<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
<p>Je to tak, něco jsem se naučil a ještě jsem udělal radost
kolegovi, to je prostě prima.</p>
<p>Nedávno jsem opravoval řídící jednotku servořízení ze staré
Toyoty Auris. Klasika - v servisu chtěli měnit servo (elektromotor
na sloupku řízení), ale s tím, že diagnostika nic neukazuje, takže
tomu vlastně nic není = bude se zkoušet a zákazník bude platit za
díly tak dlouho, dokud ta závada nezmizí. A tenhle přístup mi dost
vadí.<br>
</p>
<p>Přitom motor se dá snadno proměřit, je tam obyč komutátorový, byl
"samozřejmě" OK. Takže řídíci jednotka serva. Uvnitř je můstek,
který ovládá motor, a bezpečnostní relé, které spíná napájení. A
to relé mělo přilepený kontakt. ŘJ vyhodnotí, že ta ochrana pomocí
relé nejde a vypne se. Relé u Mausel za 180 Kč, řídící jednotka o
dva řády výše. A velká radost z toho, že "jsem na to přišel". <br>
</p>
<p>JMN<br>
</p>
<p><br>
</p>
<p><br>
</p>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 27.04.2021 v 8:16 Pavel Kadečka
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:CAE=fyGZfUe4YhO1HYskRp3YyxJw957XbCXBSFfb2asOcGe9Aaw@mail.gmail.com">
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
<div dir="ltr">
<div>Tak to je pozitivní zpráva, že motorek je v autě ještě
primitivní bez nějaké logiky a povely dostává připojením na
12V a ne nějakým CANem, ethernetem nebo bluetooth :-)</div>
<div><br>
</div>
<div>Jiné motorky ostřikovačů mají jen dva póly a podle polarity
pumpují vodu do jedné nebo druhé hadičky (= přední / zadní
sklo).</div>
<div><br>
</div>
<div>A proč zenerka odešla, no protože Murphyho zákony jsou
dosud platné ;-) A ten pocit uspokojení, že jste na to přišel,
je k nezaplacení. Výměna součástky za korunu, v servisu by
určitě vyměnili celý díl za 2000 (a není divu).</div>
<div><br>
</div>
<div>P.K.</div>
<br>
<div class="gmail_quote">
<div dir="ltr" class="gmail_attr">po 26. 4. 2021 v 21:15
odesílatel Jiří Majzlík Nemeček <<a
href="mailto:jirry@centrum.cz" moz-do-not-send="true">jirry@centrum.cz</a>>
napsal:<br>
</div>
<blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px
0.8ex;border-left:1px solid
rgb(204,204,204);padding-left:1ex">Tak došlo na rozebrání.<br>
<br>
Dva zelené dráty v tomto případě nejsou CAN, ale obyčejné
12V výstupy na <br>
čerpadlo ostřikovače. Podle toho, který z nich je napájen,
se ostřikuje <br>
přední nebo zadní sklo. Jejich přizeměním se spouší zadní
stěrač.<br>
<br>
V řídící elektronice byla vadná zenerka ve zdroji (klasika
T+R+ZD), <br>
která namísto 5V1 dávala cca 2V3, takže řídící IO byl bez
napájení. Po <br>
její výměně vše OK. Docela by mě zajímalo, proč odešla
zrovna na takovém <br>
místě, nečekal bych tam žádné namáhání...<br>
<br>
JMN<br>
<br>
<br>
<br>
Dne 21.04.2021 v 19:57 Jiří Majzlík Nemeček napsal(a):<br>
> Dobrý podvečer,<br>
><br>
> kolegovi nefunguje zadní stěrač na Roomsteru. Původně
prý běžel pořád <br>
> a mechanik ho odpojil, já jsem ho připojil zpět a pro
změnu neběží vůbec.<br>
><br>
> Kostra (31) a +12V spínaných klíčkem (15) jsou OK,
potom do něj vedou <br>
> ještě dva dráty - <a
href="https://photos.app.goo.gl/nfk7DSsmFnJbMurj9"
rel="noreferrer" target="_blank" moz-do-not-send="true">https://photos.app.goo.gl/nfk7DSsmFnJbMurj9</a><br>
><br>
> Předpokládám, že to bude CAN - např. <br>
> <a
href="https://forum.skodahome.cz/uploads/monthly_2018_10/2095814_SchemaOIICombizadnystierac.JPG.f676ec255ea76583a847834acf3f928b.JPG"
rel="noreferrer" target="_blank" moz-do-not-send="true">https://forum.skodahome.cz/uploads/monthly_2018_10/2095814_SchemaOIICombizadnystierac.JPG.f676ec255ea76583a847834acf3f928b.JPG</a><br>
><br>
> Na těch zelených drátech je v klidu 3,5 V, když stěrač
zapnu, spadne <br>
> to na nulu (na obou), to se mi zdá trochu podezřelé.<br>
><br>
> Jinak v autě všechno funguje, i ostřikovač, který
(předpokládám podle <br>
> toho schématu k Octavii) bude na stejné větvi CANu.<br>
><br>
> Než budu rozebírat/opravovat/shánět jiný motor, chci se
zeptat - je to <br>
> normální chování, nebo můžu zkontrolovat ještě něco
jiného? Voltmetrem <br>
> na parkovišti.<br>
><br>
> Díky, Jiří Majzlík Němeček<br>
><br>
><br>
> _______________________________________________<br>
> HW-list mailing list - sponsored by <a
href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank"
moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a><br>
> <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank"
moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
> <a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
rel="noreferrer" target="_blank" moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a
href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank"
moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank"
moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
rel="noreferrer" target="_blank" moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
</blockquote>
</div>
</div>
<br>
<fieldset class="mimeAttachmentHeader"></fieldset>
<pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
</body>
</html>