<div dir='auto'>NevĂ­m kde pĹ™esnÄ› to bylo, ale vlak nám pĹ™ed pár dny strhnul trolej a traĹĄ Otrokovice-Napajedla má vyhoĹ™elou zabezpeÄŤovaÄŤku, snad i s ÄŤĂˇstĂ­ kabelĹŻ v zemi. Oprava celkem na dlouho. Tak jestli to náhodou nesouvisĂ­.<div dir="auto">Tam podle mÄ› Ĺľadná ochrana nepomĹŻĹľe, pokud po kabelech pĹ™ijde tvrdĂ˝ch 3kV.<br><div dir="auto"><div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div></div></div></div><div class="gmail_extra"><br><div class="gmail_quote">Dne 16. 6. 2022 17:30 napsal uĹľivatel Vláďa AndÄ›l <vaelektronik@vaelektronik.cz>:<br type="attribution" /><blockquote class="quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex"><div>
    <div>Kdysi do ÄŤasopisu Plyn napsal tuším Ĺľe
      pan Polák rozsáhlĂ˝ ÄŤlánek o tom, jak aĹľ bude zrekonstruovanĂ˝
      koridor, klesnou svodovĂ© proudy z kolejĂ­, tĂ­m i bludnĂ© proudy a
      polarizovanĂ© drenáže tĂ©měř nebudou potĹ™eba. Po dokonÄŤenĂ­
      rekonstrukce tam psal, Ĺľe problĂ©my jsou ještÄ› vÄ›tší, protoĹľe
      napÄ›tĂ­ koleje proti zemi se zvedlo a v tÄ›ch pár mĂ­stech, kde tomu
      proudu nejde zabránit, proudy podstatnÄ› narostly. Pokud se dřív
      chránilo potrubĂ­ tak, Ĺľe se bez jakĂ©hokoliv omezenĂ­ proudu spojilo
      pĹ™es diodu s kolejema, tak uĹľ tehdy to bylo ĹˇpatnÄ› a teÄŹ by to
      bylo ĂşplnÄ› neĂşnosnĂ©. TĹ™eba ve StudĂ©nce takhle naměřili max. proud
      pĹ™es 400A a na potrubĂ­ ppĹ™i tom bylo aĹľ -20V. Ona ta trubka je v
      podstatÄ› chránÄ›ná okolnĂ­ma katodovkama a je na -1,5V, pĹ™i tom
      -0,85 je uĹľ ochrannĂ˝ potenciál. Drenáž tomu musĂ­ trochu pomoct
      Ĺ™ĂˇdovÄ› desĂ­tkama A a jen v dobÄ›, kdy okolo kolejĂ­ potenciál pĹŻdy
      ujede vĂ­c jak o 0,5 V do mĂ­nusu. KdyĹľ je to rozumnÄ› nastavenĂ©, ten
      proud je minimálnĂ­. CoĹľ zase nechápou plynaĹ™i, kteří vÄ›dĂ­ Ĺľe dřív
      tam byla dioda, pojistka menší neĹľ 250A nevydrĹľela a proto to taky
      chtÄ›jĂ­ aspoň na 200A. SamosĹ™ejmÄ› Ĺľe omezenĂ­m toho proudu klesá i
      koroze kolejĂ­. Ona ta elektrika má vĹľdycky ty dva konce :-) <br />
    </div>
    <div><br />
    </div>
    <div>Ale s tĂ­m, Ĺľe se zvÄ›tšuje odpor kolejĂ­
      - tam nenĂ­ paralelnÄ› nÄ›jakĂ© posilovacĂ­ vedenĂ­? Myslel jsem, Ĺľe se
      to běžnÄ› dává.<br />
    </div>
    <div><br />
    </div>
    <div>VyhoĹ™elo mi to právÄ› u Ĺ˜Ă­kovic, mÄ›la by
      to bĂ˝t tahle budka</div>
    <div><a href="https://mapy.cz/zakladni?vlastni-body&x=17.4531528&y=49.3918581&z=20&ut=Nov%C3%BD%20bod&uc=97h6mx8.D6&ud=17%C2%B027%2711.896%22E%2049%C2%B023%2731.083%22N&base=ophoto">https://mapy.cz/zakladni?vlastni-body&x=17.4531528&y=49.3918581&z=20&ut=Nov%C3%BD%20bod&uc=97h6mx8.D6&ud=17%C2%B027%2711.896%22E%2049%C2%B023%2731.083%22N&base=ophoto</a></div>
    <div><br />
    </div>
    <div>AndÄ›l</div>
    <div><br />
    </div>
    <div>Dne 16.6.2022 v 14:02 Tomáš Mádr
      napsal(a):<br />
    </div>
    <blockquote>
      
      <div dir="auto">ÄŚĂ­m novÄ›jší kolejištÄ›, tĂ­m lĂ©pe jsou vlastnĂ­
        kolejnice izolovanĂ© od zemÄ›, a tĂ­m vÄ›tší na nich bude oproti
        zemi napÄ›tĂ­. Na druhou stranu, ÄŤĂ­m lepší Ĺľelezo kolejnic, lepší
        z hlediska pevnosti, tĂ­m vÄ›tší elektrickĂ˝ odpor. AĹľ jsem se
        divil, kolik to udÄ›lá.
        <div dir="auto">Kde to máte nasazenĂ©? Pracujeme na postupnĂ©m
          pĹ™echodu na střídavou trakci  ale kromÄ› aktuálnÄ› Ĺ™ešenĂ©ho
          Ăşseku Nedakonice - Ĺ˜ikovice, je zbytek sĂ­tÄ› na dlouho.</div>
