<div dir='auto'>Chodit po kolejích se nesmí, pokud člověk nemá tu správnou průkazku, na druhou stranu, kolegové nikdy neříkali, že by je něco pokopalo, ale je pravda, že kolejnice neolizují. Člověk by nesměl ani na přejezd, pokud by to byl tak velký problém.<div dir="auto">Čím novější železniční svršek, tím lépe jsou kolejnice izolované od země. Zvláště u stejnosměrné trakce teče nemalá část zpětného proudu zemí a nikoliv jenom kolejnicema. Celkem mě překvapilo kolik, a že pokud někam dáme kolejnice z lepšího železa, tedy takové, co se budou v oblouku méně ojíždět, tak to železo má o tolik horší elektrický odpor, že s tím musí počítat i při výpočtech trakčních poměrů.</div><div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div></div><div class="gmail_extra"><br><div class="gmail_quote">Dne 20. 10. 2023 20:07 napsal uživatel Vláďa Anděl <vaelektronik@vaelektronik.cz>:<br type="attribution" /><blockquote class="quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex"><div>
<div>Přesně tak. Dělám polarizované drenáže,
což je zařízení, které se připojuje mezi potrubí v zemi a koleje v
místě, kde se s nima křižuje. Udržuje to potrubí záporné proti
zemi v místě působení bludných proudů. Tedy vlivem svodového
proudu kolejí se posune potenciál půdy v okolí kolejí i o více než
o 1V. Polarizovaná drenáž funguje v principu jako dioda s
regulačním odporem v sérii. Ve skutečnosti to reguluje impulzně na
300 Hz, což je kmitočet, který se tam běžně vyskytuje a
zabezpečovačka je proti němu odolná. V sérii je tlumivka 16,5
mH/100A právě pro zamezení vlivu na zabezpečovačku. <br />
</div>
<div>Tady je o tom něco
<a href="https://www.vaelektronik.cz/epd160rd.html">https://www.vaelektronik.cz/epd160rd.html</a></div>
<div>Na kolejích je napěťový úbytek, závislý
na jejich odporu a trakčním proudu. Mělo by tam být max. 80V, což
cca vychází z požadavku na 5% ztráty. Ze 3 KV 150V, z toho
polovina na troleji a polovina na koleji. Jenže se to dost
překračuje. Zatím nejvíc jsme naměřili 205V. Tak tam jsou
tranzistory na 250V a při 220V to omezuje tak, že se obvod nejdřív
(i v závěrném směru) krátkodobě (max. 0,15 vteřiny) zatíží proudem
až 160A a když to nepomůže a napětí dál stoupá, při 240V to sepne
do zkratu a čeká se na pokles proudu, nebo na vypálení pojistky.
Napětí, případně proud je tam jen chvílema, kdy nějaká lokomotiva
pořádně zabere.</div>
<div><br />
</div>
<div>No a teď se naskytla dvě místa, kde ani
těch 210V nestačí a pojistka tam vypadne každý měsíc. Tak jsem tam
dal do série tenhle panel se žárovkama, pojistka drží a rádi
bychom naměřili nějaká data. Je tam telemetrie, jenže napájená z
baterky dobíjené z bludných proudů a tam je zrovna skoro pořád
napětí v závěrném směru (kolej okolo +100 až těch 200V proti
potrubí) a jen málo kdy se to obrátí, aby tam tekl proud a drenáž
regulovala (právě z toho ztrátového výkonu při regulaci se dobíjí
baterka). Takže na střechu budky přijde solární panel. Pak ty
moduly, na kterých je to napětí, udělám s tranzistorama SiC na
650V. Když tam kdysi dávali opravdu jen diodu, případně s odporem
v sérii, byla na 500V a vydržela všude.<br />
</div>
<div>Charakteristika těch žárovek je tady</div>
<div><a href="https://www.vaelektronik.cz/fotky/zarovky.png">https://www.vaelektronik.cz/fotky/zarovky.png</a></div>
<div><br />
</div>
<div>Jo a pak Wabi Daněk zpíval, že nohama
stírá rosu na kolejích. Na elektrifikovaných tratích bych tohle
fakt nedoporučoval.</div>
<div><br />
</div>
<div>Anděl<br />
</div>
<div><br />
</div>
<div>Dne 20.10.2023 v 18:03 Tomáš Mádr
napsal(a):<br />
</div>
<blockquote>
<div dir="auto">Omezovací odpor na zkoušení zařízeni?
<div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div>
</div>
<div><br />
<div class="elided-text">Dne 20. 10. 2023 17:54 napsal uživatel
Jindrich Fucik <a href="mailto:fulda@seznam.cz"><fulda@seznam.cz></a>:<br type="attribution" />
<blockquote style="margin:0 0 0 0.8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<p dir="ltr">To bude předchůdce Ronji na dlouhých vlnách s
možností používat odraz od <br />
stratosféry:
<br />
<a href="https://cs.wikipedia.org/wiki/Ronja">https://cs.wikipedia.org/wiki/Ronja</a>
<br />
<br />
Nebo jsou to UV zářivky a slouží to k upečení grilovaného
kuřete do dvou <br />
minut, nebo vyvolání plošňáku do dvou vteřin.
<br />
<br />
Dne 20.10.2023 v 16:58 Vláďa Anděl napsal(a):
<br />
> Je tady v pátek nějak mrtvo. Takže zkusím malinký
kvíz. K čemu slouží <br />
> zařízení na obrázku?
<br />
> <br />
> <a href="https://vaelektronik.cz/fotky/zarovky.jpg">https://vaelektronik.cz/fotky/zarovky.jpg</a>
<br />
> <br />
> Každá žárovka má 1 KW 230V.
<br />
> <br />
> Anděl
<br />
> <br />
> <br />
> _______________________________________________
<br />
> HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<br />
> <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<br />
> <a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
<br />
_______________________________________________
<br />
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<br />
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<br />
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
<br />
</p>
</blockquote>
</div>
<br />
</div>
<br />
<fieldset></fieldset>
<pre>_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
<p><br />
</p>
</div>
</blockquote></div><br></div>