<html><head><title>Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra</title>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=utf-8">
</head>
<body>
<span style=" font-family:'Courier New'; font-size: 9pt;">Měřený posun bude funkcí cos(alfa), kde alfa je uhel mezi osou pohybu a směrem pozorování. Pokud budu blízko osy, cos() okolo nuly se moc neliší od 1.<br>
Pokud budu kolmo k ose pohybu, žádný posun nenaměřím, cos() -> 0. A po minutí kolmice posun změní znaménko, což odpovídá i pozorování.<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
<br>
</span><table>
<tr>
<td width=2 bgcolor= #0000ff><br>
</td>
<td><span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">Já bych teda řek, že je to spíš naopak. Jsem-li např. daleko od osy dráhy, je velká oblast, kde směr ke mě je skoro kolmo k dráze, tedy se skoro neblíží ani nevzdaluje.<br>
<br>
PH<br>
<br>
Dne 24.03.2022 v 12:31 Tomáš Hamouz napsal(a):<br>
Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra To je vyřešeno tím že CERN je kousek od letiště a v dostačné vzdálenosti letadla lze tento úhel zanedbat. <br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
<br>
</span><table>
<tr>
<td width=2 bgcolor= #0000ff><br>
</td>
<td><span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">Dobře,<br>
Ale tak zjistíme jen okamžitou relativní rychlost letadla vůči anténě SA. Abychom zjistili skutečnou rychlost letadla (vůči zemi) muselo by to letadlo letět přímo k nám nebo od nás. Pokud ale letí mimo nás je relativní rychlost vůči anténě jiná než je skutečná rychlost letadla. Dokonce i když bude přelétat přímo nad námi bude se dopler při přibližování a přeletu nad námi měnit.<br>
Nebo si to myslím úplně blbě a dělám ze sebe troubu ? :-).<br>
   Martin.<br>
Dne 24.03.2022 v 9:35 Daniel Valuch napsal(a):<br>
si tak trochu ako studenti na vysokej skole. Ocakavaju otazku, ktorej sucastou je dosadte cislo 1 a 2 do vzorca a+b a vypocitajte vysledok :-)<br>
Ja mam rad hlbsie rozmyslanie nad tym ako veci funguju a ako sa to da vyuzit na nas prospech. Otazka bola "<i>Pomocou analyzatora spektra odmerajte rychlost lietadla pristavajuceho na letisku v Zeneve</i>." Na obrazku, ktory som v prvom maile posielal je vsetka potrebna informacia. Islo hlavne o metodu ako. Toto mame k dispozicii. Ako to pouzijeme?<br>
Uz vcera sa ukazovali naznaky mozneho riesenia, velmi dobra praca kolektivu :-)<br>
b.<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 09:28, Tomáš Hamouz wrote:<br>
Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra</td>
</tr>
</table>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">V tom případě vznáším malou námitku, u původního obrázku chybí přepis konverzace a tím pádem i informace který záznam patří kterému letadlu a v které fázi přistání. Pochopil jsem to tak že z toho obrázku máme rychlost určit sami.<br>
Ale jinak pěkné, děkuji za kvíz. Je jich málo ;-)<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
</span><table>
<tr>
<td width=2 bgcolor= #0000ff><br>
</td>
<td><span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">bingo!<br>
<br>
On 24/03/2022 08:25, M. wrote:<br>
Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?<br>
<br>
M.<br>
On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:</td>
</tr>
</table>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. Okno ani internet netreba.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:<br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt; color: #1f497d;">No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.<br>
Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku<br>
Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.<br>
Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,<br>
kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak<br>
Okno v kancelarii (co mas) alebo internet. <br>
<br>
<span style=" font-family:'wingdings';">✍<br>
<br>
<span style=" font-family:'times new roman';">j.<br>
<br>
<span style=" color: #000000;"><b>From:</b> Hw-list </span></span></span></span></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;" href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz"><hw-list-bounces@list.hw.cz></a> <span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"><b>On Behalf Of </b>balu<br>
<b>Sent:</b> Thursday, March 24, 2022 7:28 AM<br>
<b>To: </b></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">hw-list@list.hw.cz</a><br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"><b>Subject:</b> Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra<br>
<br>
<span style=" font-size: 12pt;">to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je podstatna.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:<br>
Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju <br>
121.77 vs 121.75<br>
<br>
Dodo<br>
<br>
Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <</span></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;" href="mailto:balu@k-net.fr">balu@k-net.fr</a><span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">> napísal(a):<br>
ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, ktory sa da len tazko dosiahnut. <br>
Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to nejak takto:<br>
Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4<br>
...<br>
...<br>
...<br>
...<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir<br>
Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet<br>
<br>
<br>
a ma ho tam. Co sa tu deje?<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:<br>
No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v tý době zrovna vysílal.<br>
<br>
PH <br>
Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):<br>
Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito. <br>
<br>
Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane. <br>
Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom istom lietadle. <br>
<br>
Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:<br>
No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit rychlost letadla.<br>
<br>
Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)<br>
Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...<br>
<br>
Tak jinak:<br>
Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se f změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence odpovídá letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.<br>
<br>
Jinak teda fakt nevim:-)<br>
<br>
PH<br>
Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):<br>
Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo vyriesit/obist/vyuzit<br>
- CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat<br>
- spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred a za nie su<br>
-  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu<br>
- na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine<br>
- na meranie staci antena, dobry spektrak a radio<br>
- na meranie stacia dve vety od pilota<br>
nuz?<br>
<br>
On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:<br>
<span style=" font-size: 9pt;">Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;">_______________________________________________ HW-list mailing list  -  sponsored by </span></span></span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a> <a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a> <a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a> <br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;">_______________________________________________ HW-list mailing list  -  sponsored by </span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a> <a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a> <a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a> <br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">bingo!<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">On 24/03/2022 08:25, M. wrote:<br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;">M.<br>
<span style=" font-size: 9pt;">On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:<br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. Okno ani internet netreba.<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:<br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt; color: #1f497d;">No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.<br>
Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku<br>
Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.<br>
Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,<br>
kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak<br>
Okno v kancelarii (co mas) alebo internet. <br>
<br>
<span style=" font-family:'wingdings';">✍<br>
<br>
<span style=" font-family:'times new roman';">j.<br>
<br>
<span style=" color: #000000;"><b>From:</b> Hw-list </span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;" href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz"><hw-list-bounces@list.hw.cz></a> <span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"><b>On Behalf Of </b>balu<br>
<b>Sent:</b> Thursday, March 24, 2022 7:28 AM<br>
<b>To: </b></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">hw-list@list.hw.cz</a><br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"><b>Subject:</b> Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra<br>
<br>
<span style=" font-size: 12pt;">to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je podstatna.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:<br>
Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju <br>
121.77 vs 121.75<br>
<br>
Dodo<br>
<br>
Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <</span></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;" href="mailto:balu@k-net.fr">balu@k-net.fr</a><span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">> napísal(a):<br>
ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, ktory sa da len tazko dosiahnut. <br>
Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to nejak takto:<br>
Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4<br>
...<br>
...<br>
...<br>
...<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir<br>
Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet<br>
<br>
<br>
a ma ho tam. Co sa tu deje?<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:<br>
No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v tý době zrovna vysílal.<br>
<br>
PH <br>
Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):<br>
Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito. <br>
<br>
Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane. <br>
Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom istom lietadle. <br>
<br>
Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:<br>
No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit rychlost letadla.<br>
<br>
Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)<br>
Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...<br>
<br>
Tak jinak:<br>
Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se f změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence odpovídá letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.<br>
<br>
Jinak teda fakt nevim:-)<br>
<br>
PH<br>
Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):<br>
Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo vyriesit/obist/vyuzit<br>
- CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat<br>
- spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred a za nie su<br>
-  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu<br>
- na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine<br>
- na meranie staci antena, dobry spektrak a radio<br>
- na meranie stacia dve vety od pilota<br>
nuz?<br>
<br>
On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:<br>