        <div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div>
      </div>
      <div><br />
        <div class="elided-text">Dne 16. 6. 2022 12:25 napsal uĹľivatel
          Vláďa AndÄ›l <a href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz"><vaelektronik@vaelektronik.cz></a>:<br type="attribution" />
          <blockquote style="margin:0 0 0 0.8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
            <div>
              <div>UvádĂ­ se, Ĺľe kolej proti zemi mĹŻĹľe mĂ­t max. 70V.
                Celkem to i vycházĂ­ pro 5% ztráty, kdy ze 3 KV je 150V,
                z toho polovina na koleji a polovina na troleji. Ale pĹ™i
                tĂ˝dennĂ­m měřenĂ­ jsme naměřili 205V po dobu 3 vteĹ™in a
                asi to nenĂ­ aĹľ tak mimořádnĂ©. <br />
              </div>
              <div><br />
              </div>
              <div>Mluvil jsem s pánem, kterĂ˝ ještÄ› v 60. letech dÄ›lal
                ĹľĂˇrovkovĂ© polarizovanĂ© drenáže - francouzskĂ˝ patent.
                Ĺ˝Ăˇrovka stabilizuje proud - byly tam ĹˇĂ­lenĂ©
                sĂ©rioparalelnĂ­ kombinace nÄ›jakĂ˝ch 60V ĹľĂˇrovek. Jednou za
                14 dnĂ­ pĹ™išel, změřil potenciál potrubĂ­ proti zemi
                (proti referenÄŤnĂ­ elektrodÄ› Cu/CuSO4 v zemi kousek od
                trubky) a podle toho vypĂ­naÄŤema nacvakal míň nebo vĂ­c
                ĹľĂˇrovek.  PĹ™i tom povyměňoval popraskanĂ©. Ty ĹľĂˇroviÄŤky
                prĂ˝ odcházely neustále, ale 220V halogenka prĂ˝ vydrĹľela
                vĹľdycky všechno.<br />
              </div>
              <div><br />
              </div>
              <div>BěžnÄ› na kolejĂ­ch bĂ˝vá od -50 do +50V. Jak kdy, podle
                toho, kde se zrovna pohybujĂ­ vlaky. ProblĂ©m je ta
                tlumivka 16,5 mH. KdyĹľ to vypĂ­nám poj. odpĂ­naÄŤem -
                noĹľovkou, vytáhne to dost dlouhĂ˝ oblouk. Ta pojistka,
                kdyĹľ se pĹ™eruší, si s tĂ­m poradĂ­. PĹ™eruší se obvykle na
                vĂ­c mĂ­stech najednou, okolo se speÄŤou zrnĂ­ÄŤka pĂ­sku. Ten
                vypĂ­naÄŤ by musel mĂ­t kontakty hodnÄ› daleko od sebe. Ale
                moĹľná jistiÄŤe na tom budou lĂ­p. Kouknu na to a
                odzkouším.</div>
              <div><br />
              </div>
              <div>AndÄ›l</div>
              <div><br />
              </div>
              <div>Dne 15.6.2022 v 21:43 ok2mtm napsal(a):<br />
              </div>
              <blockquote>
                <div>
                  <p><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif;color:#1f497d">A co tam nechat oboje â€“
                      pojistku jako pojistku a ten jistiÄŤ s vyrážecĂ­
                      cĂ­vkou mĂ­sto navrhovanĂ©ho relĂ©, ale jako
                      rozpĂ­nacĂ­. PĹ™ece jenom ty jistiÄŤe majĂ­ nÄ›jak
                      definovanĂ© parametry, co by mÄ›ly rozepnout, a to
                      vÄŤetnÄ› jistiÄŤĹŻ na DC proud. VyrážecĂ­ cĂ­vka je tam
                      jako doplnÄ›k, takĹľe se dá poskládat, co je
                      potĹ™eba.</span></p>
                  <p><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif;color:#1f497d">Teda podobnej princip,
                      jako pouĹľitĂ­ jistiÄŤe mĂ­sto vypĂ­naÄŤe pro zařízenĂ­,
                      kterĂ© se musĂ­ obÄŤas vypĂ­nat, protoĹľe jistiÄŤ je
                      levnÄ›jší a podstatnÄ› dostupnÄ›jší neĹľ vypĂ­naÄŤ na
