<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
MOSFETĹŻ schopnĂ˝ch spĂnat pár V tak rychle, Ĺľe se k tomu uĹľ špatnÄ›
hledá rychlej driver co to využije, je spousta. Takže tady se
dostáváme do situace, Ĺľe spĂnacĂ ztráty jsou naprosto minimálnĂ a
frekvenci musĂme snĂĹľit jen proto, aby zĹŻstala rozumná magnetizace
trafa.<br>
<br>
Potřebuju výkon -> většà trafo -> je malá magnetizace ->
snĂĹľit f -> potĹ™ebuje ještÄ› vÄ›tšà trafo -> je malá magnetizace
-> snĂĹľit f ... hurá! vyĹ™ešeno ... je to je trafo jak kráva.<br>
<br>
Tzn. všechno vycházà na super účinnost při 0,3-1 MHz, ale kvůli
trafu bude 10-30 kHz. K tomu potřebuju tak velký C, že už nestačej
keramiky, takĹľe tam budou elyty a ztráty budou kvĹŻli nim vyššĂ. A
ještě to bude drahý, protože poskládat elyty na "ripple current"
tĹ™eba 20 A nÄ›co stojĂ. A to všecho pak tĹ™eba krát 10.<br>
<br>
Otázka je, jestli se nedělá jádro vhodný přesně pro tyhle účely, any
mělo vysokou vazbu jako toroid, výkonovou použitelnost, ale malý AL.<br>
<br>
Ono by to v podstatÄ› splnilo ĹákĂ˝ E pro flyback, jenĹľe jen za
pĹ™edpokladu, Ĺľe se tam provedou "antirozptylovĂ©" opatĹ™enĂ, co se
běžnÄ› v tÄ›ch flybackách dÄ›lajĂ. JenĹľe to je dost nekompatibilnĂ s
velkĂ˝m poÄŤtem jednozávitovĂ˝ch vinutĂ, na coĹľ se v podstatÄ›
geometricky hodĂ jen toroidy.<br>
<br>
Možná rozřezat toroid a složit s vhodnými mezerami?<br>
<br>
PH<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 16.04.2023 v 9:18 Martin Záruba
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:c4579008-c294-4780-8f93-c8bf262de0b3@volny.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
<p><font face="Arial">Úplně jsem nepochopil Vaši odpověď. Jestliže
pĂšete "</font><font face="Arial">u velkĂ˝ho se musĂ jĂt s f
dolĹŻ", tak to je snad spĂš (v rozumnĂ˝ch mezĂch) žádoucĂ, ne?
MinimálnÄ› klesnou ztráty z nabĂjenĂ a vybĂjenĂ G mosfetĹŻ
a/nebo zmenšà se % doby, kdy mosfet nenà zcela otevřený nebo
zavĹ™enĂ˝ a tĂm i jeho oteplenĂ.</font><br>
</p>
<pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 14.4.2023 v 10:43 Pavel HudeÄŤek
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:040bbf41-05ce-2e4f-8e5c-6378a8a46f2c@seznam.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=UTF-8">
U stacionárnĂho Ĺ™ešenĂ je vĂ˝raznÄ› pĹ™ĂznivÄ›jšà situace.<br>
+ Je mĂsto na tlustĂ˝ dráty a velkĂ˝ kondĂky okolo trafa.<br>
+ NevadĂ velikost trafa, takĹľe lze jĂt s frekvencĂ dolĹŻ.<br>
<br>
Ta frekvence je jinak právÄ› s rostoucĂm vĂ˝konem problĂ©m. U
malĂ˝ho trafa jde mĂt stovky kHz a 3 V/závit, u velkĂ˝ho se musĂ
jĂt s f dolĹŻ, protoĹľe kdyĹľ vyjde 25 V/z a reálnÄ› tam budou 3,
bude malé sycenà = vysokej vnitřnà odpor.<br>
<br>
PH<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 14.04.2023 v 8:26 Martin Záruba
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:20536a6b-a4e4-23b1-bdda-31367cd9d1ce@volny.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=UTF-8">
<p><font face="Arial">A proÄŤ se Vám 1. nelĂbĂ?</font></p>
<p><font face="Arial">A měl byste jiný názor, pokud by šlo o
