<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    MOSFETĹŻ schopnĂ˝ch spĂ­nat pár V tak rychle, Ĺľe se k tomu uĹľ ĹˇpatnÄ›
    hledá rychlej driver co to vyuĹľije, je spousta. TakĹľe tady se
    dostáváme do situace, Ĺľe spĂ­nacĂ­ ztráty jsou naprosto minimálnĂ­ a
    frekvenci musĂ­me snĂ­Ĺľit jen proto, aby zĹŻstala rozumná magnetizace
    trafa.<br>
    <br>
    PotĹ™ebuju vĂ˝kon -> vÄ›tší trafo -> je malá magnetizace ->
    snĂ­Ĺľit f -> potĹ™ebuje ještÄ› vÄ›tší trafo -> je malá magnetizace
    -> snĂ­Ĺľit f ... hurá! vyĹ™ešeno ... je to je trafo jak kráva.<br>
    <br>
    Tzn. všechno vycházĂ­ na super ĂşÄŤinnost pĹ™i 0,3-1 MHz, ale kvĹŻli
    trafu bude 10-30 kHz. K tomu potĹ™ebuju tak velkĂ˝ C, Ĺľe uĹľ nestaÄŤej
    keramiky, takĹľe tam budou elyty a ztráty budou kvĹŻli nim vyšší. A
    ještÄ› to bude drahĂ˝, protoĹľe poskládat elyty na "ripple current"
    tĹ™eba 20 A nÄ›co stojĂ­. A to všecho pak tĹ™eba krát 10.<br>
    <br>
    Otázka je, jestli se nedÄ›lá jádro vhodnĂ˝ pĹ™esnÄ› pro tyhle ĂşÄŤely, any
    mÄ›lo vysokou vazbu jako toroid, vĂ˝konovou pouĹľitelnost, ale malĂ˝ AL.<br>
    <br>
    Ono by to v podstatÄ› splnilo ĹˆĂˇkĂ˝ E pro flyback, jenĹľe jen za
    pĹ™edpokladu, Ĺľe se tam provedou "antirozptylovĂ©" opatĹ™enĂ­, co se
    běžnÄ› v tÄ›ch flybackách dÄ›lajĂ­. JenĹľe to je dost nekompatibilnĂ­ s
    velkĂ˝m poÄŤtem jednozávitovĂ˝ch vinutĂ­, na coĹľ se v podstatÄ›
    geometricky hodĂ­ jen toroidy.<br>
    <br>
    MoĹľná rozĹ™ezat toroid a sloĹľit s vhodnĂ˝mi mezerami?<br>
    <br>
    PH<br>
    <br>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 16.04.2023 v 9:18 Martin Záruba
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:c4579008-c294-4780-8f93-c8bf262de0b3@volny.cz">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <p><font face="Arial">ĂšplnÄ› jsem nepochopil Vaši odpověď. JestliĹľe
          píšete "</font><font face="Arial">u velkĂ˝ho se musĂ­ jĂ­t s f
          dolĹŻ", tak to je snad spíš (v rozumnĂ˝ch mezĂ­ch) ĹľĂˇdoucĂ­, ne?
          MinimálnÄ› klesnou ztráty z nabĂ­jenĂ­ a vybĂ­jenĂ­ G mosfetĹŻ
          a/nebo zmenší se % doby, kdy mosfet nenĂ­ zcela otevĹ™enĂ˝ nebo
          zavĹ™enĂ˝ a tĂ­m i jeho oteplenĂ­.</font><br>
      </p>
      <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
      <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.4.2023 v 10:43 Pavel HudeÄŤek
        napsal(a):<br>
      </div>
      <blockquote type="cite"
        cite="mid:040bbf41-05ce-2e4f-8e5c-6378a8a46f2c@seznam.cz">
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
          charset=UTF-8">
        U stacionárnĂ­ho Ĺ™ešenĂ­ je vĂ˝raznÄ› příznivÄ›jší situace.<br>
        + Je mĂ­sto na tlustĂ˝ dráty a velkĂ˝ kondĂ­ky okolo trafa.<br>
        + NevadĂ­ velikost trafa, takĹľe lze jĂ­t s frekvencĂ­ dolĹŻ.<br>
        <br>
        Ta frekvence je jinak právÄ› s rostoucĂ­m vĂ˝konem problĂ©m. U
        malĂ˝ho trafa jde mĂ­t stovky kHz a 3 V/závit, u velkĂ˝ho se musĂ­
        jĂ­t s f dolĹŻ, protoĹľe kdyĹľ vyjde 25 V/z a reálnÄ› tam budou 3,
        bude malĂ© sycenĂ­ = vysokej vnitĹ™nĂ­ odpor.<br>
        <br>
        PH<br>
        <br>
        <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.04.2023 v 8:26 Martin Záruba
          napsal(a):<br>
        </div>
        <blockquote type="cite"
          cite="mid:20536a6b-a4e4-23b1-bdda-31367cd9d1ce@volny.cz">
          <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
            charset=UTF-8">
          <p><font face="Arial">A proÄŤ se Vám 1. nelĂ­bĂ­?</font></p>
          <p><font face="Arial">A mÄ›l byste jinĂ˝ názor, pokud by Ĺˇlo o
              stacionárnĂ­ baterii, kde velikost/váha trafa nenĂ­
              dĹŻleĹľitá?</font><br>
          </p>
          <p>Martin Záruba</p>
