<html xmlns:v="urn:schemas-microsoft-com:vml" xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:m="http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<meta name="Generator" content="Microsoft Word 15 (filtered medium)">
<title>Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra</title>
<style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
        {font-family:Wingdings;
        panose-1:5 0 0 0 0 0 0 0 0 0;}
@font-face
        {font-family:"Cambria Math";
        panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:Calibri;
        panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:Consolas;
        panose-1:2 11 6 9 2 2 4 3 2 4;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:11.0pt;
        font-family:"Calibri",sans-serif;}
a:link, span.MsoHyperlink
        {mso-style-priority:99;
        color:blue;
        text-decoration:underline;}
a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed
        {mso-style-priority:99;
        color:purple;
        text-decoration:underline;}
pre
        {mso-style-priority:99;
        mso-style-link:"Formátovaný v HTML Char";
        margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:10.0pt;
        font-family:"Courier New";}
p.msonormal0, li.msonormal0, div.msonormal0
        {mso-style-name:msonormal;
        mso-margin-top-alt:auto;
        margin-right:0cm;
        mso-margin-bottom-alt:auto;
        margin-left:0cm;
        font-size:11.0pt;
        font-family:"Calibri",sans-serif;}
span.FormtovanvHTMLChar
        {mso-style-name:"Formátovaný v HTML Char";
        mso-style-priority:99;
        mso-style-link:"Formátovaný v HTML";
        font-family:Consolas;}
span.StylE-mailovZprvy20
        {mso-style-type:personal-reply;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        color:windowtext;}
.MsoChpDefault
        {mso-style-type:export-only;
        font-size:10.0pt;}
@page WordSection1
        {size:612.0pt 792.0pt;
        margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;}
div.WordSection1
        {page:WordSection1;}
--></style><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapedefaults v:ext="edit" spidmax="1026" />
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapelayout v:ext="edit">
<o:idmap v:ext="edit" data="1" />
</o:shapelayout></xml><![endif]-->
</head>
<body lang="CS" link="blue" vlink="purple">
<div class="WordSection1">
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Pokud budeme měřit např. někde v Pointu 8, máme to k ose dráhy necelý kilometr. Když pak chytíme letadlo řekněme 20 km od prahu dráhy, kdy už pravděpodobně bude srovnané do její osy, máme chybu úhlu
 nějaké necelé 3°. A když už letadlo na letišti skoro stojí a doppler není, je nám úhel lhostejný. Takže já bych řekl, že to je zanedbatelná chyba.
<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><a href="https://www.google.com/maps/search/cern/@46.2369025,6.0991653,14.5z">https://www.google.com/maps/search/cern/@46.2369025,6.0991653,14.5z</a>
<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Jakub Šerých<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><o:p> </o:p></span></p>
<div>
<div style="border:none;border-top:solid #E1E1E1 1.0pt;padding:3.0pt 0cm 0cm 0cm">
<p class="MsoNormal"><b>From:</b> Hw-list <hw-list-bounces@list.hw.cz> <b>On Behalf Of
</b>Pavel Hudeček<br>
<b>Sent:</b> Thursday, March 24, 2022 1:29 PM<br>
<b>To:</b> hw-list@list.hw.cz<br>
<b>Subject:</b> Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra<o:p></o:p></p>
</div>
</div>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom:12.0pt">Já bych teda řek, že je to spíš naopak. Jsem-li např. daleko od osy dráhy, je velká oblast, kde směr ke mě je skoro kolmo k dráze, tedy se skoro neblíží ani nevzdaluje.<br>
<br>
PH<o:p></o:p></p>
<div>
<p class="MsoNormal">Dne 24.03.2022 v 12:31 Tomáš Hamouz napsal(a):<o:p></o:p></p>
</div>
<blockquote style="margin-top:5.0pt;margin-bottom:5.0pt">
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom:12.0pt"><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Courier New"">To je vyřešeno tím že CERN je kousek od letiště a v dostačné vzdálenosti letadla lze tento úhel zanedbat.
