<html><head><title>Re: Aktivní balancery v koloběžkách?</title>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=utf-8">
</head>
<body>
<span style=" font-family:'Courier New'; font-size: 9pt;">Pokud by se ty sekce odpojovaly centrálně, tak ten kontrolér přece ví kolik sekcí odpojil a podle toho si určí jaké má být celkové napětí.<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
</span><table>
<tr>
<td width=2 bgcolor= #0000ff><br>
</td>
<td><span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">O tom odpojovači jednotlivých článků jsem uvažoval taky.<br>
<br>
Ale jednak se toho bojím, je to v podstatě plně funkční autodestrukčnbí HW:-) Takže do koloběžky co celoročně parkuje na ulici OK, ale doma bych se toho trochu bál.<br>
<br>
Druhá věc je, jak moc to vlastně umožní, bez spolupráce s regulátorem, využít zbývající energii ve zbytku baterky. Když FW vidí jenom celkové napětí a to je prostě o 10 % nižší. Ale hlavní vlastně bude, že se tím zabrání rapidnímu zhoršení nejslabších článků. Jenže jak jsem tak včera koukal do těch DS, tak když bude ten nejslabší článek takto plně využíván, jeho životnost bude těch 300 cyklů, na kterých se všechny zkoumané DS shodovaly. Takže vlastně možná zase jen prodloužení umírání?<br>
<br>
Kdybych ty vadné zásadně vyměňoval za větší, které by se pak využívaly méně...<br>
Pořád nevím, jak moc věřit těm 3000 mAh.<br>
<br>
A pak ještě nevím, když je dejme tomu článek s 50 % kapacity, jaké záporné napětí je na něm ke konci jízdy, když se skrz něj po vybití protáhla ještě celá jeho aktuální C a právě zkrz něj prochází proud 4C? Bude to blíž k -1, nebo -10?<br>
<br>
PH<br>
<br>
Dne 09.04.2023 v 23:13 Jan Kuba napsal(a):<br>
.. ty články není třeba měnit, pokud se z nich nestanou během používání "propojky".. <br>
Když to člověk uhlídá, tak není důvod, aby ta část baterie odcházela. Už jsem to psal, problém je i to, že to lidi ždímou "nadoraz" a není tam nějaký systém, který to při poklesu jednotlivé části baterie odpojí celou baterku.<br>
A čím víc se ten rozdíl při vybíjení u té jedné části projevuje, tím víc ta část baterky odchází.<br>
<br>
Až ty bloky z té Yamahy otestuji, dám vědět, ale skoro s jistotou mohu říct, že budou v pořádku, protože jsem vyřadil ten vadný blok a ostatní se při zátěži chovají "mravně"<br>
ale samozřejmě jsou tam nějaké rozdíly... <br>
<br>
Jinak ještě k těm balancérům...Asi před 3 lety před covidem jsem koupil na blešáku v SRN  baterku z koloběžky, pocházela nejspíš z nějaké té půjčovací,<br>
protože narozdíl od těch "soho" byla ta baterka robustně udělaná a s kapacitou 12Ah ( 6 článků v sekci paralelně ) <br>
Prodejce jich měl  víc a i vzhled a jiný kmen toho prodávajícího ukazoval nejspíš že ten původ bude bůhvíjaký.<br>
A tam ten balancér byl udělaný tak, že každá paralelní sekce byla připojena do celkové baterie v sérii  svým mosfetem a každá tato<br>
 sérová kombinace mosfetu a baterie přemostěna dalším mosfetem. Tím nejspíš elekronika dokázala dobře balancovat i při vybíjení nejspíš prostým<br>
odpojením té slabší sekce. Baterie měla dva proudové  konektory a šla samostatně nabíjet i vybíjet. <br>
 Já jsem tu baterii naimplementoval do čtyřkolky Grande  a dodnes jezdí naprosto bez problému. Před Vánoci jsem ty články měřil a jsou jeden jako druhý...<br>
Mrzí mě, že jsem jich tenkrát nevzal víc, chtěl 50E za  baterku.<br>
Takže ono to jde udělat dobře, ale jde o to, že výrobce u těch "SOHO" elektobazmeků nechce, aby to sloužilo dlouho.<br>
<br>
<br>
</span><table>
<tr>
<td width=55><br>
</td>
<td width=470><span style=" font-family:'arial'; font-size: 10pt; color: #41424e;">Neobsahuje žádné viry.</span><a style=" color: #4453ea; font-family:'arial'; font-size: 10pt;" href="https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail">www.avast.com</a></td>
</tr>
</table>
<br><br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">ne 9. 4. 2023 v 21:21 odesílatel Pavel Hudeček <</span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="mailto:edizon@seznam.cz">edizon@seznam.cz</a><span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">> napsal:<br>
Určitě mě zajímá, jak dopadne kapacita ostatních.<br>
<br>
U mě, kdybych to teď po zkrácení dojezdu z 25 na 20 chtěl celý vyměnit, to vychází něco přes 2.5 kč/km.<br>
Ale jestli by stačilo vyměnit 4 články po 100 Kč a pak třeba další 4 každý Mm, tak je to 0,4 za km.<br>
