<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    MOSFETů schopných spínat pár V tak rychle, že se k tomu už špatně
    hledá rychlej driver co to využije, je spousta. Takže tady se
    dostáváme do situace, že spínací ztráty jsou naprosto minimální a
    frekvenci musíme snížit jen proto, aby zůstala rozumná magnetizace
    trafa.<br>
    <br>
    Potřebuju výkon -> větší trafo -> je malá magnetizace ->
    snížit f -> potřebuje ještě větší trafo -> je malá magnetizace
    -> snížit f ... hurá! vyřešeno ... je to je trafo jak kráva.<br>
    <br>
    Tzn. všechno vychází na super účinnost při 0,3-1 MHz, ale kvůli
    trafu bude 10-30 kHz. K tomu potřebuju tak velký C, že už nestačej
    keramiky, takže tam budou elyty a ztráty budou kvůli nim vyšší. A
    ještě to bude drahý, protože poskládat elyty na "ripple current"
    třeba 20 A něco stojí. A to všecho pak třeba krát 10.<br>
    <br>
    Otázka je, jestli se nedělá jádro vhodný přesně pro tyhle účely, any
    mělo vysokou vazbu jako toroid, výkonovou použitelnost, ale malý AL.<br>
    <br>
    Ono by to v podstatě splnilo ňáký E pro flyback, jenže jen za
    předpokladu, že se tam provedou "antirozptylové" opatření, co se
    běžně v těch flybackách dělají. Jenže to je dost nekompatibilní s
    velkým počtem jednozávitových vinutí, na což se v podstatě
    geometricky hodí jen toroidy.<br>
    <br>
    Možná rozřezat toroid a složit s vhodnými mezerami?<br>
    <br>
    PH<br>
    <br>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 16.04.2023 v 9:18 Martin Záruba
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:c4579008-c294-4780-8f93-c8bf262de0b3@volny.cz">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <p><font face="Arial">Úplně jsem nepochopil Vaši odpověď. Jestliže
          píšete "</font><font face="Arial">u velkýho se musí jít s f
          dolů", tak to je snad spíš (v rozumných mezích) žádoucí, ne?
          Minimálně klesnou ztráty z nabíjení a vybíjení G mosfetů
          a/nebo zmenší se % doby, kdy mosfet není zcela otevřený nebo
          zavřený a tím i jeho oteplení.</font><br>
      </p>
      <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
      <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.4.2023 v 10:43 Pavel Hudeček
        napsal(a):<br>
      </div>
      <blockquote type="cite"
        cite="mid:040bbf41-05ce-2e4f-8e5c-6378a8a46f2c@seznam.cz">
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
          charset=UTF-8">
        U stacionárního řešení je výrazně příznivější situace.<br>
        + Je místo na tlustý dráty a velký kondíky okolo trafa.<br>
        + Nevadí velikost trafa, takže lze jít s frekvencí dolů.<br>
        <br>
        Ta frekvence je jinak právě s rostoucím výkonem problém. U
        malýho trafa jde mít stovky kHz a 3 V/závit, u velkýho se musí
        jít s f dolů, protože když vyjde 25 V/z a reálně tam budou 3,
        bude malé sycení = vysokej vnitřní odpor.<br>
        <br>
        PH<br>
        <br>
        <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.04.2023 v 8:26 Martin Záruba
          napsal(a):<br>
        </div>
        <blockquote type="cite"
          cite="mid:20536a6b-a4e4-23b1-bdda-31367cd9d1ce@volny.cz">
          <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
            charset=UTF-8">
          <p><font face="Arial">A proč se Vám 1. nelíbí?</font></p>
          <p><font face="Arial">A měl byste jiný názor, pokud by šlo o
              stacionární baterii, kde velikost/váha trafa není
              důležitá?</font><br>
          </p>
          <p>Martin Záruba</p>
          <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.4.2023 v 1:02 Pavel
            Hudeček napsal(a):<br>
          </div>
          <blockquote type="cite"
            cite="mid:5038da68-cb4c-3ed2-5088-a2945594add3@seznam.cz">Takže
            ano, zjistil jsem, proč se to tak nedělá: <br>
            (tedy proč se nedělají aktivní balancery do koloběžek a
            elektrokol, schopné přenášet plný proud) <br>
            <br>
            1. Trafo s mnoha vinutími: <br>
            + Jedno ze 2 docela jednoduchých řešení <br>
            - Od všech článků musí vést nízkoimpedanční vývody na jedno
            místo. Problém v dlouhém prostoru. <br>
            <br>
            2. Step-upy z každého článku ven: <br>
            + Jediný dlouhý a silný dráty jsou od konců baterky. <br>
            + Nízkoimpedanční části jsou jen moduly těsně u článků. <br>
            - Jednoznačně nejsložitější a materiálově nejdražší. <br>
            - Milion ďáblíků co se skrývaj v detailech, většina popsána
            v předchozích zprávách. K tomu přibylo, že pokud se použije
            nahoře P-MOSFET, automotive, do 10 mΩ, od 20 A, od 55 V, do
            20 ns rise+fall, tak řešení začíná na 3 ks paralelně. <br>
            <br>
            3. Přenášení náboje s pomocí velkého kondenzátoru: <br>
            + Jediný dlouhý a silný dráty jsou od C do všech modulů u
            článků. <br>
            + Žádný velký rychlosti. <br>
            - Na každý článek 4 MOSFETy s dost malým Rds. <br>
            - Kromě rychlolsti podobně bláznivé nároky na ovládání
            MOSFETů, jako 2. <br>
            - Reálně stíhá max. jeden vadný článek. Zvýšení na N znamená
            počet MOSFETů krát N, nebo N-násobné zvětšení pracovního
            proudu, dostáváme se tedy do extra nízkoimpedanční oblasti s
            nehoráznými nároky mj. na ESL cesty k C. <br>
            <br>
            4. Odpojení a přemostění vybitého/nabitého článku: <br>
            + Jediný způsob, kde se vůbec neřeší rychlost, ani
            indukčnosti vedení. <br>
            + Celkově jednoduché. <br>
            - Vyžaduje spolupráci s nabíječkou i a hlídačem vybití.
            Nevadí při implementaci ze strany výrobce zařízení. <br>
            - Odpojovacím prvkem prochází celý proud, úbytek na něm má
            vliv na účinnost samotné baterie, i když nevyžaduje
            intervenci. <br>
            - Přemosťující prvek je zároveň autodestrukční prvek.
            Tipuju, že by v návodu bylo přísně zakázáno skladovat kola,
            koloběžky a baterky doma, nebo by byly 3x dražší. <br>
            * Možná se toho moc bojím, třeba by stačilo k tomu
            přemosťujícímu tranzistoru dát pojistku na docela malé
            napětí, která nemusí mít velkej odpor ani rozměry. A taky
            implementovat čistě HW blokování aby nešlo přemostit bez
            odpojení. <br>
            <br>
            Takže proto se řešení 4 jako jediné reálně používá, ale jen
            u venku skladovaných, sdílených koloběžek, kde si kupující
            dokáže spočítat, že se mu vyplatí si připlatit. A mohly by
            ho mít i elektromobily. <br>
            <br>
            2 bych stále považoval za reálné postavit, ale ta složitost
            je odrazující. <br>
            Je otázka, jak moc 3 dokáže prodloužit životnost baterie,
            možná to zkusím. <br>
            Bohužel i 3 je dost potenciálně autodestrukční, nevíc bez
            možnosti snadno implementovat blokování. </blockquote>
        </blockquote>
      </blockquote>
    </blockquote>
  </body>
</html>