<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body><div>Kabel k sousedum pry je ilegalni. Rikal kolega, ktery chtel posilat prebytky rodicum na sousedni parcelu.<br/>
Pak nějakým zpusobem prebytky vykupuje Centropol, ale neberte to jako doporuceni, posudte si vyhodnost kazdy sam.<br/>
L.<br/>
<br/>
<font color="#888888"><font color="#888888">Sent from </font><font color="#888888"><a href="https://goo.gl/ODgwBb">MailDroid</a></font></font><br/><br/>-----Original Message-----<br/>From: Petr Labaj <labaj@volny.cz><br/>To: hw-list@list.hw.cz<br/>Sent: po, 22 led 2024 14:02<br/>Subject: Re: OT: řízení měniče solárů<br/><br/></div>
Klimatizace (teplota dolů i nahoru)?<br>
Ohřev vody (TUV, bazén)?<br>
Prodej na SPOTu?<br>
Kabel k nějakým sousedům (ideálně sousedce)?<br>
Nechat na střeše?<br>
<br>
To "poslat do ČEZu" je asi myšleno jako virtuální baterka?<br>
Tam je myslím dost vysoký paušál, ne?<br>
<br>
Všechny ty cesty, které vedou přes dráty distributora (virtuální
baterka, komunitní sdílení atd.)<br>
zabíjí vysoké poplatky distribuce (vlastní distribuce, POZE), u
virtuální baterky ještě její paušál.<br>
<br>
PL<br>
<br>
*******************<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 22.1.2024 v 12:47 Jirka Mww
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:CAGNMtu05E06ut7bJu=BvzzUbOodjQimKTvrHK3JC1ihcwyEGWA@mail.gmail.com">
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
<div dir="auto">No jo,s tim nic nenadelame, máte nějaké lepší
řešení, co s výrobou FVE ,když je baterka nabitá a FVE vyrábí
jak vztekla?</div>
<br>
<div class="gmail_quote">
<div dir="ltr" class="gmail_attr">Dne po 22. 1. 2024 12:02
uživatel tomas mainzer <<a
href="mailto:t.mainzer@gmail.com" moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">t.mainzer@gmail.com</a>>
napsal:<br>
</div>
<blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0
.8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<div dir="ltr">ad uvedene ceny - bejvavalo ;-) od noveho roku
se distr.poplatky vyrazne zvedli + opet poplatek OZE. </div>
<br>
<div class="gmail_quote">
<div dir="ltr" class="gmail_attr">po 22. 1. 2024 v 11:19
odesílatel Jirka Mww <<a
href="mailto:jirka.mww@gmail.com" target="_blank"
rel="noreferrer" moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">jirka.mww@gmail.com</a>>
napsal:<br>
</div>
<blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px
0.8ex;border-left:1px solid
rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
<div dir="ltr">Já mám u ČEZu tu "Elektřinu pro soláry" a
mám tarif D25, kdy je distribuční sazba za VT 2 Kč a za
NT 0,2 Kč. Nabitou baterii si šetřím na období, kdy je
VT a FVE nic nedává. Jinak nevím, co bych s tou
elektřinou dělal. Samozřejmě, tohle funguje v létě, teď
v zimě to je celé k ničemu. Mám tady připravenou
sestavu, kterou budu řídit filtraci v bazénu podle
situace s FVE, ale zatím jsem to neinstaloval, vyžaduje
to určité úpravy v rozvaděči, se kterými čekám, až bude
většina obyvatel domu mimo a bude to možné na delší dobu
celé vypnout. .
