Jo, to je dobře shrnuté... Každé to řešení něco stojí a to je také problém. Větší cena—menší prodejnost. Určitá možnost je si něco dodělat sám, otázka je, jestli se to v jedokusovém množství vyplatí. U baterek co provozuji jsem to vyřešil konektorem, kde mohu jednou za čas udělat revizi a ručně dobalacovat. Na víc jsem neměl chuť a čas. A jedna z baterek má ony odojovače a přemosťovače. A taky se jí bojím. Ale myslím, že kdyby došlo k nějakému hazardními stavu, že tam odhoří můstky na desce pro ten účel udělané.. <br><br>pátek 14. dubna 2023 Pavel Hudeček <<a href="mailto:edizon@seznam.cz">edizon@seznam.cz</a>> napsal(a):<br><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">Takže ano, zjistil jsem, proč se to tak nedělá:<br>
(tedy proč se nedělají aktivní balancery do koloběžek a elektrokol, schopné přenášet plný proud)<br>
<br>
1. Trafo s mnoha vinutími:<br>
+ Jedno ze 2 docela jednoduchých řešení<br>
- Od všech článků musí vést nízkoimpedanční vývody na jedno místo. Problém v dlouhém prostoru.<br>
<br>
2. Step-upy z každého článku ven:<br>
+ Jediný dlouhý a silný dráty jsou od konců baterky.<br>
+ Nízkoimpedanční části jsou jen moduly těsně u článků.<br>
- Jednoznačně nejsložitější a materiálově nejdražší.<br>
- Milion ďáblíků co se skrývaj v detailech, většina popsána v předchozích zprávách. K tomu přibylo, že pokud se použije nahoře P-MOSFET, automotive, do 10 mΩ, od 20 A, od 55 V, do 20 ns rise+fall, tak řešení začíná na 3 ks paralelně.<br>
<br>
3. Přenášení náboje s pomocí velkého kondenzátoru:<br>
+ Jediný dlouhý a silný dráty jsou od C do všech modulů u článků.<br>
+ Žádný velký rychlosti.<br>
- Na každý článek 4 MOSFETy s dost malým Rds.<br>
- Kromě rychlolsti podobně bláznivé nároky na ovládání MOSFETů, jako 2.<br>
- Reálně stíhá max. jeden vadný článek. Zvýšení na N znamená počet MOSFETů krát N, nebo N-násobné zvětšení pracovního proudu, dostáváme se tedy do extra nízkoimpedanční oblasti s nehoráznými nároky mj. na ESL cesty k C.<br>
<br>
4. Odpojení a přemostění vybitého/nabitého článku:<br>
+ Jediný způsob, kde se vůbec neřeší rychlost, ani indukčnosti vedení.<br>
+ Celkově jednoduché.<br>
- Vyžaduje spolupráci s nabíječkou i a hlídačem vybití. Nevadí při implementaci ze strany výrobce zařízení.<br>
- Odpojovacím prvkem prochází celý proud, úbytek na něm má vliv na účinnost samotné baterie, i když nevyžaduje intervenci.<br>
- Přemosťující prvek je zároveň autodestrukční prvek. Tipuju, že by v návodu bylo přísně zakázáno skladovat kola, koloběžky a baterky doma, nebo by byly 3x dražší.<br>
* Možná se toho moc bojím, třeba by stačilo k tomu přemosťujícímu tranzistoru dát pojistku na docela malé napětí, která nemusí mít velkej odpor ani rozměry. A taky implementovat čistě HW blokování aby nešlo přemostit bez odpojení.<br>
<br>
Takže proto se řešení 4 jako jediné reálně používá, ale jen u venku skladovaných, sdílených koloběžek, kde si kupující dokáže spočítat, že se mu vyplatí si připlatit. A mohly by ho mít i elektromobily.<br>
<br>
2 bych stále považoval za reálné postavit, ale ta složitost je odrazující.<br>
Je otázka, jak moc 3 dokáže prodloužit životnost baterie, možná to zkusím.<br>
Bohužel i 3 je dost potenciálně autodestrukční, nevíc bez možnosti snadno implementovat blokování.<br>
<br>
PH<br>
<br>
______________________________<wbr>_________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/list<wbr>info/hw-list</a><br>
</blockquote>