<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
<div class="moz-cite-prefix">3 KV je už asi trochu dost. Na vstupu
mám sice VN pojistku, ale ta je snad jen 1800V. Rychlá pro
polovodiče na vyšší napětí nebyla. Za ní bleskojistku -
vícekomorové jiskřiště na 50 KA - mělo by zapálit pod 2 KV. Za tím
je drenážní tlumivka 16,5 mH/100A. Pokud by pojistka vypnula, tak
to prsknutí se dál za tlumivku nedostane tak, aby mohlo něco
zničit. Mám tam paralelně 22 uF a s tou tlumivkou to udělá
dostatečně pomalý náběh napětí, aby stihly sepnout tranzistory. Ty
jsou sice počítané na 160A, ale to je z hlediska dimenzování
chladiče. Krátkodobě snesou něco přes 1 KA a je tam za tlumivkou
100 nebo někde 160 A rychlá nožovka. Myslím, že by se to nějak
ochránilo. Samosřejmě pokud mi tam místo rychlé pojistky dá jejich
technik obyč. pomalou, pak je to problém.</div>
<div class="moz-cite-prefix"><br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Anděl</div>
<div class="moz-cite-prefix"> <br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 16.6.2022 v 17:36 Tomáš Mádr
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:0306076f-9bb9-435f-904f-a030e4b22cec@email.android.com">
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
<div dir="auto">Nevím kde přesně to bylo, ale vlak nám před pár
dny strhnul trolej a trať Otrokovice-Napajedla má vyhořelou
zabezpečovačku, snad i s částí kabelů v zemi. Oprava celkem na
dlouho. Tak jestli to náhodou nesouvisí.
<div dir="auto">Tam podle mě žadná ochrana nepomůže, pokud po
kabelech přijde tvrdých 3kV.<br>
<div dir="auto">
<div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div>
</div>
</div>
</div>
<div class="gmail_extra"><br>
<div class="gmail_quote">Dne 16. 6. 2022 17:30 napsal uživatel
Vláďa Anděl <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz"><vaelektronik@vaelektronik.cz></a>:<br
type="attribution">
<blockquote class="quote" style="margin:0 0 0
.8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<div>
<div>Kdysi do časopisu Plyn napsal tuším že pan Polák
rozsáhlý článek o tom, jak až bude zrekonstruovaný
koridor, klesnou svodové proudy z kolejí, tím i bludné
proudy a polarizované drenáže téměř nebudou potřeba. Po
dokončení rekonstrukce tam psal, že problémy jsou ještě
větší, protože napětí koleje proti zemi se zvedlo a v
těch pár místech, kde tomu proudu nejde zabránit, proudy
podstatně narostly. Pokud se dřív chránilo potrubí tak,
že se bez jakéhokoliv omezení proudu spojilo přes diodu
s kolejema, tak už tehdy to bylo špatně a teď by to bylo
úplně neúnosné. Třeba ve Studénce takhle naměřili max.
proud přes 400A a na potrubí ppři tom bylo až -20V. Ona
ta trubka je v podstatě chráněná okolníma katodovkama a
je na -1,5V, při tom -0,85 je už ochranný potenciál.
