<div dir='auto'>Nevím kde přesně to bylo, ale vlak nám před pár dny strhnul trolej a trať Otrokovice-Napajedla má vyhořelou zabezpečovačku, snad i s částí kabelů v zemi. Oprava celkem na dlouho. Tak jestli to náhodou nesouvisí.<div dir="auto">Tam podle mě žadná ochrana nepomůže, pokud po kabelech přijde tvrdých 3kV.<br><div dir="auto"><div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div></div></div></div><div class="gmail_extra"><br><div class="gmail_quote">Dne 16. 6. 2022 17:30 napsal uživatel Vláďa Anděl <vaelektronik@vaelektronik.cz>:<br type="attribution" /><blockquote class="quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex"><div>
    <div>Kdysi do časopisu Plyn napsal tuším že
      pan Polák rozsáhlý článek o tom, jak až bude zrekonstruovaný
      koridor, klesnou svodové proudy z kolejí, tím i bludné proudy a
      polarizované drenáže téměř nebudou potřeba. Po dokončení
      rekonstrukce tam psal, že problémy jsou ještě větší, protože
      napětí koleje proti zemi se zvedlo a v těch pár místech, kde tomu
      proudu nejde zabránit, proudy podstatně narostly. Pokud se dřív
      chránilo potrubí tak, že se bez jakéhokoliv omezení proudu spojilo
      přes diodu s kolejema, tak už tehdy to bylo špatně a teď by to
      bylo úplně neúnosné. Třeba ve Studénce takhle naměřili max. proud
      přes 400A a na potrubí ppři tom bylo až -20V. Ona ta trubka je v
      podstatě chráněná okolníma katodovkama a je na -1,5V, při tom
      -0,85 je už ochranný potenciál. Drenáž tomu musí trochu pomoct
      řádově desítkama A a jen v době, kdy okolo kolejí potenciál půdy
      ujede víc jak o 0,5 V do mínusu. Když je to rozumně nastavené, ten
      proud je minimální. Což zase nechápou plynaři, kteří vědí že dřív
      tam byla dioda, pojistka menší než 250A nevydržela a proto to taky
      chtějí aspoň na 200A. Samosřejmě že omezením toho proudu klesá i
      koroze kolejí. Ona ta elektrika má vždycky ty dva konce :-) <br />
    </div>
    <div><br />
    </div>
    <div>Ale s tím, že se zvětšuje odpor kolejí
      - tam není paralelně nějaké posilovací vedení? Myslel jsem, že se
      to běžně dává.<br />
    </div>
    <div><br />
    </div>
    <div>Vyhořelo mi to právě u Říkovic, měla by
      to být tahle budka</div>
    <div><a href="https://mapy.cz/zakladni?vlastni-body&x=17.4531528&y=49.3918581&z=20&ut=Nov%C3%BD%20bod&uc=97h6mx8.D6&ud=17%C2%B027%2711.896%22E%2049%C2%B023%2731.083%22N&base=ophoto">https://mapy.cz/zakladni?vlastni-body&x=17.4531528&y=49.3918581&z=20&ut=Nov%C3%BD%20bod&uc=97h6mx8.D6&ud=17%C2%B027%2711.896%22E%2049%C2%B023%2731.083%22N&base=ophoto</a></div>
    <div><br />
    </div>
    <div>Anděl</div>
    <div><br />
    </div>
    <div>Dne 16.6.2022 v 14:02 Tomáš Mádr
      napsal(a):<br />
    </div>
    <blockquote>
      
      <div dir="auto">Čím novější kolejiště, tím lépe jsou vlastní
        kolejnice izolované od země, a tím větší na nich bude oproti
        zemi napětí. Na druhou stranu, čím lepší železo kolejnic, lepší
        z hlediska pevnosti, tím větší elektrický odpor. Až jsem se
        divil, kolik to udělá.
        <div dir="auto">Kde to máte nasazené? Pracujeme na postupném
          přechodu na střídavou trakci  ale kromě aktuálně řešeného
          úseku Nedakonice - Řikovice, je zbytek sítě na dlouho.</div>
        <div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div>
      </div>
      <div><br />
        <div class="elided-text">Dne 16. 6. 2022 12:25 napsal uživatel
          Vláďa Anděl <a href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz"><vaelektronik@vaelektronik.cz></a>:<br type="attribution" />
          <blockquote style="margin:0 0 0 0.8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
            <div>
              <div>Uvádí se, že kolej proti zemi může mít max. 70V.
                Celkem to i vychází pro 5% ztráty, kdy ze 3 KV je 150V,
                z toho polovina na koleji a polovina na troleji. Ale při
                týdenním měření jsme naměřili 205V po dobu 3 vteřin a
                asi to není až tak mimořádné. <br />
              </div>
              <div><br />
              </div>
              <div>Mluvil jsem s pánem, který ještě v 60. letech dělal
                žárovkové polarizované drenáže - francouzský patent.
