<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <div class="moz-cite-prefix">Zmínka o robotizaci lakoven ve mě
      vyvolala vzpomínku, jak jsme dělali stříkacího robota do lakovny v
      ŽOS Trnava. Dělal jsem v ÚVARu (ústav vývoje a racionalizace
      železničního opravárenství), kde se dělaly jednoúčelové věci, co
      se nedaly někde koupit hotové. <br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Vývoj začal v roce 1988 a předávalo se
      to v roce 1990, když se v parlamentu hádali o pomlčku. Byl to
      portál s asi trojnásobnou roztečí kolejnic, než jsou na dráze a
      ten portál jezdil v lakovně po délce vagónu. Řízené to bylo 8
      bitovým SAPI1, na který bylo navěšeno několik jednočipů 8035.
      Portál měl po každé straně jednu stříkací pistoli a jednu nad
      střechou. Veškerý pohon byl hydraulikou, aby to vyhovělo pro SNV.
      <br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Vývoj byl náročný, ale za 2 roky jsme
      to dostali do stavu, že jsme s tím stříkali vagóny. Ale proč to
      nakonec nefungovalo - nemohlo fungovat. Celou akci platilo
      generální ředitelství ČD, aby měli čárku, že vzniklo další
      robotizované pracoviště. V ŽOS nám vyhradili v lakovně místo, ať
      si hrajeme, ale v podstatě o to zájem neměli. Jenže když se to
      mělo předat, zhrozili se. A tak prý současná barva nemá ty
      parametry co měla v době, kdy se to zadávalo. Jednalo se o
      vysokotlaké stříkání bez vzduchu. Prý by se mohly stříkací trysky
      ucpávat (takový problém jsme nezaznamenali). Pak složitá údržba -
      no byl to prototyp a mělo to svoje mouchy. Jejich elektrikáři tak
      akorát vyměňovali žárovky. Ale největší problém toho zařízení byl
      úplně jiný. V té lakovně dělali dva cikáni. Jednoho by museli
      propustit, což by v Trnavě vedlo k povstání. Toho druhého by
      museli naučit spouštět to z počítače. Taky neřešitelný problém. <br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Takže nám vyhradili místo na druhém
      konci ŽOSky, abychom tam toho robota přestěhovali a předvedli 14
      dní bezporuchového provozu - najednou jim to v lakovně vadilo.
      Mezi tím GŘ v Nymburce končilo a nikoho tam nezajímalo, že platili
      nějakého robota v Trnavě. Tak se robot v tichosti zlikvidoval a
      nikomu to v účetnictví nechybělo.</div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Ale byly tam i skutečné problémy, třeba
      že z jihlavské hydrauliky při stříkání na střechu vagónu kapal
      olej. Jenže když tam byli schopni nastříkat i vagón, který měl na
      střeše sníh, nejspíš se to až zas tak důsledně nebralo. Ale na
      celé té akci jsme se toho dost naučili a jako bonus, nemuseli jsme
      řešit záruční opravy :-) On stejně hned potom končil ÚVAR a přešli
      jsme do soukroma.<br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Anděl<br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 26.1.2023 v 13:44 Petr Labaj
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:cf615f47-7888-e893-04aa-ee0fe857c3a8@volny.cz">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      Díky laskavosti pan Pouchy jsem se zúčastnil konference Roboty
      2023.<br>
      Ještě jednou děkuji za vstupenku. :-)<br>
      Bylo to přes konferenci, tak sem napíšu aspoň heslovitě pár
      poznatků a trendů, jak jsem je pochytal.<br>
      <br>
      Robotizace je velké téma a velká věc. Bohužel ale asi víc jinde
      než u nás.<br>
      Šíleně se rozjela třeba v Číně. Byly tam nějaké grafy podle zemí.