A jestli aktivní balancer sníží spotřebu třeba na 4 články za 5 Mm, tak by to byla pohoda.<br>
<br>
Ale mám dilema, jestli se na to nevykašlat a až dojezd ještě pořádně poklesne, tak reklamovat. To by pak byl odpis baterky zadara:-)<br>
Přesně to jsem nějakou dobu praktikoval se šroubovacíma zářivkama. Koupit první a pak už jen výměny zdarma:-)<br>
Dělat to takhle s baterkou by tedy nejspíš taky šlo a i by to vytrestalo výrobce. Možná mají pro lidi jako já, lepší baterky a ty dávaj po reklamaci:-)<br>
Ale zas bych tím přišel o možnost udělat si úpravy.<br>
<br>
Soukromě přišel link:<br>
</span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size.html">https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size.html</a><br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">Zaujaly mě ty kombinace proudů a kapacit. Myslel jsem si, že větší proudy jsou tak do 2 Ah a že 3 Ah jsou už čínský Ah. A tady třeba 3250 mAh/10A a čínsky to nevypadá:<br>
</span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/sanyo-ncr18650ga-3350mah-10a-groen.html">https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/sanyo-ncr18650ga-3350mah-10a-groen.html</a><br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">Ale možná to souvisí s posledním grafem, který končí kolem 300 cyklů:<br>
</span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="https://www.omnitron.cz/_dokumenty/792019123600416/ncr-18650ga.pdf">https://www.omnitron.cz/_dokumenty/792019123600416/ncr-18650ga.pdf</a><br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">PH<br>
<br>
Dne 09.04.2023 v 19:04 Jan Kuba napsal(a):<br>
Jen pro zajímavost, teď mám na stola baterku z kola ( Yamaha) <br>
10x čtyřparalelní kombinace, 3 roky v provozu , naježděno 2100km.<br>
Teď vybito už po 8 km jízdy.<br>
Měření po vybití je:<br>
3,97<br>
3,99<br>
3,99<br>
4,01<br>
0,16<br>
3,89<br>
3,97<br>
3,94<br>
3,77<br>
3,69<br>
<br>
Ty čtyři články mají kapacitu  0,18Ah - měřeno na BT-C3100<br>
Další čtyřčlánek namátkově vybraný 9,3 Ah, chci změřit všechny další.<br>
<br>
Baterky naprd udělaná, balancér jen při nabíjení. Při vybíjení nic, baterku odpojí vnitřní elektronika při napětí okolo 29V. <br>
Zkoušel jsem nabít a vybíjet, už při zatížení 2A padne napětí vadného čtyřčlánku na nulu asi za 3 minuty.<br>
<br>
Bude se to blbě vyměňovat, je tam celistvý plech nabodovaný na články... viz obrázek<br>
<br>
Jen tak pro zajímavost - majitel si již koupil  baterku novou - za cca 6260kč.<br>
Takže to vychází 3kč/km... pěkně děkuju to je vážně výhra to "elektroježdění"<br>
<br>
Nechápu, proč to není udělané "pořádně"...<br>
Já dělal s Li-on 18650 a při "slušném" cyklování jsem se dostal na 4600 cyklů  pro dvoutřetinovou kapacitu...<br>
<br>
<br>
<br>
</span><table>
<tr>
<td width=55><br>
</td>
<td width=470><span style=" font-family:'arial'; font-size: 10pt; color: #41424e;">Neobsahuje žádné viry.</span><a style=" color: #4453ea; font-family:'arial'; font-size: 10pt;" href="https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail">www.avast.com</a></td>
</tr>
</table>
<br><br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">ne 9. 4. 2023 v 17:07 odesílatel Pavel Hudeček <</span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="mailto:edizon@seznam.cz">edizon@seznam.cz</a><span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">> napsal:<br>
Tak baterka asi už začíná vykazovat příznaky vadného článku.<br>
Najeto 1900 km, z toho většina v zimě, tak 10-20 % v mrazu.<br>
<br>
Zároveň je ale ještě jedno zajímavé zjištění:<br>
Vypnutá koloběžka za jízdy nabíjí baterku a to nabíjení se dá blokovat držením brzdy:-)<br>
<br>
Takže hlavní otázka je, kde prodávají 18650 2Ah nebo víc, vhodné do koloběžky?<br>
<br>
PH<br>
<br>
Dne 02.04.2023 v 11:29 Pavel Hudeček napsal(a):<br>
Tak to je taky novinka. Obvykle jsem v DS u BMS švábů viděl i připojení dvou MOSFETů přesně na to, aby se ošetřilo přebíjení, podvybití a nadproud. A BMS v mojí koloběžce odpojí výstupní dráty při připojení nabíjení a pak zas odpojí nabíjení a zapne výstup, když je nabito. Ale možná je to trapně udělaný separátně a to zapínání/vypínání dělá ochrannej modul jen podle celkovýho U?<br>
<br>
PH<br>
<br>
Dne 02.04.2023 v 8:34 Jan Kuba napsal(a):<br>