          <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.4.2023 v 1:02 Pavel
            HudeÄŤek napsal(a):<br>
          </div>
          <blockquote type="cite"
            cite="mid:5038da68-cb4c-3ed2-5088-a2945594add3@seznam.cz">TakĹľe
            ano, zjistil jsem, proÄŤ se to tak nedÄ›lá: <br>
            (tedy proÄŤ se nedÄ›lajĂ­ aktivnĂ­ balancery do koloběžek a
            elektrokol, schopnĂ© pĹ™enášet plnĂ˝ proud) <br>
            <br>
            1. Trafo s mnoha vinutĂ­mi: <br>
            + Jedno ze 2 docela jednoduchĂ˝ch Ĺ™ešenĂ­ <br>
            - Od všech ÄŤlánkĹŻ musĂ­ vĂ©st nĂ­zkoimpedanÄŤnĂ­ vĂ˝vody na jedno
            mĂ­sto. ProblĂ©m v dlouhĂ©m prostoru. <br>
            <br>
            2. Step-upy z kaĹľdĂ©ho ÄŤlánku ven: <br>
            + JedinĂ˝ dlouhĂ˝ a silnĂ˝ dráty jsou od koncĹŻ baterky. <br>
            + NĂ­zkoimpedanÄŤnĂ­ ÄŤĂˇsti jsou jen moduly tÄ›snÄ› u ÄŤlánkĹŻ. <br>
            - JednoznaÄŤnÄ› nejsloĹľitÄ›jší a materiálovÄ› nejdražší. <br>
            - Milion ÄŹĂˇblĂ­kĹŻ co se skrĂ˝vaj v detailech, vÄ›tšina popsána
            v pĹ™edchozĂ­ch zprávách. K tomu pĹ™ibylo, Ĺľe pokud se pouĹľije
            nahoĹ™e P-MOSFET, automotive, do 10 mΩ, od 20 A, od 55 V, do
            20 ns rise+fall, tak Ĺ™ešenĂ­ zaÄŤĂ­ná na 3 ks paralelnÄ›. <br>
            <br>
            3. PĹ™enášenĂ­ náboje s pomocĂ­ velkĂ©ho kondenzátoru: <br>
            + JedinĂ˝ dlouhĂ˝ a silnĂ˝ dráty jsou od C do všech modulĹŻ u
            ÄŤlánkĹŻ. <br>
            + Ĺ˝ĂˇdnĂ˝ velkĂ˝ rychlosti. <br>
            - Na kaĹľdĂ˝ ÄŤlánek 4 MOSFETy s dost malĂ˝m Rds. <br>
            - KromÄ› rychlolsti podobnÄ› bláznivĂ© nároky na ovládánĂ­
            MOSFETĹŻ, jako 2. <br>
            - ReálnÄ› stĂ­há max. jeden vadnĂ˝ ÄŤlánek. ZvýšenĂ­ na N znamená
            poÄŤet MOSFETĹŻ krát N, nebo N-násobnĂ© zvÄ›tšenĂ­ pracovnĂ­ho
            proudu, dostáváme se tedy do extra nĂ­zkoimpedanÄŤnĂ­ oblasti s
            nehoráznĂ˝mi nároky mj. na ESL cesty k C. <br>
            <br>
            4. OdpojenĂ­ a pĹ™emostÄ›nĂ­ vybitĂ©ho/nabitĂ©ho ÄŤlánku: <br>
            + JedinĂ˝ zpĹŻsob, kde se vĹŻbec neĹ™eší rychlost, ani
            indukÄŤnosti vedenĂ­. <br>
            + CelkovÄ› jednoduchĂ©. <br>
            - VyĹľaduje spolupráci s nabĂ­jeÄŤkou i a hlĂ­daÄŤem vybitĂ­.
            NevadĂ­ pĹ™i implementaci ze strany vĂ˝robce zařízenĂ­. <br>
            - OdpojovacĂ­m prvkem procházĂ­ celĂ˝ proud, Ăşbytek na nÄ›m má
            vliv na ĂşÄŤinnost samotnĂ© baterie, i kdyĹľ nevyĹľaduje
            intervenci. <br>
            - PĹ™emosĹĄujĂ­cĂ­ prvek je zároveň autodestrukÄŤnĂ­ prvek.
            Tipuju, Ĺľe by v návodu bylo přísnÄ› zakázáno skladovat kola,
            koloběžky a baterky doma, nebo by byly 3x dražší. <br>
            * MoĹľná se toho moc bojĂ­m, tĹ™eba by staÄŤilo k tomu
            pĹ™emosĹĄujĂ­cĂ­mu tranzistoru dát pojistku na docela malĂ©
            napÄ›tĂ­, která nemusĂ­ mĂ­t velkej odpor ani rozmÄ›ry. A taky
            implementovat ÄŤistÄ› HW blokovánĂ­ aby nešlo pĹ™emostit bez
            odpojenĂ­. <br>
            <br>
            TakĹľe proto se Ĺ™ešenĂ­ 4 jako jedinĂ© reálnÄ› používá, ale jen
            u venku skladovanĂ˝ch, sdĂ­lenĂ˝ch koloběžek, kde si kupujĂ­cĂ­
            dokáže spoÄŤĂ­tat, Ĺľe se mu vyplatĂ­ si pĹ™iplatit. A mohly by
            ho mĂ­t i elektromobily. <br>
            <br>
            2 bych stále povaĹľoval za reálnĂ© postavit, ale ta sloĹľitost
            je odrazujĂ­cĂ­. <br>
            Je otázka, jak moc 3 dokáže prodlouĹľit Ĺľivotnost baterie,
            moĹľná to zkusĂ­m. <br>
            BohuĹľel i 3 je dost potenciálnÄ› autodestrukÄŤnĂ­, nevĂ­c bez
            moĹľnosti snadno implementovat blokovánĂ­. </blockquote>
        </blockquote>
      </blockquote>
    </blockquote>
  </body>
</html>