      Za rok 2018 to bylo takové ještě normální, i když Čína byla
      nejvýš. Ale za rok 2022 už bylo třeba skoro použít jiné měřítko
      toho grafu, jinak by sloupeček Číny vylezl mimo obrazovku.<br>
      Hodně se robotizace rozjela taky například v Polsku.<br>
      Tradičně je hodně robotizovaní Jižní Korea. A samozřejmě Japonsko,
      USA, Německo.<br>
      <br>
      Poprvé někdy od roku 2021 není počet robotů nejvyšší v automotive.
      Předtím suverénně automotiv vedl, dneska už je víc robotů ve
      výrobě elektroniky a elektrotechniky.<br>
      <br>
      Firmy prý očekávají v důsledku nejisté budoucnosti spíš vzestup
      než pokles robotizace. Protože když bude krize a bude třeba
      omezovat výrobu, tak prostě robota vypnou. Ale vyházet lidi je
      složitější. Takže od robotizace si slibují vyšší pružnost.<br>
      <br>
      U velkých firem (jmenovitě například Škodovka, ale je to tak prý
      celkem obecně) mají kritérium, že robota nasadí tam, kde náklady
      nepřesáhnou 2-leté náklady na zaměstnance, kterého nahradí.<br>
      Byli tam i nějací panelisti z akademické sféry a ti se přimlouvali
      za to, aby to kritérium zvedli třeba na 2.5 nebo 3 roky, místo
      přesunu dané práce do levnějších zemí.<br>
      <br>
      K technickým trendům - čeká se a už i je velký nástup neuronových
      sítí a umělé inteligence.<br>
      A velká snaha zjednodušit programování robotů, s tím, jak hloupne
      průměrná nově nastupující populace.<br>
      <br>
      Každá firma se chlubí kolaborativní roboty. Ale když pak člověk
      mluví s robotiky, kteří to nasazují, tak už tím tak nadšení
      nejsou. Že stejně jsou pak ti kolaboranti často nasazeni v
      nekolaborativní aplikaci. Takže zákazníci si je často kupují spíš
      proto, že u kolaborantů se obecně zavedlo snazší programování.<br>
      <br>
      Když nějaká firma dostane zakázku robotizovat nějaké pracoviště,
      tak prý prakticky nikdy nejsou schopni od zákazníka dostat rozumný
      popis jeho procesů. Že všelijaká ta ISO jsou jenom popsaný papír,
      aby se vlk nažral, ale v praxi to k ničemu není.<br>
      Tak si ti robotici vezmou kameru a chodí několik dní po provoze a
      točí si, co a jak se tam dělá.<br>
      Zákazník si většinou na začátku přeje, aby se robotem nahradil
      daný proces 1:1 s tím, jak to bylo předtím s lidmi. Takže je často
      dost boj ho přesvědčit, že pokud to má k něčemu být, je lepší ty
      procesy přizpůsobit.<br>
      <br>
      Životnost průmyslového robota je prý 20-25 let. To je tedy slušné.<br>
      <br>
      Dost se tam objevovalo doplnění robota 7. osou. Tedy posazení
      robota na nějakou kolejničku, takže je v omezeném prostoru
      pohyblivý. To tam myslím dřív tak často vidět nebylo.<br>
      <br>
      Pak tam byly různé případové studie. Tak stručně několik z nich.<br>
      <br>
      Plzeňský prazdroj má kompletně robotizované automatické sklady.
      Bylo zajímavé vidět obrovské skladovací prostory, po kterých jezdí
      robotické vysokozdvižné vozíky a ukládají palety do výšky mnoho
      metrů.<br>
      <br>
      ALPS razí metodu "linka jednoho operátora". Je to nějaké
      pracoviště, kde je 1 člověk a třeba 1-2 roboti. O práci se dělí.
