<div dir='auto'>NevĂm kde pĹ™esnÄ› to bylo, ale vlak nám pĹ™ed pár dny strhnul trolej a traĹĄ Otrokovice-Napajedla má vyhoĹ™elou zabezpeÄŤovaÄŤku, snad i s částĂ kabelĹŻ v zemi. Oprava celkem na dlouho. Tak jestli to náhodou nesouvisĂ.<div dir="auto">Tam podle mÄ› Ĺľadná ochrana nepomĹŻĹľe, pokud po kabelech pĹ™ijde tvrdĂ˝ch 3kV.<br><div dir="auto"><div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div></div></div></div><div class="gmail_extra"><br><div class="gmail_quote">Dne 16. 6. 2022 17:30 napsal uĹľivatel Vláďa AndÄ›l <vaelektronik@vaelektronik.cz>:<br type="attribution" /><blockquote class="quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex"><div>
<div>Kdysi do ÄŤasopisu Plyn napsal tušĂm Ĺľe
pan Polák rozsáhlý článek o tom, jak až bude zrekonstruovaný
koridor, klesnou svodovĂ© proudy z kolejĂ, tĂm i bludnĂ© proudy a
polarizovanĂ© drenáže tĂ©měř nebudou potĹ™eba. Po dokonÄŤenĂ
rekonstrukce tam psal, Ĺľe problĂ©my jsou ještÄ› vÄ›tšĂ, protoĹľe
napÄ›tĂ koleje proti zemi se zvedlo a v tÄ›ch pár mĂstech, kde tomu
proudu nejde zabránit, proudy podstatnÄ› narostly. Pokud se dĹ™Ăv
chránilo potrubà tak, že se bez jakéhokoliv omezenà proudu spojilo
přes diodu s kolejema, tak už tehdy to bylo špatně a teď by to
bylo úplně neúnosné. Třeba ve Studénce takhle naměřili max. proud
přes 400A a na potrubà ppři tom bylo až -20V. Ona ta trubka je v
podstatÄ› chránÄ›ná okolnĂma katodovkama a je na -1,5V, pĹ™i tom
-0,85 je už ochranný potenciál. Drenáž tomu musà trochu pomoct
řádovÄ› desĂtkama A a jen v dobÄ›, kdy okolo kolejĂ potenciál pĹŻdy
ujede vĂc jak o 0,5 V do mĂnusu. KdyĹľ je to rozumnÄ› nastavenĂ©, ten
proud je minimálnĂ. CoĹľ zase nechápou plynaĹ™i, kteřà vÄ›dĂ Ĺľe dĹ™Ăv
tam byla dioda, pojistka menšà než 250A nevydržela a proto to taky
chtÄ›jĂ aspoĹ na 200A. SamosĹ™ejmÄ› Ĺľe omezenĂm toho proudu klesá i
koroze kolejĂ. Ona ta elektrika má vĹľdycky ty dva konce :-) <br />
</div>
<div><br />
</div>
<div>Ale s tĂm, Ĺľe se zvÄ›tšuje odpor kolejĂ
- tam nenà paralelně nějaké posilovacà veden� Myslel jsem, že se
to běžně dává.<br />
</div>
<div><br />
</div>
<div>VyhoĹ™elo mi to právÄ› u ĹĂkovic, mÄ›la by
to být tahle budka</div>
<div><a href="https://mapy.cz/zakladni?vlastni-body&x=17.4531528&y=49.3918581&z=20&ut=Nov%C3%BD%20bod&uc=97h6mx8.D6&ud=17%C2%B027%2711.896%22E%2049%C2%B023%2731.083%22N&base=ophoto">https://mapy.cz/zakladni?vlastni-body&x=17.4531528&y=49.3918581&z=20&ut=Nov%C3%BD%20bod&uc=97h6mx8.D6&ud=17%C2%B027%2711.896%22E%2049%C2%B023%2731.083%22N&base=ophoto</a></div>
<div><br />
</div>
<div>Anděl</div>
<div><br />
</div>
<div>Dne 16.6.2022 v 14:02 Tomáš Mádr
napsal(a):<br />
</div>
<blockquote>
<div dir="auto">ÄŚĂm novÄ›jšà kolejištÄ›, tĂm lĂ©pe jsou vlastnĂ
kolejnice izolovanĂ© od zemÄ›, a tĂm vÄ›tšà na nich bude oproti
zemi napÄ›tĂ. Na druhou stranu, ÄŤĂm lepšà železo kolejnic, lepšĂ
z hlediska pevnosti, tĂm vÄ›tšà elektrickĂ˝ odpor. AĹľ jsem se
divil, kolik to udělá.
