<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <p>Je to tak, něco jsem se naučil a ještě jsem udělal radost
      kolegovi, to je prostě prima.</p>
    <p>Nedávno jsem opravoval řídící jednotku servořízení ze staré
      Toyoty Auris. Klasika - v servisu chtěli měnit servo (elektromotor
      na sloupku řízení), ale s tím, že diagnostika nic neukazuje, takže
      tomu vlastně nic není = bude se zkoušet a zákazník bude platit za
      díly tak dlouho, dokud ta závada nezmizí. A tenhle přístup mi dost
      vadí.<br>
    </p>
    <p>Přitom motor se dá snadno proměřit, je tam obyč komutátorový, byl
      "samozřejmě" OK. Takže řídíci jednotka serva. Uvnitř je můstek,
      který ovládá motor, a bezpečnostní relé, které spíná napájení. A
      to relé mělo přilepený kontakt. ŘJ vyhodnotí, že ta ochrana pomocí
      relé nejde a vypne se. Relé u Mausel za 180 Kč, řídící jednotka o
      dva řády výše. A velká radost z toho, že "jsem na to přišel". <br>
    </p>
    <p>JMN<br>
    </p>
    <p><br>
    </p>
    <p><br>
    </p>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 27.04.2021 v 8:16 Pavel Kadečka
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CAE=fyGZfUe4YhO1HYskRp3YyxJw957XbCXBSFfb2asOcGe9Aaw@mail.gmail.com">
      <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <div dir="ltr">
        <div>Tak to je pozitivní zpráva, že motorek je v autě ještě
          primitivní bez nějaké logiky a povely dostává připojením na
          12V a ne nějakým CANem, ethernetem nebo bluetooth :-)</div>
        <div><br>
        </div>
        <div>Jiné motorky ostřikovačů mají jen dva póly a podle polarity
          pumpují vodu do jedné nebo druhé hadičky (= přední / zadní
          sklo).</div>
        <div><br>
        </div>
        <div>A proč zenerka odešla, no protože Murphyho zákony jsou
          dosud platné ;-) A ten pocit uspokojení, že jste na to přišel,
          je k nezaplacení. Výměna součástky za korunu, v servisu by
          určitě vyměnili celý díl za 2000 (a není divu).</div>
        <div><br>
        </div>
        <div>P.K.</div>
        <br>
        <div class="gmail_quote">
          <div dir="ltr" class="gmail_attr">po 26. 4. 2021 v 21:15
            odesílatel Jiří Majzlík Nemeček <<a
              href="mailto:jirry@centrum.cz" moz-do-not-send="true">jirry@centrum.cz</a>>
            napsal:<br>
          </div>
          <blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px
            0.8ex;border-left:1px solid
            rgb(204,204,204);padding-left:1ex">Tak došlo na rozebrání.<br>
            <br>
            Dva zelené dráty v tomto případě nejsou CAN, ale obyčejné
            12V výstupy na <br>
            čerpadlo ostřikovače. Podle toho, který z nich je napájen,
            se ostřikuje <br>
            přední nebo zadní sklo. Jejich přizeměním se spouší zadní
            stěrač.<br>
            <br>
            V řídící elektronice byla vadná zenerka ve zdroji (klasika
            T+R+ZD), <br>
            která namísto 5V1 dávala cca 2V3, takže řídící IO byl bez
            napájení. Po <br>
            její výměně vše OK. Docela by mě zajímalo, proč odešla
            zrovna na takovém <br>
            místě, nečekal bych tam žádné namáhání...<br>
            <br>
            JMN<br>
            <br>
            <br>
            <br>
            Dne 21.04.2021 v 19:57 Jiří Majzlík Nemeček napsal(a):<br>
            > Dobrý podvečer,<br>
            ><br>
            > kolegovi nefunguje zadní stěrač na Roomsteru. Původně
            prý běžel pořád <br>
            > a mechanik ho odpojil, já jsem ho připojil zpět a pro
            změnu neběží vůbec.<br>
            ><br>
            > Kostra (31) a +12V spínaných klíčkem (15) jsou OK,
            potom do něj vedou <br>
            > ještě dva dráty - <a
              href="https://photos.app.goo.gl/nfk7DSsmFnJbMurj9"
              rel="noreferrer" target="_blank" moz-do-not-send="true">https://photos.app.goo.gl/nfk7DSsmFnJbMurj9</a><br>
            ><br>
            > Předpokládám, že to bude CAN - např. <br>
            > <a
href="https://forum.skodahome.cz/uploads/monthly_2018_10/2095814_SchemaOIICombizadnystierac.JPG.f676ec255ea76583a847834acf3f928b.JPG"
              rel="noreferrer" target="_blank" moz-do-not-send="true">https://forum.skodahome.cz/uploads/monthly_2018_10/2095814_SchemaOIICombizadnystierac.JPG.f676ec255ea76583a847834acf3f928b.JPG</a><br>
            ><br>
            > Na těch zelených drátech je v klidu 3,5 V, když stěrač
            zapnu, spadne <br>
            > to na nulu (na obou), to se mi zdá trochu podezřelé.<br>
            ><br>
            > Jinak v autě všechno funguje, i ostřikovač, který
            (předpokládám podle <br>
            > toho schématu k Octavii) bude na stejné větvi CANu.<br>
            ><br>
            > Než budu rozebírat/opravovat/shánět jiný motor, chci se
            zeptat - je to <br>
            > normální chování, nebo můžu zkontrolovat ještě něco
            jiného? Voltmetrem <br>
            > na parkovišti.<br>
            ><br>
            > Díky, Jiří Majzlík Němeček<br>
            ><br>
            ><br>
            > _______________________________________________<br>
            > HW-list mailing list  -  sponsored by <a
              href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank"
              moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a><br>
            > <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank"
              moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
            > <a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
              rel="noreferrer" target="_blank" moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
            _______________________________________________<br>
            HW-list mailing list  -  sponsored by <a
              href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank"
              moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a><br>
            <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank"
              moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
            <a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
              rel="noreferrer" target="_blank" moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
          </blockquote>
        </div>
      </div>
      <br>
      <fieldset class="mimeAttachmentHeader"></fieldset>
      <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
  </body>
</html>