<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    Já jsem si představoval distribuovanou BMS, něco ve smyslu jako je
    to tady:<br>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://shop.gwl.eu/index.php?force_sid=muni4lfgqquv3ojrd26vbel1rp&cl=details_disc&anid=7512">https://shop.gwl.eu/index.php?force_sid=muni4lfgqquv3ojrd26vbel1rp&cl=details_disc&anid=7512</a><br>
    Nemají tam bohužel nějaký přehledný obrázek. Funguje to tak, že na
    každém článku je tento modul, který měří a balancuje tento konkrétní
    článek.<br>
    Navzájem jsou spojené přes optronem oddělenou jednosměrnou sběrnici.<br>
    Na začátku a konci té sběrnice jsou silové prvky a datové připojení
    k měniči/nabíječi.<br>
    <br>
    Něco podobného dělá i firma Batrium.<br>
    Mají to obě postavené s ATtiny, já bych to chtěl postavit s něčím
    trochu víc současným, konkrétně se STM32C nebo STM32G.<br>
    <br>
    A protože jsem strašpytel, tak přes to ještě překrýt druhou
    (tentokrát už levnou komerční) BMS, které ale bude mít nezapojené
    silové části.<br>
    Ty silové části na jednotlivých BMS by společně budily výstup, který
    by zatáhl za Total Stop.<br>
    Prostě jako systém poslední záchrany, kdyby zklamala moje
    distribuovaná BMS, tak kterákoli z těch dodatečných by dokázala
    odstavit panely (v případě nebezpečí přebití) nebo měnič (v případě
    nebezpečí podvybití).<br>
    <br>
    K tomu Vašemu řešení: Vy asi nepotřebujete komunikaci s měničem pro
    řízení nabíjení, že? Protože máte nabíjení udělané jinak, přímým
    připojením k panelům.<br>
    Já bych to ale chtěl a potřeboval připojit dálkově k měniči, aby
    řídil nabíjení.<br>
    <br>
    Mně se líbil nápad protáhnout komunikaci přes MQTT server. Baterky
    by reportovaly svůj stav na ten MQTT server, nabíječka (nebo u mě
    měnič kombinovaný s nabíječkou) by si bral data z něho.<br>
    <br>
    PL<br>
    <br>
    *****************<br>
    <br>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.4.2024 v 13:27 Martin Záruba
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:9bfbf1e3-2447-45fc-bb22-d8cba7752451@volny.cz">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <p><font face="Arial">Pokud jde o nové články, souhlasím s
          rozhodnutím počkat. To by se týkalo i eventuelního
          elektromobilu, když je v létě proud z FVE zadarmo.</font></p>
      <p><font face="Arial">Já se taky snažil udělat BMS, protože mi
          jich prošlo rukama několik a všechny stály za .... Poslední
          JKBMS se mi zdá docela slušná, umí až 24 článků, takže
          kdybyste použil 3 s tím, že dva články se vždy překrývají, je
          to těch 3x22. Sice to nebude balancovat přes celou baterii,
          ale ono to asi nebude zase až tak kritické.</font></p>
      <p><font face="Arial">U té JKBMS byl zásadní problém s komunikací.
          Ona má UART (nelogicky označený RS485), Použil jsem proto
          izolační převodník, který mi to současně převádí z 3,3V na 5V
          logiku. Výrobce samozřejmě neuvádí popis komunikace, naivně
          jsem si myslel, že je to modbus-rtu, ale není. Nakonec jsem
          našel hrůzně napsaný program ale s popisem komunikace, který
          funguje. Většinu nesmyslů jsem z něj odstranil a předělávám ho
          do rozumné podoby. Zatím data odesílá na virtuální sériový
          port USB, ale chci udělat komunikaci přes ethernet. Připojoval
          by se k našemu serveru, takže by si server myslel, že je to
          řídící jednotka tepelného čerpadla. Pokud byste chtěl, udělám
          Vám zdarma přístup. Samozřejmě šlo by i udělat jednoduchý
          webový server, ale myslím,že to není rozumné, protože buď to
          bude chodit jen v lokální síti a nebo budete potřebovat
          veřejnou IP, ať už pro přímý přístup nebo pro WireGuard. Takto
          se jen připojíte k IP našeho serveru odkuďkoli a data si také
          můžete prohlížet odkuďkoli a na čemkoli, co má webový
          prohlížeč.<br>
        </font></p>
      <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
      <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.4.2024 v 12:45 Petr Labaj
        napsal(a):<br>
      </div>
      <blockquote type="cite"
        cite="mid:97cfde50-9c3d-23a6-ebb3-0020209f358b@volny.cz">
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
          charset=UTF-8">
        Výrobci uvádějí vnitřní odpor jako jeden ze základních parametrů
        v datasheetu.<br>
        Třeba 105Ah LFP články EVE (které si zrovna asi plánuju koupit)
        uvádí <0.5mR.<br>
        A píšou to dokonce pro dynamický odběr, jako AC Impedance
        resistance (1KHz).<br>
        Takže ta Vaše hodnota asi celkem sedí.<br>
        <br>
        Odbočka bokem: plánuju si postavit vysokonapěťovou baterku, něco
