<!DOCTYPE html>
<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <p><font face="Arial">Moc si nedovedu představit, jak ten modul může
        fungovat. </font></p>
    <p><font face="Arial">Může odpojit článek při podpětí nebo přepětí.
        Jenže pak musí být v sérii s článkem spínací prvek. A pokud je
        vnitřní odpor článku okolo 0.5mO, nedovedu si moc představit
        prvek, který tuto vlastnost výrazně nezhorší. Já se přesvědčil,
        že i mastnota na propojovacím můstku mezi články zhorší vnitřní
        odpor.</font></p>
    <p><font face="Arial">Nějak nechápu, jak to může balancovat. Jak
        bude předávat energii z jednoho článku do druhého?</font></p>
    <p><font face="Arial"><br>
      </font></p>
    <p><font face="Arial">Máte pravdu, že já nepotřebuji řešit nabíjení.
        Nemám to ještě dodělané, ale bude to fungovat tak, že pokud se
        nabití nějakého článku začne blížit řekněme 85%, začne se pomocí
        pwm připínat k baterii (a tedy i k panelům) topné těleso v
        bojleru. Tim poklesne nabíjecí proud až na hodnotu (v mém
        případě 1A), kterou ubalancuje BMS. Tím do toho nabitého článku
        už nepoteče nic a nabíjejí se jen ostatní. Pokud je bojler
        nahřátý na maximální teplotu, tento mechanismus se vypne (jednak
        logikou a navíc tam bude 100A DC stykač v sérii s tělesem, který
        rozepne kapalinový termostat jako havarijní prvek). Tím dojde k
        tomu, že BMS odpojí baterii. Napětí na panelech stoupne na cca
        92V. Je to vidět na </font><a
href="http://www.ekovy.eu/ctirj/index.html?urljednotka=demo7&ovladani=2">Atyp
        - 3 tepelná čerpadla, bazén, chlazení (ekovy.eu)</a> 12.4.2024
      14:52 až 18:32. Střídačům to nevadí a panely ztratí výkon, protože
      se odlehčí. Pokud zatížení odběrem střídačů stoupne a napětí
      poklesne pod napětí baterie, BMS otevře spínací prvek a co nedají
      panely jde z baterie. Tento stav je vidět třeba v 12.4.2024
      17:28:37. Napětí pokleslo na 81.7V a níž to nepustila baterie. No
      a při vybití baterie ji BMS opět odpojí a napětí poklesne natolik,
      že střídače vypnou. Tento stav je vidět 14.4.2024 04:23:51. Jak se
      začne rozednívat v 05:23, začne napětí na panelech stoupat a
      nabíjet vstupní kondenzátory ve střídačích. Zde nastal zajímavý
      stav: V 05:52:17 balancer přesunul do nejslabšího článku z
      ostatních tolik energie, že ochrana na podpětí přestala být
      aktivní a napětí na výstupu baterie naskočilo na 75V. Zřejmě byla
      ještě skoro tma, protože teprve v 6:03:39 jeden střídač zapnul,
      ale výkon panelů byl tak malinký, že sotva utáhl režii střídače a
      proto napětí začalo klesat až k 72.6V, jenže BMS mezi tím články
      natolik vyrovnal, že nedošlo k vypnutí.</p>
    <p>To řešení komunikace s MQTT asi bude možné, nemám s tím žádné
      zkušenosti.</p>
    <p>Ještě k BMS a mým pokusům jej udělat: Došel jsem k závěru, že
      správně BMS umí předvídat, který článek se nabije nebo vybije jako
      první a dělá proto během činnosti kroky, aby se tento stav oddál.