<span style=" font-size: 9pt;">Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/<br>
<br>
Tomáš <br>
<span style=" font-family:'courier new';">_______________________________________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by </span></span></span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a><br>
<a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
<br>
<table>
<tr>
<td width=55><br>
</td>
<td width=470><span style=" font-family:'arial'; font-size: 10pt; color: #41424e;">Bez virů. </span><a style=" color: #4453ea; font-family:'arial'; font-size: 10pt;" href="https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=emailclient">www.avast.com</a></td>
</tr>
</table>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">Dobře,<br>
Ale tak zjistíme jen okamžitou relativní rychlost letadla vůči anténě SA. Abychom zjistili skutečnou rychlost letadla (vůči zemi) muselo by to letadlo letět přímo k nám nebo od nás. Pokud ale letí mimo nás je relativní rychlost vůči anténě jiná než je skutečná rychlost letadla. Dokonce i když bude přelétat přímo nad námi bude se dopler při přibližování a přeletu nad námi měnit.<br>
Nebo si to myslím úplně blbě a dělám ze sebe troubu ? :-).<br>
   Martin.<br>
Dne 24.03.2022 v 9:35 Daniel Valuch napsal(a):<br>
si tak trochu ako studenti na vysokej skole. Ocakavaju otazku, ktorej sucastou je dosadte cislo 1 a 2 do vzorca a+b a vypocitajte vysledok :-)<br>
Ja mam rad hlbsie rozmyslanie nad tym ako veci funguju a ako sa to da vyuzit na nas prospech. Otazka bola "<i>Pomocou analyzatora spektra odmerajte rychlost lietadla pristavajuceho na letisku v Zeneve</i>." Na obrazku, ktory som v prvom maile posielal je vsetka potrebna informacia. Islo hlavne o metodu ako. Toto mame k dispozicii. Ako to pouzijeme?<br>
Uz vcera sa ukazovali naznaky mozneho riesenia, velmi dobra praca kolektivu :-)<br>
b.<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 09:28, Tomáš Hamouz wrote:<br>
V tom případě vznáším malou námitku, u původního obrázku chybí přepis konverzace a tím pádem i informace který záznam patří kterému letadlu a v které fázi přistání. Pochopil jsem to tak že z toho obrázku máme rychlost určit sami.<br>
Ale jinak pěkné, děkuji za kvíz. Je jich málo ;-)<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
</span><table>
<tr>
<td width=2 bgcolor= #0000ff><br>
</td>
<td><span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">bingo!<br>
<br>
On 24/03/2022 08:25, M. wrote:<br>
Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?<br>
<br>
M.<br>
On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:</td>
</tr>
</table>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. Okno ani internet netreba.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:<br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt; color: #1f497d;">No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.<br>
Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku<br>
Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.<br>
Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,<br>
kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak<br>
Okno v kancelarii (co mas) alebo internet. <br>
<br>
<span style=" font-family:'wingdings';">✍<br>
<br>
<span style=" font-family:'times new roman';">j.<br>
<br>
<span style=" color: #000000;"><b>From:</b> Hw-list </span></span></span></span></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;" href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz"><hw-list-bounces@list.hw.cz></a> <span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"><b>On Behalf Of </b>balu<br>
<b>Sent:</b> Thursday, March 24, 2022 7:28 AM<br>
<b>To: </b></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">hw-list@list.hw.cz</a><br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"><b>Subject:</b> Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra<br>
<br>
<span style=" font-size: 12pt;">to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je podstatna.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:<br>
Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju <br>
121.77 vs 121.75<br>
<br>
Dodo<br>
<br>
Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <</span></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;" href="mailto:balu@k-net.fr">balu@k-net.fr</a><span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">> napísal(a):<br>
ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, ktory sa da len tazko dosiahnut. <br>
Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to nejak takto:<br>
Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4<br>
...<br>
...<br>
...<br>
...<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir<br>
Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet<br>
<br>
<br>
a ma ho tam. Co sa tu deje?<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:<br>
No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v tý době zrovna vysílal.<br>
<br>
PH <br>
Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):<br>
Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito. <br>
<br>
Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane. <br>
Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom istom lietadle. <br>
<br>
Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:<br>
No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit rychlost letadla.<br>
<br>
Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)<br>
Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...<br>
<br>
Tak jinak:<br>
Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se f změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence odpovídá letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.<br>
<br>
Jinak teda fakt nevim:-)<br>
<br>
PH<br>
Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):<br>
Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo vyriesit/obist/vyuzit<br>
- CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat<br>
- spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred a za nie su<br>
-  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu<br>
- na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine<br>
- na meranie staci antena, dobry spektrak a radio<br>
- na meranie stacia dve vety od pilota<br>
nuz?<br>
<br>
On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:<br>
<span style=" font-size: 9pt;">Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;">_______________________________________________ HW-list mailing list  -  sponsored by </span></span></span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a> <a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a> <a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a> <br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;">_______________________________________________ HW-list mailing list  -  sponsored by </span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a> <a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a> <a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a> <br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">bingo!<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">On 24/03/2022 08:25, M. wrote:<br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;">M.<br>
<span style=" font-size: 9pt;">On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:<br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. Okno ani internet netreba.<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:<br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt; color: #1f497d;">No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.<br>
Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku<br>
Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.<br>
Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,<br>
kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak<br>
Okno v kancelarii (co mas) alebo internet. <br>
<br>
<span style=" font-family:'wingdings';">✍<br>
<br>
<span style=" font-family:'times new roman';">j.<br>
<br>
<span style=" color: #000000;"><b>From:</b> Hw-list </span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;" href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz"><hw-list-bounces@list.hw.cz></a> <span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"><b>On Behalf Of </b>balu<br>
<b>Sent:</b> Thursday, March 24, 2022 7:28 AM<br>
<b>To: </b></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">hw-list@list.hw.cz</a><br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"><b>Subject:</b> Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra<br>
<br>
<span style=" font-size: 12pt;">to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je podstatna.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:<br>
Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju <br>
121.77 vs 121.75<br>
<br>
Dodo<br>
<br>
Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <</span></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;" href="mailto:balu@k-net.fr">balu@k-net.fr</a><span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">> napísal(a):<br>
ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, ktory sa da len tazko dosiahnut. <br>
Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to nejak takto:<br>
Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4<br>
...<br>
...<br>
...<br>
...<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir<br>
Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet<br>
<br>
<br>
a ma ho tam. Co sa tu deje?<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:<br>
No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v tý době zrovna vysílal.<br>
<br>
PH <br>
Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):<br>
Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito. <br>
<br>
Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane. <br>
Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom istom lietadle. <br>
<br>
Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:<br>
No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit rychlost letadla.<br>
<br>
Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)<br>
Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...<br>
<br>
Tak jinak:<br>
Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se f změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence odpovídá letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.<br>
<br>
Jinak teda fakt nevim:-)<br>
<br>
PH<br>
Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):<br>
Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo vyriesit/obist/vyuzit<br>
- CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat<br>
- spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred a za nie su<br>
-  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu<br>
- na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine<br>
- na meranie staci antena, dobry spektrak a radio<br>
- na meranie stacia dve vety od pilota<br>
nuz?<br>
<br>
On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:<br>
<span style=" font-size: 9pt;">Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/<br>
<br>
Tomáš <br>
<span style=" font-family:'courier new';">_______________________________________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by </span></span></span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a><br>
<a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
<br>
<table>
<tr>
<td width=55><br>
</td>
<td width=470><span style=" font-family:'arial'; font-size: 10pt; color: #41424e;">Bez virů. </span><a style=" color: #4453ea; font-family:'arial'; font-size: 10pt;" href="https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=emailclient">www.avast.com</a></td>
