<html> 
 <head></head> 
 <body> <span dir="ltr" style="font-family:sans-serif; margin-bottom:0;margin-top:0">Dobrý den</span> 
  <br> 
  <br> <span dir="ltr" style="font-family:sans-serif; margin-bottom:0;margin-top:0">Skokové odlehčení není potíž jen neřízených generátorů. Mám zkušenosti z trochu jiné kategorie. Stroj 130 kVA byl zatížený zhruba 30 kVA, když nastartovaly motorkompresory klimatizací. Ve chvíli jejich připojení kleslo napětí asi o 60 V. Automatika se to snažila vyrovnat, tak generátor přibudila. Jenže to už se motory trochu točily a zhruba desetinásobek jmenovitého proudu už nebraly. Tak napětí vyskočilo k 300 V. Automatika "ihned" odbudila, ale špička o délce desetin sekundy v rozvodu byla. A zvuk stroje to krásně doprovodil prudkým sešlápnutím plynu až na zem ... Vyřešily to softstartéry.</span> 
  <br> 
  <br> <span dir="ltr" style="font-family:sans-serif; margin-bottom:0;margin-top:0">Zeman</span> 
  <br> 
  <div> 
   <br> 
   <div> 
    <p>7. 10. 2021 7:52:37 Dodo Racek <dodoracek@gmail.com>:</p> 
   </div> 
   <blockquote style=" padding-left:3px;border-left:3px solid #ccc"> 
    <div dir="auto">
      Problem neriadenej elektrocentraly je pri skokovom odlahceni - vypnuti velkej  spotreby. 
     <div dir="auto">
       Napriklad zvaracka a koniec zvarania - okamih zhasnutia obluka.  
     </div> 
     <div dir="auto">
       Skokove odlahcenie vyvola skokovy narast vytupneho napatia z centraly.  
     </div> 
     <div dir="auto">
       Pripojene zariadenia nemusia zvysene napatie prezit (napriklad nepreziju vstupne obvody invertora zvaracky) 
     </div> 
     <div dir="auto"> 
      <br> 
     </div> 
     <div dir="auto">
       Napriklad v dokumentaciach zvaraciek je zakaz pouzivat zvaracku, napojenu na elektrocentralu, pod hrozbou straty zaruky zvaracky pri poruche zvaracky. 
     </div> 
     <div dir="auto">
       V dokumentaciach _lepsich_ elektrocentral je napriklad napisane, ze centrala ma dobru regulaciu a moze byt pouzita aj ako zdroj pre zvaracku. 
     </div> 
     <div dir="auto"> 
      <br> 
     </div> 
     <div dir="auto">
       Dodo 
     </div> 
     <div dir="auto"> 
      <br> 
     </div> 
     <div dir="auto"> 
      <br> 
     </div> 
     <div dir="auto"> 
      <br> 
     </div> 
    </div> 
    <br> 
    <div class="gmail_quote"> 
     <div dir="ltr" class="gmail_attr">
       Dňa st 6. 10. 2021, 16:07 Petr Labaj <<a href="mailto:labaj@volny.cz">labaj@volny.cz</a>> napísal(a): 
      <br> 
     </div> 
     <blockquote class="gmail_quote" style="padding-left:1ex;margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid">
       Vidím to přesně naopak. 
      <br> Zařízení se spínaným zdrojem na vstupu (jako třeba ty vyjmenované mobily 
      <br> a PC) jsou ke kolísání napětí snad nejtolerantnější. 
      <br> 
      <br> Moje řešení nouzového zdroje elektriky: mám starou UPS. V té už dávno 
      <br> chcípla baterka. Novou jsem nekupoval, ale udělal jsem si kabely se 
      <br> svorkami na připojení autobaterky. 
      <br> Mám ověřeno, že kotel na ní jede. Čerpadlo má sice ne moc pěkný zvyk, 
      <br> protože výstupem jsou schody a ne sinus. Ale jede. 
      <br> V garáži mám trvale 2 kanystry nafty (40 litrů) a v autě se snažím mít 
      <br> stále nad půlku nádrže. Naftu v kanystrech točím, po vyjetí poloviny 
      <br> nádrže naleju kanystr do auta a do kanystru koupím novou. Tak 3-4x do roka. 
      <br> 
      <br> Tak pokud bude velká krize, baterka z auta zatopí. Tak auto nastartuju a 
      <br> baterku dobiju. Případně dám tu UPS přímo k autu a svorky cvaknu na 
      <br> baterku v autě. Pak bude nastartované auto baterku trochu dobíjet, a 
      <br> kromě toho bude napájet tu UPS. 
      <br> Kdyby šlo fakt do tuhého, tak mám doma dost hadic a asi bych byl schopný 
      <br> provizorně točit vodu v topení napojením na chladicí okruh auta. 
      <br> 
      <br> V létě je to horší, protože start lednice na UPS se někdy povede, někdy 
      <br> ne. Tohle by chtělo ještě nějak vychytat. 
      <br> Ale mražák vydrží studený celkem dlouho. A nakonec šlo by jen o prachy 
      <br> (zničené potraviny), ne o mrznutí případně popraskání jako v zimě. 
      <br> Ty zničené potraviny budou asi levnější než nějaká drahá centrála. A moc 
      <br> často se to asi dít přece jen nebude. 
      <br> 
      <br> PL 
      <br> 
      <br> ********************* 
      <br> 
      <br> Dne 6.10.2021 v 7:38 Jiří Nesvačil napsal(a): 
      <br> > ... S neregulovanou asi neuspějete u mobilů, PC, ... 
      <br> 
      <br> _______________________________________________ 
      <br> HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a> 
      <br> <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">Hw-list@list.hw.cz</a> 
      <br> <a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a> 
      <br> 
     </blockquote> 
    </div> 
    <div>
      _______________________________________________ 
     <br>HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz 
     <br>Hw-list@list.hw.cz 
     <br>http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list 
     <br> 
    </div> 
   </blockquote> 
  </div>  
 </body>
</html>