<html><head><title>Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra</title>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=utf-8">
</head>
<body>
<span style=" font-family:'Courier New'; font-size: 9pt;">Hmm, tak jsem dostal po papuli za to že jsem považoval zadání za úplné :-(<br>
Holt jsem si spletl "Jak by šel využít SA..." s formulací "Z přiloženého obrázku zjistěte..."  (viz otřepaný vtip "Miláčku..." x "Zkazila jsi mi život...")<br>
<br>
Ale nechce se mi vzdát úplně bez ospravedlnění.<br>
Níže píšeš  že v obrázku jsou všechny potřebné informace. Nejsou. Chybí tam spárování vzorků k jednomu letadlu, to co tam je vidět mohou být v principu klidně každý vzorek jedno letadlo, a všechny ve vzduchu. Jen o věži bych nepochyboval. To co jsem psal už v té opěvované diskuzi sám, kromě věcných připomínek, je že asi víš neco navíc. To navíc je právě ta identifikace že dva hrboly na čáře maxim patří jednomu letadlu za letu a na zemi. Tohleto fakt z obrázku vyčíst neumím, asi jsem jen typický lenivý vysokoškolák (bývalý).<br>
<br>
Ten posun jsem si spočetl také, 142kt odpovídá opravdu 28,9 Hz posunu. Intuitivně jsem čekal větší posun, stovky Hz, ale to je spíš dané tím že rychlost světla se vymyká mé představivosti. Nemám odhadovat, mám hned počítat.<br>
<br>
Tomáš <br>
<br>
<br>
<br>
</span><table>
<tr>
<td width=2 bgcolor= #0000ff><br>
</td>
<td><span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">si tak trochu ako studenti na vysokej skole. Ocakavaju otazku, ktorej sucastou je dosadte cislo 1 a 2 do vzorca a+b a vypocitajte vysledok :-)<br>
Ja mam rad hlbsie rozmyslanie nad tym ako veci funguju a ako sa to da vyuzit na nas prospech. Otazka bola "<i>Pomocou analyzatora spektra odmerajte rychlost lietadla pristavajuceho na letisku v Zeneve</i>." Na obrazku, ktory som v prvom maile posielal je vsetka potrebna informacia. Islo hlavne o metodu ako. Toto mame k dispozicii. Ako to pouzijeme?<br>
Uz vcera sa ukazovali naznaky mozneho riesenia, velmi dobra praca kolektivu :-)<br>
b.<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 09:28, Tomáš Hamouz wrote:<br>
Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra V tom případě vznáším malou námitku, u původního obrázku chybí přepis konverzace a tím pádem i informace který záznam patří kterému letadlu a v které fázi přistání. Pochopil jsem to tak že z toho obrázku máme rychlost určit sami.<br>
Ale jinak pěkné, děkuji za kvíz. Je jich málo ;-)<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
</span><table>
<tr>
<td width=2 bgcolor= #0000ff><br>
</td>
<td><span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">bingo!<br>
<br>
On 24/03/2022 08:25, M. wrote:<br>
Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?<br>
<br>
M.<br>
On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:</td>
</tr>
</table>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. Okno ani internet netreba.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:<br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt; color: #1f497d;">No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.<br>
Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku<br>
Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.<br>
Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,<br>
kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak<br>
Okno v kancelarii (co mas) alebo internet. <br>
<br>
<span style=" font-family:'wingdings';">⭕<br>
<br>
<span style=" font-family:'times new roman';">j.<br>
<br>
<span style=" color: #000000;"><b>From:</b> Hw-list </span></span></span></span></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;" href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz"><hw-list-bounces@list.hw.cz></a> <span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"><b>On Behalf Of </b>balu<br>
<b>Sent:</b> Thursday, March 24, 2022 7:28 AM<br>
<b>To: </b></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">hw-list@list.hw.cz</a><br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"><b>Subject:</b> Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra<br>
<br>
<span style=" font-size: 12pt;">to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je podstatna.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:<br>
Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju <br>
121.77 vs 121.75<br>
<br>
Dodo<br>
<br>
Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <</span></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;" href="mailto:balu@k-net.fr">balu@k-net.fr</a><span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">> napísal(a):<br>
ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, ktory sa da len tazko dosiahnut. <br>
Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to nejak takto:<br>
Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4<br>
...<br>
...<br>
...<br>
...<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir<br>
Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet<br>
<br>
<br>
a ma ho tam. Co sa tu deje?<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:<br>
No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v tý době zrovna vysílal.<br>
<br>
PH <br>
Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):<br>
Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito. <br>
<br>
Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane. <br>
Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom istom lietadle. <br>
<br>
Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:<br>
No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit rychlost letadla.<br>