                      DIN lištu. A jištÄ›nĂ­ by tam stejnÄ› muselo bĂ˝t.</span></p>
                  <p><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif;color:#1f497d">U toho relĂ© bych mÄ›l
                      trošku problĂ©m s pohyblivĂ˝m kontaktem a jeho
                      pĹ™ipojenĂ­m â€“ vÄ›tšinou je tam kousek licny, i kdy
                      bĂ˝vá celkem velkĂ©ho prĹŻĹ™ezu. A dále bych mÄ›l obavu
                      z dlouhodobĂ© koroze kontaktĹŻ â€“ jakĂ© napÄ›tĂ­ to má
                      vlastnÄ› zkratovat?</span></p>
                  <p><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif;color:#1f497d"> </span></p>
                  <p><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif;color:#1f497d">Tomáš OK2MTM</span></p>
                  <p><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif;color:#1f497d"> </span></p>
                  <div>
                    <div style="border:none;border-top:solid #e1e1e1 1pt;padding:3pt 0cm 0cm 0cm">
                      <p><b><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif">From:</span></b><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif"> Hw-list [<a href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz">mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz</a>]
                          <b>On Behalf Of </b>Vláďa AndÄ›l<br />
                          <b>Sent:</b> Wednesday, June 15, 2022 10:25 AM<br />
                          <b>To:</b> <a href="mailto:hw-list@list.hw.cz">hw-list@list.hw.cz</a><br />
                          <b>Subject:</b> Re: vykonove bistabilni rele</span></p>
                    </div>
                  </div>
                  <p> </p>
                  <div>
                    <p>To by bylo dobrĂ©, jen pokud by to dokázalo
                      rozepnout DC s velkou indukÄŤnostĂ­ v sĂ©rii. Pro mÄ›
                      je snažší celĂ˝ obvod zkratovat a ÄŤekat na
                      pĹ™erušenĂ­ pojistky. To jistiÄŤ nedokáže.</p>
                  </div>
                  <div>
                    <p> </p>
                  </div>
                  <div>
                    <p>AndÄ›l</p>
                  </div>
                  <div>
                    <p> </p>
                  </div>
                  <div>
                    <p>Dne 15.6.2022 v 6:50 Tomáš Mádr napsal(a):</p>
                  </div>
                  <blockquote style="margin-top:5pt;margin-bottom:5pt">
                    <div>
                      <p>A co jistiÄŤ s vyrážecĂ­ cĂ­vkou, tĹ™eba rovnou
                        mĂ­sto tĂ© pojistky? </p>
                      <div>
                        <p>Tomáš OK2MTM </p>
                      </div>
                    </div>
                    <div>
                      <p> </p>
                      <div>
                        <p>Dne 15. 6. 2022 1:41 napsal uĹľivatel Vláďa
                          AndÄ›l <a href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz"><vaelektronik@vaelektronik.cz></a>:</p>
                        <blockquote style="border:none;border-left:solid #cccccc 1pt;padding:0cm 0cm 0cm 6pt;margin-left:4.8pt;margin-right:0cm">
                          <div>
                            <p>DobrĂ˝ den,</p>
                            <p>nevĂ­te nÄ›kdo ÄŤistÄ› náhodou, jestli je
                              nÄ›kde sehnatelnĂ© vĂ˝konovĂ© bistabilnĂ­ relĂ©?
