<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
<p><font face="Arial">S tím bych souhlasil. Nejen, že to nebude
úplně snadné naprogramovat, (tedy pokud k tomu není dobrá
dokumentace) ale hlavně to zpoždění se zhorší i když to celé
bude fungovat. Já bych preferoval ten analog.</font><br>
</p>
<pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 22.1.2024 v 10:13 Vláďa Anděl
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:78327a72-d733-4d68-b7cc-05638383cf60@vaelektronik.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
<div class="moz-cite-prefix">Bylo by hezké měnič takhle ovládat.
Bohužel Goodwe má sice linku RS485, ale ta je jen pro čtení. Dá
se z něj přečíst kde co, ale nastavit tam nic nejde. Ani v
nastavení přes tu jejich apku Solargo se nedá nastavit, aby se
baterka nabíjela jen do 90%. Hloubka vybití tam nastavit jde. Ta
minimální spotřeba, kdy měnič startuje, se taky nastavit nedá a
potvrdil mi to i člověk s firmy co mi to instalovala, že ani oni
to změnit nedokážou. </div>
<div class="moz-cite-prefix"><br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Taky už mě napadlo, jestli by bylo
možné modifikovat údaj smartmetru. Nevím jak ta komunikace přes
RS485 vypadá, ale předpokládám, že tam bude povel a odpověď s
CRC na konci, stejně jak je to na lince pro čtení údajů z
měniče. Pokud data ze smartmetru přecedím přes nějaký MCU, musím
počkat, až se zpráva načte celá, pak jí změnit a pak teprv začít
vysílat. Nevím, jestli by to měnič z takovým zpožděním ještě
bral. Třeba u siemenzáckých měničů simoreg , co máme v
baterkárnách, je protokol USS a ten hlídá čas, do kdy mu přijde
odpověď. A zpozdit to o celé jedno měření by taky nešlo, protože
měří po vteřině a je to strašně málo, měnič změnu zátěže vyrovná
tak do 3-5 vteřin. Mě to analogové řešení přijde ze všeho
nejschůdnější.</div>
<div class="moz-cite-prefix"><br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Anděl</div>
<div class="moz-cite-prefix"><br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 22.01.2024 v 0:02 Petr Labaj
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:33ae2b94-6734-01f6-cc37-48ce0d6d6627@volny.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=UTF-8">
Předesílám, že měniče Goodwe neznám a budu tedy teoretizovat.<br>
Zato znám jiné měniče, kde vše zde popisované lze nastavit přímo
na měniči.<br>
<br>
Takže bod 1: pořádně bych prostudoval dokumentaci, jestli jste
třeba<br>
něco nepřehlídnul. Takové základní věci jako nastavení maximální
SOC baterky<br>
a max. nabíjecí proud, případně nepadání do sleepu při nízké
spotřebě, to by<br>
tam opravdu někde mohlo a mělo být.<br>
<br>
S tím ještě podbod 1.5: zkontrolovat, jestli neexistuje novější
firmware.<br>
<br>
A bod 2: máme dobu digitální. Dobu analogovou jsou zanechali v
prachu historie.<br>
Nakonec kdybyste mi nevěřil, tak ti to můžete ověřit u těch
nejchytřejších,<br>
tj. u politiků. Máme ministerstvo pro digitalizaci, ale ne pro
analogizaci.<br>
<br>
Tak bych se zamyslel, jestli by se dané problémy nedaly řešit
digitálně.<br>
Tedy připojit k měniči (asi po RS485 a Modbusu, to bych čekal,
že tam bude)<br>
nějakého chytrého kámoše. Nějaké RaspberryPi, nebo jinéPi,
případně<br>
i jednodušší Blue-pill nebo nějaké ESP.<br>
A tím průběžně monitorovat situaci na frontě a podle toho
vydávat operační<br>
rozkazy. Pusť/vypni nabíjení, spadni do sleepu/probuď se atd.<br>
<br>
Případně to odrbat na ještě nižší úrovni a problémy s nabíjením
řešit na<br>
úrovni baterky a BMS.<br>
Existuje pěkný projekt (viz dále), který funguje jako
"překladač" komunikace<br>
mezi měničem a baterkou. Tak se jím inspirovat a ohnout ho tak,
aby konal<br>
v duchu, který si představujete.<br>
<br>
Je to mimochodem pěkný projekt. Jeho cílem je umožnit připojit
baterku<br>
z e-auta (případně možná i baterku e-auta) k měniči jako jeho
vlastní úložiště.<br>
Překládá CANbus komunikaci tak, že z jedné strany mluví s
měničem, který<br>
si myslí, že má svou firemní baterku.<br>
A z druhé strany mluví s baterkou z auta, a ta si myslí, že
mluví se svým autem.<br>
<a class="moz-txt-link-freetext"
href="https://github.com/dalathegreat/Battery-Emulator/wiki"
moz-do-not-send="true">https://github.com/dalathegreat/Battery-Emulator/wiki</a><br>
<br>
PL<br>
<br>
******************<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 21.1.2024 v 21:58 Vláďa Anděl
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:7d6c145c-fa57-4856-a974-012a4425463b@vaelektronik.cz">
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;
charset=UTF-8">
<p><font face="Times New Roman">Píšu řízení měniče (obecně),
protože tohle půjde napasovat na libovolný měnič.</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Prvotní myšlenka - můj měnič
Goodwe i když má nabitou baterku, je až do výkonu 150W
vypnutý a spouští se až při překročení spotřeby 150W.
Takže lednička mi běží většinou ze sítě :-( i když někdy
se měnič spustí a její spotřebu vykompenzuje. Tedy na
proudová trafa přidám pomocné vinutí třeba 10 závitů a
proudem 65 mA posunu nulu měření na těch 150W</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Rozšíření této myšlenky - chci
baterku nabíjet pomaleji a jen do 90%, což nejde nastavit.
Pomocným vinutím vytvořím fiktivní spotřebu, měnič bude
tento výkon kompenzovat a dodávat do sítě. </font><font
face="Times New Roman"> O tuto spotřebu se sníží výkon
dodávaný do baterky. Při nabití na 90% fiktivní výkon
zvednu tak, aby do baterky nešlo nic. Jednou za 14 dní
baterku nechám nabít naplno a po hodině potřebné na
promíchání elektrolytu zase tímto fiktivním výkonem
přinutím měnič, aby ji vybil na 90%.</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Zatím vím o jediném problému
tohoto řešení. Veškeré grafy a statistika, co se mi ukládá
na SEMS portálu, bude kecat. Mohl bych si z dat stažených
z měniče a korigovaných o posun nuly proudových traf
vytvářet a archivovat svoje data.</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Nebo to má ještě nějaký jiný
problém, proč to nebude fungovat?</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Anděl<br>
</font></p>
</blockquote>
<br>
<fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
<pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz" moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated moz-txt-link-freetext" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
<p><br>
</p>
<br>
<fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
<pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
</body>
</html>