<div><br clear="all">
<div>
<div dir="ltr" class="gmail_signature">Zdravi<br>
Jirka Sloupenský OK1MWW</div>
</div>
<br>
</div>
</div>
<br>
<div class="gmail_quote">
<div dir="ltr" class="gmail_attr">po 22. 1. 2024 v 10:44
odesílatel Vláďa Anděl <<a
href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz"
target="_blank" rel="noreferrer"
moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">vaelektronik@vaelektronik.cz</a>>
napsal:<br>
</div>
<blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px
0px 0.8ex;border-left:1px solid
rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
<div>
<div>Jestli jsem to dobře pochopil, vezmu si výkon,
který jsem tam před tím poslal - to sice takhle
funguje, ale do sítě posílám za cenu silovky cca
1,50/KWh a pak to beru se všema popladkama (POZE,
distribude, DPH) možná i za 6 Kč. Už jen posunout
nulu měření proudu by pomohlo, že by měnič
nevypínal (nevím, jak se liší jeho spotřeba, něco
v něm běží neustále) a snížilo by to odebranou
energii na nulu i za cenu toho, že by do sítě
neustále něco málo šlo. Teď přes zimu asi né, ale
přes léto bez problémů.</div>
<div><br>
</div>
<div>Anděl</div>
<div><br>
</div>
<div>Dne 22.01.2024 v 10:31 Jirka Mww napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite">
<div dir="ltr">Já to řeším u měniče GOODWE tak,
že, když FVE nic nedává a je NT od ČEZu , tak
měnič vypínám, ( je tam na to vstup ) a beru si
výkon od ČEZu, který tam pošlu přetokem. Možná
by šlo kombinovat čtení po RS485 ( to
opravdu funguje ) a vypínání měniče přes ten
externí vstup.
<div><br>
<div><br clear="all">
<div>
<div dir="ltr" class="gmail_signature">Zdravi<br>
Jirka Sloupenský OK1MWW</div>
</div>
<br>
</div>
</div>
</div>
<br>
<div class="gmail_quote">
<div dir="ltr" class="gmail_attr">po 22. 1. 2024
v 10:19 odesílatel Vláďa Anděl <<a
href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz"
target="_blank" rel="noreferrer"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">vaelektronik@vaelektronik.cz</a>>
napsal:<br>
</div>
<blockquote class="gmail_quote"
style="margin:0px 0px 0px
0.8ex;border-left:1px solid
rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
<div>
<div>Bylo by hezké měnič takhle ovládat.
Bohužel Goodwe má sice linku RS485, ale ta
je jen pro čtení. Dá se z něj přečíst kde
co, ale nastavit tam nic nejde. Ani v
nastavení přes tu jejich apku Solargo se
nedá nastavit, aby se baterka nabíjela jen
do 90%. Hloubka vybití tam nastavit jde.
Ta minimální spotřeba, kdy měnič startuje,
se taky nastavit nedá a potvrdil mi to i
člověk s firmy co mi to instalovala, že
ani oni to změnit nedokážou. </div>
<div><br>
</div>
<div>Taky už mě napadlo, jestli by bylo
možné modifikovat údaj smartmetru. Nevím
jak ta komunikace přes RS485 vypadá, ale
předpokládám, že tam bude povel a odpověď
s CRC na konci, stejně jak je to na lince
pro čtení údajů z měniče. Pokud data ze
smartmetru přecedím přes nějaký MCU, musím
počkat, až se zpráva načte celá, pak jí
změnit a pak teprv začít vysílat. Nevím,
jestli by to měnič z takovým zpožděním
ještě bral. Třeba u siemenzáckých měničů
simoreg , co máme v baterkárnách, je
protokol USS a ten hlídá čas, do kdy mu
přijde odpověď. A zpozdit to o celé jedno
měření by taky nešlo, protože měří po
vteřině a je to strašně málo, měnič změnu
zátěže vyrovná tak do 3-5 vteřin. Mě to
analogové řešení přijde ze všeho
nejschůdnější.</div>
<div><br>
</div>
<div>Anděl</div>
<div><br>
</div>
<div>Dne 22.01.2024 v 0:02 Petr Labaj
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"> Předesílám, že
měniče Goodwe neznám a budu tedy
teoretizovat.<br>
Zato znám jiné měniče, kde vše zde
popisované lze nastavit přímo na měniči.<br>
<br>
Takže bod 1: pořádně bych prostudoval
dokumentaci, jestli jste třeba<br>
