<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    K poslední otázce bych poznamenal:<br>
    1. Že u těch 5% by to chtělo víc vzorků. Myslím, že by stačilo po
    200 ks, ale hlavně od více výrobců, aby se ověřilo, zda je teorie o
    "vyžraném" 1% obecně platná, platná jen někde, nebo málo
    pravděpodobná.<br>
    <br>
    2. Když už je tam ale tak přesné měření, tak by bylo též zajímavé
    prozkoumat, jak je to s rozptylem teplotní závislosti.<br>
    Jak tu nedávno někdo psal, že se pásky dají znovu zavírat, tak těch
    100 ks 0,1 % tím prohnat víckát, při různých okolních teplotách.<br>
    <br>
    3. Zajímavá je taky ta poznámka JK o tom, jak odpory 200R/5% měly v
    jedné várce stejné hodnoty a v jiné stejné jiné. Zajímavá otázka je,
    zda:<br>
    - Maj na několika linkách několik měřáků, trochu ujetých. Nakonec na
    5 % by stačilo aby měřák měl 1, to by pak R mohl bejt třeba 201,9.<br>
    - Napřed je roztříděj s nějakým větším rozlišením a pak jednotlivé
    biny postupně balej.<br>
    <br>
    V tomto ohledu by bylo zajímavé, mít další sady po 200 ks, zakoupené
    přes různé prodejce od stejných výrobců.<br>
    <br>
    ---<br>
    Škoda že se to nekoná v pátek, to bych přijel taky. A vzal bych
    třeba i kapesní zobrazovací detektor částic:-)<br>
    Snad to vyjde na vánoce.<br>
    <br>
    PH<br>
    <br>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 26.08.2023 v 23:12 balu napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:62c5bbec-1791-1937-e261-0233cdae588b@k-net.fr">
      <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <p>zdravim osadenstvo,</p>
      <p>onedlho zacina novy semester a ako kazdy rok si doplnujem
        prednasky o nove materialy, ktore ma inspirovali v priebehu
        roka. Tento rok som sa venoval presnym odporovym delicom a
        pomerovym obvodom s vyuzitim velkeho mnozstva presnych
        rezistorov. Velmi dolezitu ulohu tam hra statistika. Vsetci sme
        sa to v skole ucili, vzorce pozname, ale len malokto nad tym
        rozmyslal v praxi. <br>
      </p>
      <p>Ked sa na prednaske spytam co je to tolerancia hodnoty
        rezistora tak dostanem par odpovedi. Ked sa spytam aku
        toleranciu musim pouzit aby som ziskal povedzme delic s deliacim
        pomerom s presnostou 1% tak vacsina bez rozmyslania odpovie 1%.
        Ked poviem, ze sme kupili kotuc s 1000 rezistormi s toleranciou
        1% a spytam sa aka v akom rozsahu bude hodnota lubovone
        vybraneho rezistora, odpoved je lahka. Ked sa ale zacneme pytat
        s akou pravdepodobnostou bude ta hodnota presne, alebo kolko
        rezistorov musim vybrat a odmerat aby som dostal pozadovanu
        hodnotu tam to uz zacina byt zlozite a je viacej otazok ako
        odpovedi.<br>
      </p>
      <p>Preto som sa rohodol urobit prakticky experiment, ktory bude
        sluzit pre nase vypocty na hodine. Z dvojmesacneho platu vedecko
        vyskumneho pracovnika s vedeckym kvalifikacnym stupnom IIa na
        renomovanej institucii som kupil: <br>
      </p>
      <p>- 100 ks 0.1% tenkofilmovych preciznych rezistorov, <br>
      </p>
      <p>- 1200 ks hrubovrstvych 0.5% rezistorov</p>
      <p>- 5000 ks hrubovrstvych 1% rezistorov</p>
      <p>- 5000 ks hrubovrstvych 5% rezistorov</p>
      <p>hrubovrstvove su od toho isteho vyrobcu, tej istej hodnoty, z
        tej istej serie (typ), takze by sa mali dat priamo porovnat.
        Podarilo sa zabezpecit automatizovane 4-vodicove meranie
        vsetkych rezistorov 7.5 miestnym multimetrom. <br>
      </p>
      <p><br>
      </p>
      <p>Otazky do kvizu:</p>
      <p>- ake bude statisticke rozdelenie hodnot preciznych
        tenkovrstvovych rezistorov</p>
      <p>- ake bude statisticke rozdelenie hodnot spominanych troch
        typov obycajnych hrubovrstvovych rezistorov</p>
      <p>- aka bude pravdepodobnost, ze napr. v 5% varke najdem hodnotu
        velmi blizku nominalnej hodnote?</p>
      <p>- ked budeme mat zmerane vsetky vzorky, ake dalsie parametre
        (suvisiace s hodnotou) by mohli mat zaujimavu pedagogicku
        hodnotu?<br>
      </p>
      <p><br>
      </p>
      <p>Vysledky budu oznamene na zasadani komitetu v stredu 20.9. v
        Patronskom Pivovare. <i><b>Tymto zaroven na dany vecer zvolavam
            clenov, aby sa dostavili na listovicu. <br>
          </b></i></p>
    </blockquote>
  </body>
</html>