Drenáž tomu musí trochu pomoct řádově desítkama A a jen
v době, kdy okolo kolejí potenciál půdy ujede víc jak o
0,5 V do mínusu. Když je to rozumně nastavené, ten proud
je minimální. Což zase nechápou plynaři, kteří vědí že
dřív tam byla dioda, pojistka menší než 250A nevydržela
a proto to taky chtějí aspoň na 200A. Samosřejmě že
omezením toho proudu klesá i koroze kolejí. Ona ta
elektrika má vždycky ty dva konce :-) <br>
</div>
<div><br>
</div>
<div>Ale s tím, že se zvětšuje odpor kolejí - tam není
paralelně nějaké posilovací vedení? Myslel jsem, že se
to běžně dává.<br>
</div>
<div><br>
</div>
<div>Vyhořelo mi to právě u Říkovic, měla by to být tahle
budka</div>
<div><a
href="https://mapy.cz/zakladni?vlastni-body&x=17.4531528&y=49.3918581&z=20&ut=Nov%C3%BD%20bod&uc=97h6mx8.D6&ud=17%C2%B027%2711.896%22E%2049%C2%B023%2731.083%22N&base=ophoto"
moz-do-not-send="true">https://mapy.cz/zakladni?vlastni-body&x=17.4531528&y=49.3918581&z=20&ut=Nov%C3%BD%20bod&uc=97h6mx8.D6&ud=17%C2%B027%2711.896%22E%2049%C2%B023%2731.083%22N&base=ophoto</a></div>
<div><br>
</div>
<div>Anděl</div>
<div><br>
</div>
<div>Dne 16.6.2022 v 14:02 Tomáš Mádr napsal(a):<br>
</div>
<blockquote>
<div dir="auto">Čím novější kolejiště, tím lépe jsou
vlastní kolejnice izolované od země, a tím větší na
nich bude oproti zemi napětí. Na druhou stranu, čím
lepší železo kolejnic, lepší z hlediska pevnosti, tím
větší elektrický odpor. Až jsem se divil, kolik to
udělá.
<div dir="auto">Kde to máte nasazené? Pracujeme na
postupném přechodu na střídavou trakci ale kromě
aktuálně řešeného úseku Nedakonice - Řikovice, je
zbytek sítě na dlouho.</div>
<div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div>
</div>
<div><br>
<div class="elided-text">Dne 16. 6. 2022 12:25 napsal
uživatel Vláďa Anděl <a
href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz"
moz-do-not-send="true"><vaelektronik@vaelektronik.cz></a>:<br
type="attribution">
<blockquote style="margin:0 0 0
0.8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<div>
<div>Uvádí se, že kolej proti zemi může mít max.
70V. Celkem to i vychází pro 5% ztráty, kdy ze
3 KV je 150V, z toho polovina na koleji a
polovina na troleji. Ale při týdenním měření
jsme naměřili 205V po dobu 3 vteřin a asi to
není až tak mimořádné. <br>
</div>
<div><br>
</div>
<div>Mluvil jsem s pánem, který ještě v 60.
letech dělal žárovkové polarizované drenáže -
francouzský patent. Žárovka stabilizuje proud
- byly tam šílené sérioparalelní kombinace
nějakých 60V žárovek. Jednou za 14 dní přišel,
změřil potenciál potrubí proti zemi (proti
referenční elektrodě Cu/CuSO4 v zemi kousek od
trubky) a podle toho vypínačema nacvakal míň
nebo víc žárovek. Při tom povyměňoval
popraskané. Ty žárovičky prý odcházely
neustále, ale 220V halogenka prý vydržela
vždycky všechno.<br>
</div>
<div><br>
</div>
<div>Běžně na kolejích bývá od -50 do +50V. Jak
kdy, podle toho, kde se zrovna pohybují vlaky.
Problém je ta tlumivka 16,5 mH. Když to
vypínám poj. odpínačem - nožovkou, vytáhne to
dost dlouhý oblouk. Ta pojistka, když se
přeruší, si s tím poradí. Přeruší se obvykle
na víc místech najednou, okolo se spečou
zrníčka písku. Ten vypínač by musel mít
kontakty hodně daleko od sebe. Ale možná
jističe na tom budou líp. Kouknu na to a
odzkouším.</div>
<div><br>
</div>
<div>Anděl</div>
<div><br>
</div>
<div>Dne 15.6.2022 v 21:43 ok2mtm napsal(a):<br>
</div>
<blockquote>
<div>
<p><span
style="font-size:11pt;font-family:'calibri'
, sans-serif;color:#1f497d">A co tam
nechat oboje – pojistku jako pojistku a
ten jistič s vyrážecí cívkou místo
navrhovaného relé, ale jako rozpínací.