                Žárovka stabilizuje proud - byly tam šílené
                sérioparalelní kombinace nějakých 60V žárovek. Jednou za
                14 dní přišel, změřil potenciál potrubí proti zemi
                (proti referenční elektrodě Cu/CuSO4 v zemi kousek od
                trubky) a podle toho vypínačema nacvakal míň nebo víc
                žárovek.  Při tom povyměňoval popraskané. Ty žárovičky
                prý odcházely neustále, ale 220V halogenka prý vydržela
                vždycky všechno.<br />
              </div>
              <div><br />
              </div>
              <div>Běžně na kolejích bývá od -50 do +50V. Jak kdy, podle
                toho, kde se zrovna pohybují vlaky. Problém je ta
                tlumivka 16,5 mH. Když to vypínám poj. odpínačem -
                nožovkou, vytáhne to dost dlouhý oblouk. Ta pojistka,
                když se přeruší, si s tím poradí. Přeruší se obvykle na
                víc místech najednou, okolo se spečou zrníčka písku. Ten
                vypínač by musel mít kontakty hodně daleko od sebe. Ale
                možná jističe na tom budou líp. Kouknu na to a
                odzkouším.</div>
              <div><br />
              </div>
              <div>Anděl</div>
              <div><br />
              </div>
              <div>Dne 15.6.2022 v 21:43 ok2mtm napsal(a):<br />
              </div>
              <blockquote>
                <div>
                  <p><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif;color:#1f497d">A co tam nechat oboje –
                      pojistku jako pojistku a ten jistič s vyrážecí
                      cívkou místo navrhovaného relé, ale jako
                      rozpínací. Přece jenom ty jističe mají nějak
                      definované parametry, co by měly rozepnout, a to
                      včetně jističů na DC proud. Vyrážecí cívka je tam
                      jako doplněk, takže se dá poskládat, co je
                      potřeba.</span></p>
                  <p><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif;color:#1f497d">Teda podobnej princip,
                      jako použití jističe místo vypínače pro zařízení,
                      které se musí občas vypínat, protože jistič je
                      levnější a podstatně dostupnější než vypínač na
                      DIN lištu. A jištění by tam stejně muselo být.</span></p>
                  <p><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif;color:#1f497d">U toho relé bych měl
                      trošku problém s pohyblivým kontaktem a jeho
                      připojením – většinou je tam kousek licny, i kdy
                      bývá celkem velkého průřezu. A dále bych měl obavu
                      z dlouhodobé koroze kontaktů – jaké napětí to má
                      vlastně zkratovat?</span></p>
                  <p><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif;color:#1f497d"> </span></p>
                  <p><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif;color:#1f497d">Tomáš OK2MTM</span></p>
                  <p><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif;color:#1f497d"> </span></p>
                  <div>
                    <div style="border:none;border-top:solid #e1e1e1 1pt;padding:3pt 0cm 0cm 0cm">
                      <p><b><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif">From:</span></b><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif"> Hw-list [<a href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz">mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz</a>]
                          <b>On Behalf Of </b>Vláďa Anděl<br />
                          <b>Sent:</b> Wednesday, June 15, 2022 10:25 AM<br />
                          <b>To:</b> <a href="mailto:hw-list@list.hw.cz">hw-list@list.hw.cz</a><br />
                          <b>Subject:</b> Re: vykonove bistabilni rele</span></p>
                    </div>
                  </div>
                  <p> </p>
                  <div>
                    <p>To by bylo dobré, jen pokud by to dokázalo
                      rozepnout DC s velkou indukčností v sérii. Pro mě
                      je snažší celý obvod zkratovat a čekat na
                      přerušení pojistky. To jistič nedokáže.</p>
                  </div>
                  <div>
                    <p> </p>
                  </div>
                  <div>
                    <p>Anděl</p>
                  </div>
                  <div>
                    <p> </p>
                  </div>
                  <div>
                    <p>Dne 15.6.2022 v 6:50 Tomáš Mádr napsal(a):</p>
                  </div>
                  <blockquote style="margin-top:5pt;margin-bottom:5pt">
                    <div>
                      <p>A co jistič s vyrážecí cívkou, třeba rovnou
                        místo té pojistky? </p>
                      <div>
                        <p>Tomáš OK2MTM </p>
                      </div>
                    </div>
                    <div>
                      <p> </p>
                      <div>
                        <p>Dne 15. 6. 2022 1:41 napsal uživatel Vláďa
                          Anděl <a href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz"><vaelektronik@vaelektronik.cz></a>:</p>
                        <blockquote style="border:none;border-left:solid #cccccc 1pt;padding:0cm 0cm 0cm 6pt;margin-left:4.8pt;margin-right:0cm">
                          <div>
                            <p>Dobrý den,</p>
                            <p>nevíte někdo čistě náhodou, jestli je
                              někde sehnatelné výkonové bistabilní relé?