něco nepřehlídnul. Takové základní věci
jako nastavení maximální SOC baterky<br>
a max. nabíjecí proud, případně nepadání
do sleepu při nízké spotřebě, to by<br>
tam opravdu někde mohlo a mělo být.<br>
<br>
S tím ještě podbod 1.5: zkontrolovat,
jestli neexistuje novější firmware.<br>
<br>
A bod 2: máme dobu digitální. Dobu
analogovou jsou zanechali v prachu
historie.<br>
Nakonec kdybyste mi nevěřil, tak ti to
můžete ověřit u těch nejchytřejších,<br>
tj. u politiků. Máme ministerstvo pro
digitalizaci, ale ne pro analogizaci.<br>
<br>
Tak bych se zamyslel, jestli by se dané
problémy nedaly řešit digitálně.<br>
Tedy připojit k měniči (asi po RS485 a
Modbusu, to bych čekal, že tam bude)<br>
nějakého chytrého kámoše. Nějaké
RaspberryPi, nebo jinéPi, případně<br>
i jednodušší Blue-pill nebo nějaké ESP.<br>
A tím průběžně monitorovat situaci na
frontě a podle toho vydávat operační<br>
rozkazy. Pusť/vypni nabíjení, spadni do
sleepu/probuď se atd.<br>
<br>
Případně to odrbat na ještě nižší úrovni a
problémy s nabíjením řešit na<br>
úrovni baterky a BMS.<br>
Existuje pěkný projekt (viz dále), který
funguje jako "překladač" komunikace<br>
mezi měničem a baterkou. Tak se jím
inspirovat a ohnout ho tak, aby konal<br>
v duchu, který si představujete.<br>
<br>
Je to mimochodem pěkný projekt. Jeho cílem
je umožnit připojit baterku<br>
z e-auta (případně možná i baterku e-auta)
k měniči jako jeho vlastní úložiště.<br>
Překládá CANbus komunikaci tak, že z jedné
strany mluví s měničem, který<br>
si myslí, že má svou firemní baterku.<br>
A z druhé strany mluví s baterkou z auta,
a ta si myslí, že mluví se svým autem.<br>
<a
href="https://github.com/dalathegreat/Battery-Emulator/wiki"
target="_blank" rel="noreferrer"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">https://github.com/dalathegreat/Battery-Emulator/wiki</a><br>
<br>
PL<br>
<br>
******************<br>
<br>
<div>Dne 21.1.2024 v 21:58 Vláďa Anděl
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite">
<p><font face="Times New Roman">Píšu
řízení měniče (obecně), protože
tohle půjde napasovat na libovolný
měnič.</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Prvotní
myšlenka - můj měnič Goodwe i když
má nabitou baterku, je až do výkonu
150W vypnutý a spouští se až při
překročení spotřeby 150W. Takže
lednička mi běží většinou ze sítě
:-( i když někdy se měnič spustí a
její spotřebu vykompenzuje. Tedy na
proudová trafa přidám pomocné vinutí
třeba 10 závitů a proudem 65 mA
posunu nulu měření na těch 150W</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Rozšíření
této myšlenky - chci baterku nabíjet
pomaleji a jen do 90%, což nejde
nastavit. Pomocným vinutím vytvořím
fiktivní spotřebu, měnič bude tento
výkon kompenzovat a dodávat do sítě.
</font><font face="Times New Roman"> O
tuto spotřebu se sníží výkon
dodávaný do baterky. Při nabití na
90% fiktivní výkon zvednu tak, aby
do baterky nešlo nic. Jednou za 14
dní baterku nechám nabít naplno a po
hodině potřebné na promíchání
elektrolytu zase tímto fiktivním
výkonem přinutím měnič, aby ji vybil
na 90%.</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Zatím
vím o jediném problému tohoto
řešení. Veškeré grafy a statistika,
co se mi ukládá na SEMS portálu,
bude kecat. Mohl bych si z dat
stažených z měniče a korigovaných o
posun nuly proudových traf vytvářet
a archivovat svoje data.</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Nebo to
má ještě nějaký jiný problém, proč
to nebude fungovat?</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Anděl<br>
</font></p>
</blockquote>
<br>
</blockquote>
</div>
</blockquote>
</div>
</blockquote>
</div>
</blockquote>
</div>
</blockquote>
</div>
</blockquote>
</div>
</blockquote>
<br>
</body>
</html>