<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
</span><o:p></o:p></p>
<table class="MsoNormalTable" border="0" cellpadding="0">
<tbody>
<tr>
<td width="2" style="width:1.5pt;background:blue;padding:.75pt .75pt .75pt .75pt">
</td>
<td style="padding:.75pt .75pt .75pt .75pt">
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Courier New"">Dobře,<br>
Ale tak zjistíme jen okamžitou relativní rychlost letadla vůči anténě SA. Abychom zjistili skutečnou rychlost letadla (vůči zemi) muselo by to letadlo letět přímo k nám nebo od nás. Pokud ale letí mimo nás je relativní rychlost vůči anténě jiná než je skutečná
 rychlost letadla. Dokonce i když bude přelétat přímo nad námi bude se dopler při přibližování a přeletu nad námi měnit.<br>
Nebo si to myslím úplně blbě a dělám ze sebe troubu ? :-).<br>
   Martin.<br>
Dne 24.03.2022 v 9:35 Daniel Valuch napsal(a):<br>
si tak trochu ako studenti na vysokej skole. Ocakavaju otazku, ktorej sucastou je dosadte cislo 1 a 2 do vzorca a+b a vypocitajte vysledok :-)<br>
Ja mam rad hlbsie rozmyslanie nad tym ako veci funguju a ako sa to da vyuzit na nas prospech. Otazka bola "<i>Pomocou analyzatora spektra odmerajte rychlost lietadla pristavajuceho na letisku v Zeneve</i>." Na obrazku, ktory som v prvom maile posielal je vsetka
 potrebna informacia. Islo hlavne o metodu ako. Toto mame k dispozicii. Ako to pouzijeme?<br>
Uz vcera sa ukazovali naznaky mozneho riesenia, velmi dobra praca kolektivu :-)<br>
b.<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 09:28, Tomáš Hamouz wrote:<br>
Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra</span><o:p></o:p></p>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom:12.0pt"><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Courier New"">V tom případě vznáším malou námitku, u původního obrázku chybí přepis konverzace a tím pádem i informace který záznam patří kterému letadlu a v které fázi
 přistání. Pochopil jsem to tak že z toho obrázku máme rychlost určit sami.<br>
Ale jinak pěkné, děkuji za kvíz. Je jich málo ;-)<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
<br>
<br>
</span><o:p></o:p></p>
<table class="MsoNormalTable" border="0" cellpadding="0">
<tbody>
<tr>
<td width="2" style="width:1.5pt;background:blue;padding:.75pt .75pt .75pt .75pt">
</td>
<td style="padding:.75pt .75pt .75pt .75pt">
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Courier New"">bingo!<br>
<br>
On 24/03/2022 08:25, M. wrote:<br>
Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?<br>
<br>
M.<br>
On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:</span><o:p></o:p></p>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom:12.0pt"><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Courier New"">nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. Okno ani internet netreba.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:<br>
</span><span style="font-family:"Times New Roman",serif;color:#1F497D">No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.<br>
Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku<br>
Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.<br>
Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,<br>
kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak<br>
Okno v kancelarii (co mas) alebo internet. <br>
<br>
</span><span style="font-family:Wingdings;color:#1F497D">⭕<br>
<br>
</span><span style="font-family:"Times New Roman",serif;color:#1F497D">j.<br>
<br>
</span><b><span style="font-family:"Times New Roman",serif;color:black">From:</span></b><span style="font-family:"Times New Roman",serif;color:black"> Hw-list
</span><a href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><hw-list-bounces@list.hw.cz></span></a>
<b><span style="font-family:"Times New Roman",serif">On Behalf Of </span></b><span style="font-family:"Times New Roman",serif">balu<br>
<b>Sent:</b> Thursday, March 24, 2022 7:28 AM<br>
<b>To: </b></span><a href="mailto:hw-list@list.hw.cz"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">hw-list@list.hw.cz</span></a><br>
<b><span style="font-family:"Times New Roman",serif">Subject:</span></b><span style="font-family:"Times New Roman",serif"> Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra<br>
<br>
</span><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman",serif">to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je podstatna.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:<br>
Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju <br>
121.77 vs 121.75<br>
<br>
Dodo<br>
<br>
Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <</span><a href="mailto:balu@k-net.fr"><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman",serif">balu@k-net.fr</span></a><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman",serif">> napísal(a):<br>
ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, ktory sa da len tazko dosiahnut.
