<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
K poslední otázce bych poznamenal:<br>
1. Že u těch 5% by to chtělo víc vzorků. Myslím, že by stačilo po
200 ks, ale hlavně od více výrobců, aby se ověřilo, zda je teorie o
"vyžraném" 1% obecně platná, platná jen někde, nebo málo
pravděpodobná.<br>
<br>
2. Když už je tam ale tak přesné měření, tak by bylo též zajímavé
prozkoumat, jak je to s rozptylem teplotní závislosti.<br>
Jak tu nedávno někdo psal, že se pásky dají znovu zavírat, tak těch
100 ks 0,1 % tím prohnat víckát, při různých okolních teplotách.<br>
<br>
3. Zajímavá je taky ta poznámka JK o tom, jak odpory 200R/5% měly v
jedné várce stejné hodnoty a v jiné stejné jiné. Zajímavá otázka je,
zda:<br>
- Maj na několika linkách několik měřáků, trochu ujetých. Nakonec na
5 % by stačilo aby měřák měl 1, to by pak R mohl bejt třeba 201,9.<br>
- Napřed je roztříděj s nějakým větším rozlišením a pak jednotlivé
biny postupně balej.<br>
<br>
V tomto ohledu by bylo zajímavé, mít další sady po 200 ks, zakoupené
přes různé prodejce od stejných výrobců.<br>
<br>
---<br>
Škoda že se to nekoná v pátek, to bych přijel taky. A vzal bych
třeba i kapesní zobrazovací detektor částic:-)<br>
Snad to vyjde na vánoce.<br>
<br>
PH<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 26.08.2023 v 23:12 balu napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:62c5bbec-1791-1937-e261-0233cdae588b@k-net.fr">
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
<p>zdravim osadenstvo,</p>
<p>onedlho zacina novy semester a ako kazdy rok si doplnujem
prednasky o nove materialy, ktore ma inspirovali v priebehu
roka. Tento rok som sa venoval presnym odporovym delicom a
pomerovym obvodom s vyuzitim velkeho mnozstva presnych
rezistorov. Velmi dolezitu ulohu tam hra statistika. Vsetci sme
sa to v skole ucili, vzorce pozname, ale len malokto nad tym
rozmyslal v praxi. <br>
</p>
<p>Ked sa na prednaske spytam co je to tolerancia hodnoty
rezistora tak dostanem par odpovedi. Ked sa spytam aku
toleranciu musim pouzit aby som ziskal povedzme delic s deliacim
pomerom s presnostou 1% tak vacsina bez rozmyslania odpovie 1%.
Ked poviem, ze sme kupili kotuc s 1000 rezistormi s toleranciou
1% a spytam sa aka v akom rozsahu bude hodnota lubovone
vybraneho rezistora, odpoved je lahka. Ked sa ale zacneme pytat
s akou pravdepodobnostou bude ta hodnota presne, alebo kolko
rezistorov musim vybrat a odmerat aby som dostal pozadovanu
hodnotu tam to uz zacina byt zlozite a je viacej otazok ako
odpovedi.<br>
</p>
<p>Preto som sa rohodol urobit prakticky experiment, ktory bude
sluzit pre nase vypocty na hodine. Z dvojmesacneho platu vedecko
vyskumneho pracovnika s vedeckym kvalifikacnym stupnom IIa na
renomovanej institucii som kupil: <br>
</p>
<p>- 100 ks 0.1% tenkofilmovych preciznych rezistorov, <br>
</p>
<p>- 1200 ks hrubovrstvych 0.5% rezistorov</p>
<p>- 5000 ks hrubovrstvych 1% rezistorov</p>
<p>- 5000 ks hrubovrstvych 5% rezistorov</p>
<p>hrubovrstvove su od toho isteho vyrobcu, tej istej hodnoty, z
tej istej serie (typ), takze by sa mali dat priamo porovnat.
Podarilo sa zabezpecit automatizovane 4-vodicove meranie
vsetkych rezistorov 7.5 miestnym multimetrom. <br>
</p>
<p><br>
</p>
<p>Otazky do kvizu:</p>
<p>- ake bude statisticke rozdelenie hodnot preciznych
tenkovrstvovych rezistorov</p>
<p>- ake bude statisticke rozdelenie hodnot spominanych troch
typov obycajnych hrubovrstvovych rezistorov</p>
<p>- aka bude pravdepodobnost, ze napr. v 5% varke najdem hodnotu
velmi blizku nominalnej hodnote?</p>
<p>- ked budeme mat zmerane vsetky vzorky, ake dalsie parametre
(suvisiace s hodnotou) by mohli mat zaujimavu pedagogicku
hodnotu?<br>
</p>
<p><br>
</p>
<p>Vysledky budu oznamene na zasadani komitetu v stredu 20.9. v
Patronskom Pivovare. <i><b>Tymto zaroven na dany vecer zvolavam
clenov, aby sa dostavili na listovicu. <br>
</b></i></p>
</blockquote>
</body>
</html>