<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
<p><font face="Arial">Když už to tu rozebíráme, nějak mi nedochází
jakou výhodu má komunitní sdílení proti prodeji na jedné stráně
a nákupu na druhé, když stejně platím ty distribuční poplatky?</font><br>
</p>
<pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 22.1.2024 v 14:01 Petr Labaj
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:f5b94a24-3a0e-affd-a549-fde7182c51c9@volny.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
Klimatizace (teplota dolů i nahoru)?<br>
Ohřev vody (TUV, bazén)?<br>
Prodej na SPOTu?<br>
Kabel k nějakým sousedům (ideálně sousedce)?<br>
Nechat na střeše?<br>
<br>
To "poslat do ČEZu" je asi myšleno jako virtuální baterka?<br>
Tam je myslím dost vysoký paušál, ne?<br>
<br>
Všechny ty cesty, které vedou přes dráty distributora (virtuální
baterka, komunitní sdílení atd.)<br>
zabíjí vysoké poplatky distribuce (vlastní distribuce, POZE), u
virtuální baterky ještě její paušál.<br>
<br>
PL<br>
<br>
*******************<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 22.1.2024 v 12:47 Jirka Mww
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:CAGNMtu05E06ut7bJu=BvzzUbOodjQimKTvrHK3JC1ihcwyEGWA@mail.gmail.com">
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;
charset=UTF-8">
<div dir="auto">No jo,s tim nic nenadelame, máte nějaké lepší
řešení, co s výrobou FVE ,když je baterka nabitá a FVE vyrábí
jak vztekla?</div>
<br>
<div class="gmail_quote">
<div dir="ltr" class="gmail_attr">Dne po 22. 1. 2024 12:02
uživatel tomas mainzer <<a
href="mailto:t.mainzer@gmail.com" moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">t.mainzer@gmail.com</a>>
napsal:<br>
</div>
<blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0
.8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<div dir="ltr">ad uvedene ceny - bejvavalo ;-) od noveho
roku se distr.poplatky vyrazne zvedli + opet poplatek
OZE. </div>
<br>
<div class="gmail_quote">
<div dir="ltr" class="gmail_attr">po 22. 1. 2024 v 11:19
odesílatel Jirka Mww <<a
href="mailto:jirka.mww@gmail.com" target="_blank"
rel="noreferrer" moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">jirka.mww@gmail.com</a>>
napsal:<br>
</div>
<blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px
0.8ex;border-left:1px solid
rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
<div dir="ltr">Já mám u ČEZu tu "Elektřinu pro soláry"
a mám tarif D25, kdy je distribuční sazba za VT 2 Kč a
za NT 0,2 Kč. Nabitou baterii si šetřím na období, kdy
je VT a FVE nic nedává. Jinak nevím, co bych s tou
elektřinou dělal. Samozřejmě, tohle funguje v létě,
teď v zimě to je celé k ničemu. Mám tady
připravenou sestavu, kterou budu řídit filtraci v
bazénu podle situace s FVE, ale zatím jsem to
neinstaloval, vyžaduje to určité úpravy v rozvaděči,
se kterými čekám, až bude většina obyvatel domu mimo a
bude to možné na delší dobu celé vypnout. .
<div><br clear="all">
<div>
<div dir="ltr" class="gmail_signature">Zdravi<br>
Jirka Sloupenský OK1MWW</div>
</div>
<br>
</div>
</div>
<br>
<div class="gmail_quote">
<div dir="ltr" class="gmail_attr">po 22. 1. 2024
v 10:44 odesílatel Vláďa Anděl <<a
href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz"
target="_blank" rel="noreferrer"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">vaelektronik@vaelektronik.cz</a>>
napsal:<br>
</div>
<blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px
0px 0.8ex;border-left:1px solid
rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
<div>
<div>Jestli jsem to dobře pochopil, vezmu si
výkon, který jsem tam před tím poslal - to sice
takhle funguje, ale do sítě posílám za cenu
silovky cca 1,50/KWh a pak to beru se všema
popladkama (POZE, distribude, DPH) možná i za 6
Kč. Už jen posunout nulu měření proudu by
pomohlo, že by měnič nevypínal (nevím, jak se
liší jeho spotřeba, něco v něm běží neustále) a
snížilo by to odebranou energii na nulu i za
cenu toho, že by do sítě neustále něco málo šlo.
