22-d8cba7752451@volny.cz">
            <meta http-equiv="Content-Type"
              content="text/html; charset=UTF-8">
            <p><font face="Arial">Pokud jde o nové články, souhlasím s
                rozhodnutím počkat. To by se týkalo i eventuelního
                elektromobilu, když je v létě proud z FVE zadarmo.</font></p>
            <p><font face="Arial">Já se taky snažil udělat BMS, protože
                mi jich prošlo rukama několik a všechny stály za ....
                Poslední JKBMS se mi zdá docela slušná, umí až 24
                článků, takže kdybyste použil 3 s tím, že dva články se
                vždy překrývají, je to těch 3x22. Sice to nebude
                balancovat přes celou baterii, ale ono to asi nebude
                zase až tak kritické.</font></p>
            <p><font face="Arial">U té JKBMS byl zásadní problém s
                komunikací. Ona má UART (nelogicky označený RS485),
                Použil jsem proto izolační převodník, který mi to
                současně převádí z 3,3V na 5V logiku. Výrobce samozřejmě
                neuvádí popis komunikace, naivně jsem si myslel, že je
                to modbus-rtu, ale není. Nakonec jsem našel hrůzně
                napsaný program ale s popisem komunikace, který funguje.
                Většinu nesmyslů jsem z něj odstranil a předělávám ho do
                rozumné podoby. Zatím data odesílá na virtuální sériový
                port USB, ale chci udělat komunikaci přes ethernet.
                Připojoval by se k našemu serveru, takže by si server
                myslel, že je to řídící jednotka tepelného čerpadla.
                Pokud byste chtěl, udělám Vám zdarma přístup. Samozřejmě
                šlo by i udělat jednoduchý webový server, ale myslím,že
                to není rozumné, protože buď to bude chodit jen v
                lokální síti a nebo budete potřebovat veřejnou IP, ať už
                pro přímý přístup nebo pro WireGuard. Takto se jen
                připojíte k IP našeho serveru odkuďkoli a data si také
                můžete prohlížet odkuďkoli a na čemkoli, co má webový
                prohlížeč.<br>
              </font></p>
            <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
            <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.4.2024 v 12:45 Petr
              Labaj napsal(a):<br>
            </div>
            <blockquote type="cite"
              cite="mid:97cfde50-9c3d-23a6-ebb3-0020209f358b@volny.cz">
              <meta http-equiv="Content-Type"
                content="text/html; charset=UTF-8">
              Výrobci uvádějí vnitřní odpor jako jeden ze základních
              parametrů v datasheetu.<br>
              Třeba 105Ah LFP články EVE (které si zrovna asi plánuju
              koupit) uvádí <0.5mR.<br>
              A píšou to dokonce pro dynamický odběr, jako AC Impedance
              resistance (1KHz).<br>
              Takže ta Vaše hodnota asi celkem sedí.<br>
              <br>
              Odbočka bokem: plánuju si postavit vysokonapěťovou
              baterku, něco kolem 200V.<br>
              Takže buď 64s (4 moduly po 16 článcích) nebo 72s (3 moduly
              po 22 článcích).<br>
              Kdyby tu byl někdo, kdo by se chtěl případně přidat
              (fyzicky či intelektuálně),<br>
              tak je vítán.<br>
              Chci vyrobit distribuovanou BMS vlastní konstrukce s malým
              STM32 na každém<br>
              článku se společným řízením a silovým odpínáním.<br>
              <br>
              Trochu duševní problém mám s tím, že ceny baterek jdou
              dost dolů. Navíc<br>
              výrobci (teď nově CATL) oznamují různé celkem průlomové
              výrobky, které<br>
              snad jdou už skutečně do výroby. Tak mě to odrazuje od
              nějakého většího<br>
              nákupu (třeba 305Ah články místo 105Ah), který by by šel
              jinak cenově líp.<br>
              <br>
              PL<br>
              <br>
              ******************<br>
              <br>
              <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.4.2024 v 8:12 Martin
                Záruba napsal(a):<br>
              </div>
              <blockquote type="cite"
                cite="mid:65c148a2-3252-4257-b714-ebb25758a775@volny.cz">
                <meta http-equiv="Content-Type"
                  content="text/html; charset=UTF-8">
                <p><font face="Arial">Zkusil jsem do programu pro čtení
                    z BMS udělat výpočet vnitřního odporu podle dU/dI.
                    Samozřejmě při obvyklých proudech FVE, což u mě u
                    článku LiFePo 205Ah je cca -70A až +60A. Všechny (24
                    kusů) články vykazují téměř stejný  vnitřní odpor
                    0.45mO. </font></p>
                <p><font face="Arial">Odpovídá to hodnotám, které jste
                    naměřil Vy? </font></p>
                <p><font face="Arial">Má na velikost vnitřního odporu
                    vliv odebíraný/dodávaný proud?</font></p>
                <p><font face="Arial">Zjistil jsem že docela významné
                    bylo počlivé odmaštění propojovacích pásků i svorek
                    článků před sestavením. Jsou i jiné kroky, které je
                    rozumné udělat?<br>
                  </font></p>
                <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
                <br>
              </blockquote>
            </blockquote>
          </blockquote>
        </blockquote>
      </blockquote>
      <br>
      <br>
      <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
      <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
  </body>
</html>