      Robot něco udělá, předá to tomu člověku, ten tam něco udělá a zase
      to vrátí robotovi atd. Gripy si dělají sami podle svých vlastních
      potřeb (ale to tak dneska myslím dělá víc firem, včetně dokonce
      nějakých tištěných na 3D tiskárně).<br>
      <br>
      Líbilo se mi nasazení v malém v nějaké firmě, kterou tam nazývali
      Chudý valášek. Ta firma tam nebyla, to o ní mluvil nějaký
      dodavatel robotů. Zvažovali prý nasazení robota, ale nabídka od
      robotizující firmy byla příliš vysoká. Tak si nějakého robota
      koupili a udělali si to sami. Robot tam maže máslem nějaké koláče.
      A návratnost snad dosáhli 6 měsíců.<br>
      <br>
      Dost se na této konferenci mluvilo o nasazení robota k broušení.
      Možná to byla náhoda, ale zdá se mi, že dřív to tak nebylo. O
      nějakém robotickém svařování už se nemluví, to se bere jako
      samozřejmost. Tady ukazovali třeba broušení svárů.<br>
      Nějaká jiná firma prezentovala broušení karbonových střech pro
      sporťáky Porsche. Tam jsou asi nároky na kvalitu povrchu opravdu
      vysoké.<br>
      <br>
      Nějaká mladá kočka založila s kámoši firmu Robotwin a dělají
      robotizování lakoven. Vyšlo to z její diplomky. Chlubili se, že
      jinak než jejich přístupem by to lakovat nešlo. To se mi moc
      nezdá, protože jsem viděl videa mnoha robotických lakoven, a podle
      mě tam dělali složitější operace. No ale budiž, jsou mladí a plní
      ideálů.<br>
      Udělali to tak, že dali nějaké senzory na stříkací pistoli a
      poslali reálného lakýrníka nastříkat daný díl. Jeho pohyby
      skenovali a pak to nechali přehrát robota.<br>
      <br>
      Cognex tam prezentoval své chytré kamery. To sice není přímo
      robot, ale asi se to pro robotizaci hodí. Mají přímo v kamerách
      neuronku a jsou schopni dělat detekci na principu AI. Ukazoval tam
      třeba jak kontrolují, jestli jsou dobře udělané sváry na nějakých
      dětských plínkách.  A to je pokaždé ta plínka z výroby jinak
      pomačkaná.<br>
      <br>
      Jedna firma tam mluvila i o softwarových robotech. Je to sice něco
      úplně jiného, ale nakonec proč ne. Prý je několik velkých programů
      pro generování softwarových robotů. Prý se s tím je schopný naučit
      dělat i kuchař po rekvalifikaci a začít tvořit SW roboty. Tak až
      naši žádost zamítne nějaký SW robot, tak to možná toho robota
      programoval ten kuchař.<br>
      <br>
      Fanuc ukazoval robota na třídicí lince v nějaké spalovně.
      Vyhazoval z jedoucího pásu plasty a další věci.<br>
      <br>
      Zajímavá přednáška byla o třídicí lince Zásilkovny (Packeta).