Přece jenom ty jističe mají nějak
definované parametry, co by měly
rozepnout, a to včetně jističů na DC
proud. Vyrážecí cívka je tam jako
doplněk, takže se dá poskládat, co je
potřeba.</span></p>
<p><span
style="font-size:11pt;font-family:'calibri'
, sans-serif;color:#1f497d">Teda
podobnej princip, jako použití jističe
místo vypínače pro zařízení, které se
musí občas vypínat, protože jistič je
levnější a podstatně dostupnější než
vypínač na DIN lištu. A jištění by tam
stejně muselo být.</span></p>
<p><span
style="font-size:11pt;font-family:'calibri'
, sans-serif;color:#1f497d">U toho relé
bych měl trošku problém s pohyblivým
kontaktem a jeho připojením – většinou
je tam kousek licny, i kdy bývá celkem
velkého průřezu. A dále bych měl obavu
z dlouhodobé koroze kontaktů – jaké
napětí to má vlastně zkratovat?</span></p>
<p><span
style="font-size:11pt;font-family:'calibri'
, sans-serif;color:#1f497d"> </span></p>
<p><span
style="font-size:11pt;font-family:'calibri'
, sans-serif;color:#1f497d">Tomáš OK2MTM</span></p>
<p><span
style="font-size:11pt;font-family:'calibri'
, sans-serif;color:#1f497d"> </span></p>
<div>
<div style="border:none;border-top:solid
#e1e1e1 1pt;padding:3pt 0cm 0cm 0cm">
<p><b><span
style="font-size:11pt;font-family:'calibri'
, sans-serif">From:</span></b><span
style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif"> Hw-list [<a
href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz"
moz-do-not-send="true">mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz</a>]
<b>On Behalf Of </b>Vláďa Anděl<br>
<b>Sent:</b> Wednesday, June 15,
2022 10:25 AM<br>
<b>To:</b> <a
href="mailto:hw-list@list.hw.cz"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">hw-list@list.hw.cz</a><br>
<b>Subject:</b> Re: vykonove
bistabilni rele</span></p>
</div>
</div>
<p> </p>
<div>
<p>To by bylo dobré, jen pokud by to
dokázalo rozepnout DC s velkou
indukčností v sérii. Pro mě je snažší
celý obvod zkratovat a čekat na
přerušení pojistky. To jistič nedokáže.</p>
</div>
<div>
<p> </p>
</div>
<div>
<p>Anděl</p>
</div>
<div>
<p> </p>
</div>
<div>
<p>Dne 15.6.2022 v 6:50 Tomáš Mádr
napsal(a):</p>
</div>
<blockquote
style="margin-top:5pt;margin-bottom:5pt">
<div>
<p>A co jistič s vyrážecí cívkou, třeba
rovnou místo té pojistky? </p>
<div>
<p>Tomáš OK2MTM </p>
</div>
</div>
<div>
<p> </p>
<div>
<p>Dne 15. 6. 2022 1:41 napsal
uživatel Vláďa Anděl <a
href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz"
moz-do-not-send="true"><vaelektronik@vaelektronik.cz></a>:</p>
<blockquote
style="border:none;border-left:solid
#cccccc 1pt;padding:0cm 0cm 0cm
6pt;margin-left:4.8pt;margin-right:0cm">
<div>
<p>Dobrý den,</p>
<p>nevíte někdo čistě náhodou,
jestli je někde sehnatelné
výkonové bistabilní relé?
Potřebuju, aby po sepnutí a
patřičném nárůstu proudu (jeho
časový průběh je náhodný od 0 po
stovky ampér) došlo k přerušení
pojistky 100A aR (rychlá pro
polovodiče). Pri tom nevadí,
když se kontakty spečou a relé
bude jen na jedno použití.
Myslím že stačí, kdyby relé mělo
jmenovitý proud 50A. </p>
<p>Co se stalo - vyhořela mi po 5
letech provozu polarizovaná
drenáž a vymýšlím, jak tomu do
budoucna zabránit. </p>
<p>Co to je a jak to funguje: <a
href="https://vaelektronik.cz/epd160rd.html" moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">https://vaelektronik.cz/epd160rd.html</a></p>
<p>jedná se o zařízení, které
chrání potrubí v zemi, co se
křižuje s kolejema s DC trakcí,
proti účinkům bludných proudů.
