<div dir="ltr">ad uvedene ceny - bejvavalo ;-) od noveho roku se distr.poplatky vyrazne zvedli + opet poplatek OZE. </div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">po 22. 1. 2024 v 11:19 odesílatel Jirka Mww <<a href="mailto:jirka.mww@gmail.com">jirka.mww@gmail.com</a>> napsal:<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex"><div dir="ltr">Já mám u ČEZu tu "Elektřinu pro soláry" a mám tarif D25, kdy je distribuční sazba za VT 2 Kč a za NT 0,2 Kč. Nabitou baterii si šetřím na období, kdy je VT a FVE nic nedává. Jinak nevím, co bych s tou elektřinou dělal. Samozřejmě, tohle funguje v létě, teď v zimě to je celé k ničemu. Mám tady připravenou sestavu, kterou budu řídit filtraci v bazénu podle situace s FVE, ale zatím jsem to neinstaloval, vyžaduje to určité úpravy v rozvaděči, se kterými čekám, až bude většina obyvatel domu mimo a bude to možné na delší dobu celé vypnout. . <div><br clear="all"><div><div dir="ltr" class="gmail_signature">Zdravi<br>Jirka Sloupenský OK1MWW</div></div><br></div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">po 22. 1. 2024 v 10:44 odesílatel Vláďa Anděl <<a href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz" target="_blank">vaelektronik@vaelektronik.cz</a>> napsal:<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex"><u></u>
<div>
<div>Jestli jsem to dobře pochopil, vezmu si
výkon, který jsem tam před tím poslal - to sice takhle funguje,
ale do sítě posílám za cenu silovky cca 1,50/KWh a pak to beru se
všema popladkama (POZE, distribude, DPH) možná i za 6 Kč. Už jen
posunout nulu měření proudu by pomohlo, že by měnič nevypínal
(nevím, jak se liší jeho spotřeba, něco v něm běží neustále) a
snížilo by to odebranou energii na nulu i za cenu toho, že by do
sítě neustále něco málo šlo. Teď přes zimu asi né, ale přes léto
bez problémů.</div>
<div><br>
</div>
<div>Anděl</div>
<div><br>
</div>
<div>Dne 22.01.2024 v 10:31 Jirka Mww
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite">
<div dir="ltr">Já to řeším u měniče GOODWE tak, že, když FVE nic
nedává a je NT od ČEZu , tak měnič vypínám, ( je tam na to vstup
) a beru si výkon od ČEZu, který tam pošlu přetokem. Možná by
šlo kombinovat čtení po RS485 ( to opravdu funguje ) a vypínání
měniče přes ten externí vstup.
<div><br>
<div><br clear="all">
<div>
<div dir="ltr" class="gmail_signature">Zdravi<br>
Jirka Sloupenský OK1MWW</div>
</div>
<br>
</div>
</div>
</div>
<br>
<div class="gmail_quote">
<div dir="ltr" class="gmail_attr">po 22. 1. 2024 v 10:19
odesílatel Vláďa Anděl <<a href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz" target="_blank">vaelektronik@vaelektronik.cz</a>>
napsal:<br>
</div>
<blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
<div>
<div>Bylo by hezké měnič takhle ovládat. Bohužel Goodwe má
sice linku RS485, ale ta je jen pro čtení. Dá se z něj
přečíst kde co, ale nastavit tam nic nejde. Ani v
nastavení přes tu jejich apku Solargo se nedá nastavit,
aby se baterka nabíjela jen do 90%. Hloubka vybití tam
nastavit jde. Ta minimální spotřeba, kdy měnič startuje,
se taky nastavit nedá a potvrdil mi to i člověk s firmy co
mi to instalovala, že ani oni to změnit nedokážou. </div>
<div><br>
</div>
<div>Taky už mě napadlo, jestli by bylo možné modifikovat
údaj smartmetru. Nevím jak ta komunikace přes RS485
vypadá, ale předpokládám, že tam bude povel a odpověď s
CRC na konci, stejně jak je to na lince pro čtení údajů z
měniče. Pokud data ze smartmetru přecedím přes nějaký MCU,
musím počkat, až se zpráva načte celá, pak jí změnit a pak
teprv začít vysílat. Nevím, jestli by to měnič z takovým
zpožděním ještě bral. Třeba u siemenzáckých měničů simoreg
, co máme v baterkárnách, je protokol USS a ten hlídá čas,
do kdy mu přijde odpověď. A zpozdit to o celé jedno měření
by taky nešlo, protože měří po vteřině a je to strašně
málo, měnič změnu zátěže vyrovná tak do 3-5 vteřin. Mě to
analogové řešení přijde ze všeho nejschůdnější.</div>
<div><br>
</div>
<div>Anděl</div>
<div><br>
</div>
<div>Dne 22.01.2024 v 0:02 Petr Labaj napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"> Předesílám, že měniče Goodwe neznám
a budu tedy teoretizovat.<br>
Zato znám jiné měniče, kde vše zde popisované lze nastavit