      Mimochodem prý měli mezi roky 2018-2022 nárůst o 800%.<br>
      Ta třídicí linka je velká plocha, po které jezdí 43 robotických
      vozíků. Dookola jsou pracoviště lidí. Ta plocha je pokryta čtverci
      cca 80x80cm, v jejichž osách je magnetický proužek a uprostřed je
      RFID chip. Ty vozíky jsou hloupé. Umí jen sledovat magnetickou
      čáru podle pokynu centrálního řízení. Vozíky o sobě navzájem neví
      a klidně by do jiného vozíku nebo člověka narazily. Ty RFID chipy
      tam jsou jen proto, když by vozík zabloudil nebo vykolejil, tak
      aby se vědělo kde je. Když se něco takového stane, tak se linka
      kompletně zastaví a jde to řešit člověk. Obecně se nesnaží lidi
      eliminovat.<br>
      Ty vozíky prý mají docela dobré baterky. Na 2 hodiny provozu se
      prý nabijí za 10 minut, a životnost baterek by měla být 15 000
      cyklů.<br>
      <br>
      Zajímavý projekt ukazoval Siemens. Ale úplně jsem ho nepochopil.<br>
      Siemens roboty nedělá. Chtěli prý sice někoho výrobce koupit, ale
      nedopadlo to. Ale udělali nějaký systém programování robotů na
      vyšší úrovni. Kdy by se robotická aplikace programovala v tom
      systému Siemens, a ten by pak řídil konkrétního robota už jeho
      specifickým způsobem. Takže by vytvořili nějakou vysokoúrovňovou
      programovací platformu, která by byla nezávislá na konkrétních
      výrobcích robotů.<br>
      Navíc to nějak propojili se systémem 3D simulací Omnivers od
      Nvidie. A tím dosáhli toho, že můžou roboty s AI cvičit ve
      virtuálním prostředí.<br>
      Takže když chtějí ukázat té AI jak vypadá dobrý a špatný kus, tak
      nemusí mít ty kusy reálné, ale nasimulují si je v tom Omnivers a
      můžou tak cvičit AI na velmi širokém množství vzorků, což by
      reálně nezvládli. Prý když ji nacvičí jen takhle simulovaně, tak
      pak je shoda v reálném prostředí 90%.<br>
      Nevím. Buď je to úžasný systém, který převálcuje všechno ostatní,
      nebo je to ptákovina.<br>
      <br>
      PL<br>
      <br>
      ***********************<br>
      <br>
      <blockquote type="cite"
        cite="mid:e6915ecc-f28c-cc27-9a15-064deb4237d7@volny.cz">
        <blockquote type="cite"
cite="mid:CAHGg1iA0e-PPrpy0F4r5KoS1PhZ538=WHRMg=a7vi7R+yG8ebA@mail.gmail.com">
          <div class="gmail_quote">
            <blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px
              0.8ex;border-left:1px solid
              rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
              <div>
                <div>Dne 7.12.2022 v 11:46 Pavel Poucha napsal(a):<br>
                </div>
                <blockquote type="cite">
                  <div dir="ltr">
                    <div>Zdravím,</div>
                    <div><br>
                    </div>
                    <div>23.-25. ledna se bude konat zajímavá konference
                      ROBOTY ( <a
                        href="https://www.konference-roboty.cz/"
                        target="_blank" moz-do-not-send="true"
                        class="moz-txt-link-freetext">https://www.konference-roboty.cz/</a>
                      ). Pokud by měl někdo zájem, mohu zajistit pro
                      jednoho účastníka volný vstup (možná pro 2)<br>
                    </div>
                    <br clear="all">
                    <div>
                      <div dir="ltr">
                        <div dir="ltr">
                          <div>
                            <div dir="ltr">
                              <div>
                                <div dir="ltr">S pozdravem<br>
                                  ing. Pavel Poucha<br>
                                  jednatel<br>
                                  <a
                                    href="mailto:pavel.poucha@papouch.com"
                                    target="_blank"
                                    moz-do-not-send="true"
                                    class="moz-txt-link-freetext">pavel.poucha@papouch.com</a><br>
                                  Tel. +420 777 232 485<br>
                                  <br>
                                  Papouch s.r.o. - vývoj<br>
                                  Papouch store s.r.o. - obchod</div>
                                <div>Papouch production s.r.o. - výroba</div>
                                <div>Workmonitor s.r.o. - monitorování
                                  výroby</div>
                                <div dir="ltr"><br>
                                </div>
                                <div dir="ltr">Máte-li chuť, navštivte
                                  naše stránky <a
                                    href="http://www.papouch.com/"
                                    target="_blank"
                                    moz-do-not-send="true"
                                    class="moz-txt-link-freetext">http://www.papouch.com/</a></div>
                              </div>
                            </div>
                          </div>
                        </div>
                      </div>
                    </div>
                  </div>
                </blockquote>
              </div>
            </blockquote>
          </div>
        </blockquote>
      </blockquote>
      <br>
      <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
      <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
    <p><br>
    </p>
  </body>
</html>