<div dir="auto">Kde to máte nasazené? Pracujeme na postupném
pĹ™echodu na stĹ™Ădavou trakci ale kromÄ› aktuálnÄ› Ĺ™ešenĂ©ho
Ăşseku Nedakonice - Ĺikovice, je zbytek sĂtÄ› na dlouho.</div>
<div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div>
</div>
<div><br />
<div class="elided-text">Dne 16. 6. 2022 12:25 napsal uĹľivatel
Vláďa Anděl <a href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz"><vaelektronik@vaelektronik.cz></a>:<br type="attribution" />
<blockquote style="margin:0 0 0 0.8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<div>
<div>UvádĂ se, Ĺľe kolej proti zemi mĹŻĹľe mĂt max. 70V.
Celkem to i vycházà pro 5% ztráty, kdy ze 3 KV je 150V,
z toho polovina na koleji a polovina na troleji. Ale při
tĂ˝dennĂm měřenĂ jsme naměřili 205V po dobu 3 vteĹ™in a
asi to nenà až tak mimořádné. <br />
</div>
<div><br />
</div>
<div>Mluvil jsem s pánem, který ještě v 60. letech dělal
žárovkové polarizované drenáže - francouzský patent.
Žárovka stabilizuje proud - byly tam šĂlenĂ©
sérioparalelnà kombinace nějakých 60V žárovek. Jednou za
14 dnà přišel, změřil potenciál potrubà proti zemi
(proti referenÄŤnĂ elektrodÄ› Cu/CuSO4 v zemi kousek od
trubky) a podle toho vypĂnaÄŤema nacvakal mĂĹ nebo vĂc
žárovek. PĹ™i tom povymÄ›Ĺoval popraskanĂ©. Ty žároviÄŤky
prý odcházely neustále, ale 220V halogenka prý vydržela
vždycky všechno.<br />
</div>
<div><br />
</div>
<div>BěžnÄ› na kolejĂch bĂ˝vá od -50 do +50V. Jak kdy, podle
toho, kde se zrovna pohybujà vlaky. Problém je ta
tlumivka 16,5 mH. KdyĹľ to vypĂnám poj. odpĂnaÄŤem -
nožovkou, vytáhne to dost dlouhý oblouk. Ta pojistka,
kdyĹľ se pĹ™erušĂ, si s tĂm poradĂ. PĹ™erušà se obvykle na
vĂc mĂstech najednou, okolo se speÄŤou zrnĂÄŤka pĂsku. Ten
vypĂnaÄŤ by musel mĂt kontakty hodnÄ› daleko od sebe. Ale
moĹľná jistiÄŤe na tom budou lĂp. Kouknu na to a
odzkoušĂm.</div>
<div><br />
</div>
<div>Anděl</div>
<div><br />
</div>
<div>Dne 15.6.2022 v 21:43 ok2mtm napsal(a):<br />
</div>
<blockquote>
<div>
<p><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif;color:#1f497d">A co tam nechat oboje –
pojistku jako pojistku a ten jistiÄŤ s vyrážecĂ
cĂvkou mĂsto navrhovanĂ©ho relĂ©, ale jako
rozpĂnacĂ. PĹ™ece jenom ty jistiÄŤe majĂ nÄ›jak
definované parametry, co by měly rozepnout, a to
vÄŤetnÄ› jistiÄŤĹŻ na DC proud. VyrážecĂ cĂvka je tam
jako doplněk, takže se dá poskládat, co je
potřeba.</span></p>
<p><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif;color:#1f497d">Teda podobnej princip,
jako pouĹľitĂ jistiÄŤe mĂsto vypĂnaÄŤe pro zaĹ™ĂzenĂ,
kterĂ© se musĂ obÄŤas vypĂnat, protoĹľe jistiÄŤ je
levnÄ›jšà a podstatnÄ› dostupnÄ›jšà neĹľ vypĂnaÄŤ na
DIN lištu. A jištěnà by tam stejně muselo být.</span></p>
<p><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif;color:#1f497d">U toho relé bych měl