V podstatě odpojí, ale ne BMS, kde na to není žádný výkonový prvek. Většinou se to hlídá elektronikou až za baterkou ( u regulátoru atd.) nějaké celkové napětí. To když je pod nějakou hodnotou, která odpovídá např. 2,8V/článek. Ale ten pokles u rozbalancované bat. udělá jeden článek a pak se to celkově jeví jako ztráta kapacity. Viz. to moje měření 2 roky staré baterie z hoveboardu.  <br>
<br>
sobota 1. dubna 2023 Pavel Hudeček <</span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="mailto:edizon@seznam.cz">edizon@seznam.cz</a><span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">> napsal(a):<br>
Do teď jsem si myslel, že když je na nějakém článku 2,něco, tak BMS baterku odpojí, zhasne displej a konec jízdy:-)<br>
<br>
Pokud se tam takové hodnoty běžně vyskytují tak by se skutečně hodil aktivní balancer, co bude slabé články obcházet.<br>
<br>
Koukal jsem po součástkách, kdyby proud měl bejt do 10-20 A. Cívku bych rozdělil na 2-4 menší, aby výška a šířka zapadla do prostoru pod dvěma články 18650, stejně i 2 shottkyny. Horší bude tamtéž dostat 2 ks DPAK MOSFETů, ty se budou muset připilovat:-) Ve finále by to teda zvedlo tloušťku packu o tloušťku DPS.<br>
<br>
Ale to rozebírání packu mě všeobecně děsí:-)<br>
Když si představím, co zbyde po 5 km lesem z makového hřebenu v košíku, tak je skoro zázrak, že ještě pořád všechno správně funguje, i po dnes dosažených 1800 km, z čehož je tak 20 % lesem, 30 % po kostkách a 10 % šílených cest, kde odpružení naráží na dorazy.<br>
Takže po rozebrání batterypacku by začala bejt poněkud víc aktuální požární bezpečnost skladování koloběžky, jak jsem o tom psal koncem léta:-)<br>
<br>
PH<br>
<br>
Dne 01.04.2023 v 21:28 Jan Kuba napsal(a):<br>
Tak nepředpokládejte, měřte... A nejlépe zatížené. Ty rozdíly tam byly u baterky staré 2 roky mnohem větší: <br>
3,65-3,67-3,34-3,67-2,36-3,86-3,89-3,65-3,66-3,68 zátěž 4A<br>
<br>
Ten nejslabší článek může mít po čase i větší vnitřní odpor. Jeho horší kapacita (a menší napětí) se projeví jen při větší zátěži.<br>
<br>
Po nabití  , odpojeno měřeno po 24 hodinách bez zátěže:<br>
4,15-4,17-4,13-4,17-4,12-4,18-4,19-4,14-4,16-4,17<br>
<br>
sobota 1. dubna 2023 Pavel Hudeček <</span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="mailto:edizon@seznam.cz">edizon@seznam.cz</a><span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">> napsal(a):<br>
Mě by zajímalo, jak se dosáhne toho řádového prodloužení životnosti. Teď jsem třeba ujel 13 km, apka ukazuje 50 % baterky. Dal jsem nabíjet. Předpokládám tedy, že při 5% rozdílu se část článků se vybila na třeba 47 a část na 53 %. To přeci není nijak význaný rozdíl.<br>
<br>
Ale je zajímavé, že mě včera vyšla jako vhodná indukčnost 1 µH a tady odkazovanému Číňanovi taky:-)<br>
<br>
PH<br>
<br>
Dne 01.04.2023 v 13:15 Jaroslav Lukeš napsal(a):<br>
Vydrží mnohem déle, ikdyž balancovací proud je 1% odběru. Ony ty aku mají rozptyl kapacit kolem 5%, velká zátěž taky není pořád, takže vydrží ne jen o rok, ale řádově déle.<br>
<br>
Ale je potřeba nikoli kýblovou brigádu a je jedno jestli do cívek nebo do kondů, to ale taky funguje, je to levný, malý, ale balancování trvá tak o 2 řády dýl (mimochodem - používám to taky, je to levný a dá se to dát všude, co je zapnutý je občas)<br>
</span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="https://www.aliexpress.com/item/4000467536147.html">https://www.aliexpress.com/item/4000467536147.html</a><br>
<a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="https://www.aliexpress.com/item/4001340590317.html">https://www.aliexpress.com/item/4001340590317.html</a><br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">ale co má velkou zátěž, nebo jede často, tak bude lepší ten s toroidem nebo supercapem, toroid už jsem sem dával tak supercap, ale ty hodně lezou do peněz<br>
</span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="https://www.aliexpress.com/item/4000841655633.html">https://www.aliexpress.com/item/4000841655633.html</a><br>
<a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="https://www.aliexpress.com/item/33036949073.html">https://www.aliexpress.com/item/33036949073.html</a><br>
<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">Jan Kuba napsal(a):<br>
Slaboučký článek pak slouží jako propojka.  Kdyby se to balancovalo i při tom odběru tak podle mě ta baterie vydrží mnohem déle. </td>
</tr>
</table>
</body></html>