                              PotĹ™ebuju, aby po sepnutĂ­ a patĹ™iÄŤnĂ©m
                              nárĹŻstu proudu (jeho ÄŤasovĂ˝ prĹŻbÄ›h je
                              náhodnĂ˝ od 0 po stovky ampĂ©r) došlo k
                              pĹ™erušenĂ­ pojistky 100A aR (rychlá pro
                              polovodiÄŤe). Pri tom nevadĂ­, kdyĹľ se
                              kontakty speÄŤou a relĂ© bude jen na jedno
                              pouĹľitĂ­. MyslĂ­m Ĺľe staÄŤĂ­, kdyby relĂ© mÄ›lo
                              jmenovitĂ˝ proud 50A. </p>
                            <p>Co se stalo - vyhoĹ™ela mi po 5 letech
                              provozu polarizovaná drenáž a vymýšlĂ­m,
                              jak tomu do budoucna zabránit. </p>
                            <p>Co to je a jak to funguje: <a href="https://vaelektronik.cz/epd160rd.html">https://vaelektronik.cz/epd160rd.html</a></p>
                            <p>jedná se o zařízenĂ­, kterĂ© chránĂ­ potrubĂ­
                              v zemi, co se kĹ™iĹľuje s kolejema s DC
                              trakcĂ­, proti ĂşÄŤinkĹŻm bludnĂ˝ch proudĹŻ.
                              NapěťovĂ˝ Ăşbytek, kterĂ˝ vyvolá trakÄŤnĂ­
                              proud (cca jednotky KA) na odporu kolejĂ­ +
                              posilovacĂ­ho vedenĂ­, pĹ™es svod kolejĂ­
                              proti zemi zpĹŻsobĂ­ proud z kolejĂ­ do zemÄ›
                              a posune v oblasti desĂ­tek aĹľ stovek metrĹŻ
                              potenciál zemÄ› aĹľ o jednotky voltĹŻ. Koleje
                              majĂ­ mĂ­t proti zemi max. 70V, ale uĹľ jsme
                              naměřili po dobu pár vteĹ™in i 200V. Pokud
                              tam procházĂ­ potrubĂ­ a koleje jsou zrovna
                              proti zemi zápornĂ©, je záporná i zem a
                              potrubĂ­ je proti zemi kladnĂ©, Ĺľelezo se
                              elektrolyticky rozpouštĂ­. ProtoĹľe koleje
                              jsou zápornÄ›jší neĹľ okolnĂ­ zem, staÄŤĂ­ pĹ™es
                              regulaci z kolejĂ­ zavádÄ›t do potrubĂ­
                              proud, kterĂ˝ ho drží na zápornÄ›jším
                              potenciálu, neĹľ má okolnĂ­ zem. Dřív se tam
                              dávala jen dioda bez regulace a teklo tam
                              nÄ›kdy i 200-400A (na potrubĂ­ bylo aĹľ
                              -10V). CoĹľ nenĂ­ dobrĂ© ani pro koleje
                              (zvyšuje to jejich korozi), ani pro
                              potrubĂ­ (na povrchu vzniká elektrolĂ˝zou
                              vodĂ­k a od nÄ›j Ĺľelezo kĹ™ehne).
