<div dir='auto'>Zajímavé. Projevuje se to nějak v Cerni i dnes?<div dir="auto">Na dráze se dřív řešily bludné proudy u stejnosměrné trakce, ono to umělo sežrat ocelovej most, armaturu v betonu nebo to zmíněné potrubí. Dnes už se to řeší i u střídavé trakce.</div><div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div></div><div class="gmail_extra"><br><div class="gmail_quote">Dne 20. 10. 2023 22:36 napsal uživatel Daniel Valuch <balu@k-net.fr>:<br type="attribution" /><blockquote class="quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<div>
<p>ano, a zemne prudy od vlakov tecu aj niekolko km od kolajnic. A
maju neblahy vplyv na experimenty v jednom nemenovanom renomovanom
medzinarodnom laboratoriu
<a href="https://core.ac.uk/download/pdf/25218211.pdf">https://core.ac.uk/download/pdf/25218211.pdf</a></p>
<p>Doslo sa na to az ked jeden den Francuz strajkoval a nechodili
vlaky. <br />
</p>
<p>b.</p>
<p><br />
</p>
<div>On 20/10/2023 20:25, Tomáš Mádr wrote:<br />
</div>
<blockquote>
<div dir="auto">Chodit po kolejích se nesmí, pokud člověk nemá tu
správnou průkazku, na druhou stranu, kolegové nikdy neříkali, že
by je něco pokopalo, ale je pravda, že kolejnice neolizují.
Člověk by nesměl ani na přejezd, pokud by to byl tak velký
problém.
<div dir="auto">Čím novější železniční svršek, tím lépe jsou
kolejnice izolované od země. Zvláště u stejnosměrné trakce
teče nemalá část zpětného proudu zemí a nikoliv jenom
kolejnicema. Celkem mě překvapilo kolik, a že pokud někam dáme
kolejnice z lepšího železa, tedy takové, co se budou v oblouku
méně ojíždět, tak to železo má o tolik horší elektrický odpor,
že s tím musí počítat i při výpočtech trakčních poměrů.</div>
<div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div>
</div>
<div><br />
<div class="elided-text">Dne 20. 10. 2023 20:07 napsal uživatel
Vláďa Anděl <a href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz"><vaelektronik@vaelektronik.cz></a>:<br type="attribution" />
<blockquote style="margin:0 0 0 0.8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<div>
<div>Přesně tak. Dělám polarizované drenáže, což je
zařízení, které se připojuje mezi potrubí v zemi a
koleje v místě, kde se s nima křižuje. Udržuje to
potrubí záporné proti zemi v místě působení bludných
proudů. Tedy vlivem svodového proudu kolejí se posune
potenciál půdy v okolí kolejí i o více než o 1V.
Polarizovaná drenáž funguje v principu jako dioda s
regulačním odporem v sérii. Ve skutečnosti to reguluje
impulzně na 300 Hz, což je kmitočet, který se tam běžně
vyskytuje a zabezpečovačka je proti němu odolná. V sérii
je tlumivka 16,5 mH/100A právě pro zamezení vlivu na
zabezpečovačku. <br />
</div>
<div>Tady je o tom něco <a href="https://www.vaelektronik.cz/epd160rd.html">https://www.vaelektronik.cz/epd160rd.html</a></div>
<div>Na kolejích je napěťový úbytek, závislý na jejich
odporu a trakčním proudu. Mělo by tam být max. 80V, což
cca vychází z požadavku na 5% ztráty. Ze 3 KV 150V, z
toho polovina na troleji a polovina na koleji. Jenže se
to dost překračuje. Zatím nejvíc jsme naměřili 205V. Tak
tam jsou tranzistory na 250V a při 220V to omezuje tak,
že se obvod nejdřív (i v závěrném směru) krátkodobě
(max. 0,15 vteřiny) zatíží proudem až 160A a když to
nepomůže a napětí dál stoupá, při 240V to sepne do
zkratu a čeká se na pokles proudu, nebo na vypálení
pojistky. Napětí, případně proud je tam jen chvílema,
kdy nějaká lokomotiva pořádně zabere.</div>
<div><br />
</div>
<div>No a teď se naskytla dvě místa, kde ani těch 210V
nestačí a pojistka tam vypadne každý měsíc. Tak jsem tam
dal do série tenhle panel se žárovkama, pojistka drží a
rádi bychom naměřili nějaká data. Je tam telemetrie,
jenže napájená z baterky dobíjené z bludných proudů a
tam je zrovna skoro pořád napětí v závěrném směru (kolej
okolo +100 až těch 200V proti potrubí) a jen málo kdy se
to obrátí, aby tam tekl proud a drenáž regulovala (právě
z toho ztrátového výkonu při regulaci se dobíjí
baterka). Takže na střechu budky přijde solární panel.
Pak ty moduly, na kterých je to napětí, udělám s
tranzistorama SiC na 650V. Když tam kdysi dávali opravdu
jen diodu, případně s odporem v sérii, byla na 500V a
vydržela všude.<br />
</div>
<div>Charakteristika těch žárovek je tady</div>
<div><a href="https://www.vaelektronik.cz/fotky/zarovky.png">https://www.vaelektronik.cz/fotky/zarovky.png</a></div>
<div><br />
</div>
<div>Jo a pak Wabi Daněk zpíval, že nohama stírá rosu na
kolejích. Na elektrifikovaných tratích bych tohle fakt
nedoporučoval.</div>
<div><br />
</div>
<div>Anděl<br />
</div>
<div><br />
</div>
<div>Dne 20.10.2023 v 18:03 Tomáš Mádr napsal(a):<br />
</div>
<blockquote>
<div dir="auto">Omezovací odpor na zkoušení zařízeni?
<div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div>
</div>
<div><br />
<div class="elided-text">Dne 20. 10. 2023 17:54 napsal
uživatel Jindrich Fucik <a href="mailto:fulda@seznam.cz"><fulda@seznam.cz></a>:<br type="attribution" />
<blockquote style="margin:0 0 0 0.8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<p dir="ltr">To bude předchůdce Ronji na dlouhých
vlnách s možností používat odraz od <br />
stratosféry: <br />
<a href="https://cs.wikipedia.org/wiki/Ronja">https://cs.wikipedia.org/wiki/Ronja</a>
<br />
<br />
Nebo jsou to UV zářivky a slouží to k upečení
grilovaného kuřete do dvou <br />
minut, nebo vyvolání plošňáku do dvou vteřin. <br />
<br />
Dne 20.10.2023 v 16:58 Vláďa Anděl napsal(a): <br />
> Je tady v pátek nějak mrtvo. Takže zkusím
malinký kvíz. K čemu slouží <br />
> zařízení na obrázku? <br />
> <br />
> <a href="https://vaelektronik.cz/fotky/zarovky.jpg">https://vaelektronik.cz/fotky/zarovky.jpg</a>
<br />
> <br />
> Každá žárovka má 1 KW 230V. <br />
> <br />
> Anděl <br />
> <br />
> <br />
>
_______________________________________________
<br />
> HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<br />
> <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<br />
> <a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
<br />
_______________________________________________
<br />
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<br />
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<br />
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
<br />
</p>
</blockquote>
</div>
<br />
</div>
<br />
<fieldset></fieldset>
<pre>_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
<p><br />
</p>
</div>
</blockquote>
</div>
<br />
</div>
<br />
<fieldset></fieldset>
<pre>_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
</div>
</blockquote></div><br></div>