<br>
Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to nejak takto:<br>
Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4<br>
...<br>
...<br>
...<br>
...<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir<br>
Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet<br>
<br>
<br>
a ma ho tam. Co sa tu deje?<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:<br>
No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v tý době zrovna vysílal.<br>
<br>
PH <br>
Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):<br>
Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito. <br>
<br>
Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane.
<br>
Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom istom lietadle.
<br>
<br>
Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:<br>
No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit rychlost letadla.<br>
<br>
Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)<br>
Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...<br>
<br>
Tak jinak:<br>
Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se f změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence odpovídá letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.<br>
<br>
Jinak teda fakt nevim:-)<br>
<br>
PH<br>
Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):<br>
Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo vyriesit/obist/vyuzit<br>
- CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat<br>
- spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred a za nie su<br>
-  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu<br>
- na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine<br>
- na meranie staci antena, dobry spektrak a radio<br>
- na meranie stacia dve vety od pilota<br>
nuz?<br>
<br>
On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:<br>
</span><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Times New Roman",serif">Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
</span><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Courier New"">_______________________________________________ HW-list mailing list  -  sponsored by
</span><a href="http://www.HW.cz"><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Courier New"">www.HW.cz</span></a>
<a href="mailto:hw-list@list.hw.cz"><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Courier New"">Hw-list@list.hw.cz</span></a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Courier New"">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</span></a>
<br>
<br>
<span style="font-size:10.0pt;font-family:"Courier New"">_______________________________________________ HW-list mailing list  -  sponsored by
</span><a href="http://www.HW.cz"><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Courier New"">www.HW.cz</span></a>
<a href="mailto:hw-list@list.hw.cz"><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Courier New"">Hw-list@list.hw.cz</span></a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Courier New"">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</span></a>
<br>
<span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman",serif">bingo!<br>
<br>
</span><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Courier New"">On 24/03/2022 08:25, M. wrote:<br>
</span><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman",serif">Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?<br>
<br>
</span><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Courier New"">M.<br>
</span><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Courier New"">On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:<br>
</span><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman",serif">nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. Okno ani internet netreba.<br>
<br>
</span><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Courier New"">On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:<br>
</span><span style="font-family:"Times New Roman",serif;color:#1F497D">No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.<br>
Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku<br>
Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.<br>
Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,<br>
kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak<br>
Okno v kancelarii (co mas) alebo internet. <br>
<br>
</span><span style="font-family:Wingdings;color:#1F497D">⭕<br>
<br>
</span><span style="font-family:"Times New Roman",serif;color:#1F497D">j.<br>
<br>
</span><b><span style="font-family:"Times New Roman",serif;color:black">From:</span></b><span style="font-family:"Times New Roman",serif;color:black"> Hw-list
</span><a href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><hw-list-bounces@list.hw.cz></span></a>
<b><span style="font-family:"Times New Roman",serif">On Behalf Of </span></b><span style="font-family:"Times New Roman",serif">balu<br>
<b>Sent:</b> Thursday, March 24, 2022 7:28 AM<br>
<b>To: </b></span><a href="mailto:hw-list@list.hw.cz"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">hw-list@list.hw.cz</span></a><br>
<b><span style="font-family:"Times New Roman",serif">Subject:</span></b><span style="font-family:"Times New Roman",serif"> Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra<br>
<br>
</span><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman",serif">to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je podstatna.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:<br>
Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju <br>
121.77 vs 121.75<br>
<br>
Dodo<br>
<br>
Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <</span><a href="mailto:balu@k-net.fr"><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman",serif">balu@k-net.fr</span></a><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman",serif">> napísal(a):<br>
ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, ktory sa da len tazko dosiahnut.