                              Potřebuju, aby po sepnutí a patřičném
                              nárůstu proudu (jeho časový průběh je
                              náhodný od 0 po stovky ampér) došlo k
                              přerušení pojistky 100A aR (rychlá pro
                              polovodiče). Pri tom nevadí, když se
                              kontakty spečou a relé bude jen na jedno
                              použití. Myslím že stačí, kdyby relé mělo
                              jmenovitý proud 50A. </p>
                            <p>Co se stalo - vyhořela mi po 5 letech
                              provozu polarizovaná drenáž a vymýšlím,
                              jak tomu do budoucna zabránit. </p>
                            <p>Co to je a jak to funguje: <a href="https://vaelektronik.cz/epd160rd.html">https://vaelektronik.cz/epd160rd.html</a></p>
                            <p>jedná se o zařízení, které chrání potrubí
                              v zemi, co se křižuje s kolejema s DC
                              trakcí, proti účinkům bludných proudů.
                              Napěťový úbytek, který vyvolá trakční
                              proud (cca jednotky KA) na odporu kolejí +
                              posilovacího vedení, přes svod kolejí
                              proti zemi způsobí proud z kolejí do země
                              a posune v oblasti desítek až stovek metrů
                              potenciál země až o jednotky voltů. Koleje
                              mají mít proti zemi max. 70V, ale už jsme
                              naměřili po dobu pár vteřin i 200V. Pokud
                              tam prochází potrubí a koleje jsou zrovna
                              proti zemi záporné, je záporná i zem a
                              potrubí je proti zemi kladné, železo se
                              elektrolyticky rozpouští. Protože koleje
                              jsou zápornější než okolní zem, stačí přes
                              regulaci z kolejí zavádět do potrubí
                              proud, který ho drží na zápornějším
                              potenciálu, než má okolní zem. Dřív se tam
                              dávala jen dioda bez regulace a teklo tam
                              někdy i 200-400A (na potrubí bylo až
                              -10V). Což není dobré ani pro koleje
                              (zvyšuje to jejich korozi), ani pro
                              potrubí (na povrchu vzniká elektrolýzou
                              vodík a od něj železo křehne).
                              Polarizovaná drenáž proud zreguluje na cca
                              desítky A, aby na potrubí bylo asi -1,5V.</p>
                            <p>Takže je tam DC proud, napětí naprázdno
                              dostatečné pro udržení oblouku a v sérii
                              drenážní tlumivka 16,5 mH/100A (váží asi
                              120 kg), aby to neovlivňovalo
                              zabezpečovačku. Když tam chytí oblouk,
                              hoří dokud tam něco je.</p>
                            <p><a href="https://vaelektronik.cz/fotky/poj.jpg">https://vaelektronik.cz/fotky/poj.jpg</a> 
                              celkový pohled, údržbáři tam dali pomalou
                              pojistku 160A gG, aby nevylítla :-(</p>
                            <p><a href="https://vaelektronik.cz/fotky/DSC06274.JPG">https://vaelektronik.cz/fotky/DSC06274.JPG</a>
                              spodní deska (funguje jako dioda s nízkým
                              úbytkem), z laminátu po celé ploše zůstala
                              jen skelná tkanina. Tranzistory jsem
                              neměřil :-) ale nemají upálené nožičky.</p>
                            <p><a href="https://vaelektronik.cz/fotky/modul_REG1.JPG">https://vaelektronik.cz/fotky/modul_REG1.JPG</a> 
                              regulátor proudu ze spodní strany - tam
                              byla řada pěti 20W odporů</p>
                            <p><a href="https://vaelektronik.cz/fotky/modul_REG.JPG">https://vaelektronik.cz/fotky/modul_REG.JPG</a> 
                              regulátor po oloupání tišťáku z
                              tranzistorů</p>
                            <p><a href="https://vaelektronik.cz/fotky/kabelaz.jpg">https://vaelektronik.cz/fotky/kabelaz.jpg</a>
                              propojky pod plechem</p>
                            <p>Celé zařízení je napájené z lithiové 9V
                              baterie a bere 2 uA. Až když tam teče
                              proud a regulátor ho začne omezovat, udělá
                              si to napětí pro větráky, případně pro
                              dobíjení baterky pro dálkové sledování.
                              Takže spíš by se mi líbilo udržovat nabitý
                              kondenzátor, který by impulzem relé
                              přepnul. </p>
                            <p>Nevíte někdo o takovém relátku?</p>
                            <p>Anděl</p>
                            <p> </p>
                          </div>
                        </blockquote>
                      </div>
                      <p> </p>
                    </div>
                    <p><br />
                      <br />
                    </p>
                    <pre>_______________________________________________</pre>
                    <pre>HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a></pre>
                    <pre><a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a></pre>
                    <pre><a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a></pre>
                  </blockquote>
                  <p> </p>
                </div>
                <br />
                <fieldset></fieldset>
                <pre>_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
              </blockquote>
              <p><br />
              </p>
            </div>
          </blockquote>
        </div>
        <br />
      </div>
      <br />
      <fieldset></fieldset>
      <pre>_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
    <p><br />
    </p>
  </div>
</blockquote></div><br></div>