přímo na měniči.<br>
<br>
Takže bod 1: pořádně bych prostudoval dokumentaci, jestli
jste třeba<br>
něco nepřehlídnul. Takové základní věci jako nastavení
maximální SOC baterky<br>
a max. nabíjecí proud, případně nepadání do sleepu při
nízké spotřebě, to by<br>
tam opravdu někde mohlo a mělo být.<br>
<br>
S tím ještě podbod 1.5: zkontrolovat, jestli neexistuje
novější firmware.<br>
<br>
A bod 2: máme dobu digitální. Dobu analogovou jsou
zanechali v prachu historie.<br>
Nakonec kdybyste mi nevěřil, tak ti to můžete ověřit u
těch nejchytřejších,<br>
tj. u politiků. Máme ministerstvo pro digitalizaci, ale ne
pro analogizaci.<br>
<br>
Tak bych se zamyslel, jestli by se dané problémy nedaly
řešit digitálně.<br>
Tedy připojit k měniči (asi po RS485 a Modbusu, to bych
čekal, že tam bude)<br>
nějakého chytrého kámoše. Nějaké RaspberryPi, nebo jinéPi,
případně<br>
i jednodušší Blue-pill nebo nějaké ESP.<br>
A tím průběžně monitorovat situaci na frontě a podle toho
vydávat operační<br>
rozkazy. Pusť/vypni nabíjení, spadni do sleepu/probuď se
atd.<br>
<br>
Případně to odrbat na ještě nižší úrovni a problémy s
nabíjením řešit na<br>
úrovni baterky a BMS.<br>
Existuje pěkný projekt (viz dále), který funguje jako
"překladač" komunikace<br>
mezi měničem a baterkou. Tak se jím inspirovat a ohnout ho
tak, aby konal<br>
v duchu, který si představujete.<br>
<br>
Je to mimochodem pěkný projekt. Jeho cílem je umožnit
připojit baterku<br>
z e-auta (případně možná i baterku e-auta) k měniči jako
jeho vlastní úložiště.<br>
Překládá CANbus komunikaci tak, že z jedné strany mluví s
měničem, který<br>
si myslí, že má svou firemní baterku.<br>
A z druhé strany mluví s baterkou z auta, a ta si myslí,
že mluví se svým autem.<br>
<a href="https://github.com/dalathegreat/Battery-Emulator/wiki" target="_blank">https://github.com/dalathegreat/Battery-Emulator/wiki</a><br>
<br>
PL<br>
<br>
******************<br>
<br>
<div>Dne 21.1.2024 v 21:58 Vláďa Anděl napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite">
<p><font face="Times New Roman">Píšu řízení měniče
(obecně), protože tohle půjde napasovat na libovolný
měnič.</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Prvotní myšlenka - můj
měnič Goodwe i když má nabitou baterku, je až do
výkonu 150W vypnutý a spouští se až při překročení
spotřeby 150W. Takže lednička mi běží většinou ze
sítě :-( i když někdy se měnič spustí a její
spotřebu vykompenzuje. Tedy na proudová trafa přidám
pomocné vinutí třeba 10 závitů a proudem 65 mA
posunu nulu měření na těch 150W</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Rozšíření této myšlenky
- chci baterku nabíjet pomaleji a jen do 90%, což
nejde nastavit. Pomocným vinutím vytvořím fiktivní
spotřebu, měnič bude tento výkon kompenzovat a
dodávat do sítě. </font><font face="Times
New Roman"> O tuto spotřebu se sníží výkon dodávaný do
baterky. Při nabití na 90% fiktivní výkon zvednu
tak, aby do baterky nešlo nic. Jednou za 14 dní
baterku nechám nabít naplno a po hodině potřebné na
promíchání elektrolytu zase tímto fiktivním výkonem
přinutím měnič, aby ji vybil na 90%.</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Zatím vím o jediném
problému tohoto řešení. Veškeré grafy a statistika,
co se mi ukládá na SEMS portálu, bude kecat. Mohl
bych si z dat stažených z měniče a korigovaných o
posun nuly proudových traf vytvářet a archivovat
svoje data.</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Nebo to má ještě nějaký
jiný problém, proč to nebude fungovat?</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Anděl<br>
</font></p>
</blockquote>
<br>
<fieldset></fieldset>
<pre>_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" target="_blank">www.HW.cz</a>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
<p><br>
</p>
</div>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
</blockquote>
</div>
<br>
<fieldset></fieldset>
<pre>_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" target="_blank">www.HW.cz</a>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
<p><br>
</p>
</div>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
</blockquote></div>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
</blockquote></div>