      To moje BMS neumí. Ale druhý úkol je snižovat vnitřní odpor
      baterie, především v mezních stavech minimálního a maximálního
      napětí. No a jak to může udělat? No jedině tak, že "něco" se
      připojuje PARALELNĚ k článkům a ne do série. To něco může být asi
      jen cívka v sérii s mosfetem, který je ovládán logikou BMS. Tedy
      vlastně trnsformátor s tolika vinutími, kolik je článků. Při
      podvybití sepnou mosfety všech (nebo jen některých) článků, které
      ještě mají dost sil, vytvoří se magnetické pole v jádře a pak se
      přelije energi do nejslabšího. No a na horním konci nabíjení se
      vybíjí jen ten jeden, co má maximální napětí do cívky a energie se
      předá do ostatních. U mě to ztroskotalo na přesném měření napětí
      na článcích, které opravdu musí být přesné a stabilní (rozlišení
      1mV) a také na nedostatku času, když jsem zjistil, že JK-BMS v
      podstatě vyhovuje.<br>
    </p>
    <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.4.2024 v 15:15 Petr Labaj
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:b594f365-09b9-a011-800f-ba0399e0f114@volny.cz">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      Já jsem si představoval distribuovanou BMS, něco ve smyslu jako je
      to tady:<br>
      <a class="moz-txt-link-freetext"
href="https://shop.gwl.eu/index.php?force_sid=muni4lfgqquv3ojrd26vbel1rp&cl=details_disc&anid=7512"
        moz-do-not-send="true">https://shop.gwl.eu/index.php?force_sid=muni4lfgqquv3ojrd26vbel1rp&cl=details_disc&anid=7512</a><br>
      Nemají tam bohužel nějaký přehledný obrázek. Funguje to tak, že na
      každém článku je tento modul, který měří a balancuje tento
      konkrétní článek.<br>
      Navzájem jsou spojené přes optronem oddělenou jednosměrnou
      sběrnici.<br>
      Na začátku a konci té sběrnice jsou silové prvky a datové
      připojení k měniči/nabíječi.<br>
      <br>
      Něco podobného dělá i firma Batrium.<br>
      Mají to obě postavené s ATtiny, já bych to chtěl postavit s něčím
      trochu víc současným, konkrétně se STM32C nebo STM32G.<br>
      <br>
      A protože jsem strašpytel, tak přes to ještě překrýt druhou
      (tentokrát už levnou komerční) BMS, které ale bude mít nezapojené
      silové části.<br>
      Ty silové části na jednotlivých BMS by společně budily výstup,
      který by zatáhl za Total Stop.<br>
      Prostě jako systém poslední záchrany, kdyby zklamala moje
      distribuovaná BMS, tak kterákoli z těch dodatečných by dokázala
      odstavit panely (v případě nebezpečí přebití) nebo měnič (v
      případě nebezpečí podvybití).<br>
      <br>
      K tomu Vašemu řešení: Vy asi nepotřebujete komunikaci s měničem
      pro řízení nabíjení, že? Protože máte nabíjení udělané jinak,
      přímým připojením k panelům.<br>
      Já bych to ale chtěl a potřeboval připojit dálkově k měniči, aby
      řídil nabíjení.<br>
      <br>
      Mně se líbil nápad protáhnout komunikaci přes MQTT server. Baterky
      by reportovaly svůj stav na ten MQTT server, nabíječka (nebo u mě
      měnič kombinovaný s nabíječkou) by si bral data z něho.<br>
      <br>
      PL<br>
      <br>
      *****************<br>
      <br>
      <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.4.2024 v 13:27 Martin Záruba
        napsal(a):<br>
      </div>
      <blockquote type="cite"
        cite="mid:9bfbf1e3-2447-45fc-bb22-d8cba7752451@volny.cz">
        <meta http-equiv="Content-Type"
          content="text/html; charset=UTF-8">
        <p><font face="Arial">Pokud jde o nové články, souhlasím s
            rozhodnutím počkat. To by se týkalo i eventuelního
            elektromobilu, když je v létě proud z FVE zadarmo.</font></p>
        <p><font face="Arial">Já se taky snažil udělat BMS, protože mi
            jich prošlo rukama několik a všechny stály za .... Poslední
            JKBMS se mi zdá docela slušná, umí až 24 článků, takže
            kdybyste použil 3 s tím, že dva články se vždy překrývají,
            je to těch 3x22. Sice to nebude balancovat přes celou
            baterii, ale ono to asi nebude zase až tak kritické.</font></p>
        <p><font face="Arial">U té JKBMS byl zásadní problém s
            komunikací. Ona má UART (nelogicky označený RS485), Použil
            jsem proto izolační převodník, který mi to současně převádí
            z 3,3V na 5V logiku. Výrobce samozřejmě neuvádí popis
            komunikace, naivně jsem si myslel, že je to modbus-rtu, ale
            není. Nakonec jsem našel hrůzně napsaný program ale s
            popisem komunikace, který funguje. Většinu nesmyslů jsem z
            něj odstranil a předělávám ho do rozumné podoby. Zatím data
            odesílá na virtuální sériový port USB, ale chci udělat
            komunikaci přes ethernet. Připojoval by se k našemu serveru,
            takže by si server myslel, že je to řídící jednotka
            tepelného čerpadla. Pokud byste chtěl, udělám Vám zdarma
            přístup. Samozřejmě šlo by i udělat jednoduchý webový
            server, ale myslím,že to není rozumné, protože buď to bude
            chodit jen v lokální síti a nebo budete potřebovat veřejnou
            IP, ať už pro přímý přístup nebo pro WireGuard. Takto se jen
            připojíte k IP našeho serveru odkuďkoli a data si také
            můžete prohlížet odkuďkoli a na čemkoli, co má webový
            prohlížeč.<br>
          </font></p>
        <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
        <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.4.2024 v 12:45 Petr Labaj
          napsal(a):<br>
        </div>
        <blockquote type="cite"
          cite="mid:97cfde50-9c3d-23a6-ebb3-0020209f358b@volny.cz">
          <meta http-equiv="Content-Type"
            content="text/html; charset=UTF-8">
          Výrobci uvádějí vnitřní odpor jako jeden ze základních
          parametrů v datasheetu.<br>
          Třeba 105Ah LFP články EVE (které si zrovna asi plánuju
          koupit) uvádí <0.5mR.<br>
          A píšou to dokonce pro dynamický odběr, jako AC Impedance
          resistance (1KHz).<br>
          Takže ta Vaše hodnota asi celkem sedí.<br>
          <br>
          Odbočka bokem: plánuju si postavit vysokonapěťovou baterku,
          něco kolem 200V.<br>
          Takže buď 64s (4 moduly po 16 článcích) nebo 72s (3 moduly po
          22 článcích).<br>
          Kdyby tu byl někdo, kdo by se chtěl případně přidat (fyzicky
          či intelektuálně),<br>
          tak je vítán.<br>
          Chci vyrobit distribuovanou BMS vlastní konstrukce s malým
          STM32 na každém<br>
          článku se společným řízením a silovým odpínáním.<br>
          <br>
          Trochu duševní problém mám s tím, že ceny baterek jdou dost
          dolů. Navíc<br>
          výrobci (teď nově CATL) oznamují různé celkem průlomové
          výrobky, které<br>
          snad jdou už skutečně do výroby. Tak mě to odrazuje od
          nějakého většího<br>
          nákupu (třeba 305Ah články místo 105Ah), který by by šel jinak
          cenově líp.<br>
          <br>
          PL<br>
          <br>
          ******************<br>
          <br>
          <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.4.2024 v 8:12 Martin
            Záruba napsal(a):<br>
          </div>
          <blockquote type="cite"
            cite="mid:65c148a2-3252-4257-b714-ebb25758a775@volny.cz">
            <meta http-equiv="Content-Type"
              content="text/html; charset=UTF-8">
            <p><font face="Arial">Zkusil jsem do programu pro čtení z
                BMS udělat výpočet vnitřního odporu podle dU/dI.
