<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
<p>si tak trochu ako studenti na vysokej skole. Ocakavaju otazku,
ktorej sucastou je dosadte cislo 1 a 2 do vzorca a+b a vypocitajte
vysledok :-)</p>
<p>Ja mam rad hlbsie rozmyslanie nad tym ako veci funguju a ako sa
to da vyuzit na nas prospech. Otazka bola "<i>Pomocou analyzatora
spektra odmerajte rychlost lietadla pristavajuceho na letisku v
Zeneve</i>." Na obrazku, ktory som v prvom maile posielal je
vsetka potrebna informacia. Islo hlavne o metodu ako. Toto mame k
dispozicii. Ako to pouzijeme?</p>
<p>Uz vcera sa ukazovali naznaky mozneho riesenia, velmi dobra praca
kolektivu :-)<br>
</p>
<p>b.</p>
<p><br>
</p>
<p><br>
</p>
<div class="moz-cite-prefix">On 24/03/2022 09:28, Tomáš Hamouz
wrote:<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:1275187062.20220324092830@seznam.cz">
<title>Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
<span style=" font-family:'Courier New'; font-size: 9pt;">V tom
případě vznáším malou námitku, u původního obrázku chybí přepis
konverzace a tím pádem i informace který záznam patří kterému
letadlu a v které fázi přistání. Pochopil jsem to tak že z toho
obrázku máme rychlost určit sami.<br>
Ale jinak pěkné, děkuji za kvíz. Je jich málo ;-)<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
</span>
<table>
<tbody>
<tr>
<td width="2" bgcolor="#0000ff"><br>
</td>
<td><span style=" font-family:'courier new'; font-size:
9pt;">bingo!<br>
<br>
On 24/03/2022 08:25, M. wrote:<br>
Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s
minimalnym pohybom, nie?<br>
<br>
M.<br>
On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:</span></td>
</tr>
</tbody>
</table>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">nie
uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio.
Okno ani internet netreba.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:<br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;
color: #1f497d;">No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.<br>
Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku<br>
Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.<br>
Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si
videl,<br>
kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z
polohy lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac
nez len spektrak<br>
Okno v kancelarii (co mas) alebo internet. <br>
<br>
<span style=" font-family:'wingdings';">☺<br>
<br>
<span style=" font-family:'times new roman';">j.<br>
<br>
<span style=" color: #000000;"><b>From:</b> Hw-list </span></span></span></span></span><a
style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"
href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz" moz-do-not-send="true"><hw-list-bounces@list.hw.cz></a>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"><b>On
Behalf Of </b>balu<br>
<b>Sent:</b> Thursday, March 24, 2022 7:28 AM<br>
<b>To: </b></span><a style=" font-family:'times new roman';
font-size: 11pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz"
moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">hw-list@list.hw.cz</a><br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"><b>Subject:</b>
Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra<br>
<br>
<span style=" font-size: 12pt;">to bol prave preklep, 121.75.
Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je podstatna.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:<br>
Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju <br>
121.77 vs 121.75<br>
<br>
Dodo<br>
<br>
Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <</span></span><a style="
font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;"
href="mailto:balu@k-net.fr" moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">balu@k-net.fr</a><span style="
font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">>
napísal(a):<br>
ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na
detail, ktory sa da len tazko dosiahnut. <br>
Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha
to nejak takto:<br>
Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach
runway 0-4<br>
...<br>
...<br>
...<br>
...<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5.