        kolem 200V.<br>
        Takže buď 64s (4 moduly po 16 článcích) nebo 72s (3 moduly po 22
        článcích).<br>
        Kdyby tu byl někdo, kdo by se chtěl případně přidat (fyzicky či
        intelektuálně),<br>
        tak je vítán.<br>
        Chci vyrobit distribuovanou BMS vlastní konstrukce s malým STM32
        na každém<br>
        článku se společným řízením a silovým odpínáním.<br>
        <br>
        Trochu duševní problém mám s tím, že ceny baterek jdou dost
        dolů. Navíc<br>
        výrobci (teď nově CATL) oznamují různé celkem průlomové výrobky,
        které<br>
        snad jdou už skutečně do výroby. Tak mě to odrazuje od nějakého
        většího<br>
        nákupu (třeba 305Ah články místo 105Ah), který by by šel jinak
        cenově líp.<br>
        <br>
        PL<br>
        <br>
        ******************<br>
        <br>
        <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.4.2024 v 8:12 Martin Záruba
          napsal(a):<br>
        </div>
        <blockquote type="cite"
          cite="mid:65c148a2-3252-4257-b714-ebb25758a775@volny.cz">
          <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
            charset=UTF-8">
          <p><font face="Arial">Zkusil jsem do programu pro čtení z BMS
              udělat výpočet vnitřního odporu podle dU/dI. Samozřejmě
              při obvyklých proudech FVE, což u mě u článku LiFePo 205Ah
              je cca -70A až +60A. Všechny (24 kusů) články vykazují
              téměř stejný  vnitřní odpor 0.45mO. </font></p>
          <p><font face="Arial">Odpovídá to hodnotám, které jste naměřil
              Vy? </font></p>
          <p><font face="Arial">Má na velikost vnitřního odporu vliv
              odebíraný/dodávaný proud?</font></p>
          <p><font face="Arial">Zjistil jsem že docela významné bylo
              počlivé odmaštění propojovacích pásků i svorek článků před
              sestavením. Jsou i jiné kroky, které je rozumné udělat?<br>
            </font></p>
          <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
          <div class="moz-cite-prefix">Dne 13.4.2024 v 14:33 Vláďa Anděl
            napsal(a):<br>
          </div>
          <blockquote type="cite"
            cite="mid:f218f003-8ab7-4f5d-aa19-4e493b676909@vaelektronik.cz">Záleží,
            co od toho bočníku chcete. Tady <a
              class="moz-txt-link-freetext"
              href="http://piknymburk.cz/obrazky/vyb400.jpg"
              moz-do-not-send="true">http://piknymburk.cz/obrazky/vyb400.jpg</a>
            je na té levé fotce bočník 400A, je to zátěž pro vybíjení
            jednoho NiCd článku. Když bylo potřeba pro měření vnitřního
            odporu článku dodatečně zvednout krátkodobě (max. 30 s)
            proud na 800A, přidala se tam ta destička nahoře.
            Tranzistory se chladí jen tepelnou kapacitou hliníkového
            hranolku a ani bočník se při tom nepřehřívá. Ale je tam jiný
            problém, který nevadí ani tak při normálním provozu, ale při
            kalibraci. Pokud bočník zatěžuju např. jmenovitým proudem,
            ohřeje se. Jenže každý jeho konec se chladí tou měděnou
            pásovinou jinak. Pokud pak přejdu ze 400A třeba na 40, začne
            vadit termoelektrické napětí a už to může být mimo
            tolerance. Takže jsme museli opustit ten pohodlnější postup,
            který říká, že dokud je článek plně nabitý, zvládá i ty
            velké proudy a ten malý proud pak dá vždycky. Holt se musí
            kalibrovat od těch menších. Při provozu se nastaví proud
            podle toho, jaký článek měříte a pro přechod z velkého
            proudu na malý tam není důvod. <br>
            <br>
            Anděl <br>
            <br>
            Dne 12.04.2024 v 20:43 Petr Simek napsal(a): <br>
            <blockquote type="cite">On Fri, 12 Apr 2024, Pavel Hudeček
              wrote: <br>
              <br>
              <blockquote type="cite">Dobrý den všem, <br>
                mějme bočník jako: <br>
                <a class="moz-txt-link-freetext"
                  href="https://www.hadex.cz/r015d-bocnik-fl-2-2000a75mv-doprodej/"
                  moz-do-not-send="true">https://www.hadex.cz/r015d-bocnik-fl-2-2000a75mv-doprodej/</a>
                <br>
                <br>
                2. Jaké řádově vydrží I2T? <br>
              </blockquote>
              <br>
              Pisou tam pretizeni jmenoviteho proudu 120% na dve hodiny.
              <br>
              <br>
              <br>
              <blockquote type="cite">PH <br>
              </blockquote>
              <br>
            </blockquote>
          </blockquote>
        </blockquote>
      </blockquote>
    </blockquote>
    <br>
  </body>
</html>