                Samozřejmě při obvyklých proudech FVE, což u mě u článku
                LiFePo 205Ah je cca -70A až +60A. Všechny (24 kusů)
                články vykazují téměř stejný  vnitřní odpor 0.45mO. </font></p>
            <p><font face="Arial">Odpovídá to hodnotám, které jste
                naměřil Vy? </font></p>
            <p><font face="Arial">Má na velikost vnitřního odporu vliv
                odebíraný/dodávaný proud?</font></p>
            <p><font face="Arial">Zjistil jsem že docela významné bylo
                počlivé odmaštění propojovacích pásků i svorek článků
                před sestavením. Jsou i jiné kroky, které je rozumné
                udělat?<br>
              </font></p>
            <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
            <div class="moz-cite-prefix">Dne 13.4.2024 v 14:33 Vláďa
              Anděl napsal(a):<br>
            </div>
            <blockquote type="cite"
cite="mid:f218f003-8ab7-4f5d-aa19-4e493b676909@vaelektronik.cz">Záleží,
              co od toho bočníku chcete. Tady <a
                class="moz-txt-link-freetext"
                href="http://piknymburk.cz/obrazky/vyb400.jpg"
                moz-do-not-send="true">http://piknymburk.cz/obrazky/vyb400.jpg</a>
              je na té levé fotce bočník 400A, je to zátěž pro vybíjení
              jednoho NiCd článku. Když bylo potřeba pro měření
              vnitřního odporu článku dodatečně zvednout krátkodobě
              (max. 30 s) proud na 800A, přidala se tam ta destička
              nahoře. Tranzistory se chladí jen tepelnou kapacitou
              hliníkového hranolku a ani bočník se při tom nepřehřívá.
              Ale je tam jiný problém, který nevadí ani tak při
              normálním provozu, ale při kalibraci. Pokud bočník
              zatěžuju např. jmenovitým proudem, ohřeje se. Jenže každý
              jeho konec se chladí tou měděnou pásovinou jinak. Pokud
              pak přejdu ze 400A třeba na 40, začne vadit
              termoelektrické napětí a už to může být mimo tolerance.
              Takže jsme museli opustit ten pohodlnější postup, který
              říká, že dokud je článek plně nabitý, zvládá i ty velké
              proudy a ten malý proud pak dá vždycky. Holt se musí
              kalibrovat od těch menších. Při provozu se nastaví proud
              podle toho, jaký článek měříte a pro přechod z velkého
              proudu na malý tam není důvod. <br>
              <br>
              Anděl <br>
              <br>
              Dne 12.04.2024 v 20:43 Petr Simek napsal(a): <br>
              <blockquote type="cite">On Fri, 12 Apr 2024, Pavel Hudeček
                wrote: <br>
                <br>
                <blockquote type="cite">Dobrý den všem, <br>
                  mějme bočník jako: <br>
                  <a class="moz-txt-link-freetext"
href="https://www.hadex.cz/r015d-bocnik-fl-2-2000a75mv-doprodej/"
                    moz-do-not-send="true">https://www.hadex.cz/r015d-bocnik-fl-2-2000a75mv-doprodej/</a>
                  <br>
                  <br>
                  2. Jaké řádově vydrží I2T? <br>
                </blockquote>
                <br>
                Pisou tam pretizeni jmenoviteho proudu 120% na dve
                hodiny. <br>
                <br>
                <br>
                <blockquote type="cite">PH <br>
                </blockquote>
                <br>
              </blockquote>
            </blockquote>
          </blockquote>
        </blockquote>
      </blockquote>
      <br>
      <br>
      <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
      <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
  </body>
</html>