</tr>
</table>
<br><br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">_______________________________________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by </span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a><br>
<a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a></td>
</tr>
</table>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">Já bych teda řek, že je to spíš naopak. Jsem-li např. daleko od osy dráhy, je velká oblast, kde směr ke mě je skoro kolmo k dráze, tedy se skoro neblíží ani nevzdaluje.<br>
<br>
PH<br>
<br>
Dne 24.03.2022 v 12:31 Tomáš Hamouz napsal(a):<br>
To je vyřešeno tím že CERN je kousek od letiště a v dostačné vzdálenosti letadla lze tento úhel zanedbat. <br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
<br>
</span><table>
<tr>
<td width=2 bgcolor= #0000ff><br>
</td>
<td><span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">Dobře,<br>
Ale tak zjistíme jen okamžitou relativní rychlost letadla vůči anténě SA. Abychom zjistili skutečnou rychlost letadla (vůči zemi) muselo by to letadlo letět přímo k nám nebo od nás. Pokud ale letí mimo nás je relativní rychlost vůči anténě jiná než je skutečná rychlost letadla. Dokonce i když bude přelétat přímo nad námi bude se dopler při přibližování a přeletu nad námi měnit.<br>
Nebo si to myslím úplně blbě a dělám ze sebe troubu ? :-).<br>
   Martin.<br>
Dne 24.03.2022 v 9:35 Daniel Valuch napsal(a):<br>
si tak trochu ako studenti na vysokej skole. Ocakavaju otazku, ktorej sucastou je dosadte cislo 1 a 2 do vzorca a+b a vypocitajte vysledok :-)<br>
Ja mam rad hlbsie rozmyslanie nad tym ako veci funguju a ako sa to da vyuzit na nas prospech. Otazka bola "<i>Pomocou analyzatora spektra odmerajte rychlost lietadla pristavajuceho na letisku v Zeneve</i>." Na obrazku, ktory som v prvom maile posielal je vsetka potrebna informacia. Islo hlavne o metodu ako. Toto mame k dispozicii. Ako to pouzijeme?<br>
Uz vcera sa ukazovali naznaky mozneho riesenia, velmi dobra praca kolektivu :-)<br>
b.<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 09:28, Tomáš Hamouz wrote:<br>
Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra</td>
</tr>
</table>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">V tom případě vznáším malou námitku, u původního obrázku chybí přepis konverzace a tím pádem i informace který záznam patří kterému letadlu a v které fázi přistání. Pochopil jsem to tak že z toho obrázku máme rychlost určit sami.<br>
Ale jinak pěkné, děkuji za kvíz. Je jich málo ;-)<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
</span><table>
<tr>
<td width=2 bgcolor= #0000ff><br>
</td>
<td><span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">bingo!<br>
<br>
On 24/03/2022 08:25, M. wrote:<br>
Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?<br>
<br>
M.<br>
On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:</td>
</tr>
</table>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. Okno ani internet netreba.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:<br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt; color: #1f497d;">No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.<br>
Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku<br>
Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.<br>
Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,<br>
kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak<br>
Okno v kancelarii (co mas) alebo internet. <br>
<br>
<span style=" font-family:'wingdings';">✍<br>
<br>
<span style=" font-family:'times new roman';">j.<br>
<br>
<span style=" color: #000000;"><b>From:</b> Hw-list </span></span></span></span></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;" href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz"><hw-list-bounces@list.hw.cz></a> <span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"><b>On Behalf Of </b>balu<br>
<b>Sent:</b> Thursday, March 24, 2022 7:28 AM<br>
<b>To: </b></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">hw-list@list.hw.cz</a><br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"><b>Subject:</b> Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra<br>
<br>
<span style=" font-size: 12pt;">to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je podstatna.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:<br>
Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju <br>
121.77 vs 121.75<br>
<br>
Dodo<br>
<br>
Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <</span></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;" href="mailto:balu@k-net.fr">balu@k-net.fr</a><span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">> napísal(a):<br>
ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, ktory sa da len tazko dosiahnut. <br>
Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to nejak takto:<br>
Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4<br>
...<br>
...<br>
...<br>
...<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir<br>
Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet<br>
<br>
<br>
a ma ho tam. Co sa tu deje?<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:<br>
No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v tý době zrovna vysílal.<br>
<br>
PH <br>
Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):<br>
Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito. <br>
<br>
Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane. <br>
Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom istom lietadle. <br>
<br>
Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:<br>
No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit rychlost letadla.<br>
<br>
Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)<br>
Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...<br>
<br>
Tak jinak:<br>
Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se f změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence odpovídá letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.<br>
<br>
Jinak teda fakt nevim:-)<br>
<br>
PH<br>
Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):<br>
Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo vyriesit/obist/vyuzit<br>
- CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat<br>
- spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred a za nie su<br>
-  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu<br>
- na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine<br>
- na meranie staci antena, dobry spektrak a radio<br>
- na meranie stacia dve vety od pilota<br>
nuz?<br>
<br>
On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:<br>
<span style=" font-size: 9pt;">Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;">_______________________________________________ HW-list mailing list  -  sponsored by </span></span></span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a> <a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a> <a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a> <br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;">_______________________________________________ HW-list mailing list  -  sponsored by </span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a> <a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a> <a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a> <br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">bingo!<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">On 24/03/2022 08:25, M. wrote:<br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;">M.<br>
<span style=" font-size: 9pt;">On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:<br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. Okno ani internet netreba.<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:<br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt; color: #1f497d;">No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.<br>
Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku<br>
Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.<br>
Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,<br>
kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak<br>
Okno v kancelarii (co mas) alebo internet. <br>
<br>
<span style=" font-family:'wingdings';">✍<br>
<br>
<span style=" font-family:'times new roman';">j.<br>
<br>
<span style=" color: #000000;"><b>From:</b> Hw-list </span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;" href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz"><hw-list-bounces@list.hw.cz></a> <span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"><b>On Behalf Of </b>balu<br>
<b>Sent:</b> Thursday, March 24, 2022 7:28 AM<br>
<b>To: </b></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">hw-list@list.hw.cz</a><br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"><b>Subject:</b> Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra<br>
<br>
<span style=" font-size: 12pt;">to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je podstatna.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:<br>
Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju <br>
121.77 vs 121.75<br>
<br>
Dodo<br>
<br>
Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <</span></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;" href="mailto:balu@k-net.fr">balu@k-net.fr</a><span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">> napísal(a):<br>
ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, ktory sa da len tazko dosiahnut. <br>
Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to nejak takto:<br>
Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4<br>
...<br>
...<br>
...<br>
...<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir<br>
Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet<br>
<br>
<br>
a ma ho tam. Co sa tu deje?<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:<br>
No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v tý době zrovna vysílal.<br>
<br>
PH <br>
Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):<br>
Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito. <br>
<br>
Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane. <br>
Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom istom lietadle. <br>
<br>
Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:<br>
No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit rychlost letadla.<br>
<br>
Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)<br>
Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...<br>
<br>
Tak jinak:<br>
Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se f změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence odpovídá letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.<br>
<br>
Jinak teda fakt nevim:-)<br>
<br>
PH<br>
Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):<br>
Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo vyriesit/obist/vyuzit<br>
- CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat<br>
- spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred a za nie su<br>
-  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu<br>
- na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine<br>
- na meranie staci antena, dobry spektrak a radio<br>
- na meranie stacia dve vety od pilota<br>
nuz?<br>
<br>
On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:<br>
<span style=" font-size: 9pt;">Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/<br>
<br>
Tomáš <br>
<span style=" font-family:'courier new';">_______________________________________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by </span></span></span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a><br>
<a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
