<!DOCTYPE html>
<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <div class="moz-cite-prefix">Aktualizace sw měniče bylo to první, co
      se  s ním dělalo. Nechtěl se připojit na internet, komunikoval jen
      s některými zařízeními a ještě blbě (vypadávalo to). Po
      aktualizaci komunikuje bez problémů.</div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Anděl</div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 22.01.2024 v 14:15 Petr Labaj
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:a7ffc33e-e7f2-333d-4b7e-e564fe5c7e38@volny.cz">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      Přece se přes nějaké rozhraní musí dát ten měnič ovládat a
      parametrovat.<br>
      Snad někde v Číně nevytesali jeho parametry do kamene a nevsadili
      ho dovnitř.<br>
      <br>
      Pokud se nedá řídit max. SOC při nabíjení, tak snad se dá nabíjení
      aspoň vypnout.<br>
      Takže monitorovat SOC na tom R/O rozhraní, a na R/W rozhraní pak
      nabíjení ve<br>
      vhodném okamžiku vypnout.<br>
      <br>
      Stejně tak si myslím, že se musí dát nějak měniči zakázat, aby šel
      do sleepu.<br>
      Vy tím fiktivním zvýšením virtuální spotřeby uděláte právě jen to,
      že měniči<br>
      zakážete spadnou do sleepu.<br>
      Tak pokud ze smartmetru budete mít informaci o trochu vyšší
      spotřebě (zapne<br>
      lednice), tak prostě měnič nějak probudíte.<br>
      Nakonec pošlete sem odkaz na manuál ke konkrétnímu Vašemu měniči.
      Třeba<br>
      někoho něco napadne.<br>
      <br>
      K té modifikaci informací ze smartmetru nebo baterek za letu: je
      to moje oblíbené<br>
      téma. Rád šidím techniku. Už jsem to nasazoval i různě komerčně,
      jednou dokonce<br>
      u nóbl velké nadnárodní firmy.<br>
      <br>
      Smartmetry většinou umí komunikovat max. rychlostí 115200 bps.<br>
      Měniče naopak velmi často používají komunikaci 19200 nebo dokonce
      9600 bps.<br>
      Tady je značný prostor pro úpravy za letu.<br>
      <br>
      A znovu připomínám: koukněte, jestli pro Váš měnič neexistuje
      novější firmware<br>
      (samozřejmě pokud jste to už neudělal).<br>
      <br>
      PL<br>
      <br>
      ********************<br>
      <br>
      <div class="moz-cite-prefix">Dne 22.1.2024 v 10:13 Vláďa Anděl
        napsal(a):<br>
      </div>
      <blockquote type="cite"
        cite="mid:78327a72-d733-4d68-b7cc-05638383cf60@vaelektronik.cz">
        <meta http-equiv="Content-Type"
          content="text/html; charset=UTF-8">
        <div class="moz-cite-prefix">Bylo by hezké měnič takhle ovládat.
          Bohužel Goodwe má sice linku RS485, ale ta je jen pro čtení.
          Dá se z něj přečíst kde co, ale nastavit tam nic nejde. Ani v
          nastavení přes tu jejich apku Solargo se nedá nastavit, aby se
          baterka nabíjela jen do 90%. Hloubka vybití tam nastavit jde.
          Ta minimální spotřeba, kdy měnič startuje, se taky nastavit
          nedá a potvrdil mi to i člověk s firmy co mi to instalovala,
          že ani oni to změnit nedokážou. </div>
        <div class="moz-cite-prefix"><br>
        </div>
        <div class="moz-cite-prefix">Taky už mě napadlo, jestli by bylo
          možné modifikovat údaj smartmetru. Nevím jak ta komunikace
          přes RS485 vypadá, ale předpokládám, že tam bude povel a
          odpověď s CRC na konci, stejně jak je to na lince pro čtení
          údajů z měniče. Pokud data ze smartmetru přecedím přes nějaký
          MCU, musím počkat, až se zpráva načte celá, pak jí změnit a
          pak teprv začít vysílat. Nevím, jestli by to měnič z takovým
          zpožděním ještě bral. Třeba u siemenzáckých měničů simoreg ,
          co máme v baterkárnách, je protokol USS a ten hlídá čas, do
          kdy mu přijde odpověď. A zpozdit to o celé jedno měření by
          taky nešlo, protože měří po vteřině a je to strašně málo,
          měnič změnu zátěže vyrovná tak do 3-5 vteřin. Mě to analogové
          řešení přijde ze všeho nejschůdnější.</div>
        <div class="moz-cite-prefix"><br>
        </div>
        <div class="moz-cite-prefix">Anděl</div>
        <div class="moz-cite-prefix"><br>
        </div>
        <div class="moz-cite-prefix">Dne 22.01.2024 v 0:02 Petr Labaj
          napsal(a):<br>
        </div>
        <blockquote type="cite"
          cite="mid:33ae2b94-6734-01f6-cc37-48ce0d6d6627@volny.cz">
          <meta http-equiv="Content-Type"
            content="text/html; charset=UTF-8">
          Předesílám, že měniče Goodwe neznám a budu tedy teoretizovat.<br>
          Zato znám jiné měniče, kde vše zde popisované lze nastavit
          přímo na měniči.<br>
          <br>
          Takže bod 1: pořádně bych prostudoval dokumentaci, jestli jste
          třeba<br>
          něco nepřehlídnul. Takové základní věci jako nastavení