Napěťový úbytek, který vyvolá
trakční proud (cca jednotky KA)
na odporu kolejí + posilovacího
vedení, přes svod kolejí proti
zemi způsobí proud z kolejí do
země a posune v oblasti desítek
až stovek metrů potenciál země
až o jednotky voltů. Koleje mají
mít proti zemi max. 70V, ale už
jsme naměřili po dobu pár vteřin
i 200V. Pokud tam prochází
potrubí a koleje jsou zrovna
proti zemi záporné, je záporná i
zem a potrubí je proti zemi
kladné, železo se elektrolyticky
rozpouští. Protože koleje jsou
zápornější než okolní zem, stačí
přes regulaci z kolejí zavádět
do potrubí proud, který ho drží
na zápornějším potenciálu, než
má okolní zem. Dřív se tam
dávala jen dioda bez regulace a
teklo tam někdy i 200-400A (na
potrubí bylo až -10V). Což není
dobré ani pro koleje (zvyšuje to
jejich korozi), ani pro potrubí
(na povrchu vzniká elektrolýzou
vodík a od něj železo křehne).
Polarizovaná drenáž proud
zreguluje na cca desítky A, aby
na potrubí bylo asi -1,5V.</p>
<p>Takže je tam DC proud, napětí
naprázdno dostatečné pro udržení
oblouku a v sérii drenážní
tlumivka 16,5 mH/100A (váží asi
120 kg), aby to neovlivňovalo
zabezpečovačku. Když tam chytí
oblouk, hoří dokud tam něco je.</p>
<p><a
href="https://vaelektronik.cz/fotky/poj.jpg"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">https://vaelektronik.cz/fotky/poj.jpg</a>
celkový pohled, údržbáři tam
dali pomalou pojistku 160A gG,
aby nevylítla :-(</p>
<p><a
href="https://vaelektronik.cz/fotky/DSC06274.JPG"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">https://vaelektronik.cz/fotky/DSC06274.JPG</a>
spodní deska (funguje jako dioda
s nízkým úbytkem), z laminátu po
celé ploše zůstala jen skelná
tkanina. Tranzistory jsem
neměřil :-) ale nemají upálené
nožičky.</p>
<p><a
href="https://vaelektronik.cz/fotky/modul_REG1.JPG"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">https://vaelektronik.cz/fotky/modul_REG1.JPG</a>
regulátor proudu ze spodní
strany - tam byla řada pěti 20W
odporů</p>
<p><a
href="https://vaelektronik.cz/fotky/modul_REG.JPG"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">https://vaelektronik.cz/fotky/modul_REG.JPG</a>
regulátor po oloupání tišťáku z
tranzistorů</p>
<p><a
href="https://vaelektronik.cz/fotky/kabelaz.jpg"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">https://vaelektronik.cz/fotky/kabelaz.jpg</a>
propojky pod plechem</p>
<p>Celé zařízení je napájené z
lithiové 9V baterie a bere 2 uA.
Až když tam teče proud a
regulátor ho začne omezovat,
udělá si to napětí pro větráky,
případně pro dobíjení baterky
pro dálkové sledování. Takže
spíš by se mi líbilo udržovat
nabitý kondenzátor, který by
impulzem relé přepnul. </p>
<p>Nevíte někdo o takovém relátku?</p>
<p>Anděl</p>
<p> </p>
</div>
</blockquote>
</div>
<p> </p>
</div>
<p><br>
<br>
</p>
<pre>_______________________________________________</pre>
<pre>HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a></pre>
<pre><a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">Hw-list@list.hw.cz</a></pre>
<pre><a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a></pre>
</blockquote>
<p> </p>
</div>
<br>
<fieldset></fieldset>
<pre>_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
<p><br>
</p>
</div>
</blockquote>
</div>
<br>
</div>
<br>
<fieldset></fieldset>
<pre>_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
<p><br>
</p>
</div>
</blockquote>
</div>
<br>
</div>
<br>
<fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
<pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
<p><br>
</p>
</body>
</html>