<br>
<table>
<tr>
<td width=55><br>
</td>
<td width=470><span style=" font-family:'arial'; font-size: 10pt; color: #41424e;">Bez virů. </span><a style=" color: #4453ea; font-family:'arial'; font-size: 10pt;" href="https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=emailclient">www.avast.com</a></td>
</tr>
</table>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">Dobře,<br>
Ale tak zjistíme jen okamžitou relativní rychlost letadla vůči anténě SA. Abychom zjistili skutečnou rychlost letadla (vůči zemi) muselo by to letadlo letět přímo k nám nebo od nás. Pokud ale letí mimo nás je relativní rychlost vůči anténě jiná než je skutečná rychlost letadla. Dokonce i když bude přelétat přímo nad námi bude se dopler při přibližování a přeletu nad námi měnit.<br>
Nebo si to myslím úplně blbě a dělám ze sebe troubu ? :-).<br>
   Martin.<br>
Dne 24.03.2022 v 9:35 Daniel Valuch napsal(a):<br>
si tak trochu ako studenti na vysokej skole. Ocakavaju otazku, ktorej sucastou je dosadte cislo 1 a 2 do vzorca a+b a vypocitajte vysledok :-)<br>
Ja mam rad hlbsie rozmyslanie nad tym ako veci funguju a ako sa to da vyuzit na nas prospech. Otazka bola "<i>Pomocou analyzatora spektra odmerajte rychlost lietadla pristavajuceho na letisku v Zeneve</i>." Na obrazku, ktory som v prvom maile posielal je vsetka potrebna informacia. Islo hlavne o metodu ako. Toto mame k dispozicii. Ako to pouzijeme?<br>
Uz vcera sa ukazovali naznaky mozneho riesenia, velmi dobra praca kolektivu :-)<br>
b.<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 09:28, Tomáš Hamouz wrote:<br>
V tom případě vznáším malou námitku, u původního obrázku chybí přepis konverzace a tím pádem i informace který záznam patří kterému letadlu a v které fázi přistání. Pochopil jsem to tak že z toho obrázku máme rychlost určit sami.<br>
Ale jinak pěkné, děkuji za kvíz. Je jich málo ;-)<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
</span><table>
<tr>
<td width=2 bgcolor= #0000ff><br>
</td>
<td><span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">bingo!<br>
<br>
On 24/03/2022 08:25, M. wrote:<br>
Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?<br>
<br>
M.<br>
On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:</td>
</tr>
</table>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. Okno ani internet netreba.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:<br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt; color: #1f497d;">No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.<br>
Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku<br>
Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.<br>
Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,<br>
kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak<br>
Okno v kancelarii (co mas) alebo internet. <br>
<br>
<span style=" font-family:'wingdings';">✍<br>
<br>
<span style=" font-family:'times new roman';">j.<br>
<br>
<span style=" color: #000000;"><b>From:</b> Hw-list </span></span></span></span></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;" href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz"><hw-list-bounces@list.hw.cz></a> <span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"><b>On Behalf Of </b>balu<br>
<b>Sent:</b> Thursday, March 24, 2022 7:28 AM<br>
<b>To: </b></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">hw-list@list.hw.cz</a><br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"><b>Subject:</b> Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra<br>
<br>
<span style=" font-size: 12pt;">to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je podstatna.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:<br>
Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju <br>
121.77 vs 121.75<br>
<br>
Dodo<br>
<br>
Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <</span></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;" href="mailto:balu@k-net.fr">balu@k-net.fr</a><span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">> napísal(a):<br>
ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, ktory sa da len tazko dosiahnut. <br>
Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to nejak takto:<br>
Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4<br>
...<br>
...<br>
...<br>
...<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir<br>
Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet<br>
<br>
<br>
a ma ho tam. Co sa tu deje?<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:<br>
No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v tý době zrovna vysílal.<br>
<br>
PH <br>
Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):<br>
Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito. <br>
<br>
Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane. <br>
Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom istom lietadle. <br>
<br>
Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:<br>
No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit rychlost letadla.<br>
<br>
Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)<br>
Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...<br>
<br>
Tak jinak:<br>
Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se f změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence odpovídá letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.<br>
<br>
Jinak teda fakt nevim:-)<br>
<br>
PH<br>
Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):<br>
Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo vyriesit/obist/vyuzit<br>
- CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat<br>
- spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred a za nie su<br>
-  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu<br>
- na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine<br>
- na meranie staci antena, dobry spektrak a radio<br>