<br>
Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)<br>
Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...<br>
<br>
Tak jinak:<br>
Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se f změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence odpovídá letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.<br>
<br>
Jinak teda fakt nevim:-)<br>
<br>
PH<br>
Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):<br>
Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo vyriesit/obist/vyuzit<br>
- CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat<br>
- spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred a za nie su<br>
-  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu<br>
- na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine<br>
- na meranie staci antena, dobry spektrak a radio<br>
- na meranie stacia dve vety od pilota<br>
nuz?<br>
<br>
On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:<br>
<span style=" font-size: 9pt;">Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;">_______________________________________________ HW-list mailing list  -  sponsored by </span></span></span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a> <br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;">_______________________________________________ HW-list mailing list  -  sponsored by </span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a> <br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">bingo!<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">On 24/03/2022 08:25, M. wrote:<br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;">M.<br>
<span style=" font-size: 9pt;">On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:<br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. Okno ani internet netreba.<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:<br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt; color: #1f497d;">No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.<br>
Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku<br>
Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.<br>
Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,<br>
kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak<br>
Okno v kancelarii (co mas) alebo internet. <br>
<br>
<span style=" font-family:'wingdings';">⭕<br>
<br>
<span style=" font-family:'times new roman';">j.<br>
<br>
<span style=" color: #000000;"><b>From:</b> Hw-list </span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;" href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz"><hw-list-bounces@list.hw.cz></a> <span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"><b>On Behalf Of </b>balu<br>
<b>Sent:</b> Thursday, March 24, 2022 7:28 AM<br>
<b>To: </b></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">hw-list@list.hw.cz</a><br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"><b>Subject:</b> Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra<br>
<br>
<span style=" font-size: 12pt;">to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je podstatna.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:<br>
Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju <br>
121.77 vs 121.75<br>
<br>
Dodo<br>
<br>
Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <</span></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;" href="mailto:balu@k-net.fr">balu@k-net.fr</a><span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">> napísal(a):<br>
ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, ktory sa da len tazko dosiahnut. <br>
Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to nejak takto:<br>
Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4<br>
...<br>
...<br>
...<br>
...<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir<br>
Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet<br>
<br>
<br>
a ma ho tam. Co sa tu deje?<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:<br>
No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v tý době zrovna vysílal.<br>
<br>
PH <br>
Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):<br>
Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito. <br>
<br>
Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane. <br>
Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom istom lietadle. <br>
<br>
Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:<br>
No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit rychlost letadla.<br>
<br>
Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)<br>
Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...<br>
<br>
Tak jinak:<br>
Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se f změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence odpovídá letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.<br>
<br>
Jinak teda fakt nevim:-)<br>
<br>
PH<br>
Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):<br>
Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo vyriesit/obist/vyuzit<br>
- CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat<br>
- spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred a za nie su<br>
-  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu<br>
- na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine<br>
- na meranie staci antena, dobry spektrak a radio<br>
- na meranie stacia dve vety od pilota<br>
nuz?<br>
<br>
On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:<br>
<span style=" font-size: 9pt;">Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/<br>
<br>
Tomáš</td>
</tr>
</table>
</body></html>