trošku problém s pohyblivým kontaktem a jeho
pĹ™ipojenĂm – vÄ›tšinou je tam kousek licny, i kdy
bývá celkem velkého průřezu. A dále bych měl obavu
z dlouhodobé koroze kontaktů – jaké napětà to má
vlastnÄ› zkratovat?</span></p>
<p><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif;color:#1f497d">Â </span></p>
<p><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif;color:#1f497d">Tomáš OK2MTM</span></p>
<p><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif;color:#1f497d">Â </span></p>
<div>
<div style="border:none;border-top:solid #e1e1e1 1pt;padding:3pt 0cm 0cm 0cm">
<p><b><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif">From:</span></b><span style="font-size:11pt;font-family:'calibri' , sans-serif"> Hw-list [<a href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz">mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz</a>]
<b>On Behalf Of </b>Vláďa Anděl<br />
<b>Sent:</b> Wednesday, June 15, 2022 10:25 AM<br />
<b>To:</b> <a href="mailto:hw-list@list.hw.cz">hw-list@list.hw.cz</a><br />
<b>Subject:</b> Re: vykonove bistabilni rele</span></p>
</div>
</div>
<p>Â </p>
<div>
<p>To by bylo dobré, jen pokud by to dokázalo
rozepnout DC s velkou indukčnostà v sérii. Pro mě
je snažšà celý obvod zkratovat a čekat na
přerušenà pojistky. To jistič nedokáže.</p>
</div>
<div>
<p>Â </p>
</div>
<div>
<p>Anděl</p>
</div>
<div>
<p>Â </p>
</div>
<div>
<p>Dne 15.6.2022 v 6:50 Tomáš Mádr napsal(a):</p>
</div>
<blockquote style="margin-top:5pt;margin-bottom:5pt">
<div>
<p>A co jistiÄŤ s vyrážecĂ cĂvkou, tĹ™eba rovnou
mĂsto tĂ© pojistky? </p>
<div>
<p>Tomáš OK2MTM </p>
</div>
</div>
<div>
<p>Â </p>
<div>
<p>Dne 15. 6. 2022 1:41 napsal uživatel Vláďa
Anděl <a href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz"><vaelektronik@vaelektronik.cz></a>:</p>
<blockquote style="border:none;border-left:solid #cccccc 1pt;padding:0cm 0cm 0cm 6pt;margin-left:4.8pt;margin-right:0cm">
<div>
<p>DobrĂ˝ den,</p>
<p>nevĂte nÄ›kdo ÄŤistÄ› náhodou, jestli je
někde sehnatelné výkonové bistabilnà relé?
Potřebuju, aby po sepnutà a patřičném
nárůstu proudu (jeho časový průběh je
náhodný od 0 po stovky ampér) došlo k
přerušenà pojistky 100A aR (rychlá pro
polovodiÄŤe). Pri tom nevadĂ, kdyĹľ se
kontakty spečou a relé bude jen na jedno
pouĹľitĂ. MyslĂm Ĺľe staÄŤĂ, kdyby relĂ© mÄ›lo
jmenovitĂ˝ proud 50A. </p>
<p>Co se stalo - vyhořela mi po 5 letech
provozu polarizovaná drenáž a vymýšlĂm,
jak tomu do budoucna zabránit. </p>
<p>Co to je a jak to funguje: <a href="https://vaelektronik.cz/epd160rd.html">https://vaelektronik.cz/epd160rd.html</a></p>
<p>jedná se o zaĹ™ĂzenĂ, kterĂ© chránĂ potrubĂ
v zemi, co se křižuje s kolejema s DC
trakcĂ, proti účinkĹŻm bludnĂ˝ch proudĹŻ.