          maximální SOC baterky<br>
          a max. nabíjecí proud, případně nepadání do sleepu při nízké
          spotřebě, to by<br>
          tam opravdu někde mohlo a mělo být.<br>
          <br>
          S tím ještě podbod 1.5: zkontrolovat, jestli neexistuje
          novější firmware.<br>
          <br>
          A bod 2: máme dobu digitální. Dobu analogovou jsou zanechali v
          prachu historie.<br>
          Nakonec kdybyste mi nevěřil, tak ti to můžete ověřit u těch
          nejchytřejších,<br>
          tj. u politiků. Máme ministerstvo pro digitalizaci, ale ne pro
          analogizaci.<br>
          <br>
          Tak bych se zamyslel, jestli by se dané problémy nedaly řešit
          digitálně.<br>
          Tedy připojit k měniči (asi po RS485 a Modbusu, to bych čekal,
          že tam bude)<br>
          nějakého chytrého kámoše. Nějaké RaspberryPi, nebo jinéPi,
          případně<br>
          i jednodušší Blue-pill nebo nějaké ESP.<br>
          A tím průběžně monitorovat situaci na frontě a podle toho
          vydávat operační<br>
          rozkazy. Pusť/vypni nabíjení, spadni do sleepu/probuď se atd.<br>
          <br>
          Případně to odrbat na ještě nižší úrovni a problémy s
          nabíjením řešit na<br>
          úrovni baterky a BMS.<br>
          Existuje pěkný projekt (viz dále), který funguje jako
          "překladač" komunikace<br>
          mezi měničem a baterkou. Tak se jím inspirovat a ohnout ho
          tak, aby konal<br>
          v duchu, který si představujete.<br>
          <br>
          Je to mimochodem pěkný projekt. Jeho cílem je umožnit připojit
          baterku<br>
          z e-auta (případně možná i baterku e-auta) k měniči jako jeho
          vlastní úložiště.<br>
          Překládá CANbus komunikaci tak, že z jedné strany mluví s
          měničem, který<br>
          si myslí, že má svou firemní baterku.<br>
          A z druhé strany mluví s baterkou z auta, a ta si myslí, že
          mluví se svým autem.<br>
          <a class="moz-txt-link-freetext"
            href="https://github.com/dalathegreat/Battery-Emulator/wiki"
            moz-do-not-send="true">https://github.com/dalathegreat/Battery-Emulator/wiki</a><br>
          <br>
          PL<br>
          <br>
          ******************<br>
          <br>
          <div class="moz-cite-prefix">Dne 21.1.2024 v 21:58 Vláďa Anděl
            napsal(a):<br>
          </div>
          <blockquote type="cite"
cite="mid:7d6c145c-fa57-4856-a974-012a4425463b@vaelektronik.cz">
            <meta http-equiv="content-type"
              content="text/html; charset=UTF-8">
            <p><font face="Times New Roman">Píšu řízení měniče (obecně),
                protože tohle půjde napasovat na libovolný měnič.</font></p>
            <p><font face="Times New Roman">Prvotní myšlenka - můj měnič
                Goodwe i když má nabitou baterku, je až do výkonu 150W
                vypnutý a spouští se až při překročení spotřeby 150W.
                Takže lednička mi běží většinou ze sítě :-( i když někdy
                se měnič spustí a její spotřebu vykompenzuje. Tedy na
                proudová trafa přidám pomocné vinutí třeba 10 závitů a
                proudem 65 mA posunu nulu měření na těch 150W</font></p>
            <p><font face="Times New Roman">Rozšíření této myšlenky -
                chci baterku nabíjet pomaleji a jen do 90%, což nejde
                nastavit. Pomocným vinutím vytvořím fiktivní spotřebu,
                měnič bude tento výkon kompenzovat a dodávat do sítě. </font><font
                face="Times New Roman"> O tuto spotřebu se sníží výkon
                dodávaný do baterky. Při nabití na 90% fiktivní výkon
                zvednu tak, aby do baterky nešlo nic. Jednou za 14 dní
                baterku nechám nabít naplno a po hodině potřebné na
                promíchání elektrolytu zase tímto fiktivním výkonem
                přinutím měnič, aby ji vybil na 90%.</font></p>
            <p><font face="Times New Roman">Zatím vím o jediném problému
                tohoto řešení. Veškeré grafy a statistika, co se mi
                ukládá na SEMS portálu, bude kecat. Mohl bych si z dat
                stažených z měniče a korigovaných o posun nuly
                proudových traf vytvářet a archivovat svoje data.</font></p>
            <p><font face="Times New Roman">Nebo to má ještě nějaký jiný
                problém, proč to nebude fungovat?</font></p>
            <p><font face="Times New Roman">Anděl<br>
              </font></p>
          </blockquote>
          <br>
        </blockquote>
      </blockquote>
      <br>
      <br>
      <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
      <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
    <p><br>
    </p>
  </body>
</html>