<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
<p><font face="Arial">Naprosto souhlasím. Obávám se, že je zničila
BMS. Mám už čtvrtou. Všechny stály za houby, tato alespoň
perfektně měří napětí článků. Ale mám ji dva týdny, tak uvidíme.</font><br>
</p>
<pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 8.12.2023 v 4:23 Petr Labaj
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:d3a7ea24-30fc-3fee-1203-a9295d273a15@volny.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
Já jako obvykle neodpovím přímo na otázku, ale udělám drobný úkrok
stranou. ;-)<br>
<br>
Daný měnič neznám.<br>
Ale obecně se mi v životě osvědčilo nespoléhat na předvařenou
inteligenci nějakých<br>
zařízení, pokud to nejsou zařízení vyloženě programovatelná nebo
bohatě konfigurovatelná.<br>
U solárů to platí o to víc, že se nám tady rozšířil takový nešvar,
že dodavatelé nechtějí pustit<br>
majitele k plnému ovládání jeho vlastní techniky.<br>
<br>
Takže se mi jako dobrý přístup jeví použít nějakého externího
majstra, a z měniče<br>
(ideálně i z baterek) udělat slávistu.<br>
Tedy v praxi asi nějaké RaspberryPi, OrangePi nebo jinou chytrou
desku s Linuxem.<br>
Na ní buď nějaký velký systém jako Home Assistant, nebo i vlastní
malou aplikaci.<br>
<br>
No a logiku řízení a monitorování pak mít zcela ve svých rukou.<br>
Pak si snadno naprogramuje různé scénáře pro různá období roku,
při různých cenách<br>
energie, při různém počasí (včetně vazby na předpověď počasí) atd.<br>
A takové drobnosti jako zapnout nabíjení za nějakých podmínek je
prostě triviální<br>
úkol, který vyřešíte při odpolední kávě na dovolené v Řecku.<br>
<br>
Stejně tak jako důležitou funkci nezávislého dozoru.<br>
Někdy v létě jsem navštívil člověka, který zrovna vyhazoval 32
takových těch velkých<br>
žlutých bloků LiFePO4 baterek Winston.<br>
Odjel na pár dní a měnič (nebo možná BMS) se zasekl v nějakém
blbém stavu. Po příjezdu<br>
měly články nějak kolem 1.8V, některé ani to ne.<br>
A jak solárníci vědí, tak cena baterek je aspoň polovina ceny
instalace. U takto velkého<br>
úložiště možná ještě víc.<br>
<br>
Konkrétní mechanismus závady neznám, nechtěl jsem toho člověka
trápit. Vypadal na<br>
zhroucení. Tak nevím, proč nezafungovala ochrana v BMS. Nebo
jestli i přes ni se to<br>
pak samovybíjením dostalo tak nízko, nevím.<br>
Vím to proto, protože jsem ty baterky vlastním autem odvážel.
Jeden známý (z druhé<br>
strany republiky) mě o tuto službu požádal, že se pokusí aspoň
některé nějak oživit.<br>
<br>
PL<br>
<br>
********************<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 8.12.2023 v 0:21 Vláďa Anděl
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:505dc35a-24d8-4ebd-b9d8-31bc4d26ea62@vaelektronik.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=UTF-8">
<div class="moz-cite-prefix">no odpojit od měniče není jak, na
baterce je vypínač (jistič?) a když ho vypnu, přestane to s
měničem komunikovat. Takže pak nevím nic. Ale problém je už
nahlášený s tím že jsem zjistil, že to samé to dělá i někomu
jinému. Takže jsem jim doporučil, pokud je to možné,
kontaktovat vývojáře, ať s tím něco udělají. S doporučením,
že by bylo dobré, kdyby měnič dobíjel baterku vždycky, když se
dostane (z jakéhokoliv důvodu) pod nastavené minimum. Nechápu,
proč to měnič nedělá.</div>
<div class="moz-cite-prefix"><br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Anděl</div>
<div class="moz-cite-prefix"><br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 07.12.2023 v 17:59 Pavel
Hudeček napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:0b46d9c3-ee98-4845-b677-e8a96c4c5179@seznam.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=UTF-8">
Tak na odlišení zda to dělá BMS by mělo stačit baterku odpojit
od měniče, jestli se to bude dít dál.<br>
<br>
Ale jestli je to v zátuce a jsou ochotní, tak jim zavolat a
popsat problém.<br>
<br>
PH<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 07.12.2023 v 16:10 Vláďa
Anděl napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:42e16414-a5b2-4ba5-a1fd-be71d2f44a86@vaelektronik.cz">
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;
charset=UTF-8">
<p><font face="Times New Roman">Dobrý den,</font></p>
<p><font face="Times New Roman">zeptal bych se zdejších
zkušených solárníků. Mám měnič Goodwe 10 KW, verze
firmwaru 101026 a baterku Pylontech H2. Teď, když byly
panely pod sněhem a nic to nevyrábělo, baterie byla
několik dní na minimu 10%. Jenže pak se najednou začala
vybíjet a zjistil jsem to za půl dne, když byla na 6%. <br>
</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Baterii jsem nabil na 50% a
minimum jsem nastavil na 20%. Několik dní držela na 19%,
ale včera večer se začala vybíjet výkonem cca 80W (0,6%
za hodinu) a dneska byla na 8%. Zase jsem jí nabil a
minimum jsem nastavil na 25%. Při tom, když se baterie
vybíjela, smartmeter ukazoval, že se cca 80W
spotřebovávalo a 80W šlo ze sítě. Že by něco šlo z
baterie, to neuázalo.</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Má s tím někdo zkušenost,
proč to dělá a co se proti tomu dá dělat? V měniči je
před 3 měsíci aktualizovaný firmware (s původním
nechodil internet). Není nějaká ještě aktuálnější verze,
která by tohle řešila? Nebo pokud to dělá BMS, tam se
firmware dá taky aktualizovat? Nedělal bych to sám, mám
to v záruce a instalační firma je celkem ochotná
problémy řešit. Nebo to může být nějaký jiný problém?<br>
</font></p>
<p><font face="Times New Roman">Anděl<br>
</font></p>
</blockquote>
</blockquote>
</blockquote>
<br>
<fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
<pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
</body>
</html>