Teď přes zimu asi né, ale přes léto bez
problémů.</div>
<div><br>
</div>
<div>Anděl</div>
<div><br>
</div>
<div>Dne 22.01.2024 v 10:31 Jirka Mww napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite">
<div dir="ltr">Já to řeším u měniče GOODWE tak,
že, když FVE nic nedává a je NT od ČEZu , tak
měnič vypínám, ( je tam na to vstup ) a beru
si výkon od ČEZu, který tam pošlu přetokem.
Možná by šlo kombinovat čtení po RS485 ( to
opravdu funguje ) a vypínání měniče přes ten
externí vstup.
<div><br>
<div><br clear="all">
<div>
<div dir="ltr" class="gmail_signature">Zdravi<br>
Jirka Sloupenský OK1MWW</div>
</div>
<br>
</div>
</div>
</div>
<br>
<div class="gmail_quote">
<div dir="ltr" class="gmail_attr">po 22. 1.
2024 v 10:19 odesílatel Vláďa Anděl <<a
href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz"
target="_blank" rel="noreferrer"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">vaelektronik@vaelektronik.cz</a>>
napsal:<br>
</div>
<blockquote class="gmail_quote"
style="margin:0px 0px 0px
0.8ex;border-left:1px solid
rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
<div>
<div>Bylo by hezké měnič takhle ovládat.
Bohužel Goodwe má sice linku RS485, ale
ta je jen pro čtení. Dá se z něj přečíst
kde co, ale nastavit tam nic nejde. Ani
v nastavení přes tu jejich apku Solargo
se nedá nastavit, aby se baterka
nabíjela jen do 90%. Hloubka vybití tam
nastavit jde. Ta minimální spotřeba, kdy
měnič startuje, se taky nastavit nedá a
potvrdil mi to i člověk s firmy co mi to
instalovala, že ani oni to změnit
nedokážou. </div>
<div><br>
</div>
<div>Taky už mě napadlo, jestli by bylo
možné modifikovat údaj smartmetru. Nevím
jak ta komunikace přes RS485 vypadá, ale
předpokládám, že tam bude povel a
odpověď s CRC na konci, stejně jak je to
na lince pro čtení údajů z měniče. Pokud
data ze smartmetru přecedím přes nějaký
MCU, musím počkat, až se zpráva načte
celá, pak jí změnit a pak teprv začít
vysílat. Nevím, jestli by to měnič z
takovým zpožděním ještě bral. Třeba u
siemenzáckých měničů simoreg , co máme v
baterkárnách, je protokol USS a ten
hlídá čas, do kdy mu přijde odpověď. A
zpozdit to o celé jedno měření by taky
nešlo, protože měří po vteřině a je to
strašně málo, měnič změnu zátěže vyrovná
tak do 3-5 vteřin. Mě to analogové
řešení přijde ze všeho nejschůdnější.</div>
<div><br>
</div>
<div>Anděl</div>
<div><br>
</div>
<div>Dne 22.01.2024 v 0:02 Petr Labaj
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"> Předesílám, že
měniče Goodwe neznám a budu tedy
teoretizovat.<br>
Zato znám jiné měniče, kde vše zde
popisované lze nastavit přímo na měniči.<br>
<br>
Takže bod 1: pořádně bych prostudoval
dokumentaci, jestli jste třeba<br>
něco nepřehlídnul. Takové základní věci
jako nastavení maximální SOC baterky<br>
a max. nabíjecí proud, případně nepadání
do sleepu při nízké spotřebě, to by<br>
tam opravdu někde mohlo a mělo být.<br>
<br>
S tím ještě podbod 1.5: zkontrolovat,
jestli neexistuje novější firmware.<br>
<br>
A bod 2: máme dobu digitální. Dobu
analogovou jsou zanechali v prachu
historie.<br>
Nakonec kdybyste mi nevěřil, tak ti to
můžete ověřit u těch nejchytřejších,<br>
tj. u politiků. Máme ministerstvo pro
digitalizaci, ale ne pro analogizaci.<br>
<br>
Tak bych se zamyslel, jestli by se dané