stacionárnĂ baterii, kde velikost/váha trafa nenĂ
důležitá?</font><br>
</p>
<p>Martin Záruba</p>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 14.4.2023 v 1:02 Pavel
HudeÄŤek napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:5038da68-cb4c-3ed2-5088-a2945594add3@seznam.cz">TakĹľe
ano, zjistil jsem, proč se to tak nedělá: <br>
(tedy proč se nedělajà aktivnà balancery do koloběžek a
elektrokol, schopné přenášet plný proud) <br>
<br>
1. Trafo s mnoha vinutĂmi: <br>
+ Jedno ze 2 docela jednoduchých řešenà <br>
- Od všech ÄŤlánkĹŻ musĂ vĂ©st nĂzkoimpedanÄŤnĂ vĂ˝vody na jedno
mĂsto. ProblĂ©m v dlouhĂ©m prostoru. <br>
<br>
2. Step-upy z každého článku ven: <br>
+ Jediný dlouhý a silný dráty jsou od konců baterky. <br>
+ NĂzkoimpedanÄŤnà části jsou jen moduly tÄ›snÄ› u ÄŤlánkĹŻ. <br>
- JednoznaÄŤnÄ› nejsloĹľitÄ›jšà a materiálovÄ› nejdražšĂ. <br>
- Milion ďáblĂkĹŻ co se skrĂ˝vaj v detailech, vÄ›tšina popsána
v pĹ™edchozĂch zprávách. K tomu pĹ™ibylo, Ĺľe pokud se pouĹľije
nahoře P-MOSFET, automotive, do 10 mΩ, od 20 A, od 55 V, do
20 ns rise+fall, tak Ĺ™ešenĂ zaÄŤĂná na 3 ks paralelnÄ›. <br>
<br>
3. Přenášenà náboje s pomocà velkého kondenzátoru: <br>
+ Jediný dlouhý a silný dráty jsou od C do všech modulů u
článků. <br>
+ Žádný velký rychlosti. <br>
- Na každý článek 4 MOSFETy s dost malým Rds. <br>
- KromÄ› rychlolsti podobnÄ› bláznivĂ© nároky na ovládánĂ
MOSFETĹŻ, jako 2. <br>
- ReálnÄ› stĂhá max. jeden vadnĂ˝ ÄŤlánek. ZvýšenĂ na N znamená
poÄŤet MOSFETĹŻ krát N, nebo N-násobnĂ© zvÄ›tšenĂ pracovnĂho
proudu, dostáváme se tedy do extra nĂzkoimpedanÄŤnĂ oblasti s
nehoráznými nároky mj. na ESL cesty k C. <br>
<br>
4. Odpojenà a přemostěnà vybitého/nabitého článku: <br>
+ Jediný způsob, kde se vůbec neřešà rychlost, ani
indukÄŤnosti vedenĂ. <br>
+ Celkově jednoduché. <br>
- VyĹľaduje spolupráci s nabĂjeÄŤkou i a hlĂdaÄŤem vybitĂ.
NevadĂ pĹ™i implementaci ze strany vĂ˝robce zaĹ™ĂzenĂ. <br>
- OdpojovacĂm prvkem procházĂ celĂ˝ proud, Ăşbytek na nÄ›m má
vliv na účinnost samotné baterie, i když nevyžaduje
intervenci. <br>
- PĹ™emosĹĄujĂcĂ prvek je zároveĹ autodestrukÄŤnĂ prvek.
Tipuju, Ĺľe by v návodu bylo pĹ™ĂsnÄ› zakázáno skladovat kola,
koloběžky a baterky doma, nebo by byly 3x dražšĂ. <br>
* MoĹľná se toho moc bojĂm, tĹ™eba by staÄŤilo k tomu
pĹ™emosĹĄujĂcĂmu tranzistoru dát pojistku na docela malĂ©
napÄ›tĂ, která nemusĂ mĂt velkej odpor ani rozmÄ›ry. A taky
implementovat čistě HW blokovánà aby nešlo přemostit bez
odpojenĂ. <br>
<br>
TakĹľe proto se Ĺ™ešenĂ 4 jako jedinĂ© reálnÄ› pouĹľĂvá, ale jen
u venku skladovanĂ˝ch, sdĂlenĂ˝ch koloběžek, kde si kupujĂcĂ
dokáže spoÄŤĂtat, Ĺľe se mu vyplatĂ si pĹ™iplatit. A mohly by
ho mĂt i elektromobily. <br>
<br>
2 bych stále považoval za reálné postavit, ale ta složitost
je odrazujĂcĂ. <br>
Je otázka, jak moc 3 dokáže prodloužit životnost baterie,
moĹľná to zkusĂm. <br>
BohuĹľel i 3 je dost potenciálnÄ› autodestrukÄŤnĂ, nevĂc bez
moĹľnosti snadno implementovat blokovánĂ. </blockquote>
</blockquote>
</blockquote>
</blockquote>
</body>
</html>