<br>
Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to nejak takto:<br>
Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4<br>
...<br>
...<br>
...<br>
...<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir<br>
Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet<br>
<br>
<br>
a ma ho tam. Co sa tu deje?<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:<br>
No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v tý době zrovna vysílal.<br>
<br>
PH <br>
Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):<br>
Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito. <br>
<br>
Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane.
<br>
Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom istom lietadle.
<br>
<br>
Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:<br>
No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit rychlost letadla.<br>
<br>
Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)<br>
Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...<br>
<br>
Tak jinak:<br>
Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se f změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence odpovídá letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.<br>
<br>
Jinak teda fakt nevim:-)<br>
<br>
PH<br>
Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):<br>
Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo vyriesit/obist/vyuzit<br>
- CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat<br>
- spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred a za nie su<br>
-  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu<br>
- na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine<br>
- na meranie staci antena, dobry spektrak a radio<br>
- na meranie stacia dve vety od pilota<br>
nuz?<br>
<br>
On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:<br>
</span><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Times New Roman",serif">Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/<br>
<br>
Tomáš <br>
</span><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Courier New"">_______________________________________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by </span><a href="http://www.HW.cz"><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Courier New"">www.HW.cz</span></a><br>
<a href="mailto:hw-list@list.hw.cz"><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Courier New"">Hw-list@list.hw.cz</span></a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Courier New"">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</span></a><o:p></o:p></p>
<table class="MsoNormalTable" border="0" cellpadding="0">
<tbody>
<tr>
<td width="55" style="width:41.25pt;padding:.75pt .75pt .75pt .75pt"></td>
<td width="470" style="width:352.5pt;padding:.75pt .75pt .75pt .75pt">
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#41424E">Bez virů.
</span><a href="https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=emailclient"><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#4453EA">www.avast.com</span></a><o:p></o:p></p>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom:12.0pt"><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Courier New"">Dobře,<br>
Ale tak zjistíme jen okamžitou relativní rychlost letadla vůči anténě SA. Abychom zjistili skutečnou rychlost letadla (vůči zemi) muselo by to letadlo letět přímo k nám nebo od nás. Pokud ale letí mimo nás je relativní rychlost vůči anténě jiná než je skutečná
 rychlost letadla. Dokonce i když bude přelétat přímo nad námi bude se dopler při přibližování a přeletu nad námi měnit.<br>
Nebo si to myslím úplně blbě a dělám ze sebe troubu ? :-).<br>
   Martin.<br>
Dne 24.03.2022 v 9:35 Daniel Valuch napsal(a):<br>
si tak trochu ako studenti na vysokej skole. Ocakavaju otazku, ktorej sucastou je dosadte cislo 1 a 2 do vzorca a+b a vypocitajte vysledok :-)<br>
Ja mam rad hlbsie rozmyslanie nad tym ako veci funguju a ako sa to da vyuzit na nas prospech. Otazka bola "<i>Pomocou analyzatora spektra odmerajte rychlost lietadla pristavajuceho na letisku v Zeneve</i>." Na obrazku, ktory som v prvom maile posielal je vsetka
 potrebna informacia. Islo hlavne o metodu ako. Toto mame k dispozicii. Ako to pouzijeme?<br>
Uz vcera sa ukazovali naznaky mozneho riesenia, velmi dobra praca kolektivu :-)<br>
b.<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 09:28, Tomáš Hamouz wrote:<br>
V tom případě vznáším malou námitku, u původního obrázku chybí přepis konverzace a tím pádem i informace který záznam patří kterému letadlu a v které fázi přistání. Pochopil jsem to tak že z toho obrázku máme rychlost určit sami.<br>
Ale jinak pěkné, děkuji za kvíz. Je jich málo ;-)<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
<br>
<br>
</span><o:p></o:p></p>
<table class="MsoNormalTable" border="0" cellpadding="0">
<tbody>
<tr>
<td width="2" style="width:1.5pt;background:blue;padding:.75pt .75pt .75pt .75pt">
</td>
<td style="padding:.75pt .75pt .75pt .75pt">
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Courier New"">bingo!<br>
<br>
On 24/03/2022 08:25, M. wrote:<br>
Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?<br>
<br>
M.<br>
On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:</span><o:p></o:p></p>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom:12.0pt"><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Courier New"">nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. Okno ani internet netreba.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:<br>
</span><span style="font-family:"Times New Roman",serif;color:#1F497D">No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.<br>
Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku<br>
Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.<br>
Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,<br>
kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak<br>
Okno v kancelarii (co mas) alebo internet. <br>
<br>
</span><span style="font-family:Wingdings;color:#1F497D">⭕<br>
<br>
</span><span style="font-family:"Times New Roman",serif;color:#1F497D">j.<br>
<br>
</span><b><span style="font-family:"Times New Roman",serif;color:black">From:</span></b><span style="font-family:"Times New Roman",serif;color:black"> Hw-list
</span><a href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><hw-list-bounces@list.hw.cz></span></a>
<b><span style="font-family:"Times New Roman",serif">On Behalf Of </span></b><span style="font-family:"Times New Roman",serif">balu<br>
<b>Sent:</b> Thursday, March 24, 2022 7:28 AM<br>
<b>To: </b></span><a href="mailto:hw-list@list.hw.cz"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">hw-list@list.hw.cz</span></a><br>
<b><span style="font-family:"Times New Roman",serif">Subject:</span></b><span style="font-family:"Times New Roman",serif"> Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra<br>
<br>
</span><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman",serif">to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je podstatna.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:<br>
Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju <br>
121.77 vs 121.75<br>
<br>
Dodo<br>
<br>
Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <</span><a href="mailto:balu@k-net.fr"><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman",serif">balu@k-net.fr</span></a><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman",serif">> napísal(a):<br>
ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, ktory sa da len tazko dosiahnut.
<br>
Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to nejak takto:<br>
Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4<br>
...<br>
...<br>
...<br>
...<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir<br>
Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet<br>
<br>
<br>
a ma ho tam. Co sa tu deje?<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:<br>
No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v tý době zrovna vysílal.<br>
<br>
PH <br>
Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):<br>
Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito. <br>
<br>
Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane.
<br>
Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom istom lietadle.
<br>
<br>
Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:<br>
No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit rychlost letadla.<br>
<br>
Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)<br>
Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...<br>
<br>
Tak jinak:<br>
Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se f změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence odpovídá letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.<br>
<br>
Jinak teda fakt nevim:-)<br>
<br>
PH<br>
Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):<br>
Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo vyriesit/obist/vyuzit<br>
- CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat<br>
- spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred a za nie su<br>
-  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu<br>
- na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine<br>
- na meranie staci antena, dobry spektrak a radio<br>
- na meranie stacia dve vety od pilota<br>
nuz?<br>
<br>
On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:<br>
</span><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Times New Roman",serif">Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
</span><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Courier New"">_______________________________________________ HW-list mailing list  -  sponsored by
</span><a href="http://www.HW.cz"><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Courier New"">www.HW.cz</span></a>
<a href="mailto:hw-list@list.hw.cz"><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Courier New"">Hw-list@list.hw.cz</span></a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Courier New"">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</span></a>
<br>
<br>
<span style="font-size:10.0pt;font-family:"Courier New"">_______________________________________________ HW-list mailing list  -  sponsored by
</span><a href="http://www.HW.cz"><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Courier New"">www.HW.cz</span></a>
<a href="mailto:hw-list@list.hw.cz"><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Courier New"">Hw-list@list.hw.cz</span></a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Courier New"">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</span></a>
<br>
<span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman",serif">bingo!<br>
<br>
</span><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Courier New"">On 24/03/2022 08:25, M. wrote:<br>
</span><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman",serif">Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?<br>
<br>
</span><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Courier New"">M.<br>
</span><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Courier New"">On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:<br>
</span><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman",serif">nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. Okno ani internet netreba.<br>
<br>