                              Polarizovaná drenáž proud zreguluje na cca
                              desĂ­tky A, aby na potrubĂ­ bylo asi -1,5V.</p>
                            <p>TakĹľe je tam DC proud, napÄ›tĂ­ naprázdno
                              dostateÄŤnĂ© pro udrĹľenĂ­ oblouku a v sĂ©rii
                              drenážnĂ­ tlumivka 16,5 mH/100A (váží asi
                              120 kg), aby to neovlivňovalo
                              zabezpeÄŤovaÄŤku. KdyĹľ tam chytĂ­ oblouk,
                              hoří dokud tam nÄ›co je.</p>
                            <p><a href="https://vaelektronik.cz/fotky/poj.jpg">https://vaelektronik.cz/fotky/poj.jpg</a> 
                              celkovĂ˝ pohled, ĂşdrĹľbáři tam dali pomalou
                              pojistku 160A gG, aby nevylĂ­tla :-(</p>
                            <p><a href="https://vaelektronik.cz/fotky/DSC06274.JPG">https://vaelektronik.cz/fotky/DSC06274.JPG</a>
                              spodnĂ­ deska (funguje jako dioda s nĂ­zkĂ˝m
                              Ăşbytkem), z laminátu po celĂ© ploše zĹŻstala
                              jen skelná tkanina. Tranzistory jsem
                              neměřil :-) ale nemajĂ­ upálenĂ© noĹľiÄŤky.</p>
                            <p><a href="https://vaelektronik.cz/fotky/modul_REG1.JPG">https://vaelektronik.cz/fotky/modul_REG1.JPG</a> 
                              regulátor proudu ze spodnĂ­ strany - tam
                              byla Ĺ™ada pÄ›ti 20W odporĹŻ</p>
                            <p><a href="https://vaelektronik.cz/fotky/modul_REG.JPG">https://vaelektronik.cz/fotky/modul_REG.JPG</a> 
                              regulátor po oloupánĂ­ tišťáku z
                              tranzistorĹŻ</p>
                            <p><a href="https://vaelektronik.cz/fotky/kabelaz.jpg">https://vaelektronik.cz/fotky/kabelaz.jpg</a>
                              propojky pod plechem</p>
                            <p>CelĂ© zařízenĂ­ je napájenĂ© z lithiovĂ© 9V
                              baterie a bere 2 uA. AĹľ kdyĹľ tam teÄŤe
                              proud a regulátor ho zaÄŤne omezovat, udÄ›lá
                              si to napÄ›tĂ­ pro vÄ›tráky, případnÄ› pro
                              dobĂ­jenĂ­ baterky pro dálkovĂ© sledovánĂ­.
                              TakĹľe spíš by se mi lĂ­bilo udrĹľovat nabitĂ˝
                              kondenzátor, kterĂ˝ by impulzem relĂ©
                              pĹ™epnul. </p>
                            <p>NevĂ­te nÄ›kdo o takovĂ©m relátku?</p>
                            <p>AndÄ›l</p>
                            <p> </p>
                          </div>
                        </blockquote>
                      </div>
                      <p> </p>
                    </div>
                    <p><br />
                      <br />
                    </p>
                    <pre>_______________________________________________</pre>
                    <pre>HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a></pre>
                    <pre><a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a></pre>
                    <pre><a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a></pre>
                  </blockquote>
                  <p> </p>
                </div>
                <br />
                <fieldset></fieldset>
                <pre>_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
              </blockquote>
              <p><br />
              </p>
            </div>
          </blockquote>
        </div>
        <br />
      </div>
      <br />
      <fieldset></fieldset>
      <pre>_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
    <p><br />
    </p>
  </div>
</blockquote></div><br></div>