A to se používá kde? Komutátor a uhlíky ve vodě? A osobně jsem rozebíral nefunkční palivová čerpadla z nádrží vozů fiat a škoda a ani jedno nemělo konstrukcí takovou,  že by komutátor byl  při funkci zalitý palivem. A nějaké z Audi zas mělo střídavý motor a komutaci elektronickou... <div><br><br>středa 17. srpna 2022 AZe <<a href="mailto:aze@seznam.cz">aze@seznam.cz</a>> napsal(a):<br><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">DC motor s komutátorem a s uhlíky ve vodě je příšerná prasárna. Elektrolýza je jeden velice vážný problém.<br>
Nejsem si jistý, ale takové motorky jsou v palivových čerpadlech v nádržích aut, kde tento efekt nehrozí...<br>
aze<br>
<br>
<br>
Ten komutátorový motor ve vodě mi přijde docela drsný. Na čistou pitnou<br>
vodu budiž. Ale pokud to někdo použije třeba do nějaké fontánky v<br>
jezírku, tak pak nějaké řasy a jiné chuťovky přímo do motoru, to bude<br>
bezva. Píšou tam "i na pitnou vodu", nikoli "jen na pitnou vodu".<br>
<br>
A to pomíjím fakt, že pokud je motor skutečně komplet ve vodě, tak kotva<br>
motoru musí mít slušný odpor a tedy ztráty z toho, jak musí točit tou<br>
vodou v pouzdře motoru.<br>
<br>
Nějak se s tím nemůžu porovnat a říkám si, jestli to není nějak jinak.<br>
Že třeba je suchoběžné, a až nějakou poruchou těsnění výstupní hřídele<br>
se dostal i motor do vody.<br>
<br>
PL<br>
<br>
********************<br>
<br>
Dne 17.8.2022 v 12:24 Vláďa Anděl napsal(a):<br>
<blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<br>
Dobrý den,<br>
<br>
po necelých dvou letech mi odešlo ponorné čerpadýlko<br>
<br>
<a href="https://www.svetkaravanu.cz/ponorne-cerpadlo-comet-elegant-12-v-10-lmin-05-baru" target="_blank">https://www.svetkaravanu.cz/po<wbr>norne-cerpadlo-comet-elegant-<wbr>12-v-10-lmin-05-baru</a><br>
<br>
tak, že někdy po zapnutí začalo pískat ložisko a někdy se čerpadlo rozeběhlo, až když jsem pohnul vrtulkou. Byl jsem byl zvědavý, jak je to udělané uvnitř. Čekal jsem bezkomutátorový motor s halovkama a s magnetem na rotoru, jak je to běžné u motorů ve větrákách a stator s napojením šňůry zalitý nějakou hmotou. Rozřezal jsem plastový obal.<br>
<br>
<a href="https://vaelektronik.cz/fotky/cerp1.jpg" target="_blank">https://vaelektronik.cz/fotky/<wbr>cerp1.jpg</a><br>
<br>
<a href="https://vaelektronik.cz/fotky/cerp2.jpg" target="_blank">https://vaelektronik.cz/fotky/<wbr>cerp2.jpg</a><br>
<br>
Nestačil jsem se divit, je v tom běžný komutátorový motorek potopený ve vodě. Pak ale nechápu, proč tam mají omezenou déklu souvislého chodu na 15 minut a dalších 15 minut chlazení. Přece ve vodě se to nemůže přehřát. Přítelkyně to měla v bazénku, ze kterého hadicí zalívá a někdy než obejde zahradu, jí to trvá i přes půl hodiny. Podle katalogového listu je to německý výrobek, to se teda Němci moc nepředvedli. Nejspíš to teda jen přebalují z čínských krabiček... Kdyby měli aspoň  tu vrtulku líp vytvarovanou, jako to bývá v moderních topenářských oběhovkách, mohlo to mít možná o dost vyšší účinnost.<br>
<br>
Anděl<br>
<br>
<br>
</blockquote>
<br>
______________________________<wbr>_________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/list<wbr>info/hw-list</a> <br>
______________________________<wbr>_________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/list<wbr>info/hw-list</a><br>
</blockquote></div>