</span><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Courier New"">On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:<br>
</span><span style="font-family:"Times New Roman",serif;color:#1F497D">No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.<br>
Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku<br>
Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.<br>
Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,<br>
kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak<br>
Okno v kancelarii (co mas) alebo internet. <br>
<br>
</span><span style="font-family:Wingdings;color:#1F497D">⭕<br>
<br>
</span><span style="font-family:"Times New Roman",serif;color:#1F497D">j.<br>
<br>
</span><b><span style="font-family:"Times New Roman",serif;color:black">From:</span></b><span style="font-family:"Times New Roman",serif;color:black"> Hw-list
</span><a href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><hw-list-bounces@list.hw.cz></span></a>
<b><span style="font-family:"Times New Roman",serif">On Behalf Of </span></b><span style="font-family:"Times New Roman",serif">balu<br>
<b>Sent:</b> Thursday, March 24, 2022 7:28 AM<br>
<b>To: </b></span><a href="mailto:hw-list@list.hw.cz"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">hw-list@list.hw.cz</span></a><br>
<b><span style="font-family:"Times New Roman",serif">Subject:</span></b><span style="font-family:"Times New Roman",serif"> Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra<br>
<br>
</span><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman",serif">to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je podstatna.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:<br>
Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju <br>
121.77 vs 121.75<br>
<br>
Dodo<br>
<br>
Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <</span><a href="mailto:balu@k-net.fr"><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman",serif">balu@k-net.fr</span></a><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman",serif">> napísal(a):<br>
ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, ktory sa da len tazko dosiahnut.
<br>
Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to nejak takto:<br>
Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4<br>
...<br>
...<br>
...<br>
...<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir<br>
Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet<br>
<br>
<br>
a ma ho tam. Co sa tu deje?<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:<br>
No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v tý době zrovna vysílal.<br>
<br>
PH <br>
Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):<br>
Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito. <br>
<br>
Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane.
<br>
Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom istom lietadle.
<br>
<br>
Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:<br>
No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit rychlost letadla.<br>
<br>
Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)<br>
Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...<br>
<br>
Tak jinak:<br>
Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se f změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence odpovídá letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.<br>
<br>
Jinak teda fakt nevim:-)<br>
<br>
PH<br>
Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):<br>
Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo vyriesit/obist/vyuzit<br>
- CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat<br>
- spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred a za nie su<br>
-  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu<br>
- na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine<br>
- na meranie staci antena, dobry spektrak a radio<br>
- na meranie stacia dve vety od pilota<br>
nuz?<br>
<br>
On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:<br>
</span><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Times New Roman",serif">Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/<br>
<br>
Tomáš <br>
</span><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Courier New"">_______________________________________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by </span><a href="http://www.HW.cz"><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Courier New"">www.HW.cz</span></a><br>
<a href="mailto:hw-list@list.hw.cz"><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Courier New"">Hw-list@list.hw.cz</span></a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"><span style="font-size:9.0pt;font-family:"Courier New"">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</span></a><o:p></o:p></p>
<table class="MsoNormalTable" border="0" cellpadding="0">
<tbody>
<tr>
<td width="55" style="width:41.25pt;padding:.75pt .75pt .75pt .75pt"></td>
<td width="470" style="width:352.5pt;padding:.75pt .75pt .75pt .75pt">
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#41424E">Bez virů.
</span><a href="https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=emailclient"><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#4453EA">www.avast.com</span></a><o:p></o:p></p>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>
<p class="MsoNormal"><br>
<br>
<o:p></o:p></p>
<pre>_______________________________________________<o:p></o:p></pre>
<pre>HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a><o:p></o:p></pre>
<pre><a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a><o:p></o:p></pre>
<pre><a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><o:p></o:p></pre>
</blockquote>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
</div>
</body>
</html>