problémy nedaly řešit digitálně.<br>
Tedy připojit k měniči (asi po RS485 a
Modbusu, to bych čekal, že tam bude)<br>
nějakého chytrého kámoše. Nějaké
RaspberryPi, nebo jinéPi, případně<br>
i jednodušší Blue-pill nebo nějaké ESP.<br>
A tím průběžně monitorovat situaci na
frontě a podle toho vydávat operační<br>
rozkazy. Pusť/vypni nabíjení, spadni do
sleepu/probuď se atd.<br>
<br>
Případně to odrbat na ještě nižší úrovni
a problémy s nabíjením řešit na<br>
úrovni baterky a BMS.<br>
Existuje pěkný projekt (viz dále), který
funguje jako "překladač" komunikace<br>
mezi měničem a baterkou. Tak se jím
inspirovat a ohnout ho tak, aby konal<br>
v duchu, který si představujete.<br>
<br>
Je to mimochodem pěkný projekt. Jeho
cílem je umožnit připojit baterku<br>
z e-auta (případně možná i baterku
e-auta) k měniči jako jeho vlastní
úložiště.<br>
Překládá CANbus komunikaci tak, že z
jedné strany mluví s měničem, který<br>
si myslí, že má svou firemní baterku.<br>
A z druhé strany mluví s baterkou z
auta, a ta si myslí, že mluví se svým
autem.<br>
<a
href="https://github.com/dalathegreat/Battery-Emulator/wiki"
target="_blank" rel="noreferrer"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">https://github.com/dalathegreat/Battery-Emulator/wiki</a><br>
<br>
PL<br>
<br>
******************<br>
<br>
<div>Dne 21.1.2024 v 21:58 Vláďa Anděl
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite">
<p><font face="Times New Roman">Píšu
řízení měniče (obecně), protože
tohle půjde napasovat na libovolný
měnič.</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Prvotní
myšlenka - můj měnič Goodwe i když
má nabitou baterku, je až do
výkonu 150W vypnutý a spouští se
až při překročení spotřeby 150W.
Takže lednička mi běží většinou ze
sítě :-( i když někdy se měnič
spustí a její spotřebu
vykompenzuje. Tedy na proudová
trafa přidám pomocné vinutí třeba
10 závitů a proudem 65 mA posunu
nulu měření na těch 150W</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Rozšíření
této myšlenky - chci baterku
nabíjet pomaleji a jen do 90%, což
nejde nastavit. Pomocným vinutím
vytvořím fiktivní spotřebu, měnič
bude tento výkon kompenzovat a
dodávat do sítě. </font><font
face="Times New Roman"> O tuto
spotřebu se sníží výkon dodávaný
do baterky. Při nabití na 90%
fiktivní výkon zvednu tak, aby do
baterky nešlo nic. Jednou za 14
dní baterku nechám nabít naplno a
po hodině potřebné na promíchání
elektrolytu zase tímto fiktivním
výkonem přinutím měnič, aby ji
vybil na 90%.</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Zatím
vím o jediném problému tohoto
řešení. Veškeré grafy a
statistika, co se mi ukládá na
SEMS portálu, bude kecat. Mohl
bych si z dat stažených z měniče a
korigovaných o posun nuly
proudových traf vytvářet a
archivovat svoje data.</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Nebo
to má ještě nějaký jiný problém,
proč to nebude fungovat?</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Anděl<br>
</font></p>
</blockquote>
<br>
</blockquote>
</div>
</blockquote>
</div>
</blockquote>
</div>
</blockquote>
</div>
</blockquote>
</div>
</blockquote>
</div>
</blockquote>
<br>
<br>
<fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
<pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
</body>
</html>