- na meranie stacia dve vety od pilota<br>
nuz?<br>
<br>
On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:<br>
<span style=" font-size: 9pt;">Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;">_______________________________________________ HW-list mailing list  -  sponsored by </span></span></span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a> <a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a> <a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a> <br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;">_______________________________________________ HW-list mailing list  -  sponsored by </span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a> <a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a> <a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a> <br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">bingo!<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">On 24/03/2022 08:25, M. wrote:<br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;">M.<br>
<span style=" font-size: 9pt;">On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:<br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. Okno ani internet netreba.<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:<br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt; color: #1f497d;">No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.<br>
Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku<br>
Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.<br>
Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,<br>
kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak<br>
Okno v kancelarii (co mas) alebo internet. <br>
<br>
<span style=" font-family:'wingdings';">✍<br>
<br>
<span style=" font-family:'times new roman';">j.<br>
<br>
<span style=" color: #000000;"><b>From:</b> Hw-list </span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;" href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz"><hw-list-bounces@list.hw.cz></a> <span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"><b>On Behalf Of </b>balu<br>
<b>Sent:</b> Thursday, March 24, 2022 7:28 AM<br>
<b>To: </b></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">hw-list@list.hw.cz</a><br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"><b>Subject:</b> Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra<br>
<br>
<span style=" font-size: 12pt;">to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je podstatna.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:<br>
Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju <br>
121.77 vs 121.75<br>
<br>
Dodo<br>
<br>
Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <</span></span><a style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;" href="mailto:balu@k-net.fr">balu@k-net.fr</a><span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">> napísal(a):<br>
ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, ktory sa da len tazko dosiahnut. <br>
Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to nejak takto:<br>
Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4<br>
...<br>
...<br>
...<br>
...<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir<br>
Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet<br>
<br>
<br>
a ma ho tam. Co sa tu deje?<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:<br>
No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v tý době zrovna vysílal.<br>
<br>
PH <br>
Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):<br>
Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito. <br>
<br>
Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane. <br>
Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom istom lietadle. <br>
<br>
Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:<br>
No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit rychlost letadla.<br>
<br>
Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)<br>
Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...<br>
<br>
Tak jinak:<br>
Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se f změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence odpovídá letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.<br>
<br>
Jinak teda fakt nevim:-)<br>
<br>
PH<br>
Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):<br>
Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo vyriesit/obist/vyuzit<br>
- CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat<br>
- spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred a za nie su<br>
-  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu<br>
- na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine<br>
- na meranie staci antena, dobry spektrak a radio<br>
- na meranie stacia dve vety od pilota<br>
nuz?<br>
<br>
On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:<br>
<span style=" font-size: 9pt;">Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/<br>
<br>
Tomáš <br>
<span style=" font-family:'courier new';">_______________________________________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by </span></span></span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a><br>
<a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
<br>
<table>
<tr>
<td width=55><br>
</td>
<td width=470><span style=" font-family:'arial'; font-size: 10pt; color: #41424e;">Bez virů. </span><a style=" color: #4453ea; font-family:'arial'; font-size: 10pt;" href="https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=emailclient">www.avast.com</a></td>
</tr>
</table>
<br><br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">_______________________________________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by </span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a><br>
<a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a></body></html>