<p style="padding:0 0 0 0; margin:0 0 0 0;">Tak první s čím sem se setkal byl JPR-12, binární programování, výstup na dálnopis a furt řval "co mam delat"</p>
<p style="padding:0 0 0 0; margin:0 0 0 0;"> </p>
<p style="padding:0 0 0 0; margin:0 0 0 0;"> </p>
<p style="padding:0 0 0 0; margin:0 0 0 0;">______________________________________________________________<br />
> Od: "Martin Záruba" <swz@volny.cz><br />
> Komu: hw-list@list.hw.cz<br />
> Datum: 17.11.2021 10:21<br />
> Předmět: Re: [trochu OT] 50 narozeniny<br />
></p>
Tak to máte pravdu. Já okolo roku 1977 dělal systémového programátora na <br />
EC1010. Mělo to dvoubytové instrukce, 64kB feritové operační paměti, 4 <br />
disky 2,5 MB (opravdu MB a ten duisk měl průměr okolo 30cm) a 4 páskové <br />
jednotky o úžasné kapacitě 15MB. Ale mělo to 16 úrovní přerušení. <br />
Původní systém byl téměř nepoužitelný a tak jsem nakonec, ač to vypadá, <br />
že je to nesmysl, napsal celý systém znovu. A tak to potom mělo tři <br />
alfanumerické terminály, na kterých běžel jednoduchý editor, kterým šlo <br />
psát program. Ten editor zabíral v paměti 4kB a programový kód byl <br />
společný pro všechny terminály, jen data byla samostatná (pochopitelně). <br />
Pro tisk se mi podařilo udělat jednoduchou frontu, takže tisk šel <br />
nejprve na disk a na vyšší úrovni přerušení běžel program, který to zase <br />
četl a posílal tiskárně. Když byla úloha (třeba překlad, mělo to i <br />
Fortran a Cobol) připravena, vytvořila se sekvence příkazů (třeba které <br />
páskové jednotky to použije, jak se jmenují soubory na discích a.p.) a <br />
ta se vložila do vstupní fronty a vše se postupně zpracovvalo na nulté <br />
úrovni, tedy s nejnižší prioritou. Tak vlastně běželo několik úloh <br />
současně a překvapivě odezva počítače byla zcela vyhovující. Mělo to i <br />
děrnou pásku a děrné štítky, ale ty se skoro nepoužívaly.<br />
<br />
Největším problémem bylo, že celý počítač měl zlacené kontakty na <br />
deskách, na kterých se tvořila měděnka. Měli jsme technika, kterému jsme <br />
říkali "Lihovarník". Když počítač trucoval, vzal hadr, líh a kontakty <br />
umyl. Sice vůbec nechápal k čemu která deska byla, ale často to tak opravil.<br />
<br />
Jo jo.......<br />
<br />
Martin Záruba<br />
<br />
Dne 16.11.2021 v 12:22 Miroslav Mraz napsal(a):<br />
> Po válce je každý generál. Snadno se dneska napíše, že v software byla <br />
> "neskutečná chyba", ale podívejte se do těch zdrojáků.<br />
> <a href="https://github.com/chrislgarry/Apollo-11">https://github.com/chrislgarry/Apollo-11</a><br />
> Na dnešní dobu je to "pár řádek programu", řádově desítky tisíc, nic <br />
> moc. Ale když se vrátíte v čase a zkusíte si to na vlastní kůži jak se <br />
> v té době ty programy tvořili, je div, že to vůbec něco dělalo.<br />
> Já si v době dlouhých zimních večerů vždycky najdu pár volných chvil a <br />
> zavzpomínám si na staré dobré časy. Začínal jsem jako technik na SMEP, <br />
> dneska není problém spustit si emulaci PDP-11 a přenést se do doby <br />
> mládí. A když si s tím pak hraju, teprve vidím jak velký pokrok v <br />
> oblasti software nastal. Používali jsme tenkrát originální OS RSX-11M <br />
> (ukradený z Poldovky, kde měli i originální PDP-11/23+), tak jsem <br />
> zkoušel kolik si z toho ještě pamatuji. Skoro nic, ale jde najít na <br />
> webu manuály, takže lze udělat refresh mozku.<br />
> PDP11 se programovalo nejvíc v assembleru a to desetiletí od doby AGC <br />
> je znát. Zde je už možné překládat jednotlivé soubory do objektů a ty <br />
> pak sestavit v konečný program. AGC zřejmě ještě používá jeden <br />
> zdrojový blob, sice rozsekaný, ale stejně je to vlastně spojeno pomocí <br />
> jakéhosi include.<br />
> Pro RSX-11M byl už tenkrát k dispozici i překladač pro FORTRAN, BASIC <br />
> (ano, překladač i interpretr), jde najít na webu i původní překladače <br />
> pro C, PASCAL a COBOL.<br />
> Zkoušel jsem napsat nějaký jednoduchý program v C-čku a je to utrpení. <br />
> Textové editory EDI a EDT z té doby jsou primitivní, tehdejší standart <br />
> C také, kód, který z toho leze je divoký. Efektivita mojí práce v <br />
> tomto prostředí by oproti dnešku klesla tak na 1%.<br />
> Dále pak nemáte k dispozici stromovou strukturu adresářů, která snáze <br />
> udrží hierarchickou strukturu projektu. Lidi, kteří v této branži <br />
> začínali nelze než obdivovat. Udělali pořádný kus práce, ze které <br />
> těžíme dodnes. Nakonec - chybami se člověk učí.<br />
><br />
> Mrazík<br />
><br />
> Dne 16. 11. 21 v 9:15 Pavel Kadečka napsal(a):<br />
>> út 16. 11. 2021 v 9:03 odesílatel Radek Benedikt <benedikt@lphard.cz <br />
>> <mailto:benedikt@lphard.cz>> napsal:<br />
>><br />
>> A tenhle pocitac tvoril i dějiny programovani, je za nim <br />
>> rada<br />
>> neskutecnich legendarnich lidi z rady techniku a programatoru. A <br />
>> Panu<br />
>> Pilotu, bez Armstronga by asi první pristani na Mesici nebylo. V tom<br />
>> pocitaci byla neskutecna chyba v uvaze při navrhu software a při<br />
>> pristani<br />
>> byl k nicemu.<br />
>><br />
>><br />
>> Jakože měli z prdele kliku, že Amstrong dokázal přistát ručně? Co by <br />
>> asi bylo, kdyby havarovali a jestli by se vůbec lidská noha dotkla <br />
>> Měsíce.<br />
>><br />
>> P.K.<br />
> _______________________________________________<br />
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz<br />
> Hw-list@list.hw.cz<br />
> <a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br />
_______________________________________________<br />
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz<br />
Hw-list@list.hw.cz<br />
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br />