<div dir="auto">Tak presne takto jsem prave dnes startoval auto sousedce. Primo propojene baterie a nastartovane moje auto. Aby to druhe vubec chytlo, musel jsem v tom svem dost slapat na plyn. Taky nectu navody....</div><div dir="auto"><br></div><div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">st 29. 3. 2023 v 21:11 odesílatel Petr Labaj <<a href="mailto:labaj@volny.cz">labaj@volny.cz</a>> napsal:<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">V životě by mě při použití startovacích kabelů nenapadlo je připojit <br>
jinam než přímo na baterku. Asi málo čtu návody.<br>
Ale auto u toho nechávám nastartované a trochu osolené otáčky. Tak nějak <br>
mám pocit, že pár ampér navíc z alternátoru nemůže škodit.<br>
<br>
PL<br>
<br>
************************<br>
<br>
Dne 29.3.2023 v 21:02 Jan Kuba napsal(a):<br>
> Dovolím si takový malý dotaz... Proč většina návodů ( snad všechny)  <br>
> doporučuje u startovaného vozu minus pól připojovat na kostru vozu <br>
> (motor) a ne na minus pól baterie?<br>
> Stala se taková nemilá věc, že si ode mne půjčil kamarád startovací <br>
> kabely ( mám je 15kg, žádný poměděný hliník 2mm2) a zničil si auto.<br>
> Jak? Přišel do garáže a startér ani nehles, kontrolky na palubce slabě <br>
> svítily, nešlo centrální zamykání ani blinkry. Půjčil jsem mu kabely, <br>
> on tam dojel s manželky vozem.<br>
> Po nastartování svého vozu odpojil startovací kabely a auto po 5 <br>
> vteřinách zase chcíplo.<br>
> Další start se už s kabely nepodařil, startér ani necvaknul, kontrolky <br>
> na palubce nesvítily žádné, palubka mrtvá jen funkční osvětlení <br>
> interiéru, stěrače, světla...<br>
><br>
> Oprava v servisu za 8000kč odešla řídicí jednotka někde v palubce , <br>
> nová deska budíků, práce.<br>
> Co se stalo? Byl prý špatný ukostřovací kablík od baterie ke <br>
> karosérii. Byl tam velký přechodový odpor mezi karosérií a tím <br>
> kabelem, celé ohnilé. Startovací proud z kabelů  tudy nešel, šel <br>
> kostrou, protože ten návod, Po odpojení startovacích kabelů ( a tedy i <br>
> náhradní baterie ) tedy žádná baterie nebyla, nebyla žádná zátěž.A <br>
> stalo se co se stalo.<br>
> Kdyby připojil startovací kabely rovnou z baterie na baterii, <br>
> nenastartoval by kvůli té uhnilé zemi, ale nestalo by se to viz. výše.<br>
> Tedy jsem zjišťoval důvod, proč se všude doporučuje propojení na <br>
> kostru - prý kvůli bezpečnosti, když to zajiskří a okolo baterie může <br>
> být vodík+ kyslík.<br>
><br>
> Píšu to jen pro ty, co všechno dělají podle návodu.... a evidentně <br>
> špatně. Nebo spíš s větším nebezpečím, že při nějakých problémech se <br>
> zemí něco odejde...<br>
><br>
>   Další neduh všude popisovaný je nastartované to startovací auto. <br>
> Proč? Čemu to pomůže? Když jeho baterie je v pořádku a zvládne start <br>
> samotného auta , tak proč si zase zadělávat na nějaký  problém. Při <br>
> startu tam tečou z baterie veliké proudy, napětí baterie padá až k 8V. <br>
> Co tomu říká alternátor, celá elektronika toho běžícího vozu, motorová <br>
> ŘJ.... ? Vždyť tam může vzniknout nějaký hazardní stav. U toho mrtvého <br>
> auta může být vadný startér ( zkrat kotvy), který způsobí problém na <br>
> tom startovacím vozu.  . Ještě rozumím tomu, že propojím obě bateie, <br>
> nechám to zdrojové auto běžet nějakou dobu ( vyšší napětí v palubní <br>
> síti ) a tím dobiju částečně i tu mrtvou bateri. Zvlášť, když má někdo <br>
> jen náhražky startovacích kabelů s průřezem nula nic a tímto postupem <br>
> baterii toho mrtvého vozu částečně  dobíjím.  Ale před startem toho <br>
> mrtvého vozu chcípnu to zdrojové. Proč s tím  hazardovat? Zvlášť, když <br>
> mám ty kabely silné, a takové , co startovací proud dají...<br>
> Sorry , musel jsem se vykecat, a teď do mě, co je jednoduššího a <br>
> spolehlivějšího , než propojit obě baterie ++, -- a nestartovat to <br>
> startovací auto.<br>
><br>
<br>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
</blockquote></div></div><span class="gmail_signature_prefix">-- </span><br><div dir="ltr" class="gmail_signature" data-smartmail="gmail_signature">Zdravi<br>Jirka Sloupenský  OK1MWW</div>