NapěťovĂ˝ Ăşbytek, kterĂ˝ vyvolá trakÄŤnĂ
proud (cca jednotky KA) na odporu kolejĂ +
posilovacĂho vedenĂ, pĹ™es svod kolejĂ
proti zemi zpĹŻsobĂ proud z kolejĂ do zemÄ›
a posune v oblasti desĂtek aĹľ stovek metrĹŻ
potenciál země až o jednotky voltů. Koleje
majĂ mĂt proti zemi max. 70V, ale uĹľ jsme
naměřili po dobu pár vteřin i 200V. Pokud
tam procházà potrubà a koleje jsou zrovna
proti zemi záporné, je záporná i zem a
potrubà je proti zemi kladné, železo se
elektrolyticky rozpouštĂ. ProtoĹľe koleje
jsou zápornějšà než okolnà zem, stačà přes
regulaci z kolejĂ zavádÄ›t do potrubĂ
proud, kterĂ˝ ho držà na zápornÄ›jšĂm
potenciálu, neĹľ má okolnĂ zem. DĹ™Ăv se tam
dávala jen dioda bez regulace a teklo tam
někdy i 200-400A (na potrubà bylo až
-10V). Což nenà dobré ani pro koleje
(zvyšuje to jejich korozi), ani pro
potrubà (na povrchu vzniká elektrolýzou
vodĂk a od nÄ›j Ĺľelezo kĹ™ehne).
Polarizovaná drenáž proud zreguluje na cca
desĂtky A, aby na potrubĂ bylo asi -1,5V.</p>
<p>Takže je tam DC proud, napětà naprázdno
dostatečné pro udrženà oblouku a v sérii
drenážnà tlumivka 16,5 mH/100A (vážà asi
120 kg), aby to neovlivĹovalo
zabezpeÄŤovaÄŤku. KdyĹľ tam chytĂ oblouk,
hořà dokud tam něco je.</p>
<p><a href="https://vaelektronik.cz/fotky/poj.jpg">https://vaelektronik.cz/fotky/poj.jpg</a>Â
celkový pohled, údržbáři tam dali pomalou
pojistku 160A gG, aby nevylĂtla :-(</p>
<p><a href="https://vaelektronik.cz/fotky/DSC06274.JPG">https://vaelektronik.cz/fotky/DSC06274.JPG</a>
spodnĂ deska (funguje jako dioda s nĂzkĂ˝m
úbytkem), z laminátu po celé ploše zůstala
jen skelná tkanina. Tranzistory jsem
neměřil :-) ale nemajà upálené nožičky.</p>
<p><a href="https://vaelektronik.cz/fotky/modul_REG1.JPG">https://vaelektronik.cz/fotky/modul_REG1.JPG</a>Â
regulátor proudu ze spodnà strany - tam
byla řada pěti 20W odporů</p>
<p><a href="https://vaelektronik.cz/fotky/modul_REG.JPG">https://vaelektronik.cz/fotky/modul_REG.JPG</a>Â
regulátor po oloupánà tišťáku z
tranzistorĹŻ</p>
<p><a href="https://vaelektronik.cz/fotky/kabelaz.jpg">https://vaelektronik.cz/fotky/kabelaz.jpg</a>
propojky pod plechem</p>
<p>CelĂ© zaĹ™ĂzenĂ je napájenĂ© z lithiovĂ© 9V
baterie a bere 2 uA. AĹľ kdyĹľ tam teÄŤe
proud a regulátor ho začne omezovat, udělá
si to napÄ›tĂ pro vÄ›tráky, pĹ™ĂpadnÄ› pro
dobĂjenĂ baterky pro dálkovĂ© sledovánĂ.
TakĹľe spĂš by se mi lĂbilo udrĹľovat nabitĂ˝
kondenzátor, který by impulzem relé
přepnul. </p>
<p>NevĂte nÄ›kdo o takovĂ©m relátku?</p>
<p>Anděl</p>
<p>Â </p>
</div>
</blockquote>
</div>
<p>Â </p>
</div>
<p><br />
<br />
</p>
<pre>_______________________________________________</pre>
<pre>HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a></pre>
<pre><a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a></pre>
<pre><a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a></pre>
</blockquote>
<p>Â </p>
</div>
<br />
<fieldset></fieldset>
<pre>_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
<p><br />
</p>
</div>
</blockquote>
</div>
<br />
</div>
<br />
<fieldset></fieldset>
<pre>_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
<p><br />
</p>
</div>
</blockquote></div><br></div>