Ourevoir<br>
Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet<br>
<br>
<br>
a ma ho tam. Co sa tu deje?<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:<br>
No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by
v tom okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je
potřeba aby v tý době zrovna vysílal.<br>
<br>
PH <br>
Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):<br>
Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito. <br>
<br>
Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma
svoje radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak
viazane. <br>
Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v
lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia
v tom istom lietadle. <br>
<br>
Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:<br>
No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna
frekvence odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla
lze určit rychlost letadla.<br>
<br>
Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude
přesnost určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)<br>
Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25
ppm krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...<br>
<br>
Tak jinak:<br>
Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu
dobu se f změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max
frekvence odpovídá letu od a k anténě a z toho určit 2násobek
rychlosti.<br>
<br>
Jinak teda fakt nevim:-)<br>
<br>
PH<br>
Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):<br>
Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa
mi ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily
sa podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo
vyriesit/obist/vyuzit<br>
- CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze
zanedbat<br>
- spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti
pred a za nie su<br>
- stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su
rozne, alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu<br>
- na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic
ine<br>
- na meranie staci antena, dobry spektrak a radio<br>
- na meranie stacia dve vety od pilota<br>
nuz?<br>
<br>
On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:<br>
<span style=" font-size: 9pt;">Ještě by se měl uplatnit i úhel
mezi osou letu a směrem k přijímači. Furt mi to přijde jako
příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;">_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by </span></span></span><a
style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;"
href="http://www.HW.cz" moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a><span
style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;">
</span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;"
href="mailto:hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</a><span
style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;">
</span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;"
href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><span
style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;">
<br>
<br>
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by </span><a style="
font-family:'courier new'; font-size: 10pt;"
href="http://www.HW.cz" moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a><span
style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;">
</span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;"
href="mailto:hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</a><span
style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;">
</span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;"
href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><span
style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;">
<br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">bingo!<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">On
24/03/2022 08:25, M. wrote:<br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size:
12pt;">Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s
minimalnym pohybom, nie?<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;">M.<br>
<span style=" font-size: 9pt;">On 3/24/2022 7:34 AM,
balu wrote:<br>
<span style=" font-family:'times new roman';
font-size: 12pt;">nie uplne, ale blizime sa :-)
Staci antena, dobry spektrak a radio. Okno ani
internet netreba.<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size:
9pt;">On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:<br>
<span style=" font-family:'times new roman';
font-size: 11pt; color: #1f497d;">No dobre tak
inac. Pilot povie prvu vetu.<br>
Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku<br>
Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a
zobrazis.<br>
Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von
z okna aby si videl,<br>
kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu
rychlost z polohy lietadla a dopplerovho shiftu.
Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak<br>
Okno v kancelarii (co mas) alebo internet. <br>
<br>
<span style=" font-family:'wingdings';">☺<br>
<br>
<span style=" font-family:'times new roman';">j.<br>
<br>
<span style=" color: #000000;"><b>From:</b>
Hw-list </span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><a
style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"
href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz" moz-do-not-send="true"><hw-list-bounces@list.hw.cz></a>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"><b>On
Behalf Of </b>balu<br>
<b>Sent:</b> Thursday, March 24, 2022 7:28 AM<br>
<b>To: </b></span><a style=" font-family:'times new roman';
font-size: 11pt;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz"
moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">hw-list@list.hw.cz</a><br>
<span style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"><b>Subject:</b>
Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra<br>
<br>
<span style=" font-size: 12pt;">to bol prave preklep, 121.75.
Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je podstatna.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:<br>
Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju <br>
121.77 vs 121.75<br>
<br>
Dodo<br>
<br>
Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <</span></span><a style="
font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;"
href="mailto:balu@k-net.fr" moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">balu@k-net.fr</a><span style="
font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">>
napísal(a):<br>
ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na
detail, ktory sa da len tazko dosiahnut. <br>
Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha
to nejak takto:<br>
Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach
runway 0-4<br>
...<br>
...<br>
...<br>
...<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5.
Ourevoir<br>
Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet<br>
<br>
<br>
a ma ho tam. Co sa tu deje?<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:<br>
No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by
v tom okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je
potřeba aby v tý době zrovna vysílal.<br>
<br>
PH <br>
Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):<br>
Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito. <br>
<br>
Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma
svoje radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak
viazane. <br>
Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v
lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia
v tom istom lietadle. <br>
<br>
Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:<br>
No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna
frekvence odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla
lze určit rychlost letadla.<br>
<br>
Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude
přesnost určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)<br>
Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25
ppm krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...<br>
<br>
Tak jinak:<br>
Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu
dobu se f změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max
frekvence odpovídá letu od a k anténě a z toho určit 2násobek
rychlosti.<br>
<br>
Jinak teda fakt nevim:-)<br>
<br>
PH<br>
Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):<br>
Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa
mi ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily
sa podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo
vyriesit/obist/vyuzit<br>
- CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze
zanedbat<br>
- spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti
pred a za nie su<br>
- stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su
rozne, alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu<br>
- na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic
ine<br>
- na meranie staci antena, dobry spektrak a radio<br>
- na meranie stacia dve vety od pilota<br>
nuz?<br>
<br>
On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:<br>
<span style=" font-size: 9pt;">Ještě by se měl uplatnit i úhel
mezi osou letu a směrem k přijímači. Furt mi to přijde jako
příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/<br>
<br>
Tomáš</span></span></blockquote>
</body>
</html>