<html xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:m="http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40"><head><meta http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=utf-8"><meta name=Generator content="Microsoft Word 15 (filtered medium)"><style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
        {font-family:"Cambria Math";
        panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:Calibri;
        panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin:0cm;
        font-size:11.0pt;
        font-family:"Calibri",sans-serif;}
a:link, span.MsoHyperlink
        {mso-style-priority:99;
        color:blue;
        text-decoration:underline;}
.MsoChpDefault
        {mso-style-type:export-only;}
@page WordSection1
        {size:612.0pt 792.0pt;
        margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;}
div.WordSection1
        {page:WordSection1;}
--></style></head><body lang=CS link=blue vlink="#954F72"><div class=WordSection1><p class=MsoNormal>K tomu vodíku bych byl skeptickej, myslím, že v autech bude asi jako jaderná fúze v energetice:-)</p><p class=MsoNormal>Je s ním spousta potíží, podle Muska se dokonce nehodí ani do kosmických technologií:-)</p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Teď byl na Oslovi článek o zajímavé metodě, jak problém vodíku obejít: Energii z něj přendat do železného prášku:-) Bohužel, zrovna tohle se do motoru vyloženě nehodí … i když, kdoví, třeba by nějak úplně nekonvenčně použít šel. Stejně tak lze uvažovat, že tohle je ukázka, která vede k úplně jiným palivům, vyrobeným z OZE a že některá z nich jdou lít do nádrže běžného auta.</p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Rozhodně je velmi pravděpodobné, že se časem bude dopravovat jinak než dnes. Před asi 100 lety se řešilo, že za nedlouho bude ve městech neobyvatelno, kvůli konňským koblihám z dopravy. Problém se vyřešil sám. Bojím se akorát toho, že teď politici snahou o jeho umělé řešení ten problém jen zkomplikují.</p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Elektromobily se mi líběj, protože zlepšit emise pár elektráren je podstatně snazší a kontrolovatelnější, než udělat totéž v milionu aut. Navíc jsou méně hlučné, i když tohle politici už stihli zkazit – trochu to připomíná stoletý požadavek na chlápka s vlaječkama před každým autem.</p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Podle mě, je budoucnost v koexistenci více technologií a v kombinaci se sdílením: Chci jet, v nějaký apce na telefonu, nebo na webu vyberu kam, kolik lidí, kolik nákladu a další, nakonec i zda chci řídit. Napíše mi to, že mám nastoupit do třetího auta nalevo od mého vchodu a že je červené. Když pojedu sám na druhej konec Prahy, bude to malinkej, levnej elektromobil s malou baterkou, když do Ostravy, bude to diesel. Když na chatu na samotě bez elektřiny a tu elektřinu buch chtít, nastoupím do hybridu s větší baterkou a zásuvkou AC out.</p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Takže hlavně nic nezakazovat.</p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Ten zákaz žárovek je dokonalou ukázkou škodlivého zákazu. Výsledkem je, že místo LEDkových svítidel máme žárovková svítidla s LEDkovými náhražkami žárovek.</p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>PH</p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><div style='mso-element:para-border-div;border:none;border-top:solid #E1E1E1 1.0pt;padding:3.0pt 0cm 0cm 0cm'><p class=MsoNormal style='border:none;padding:0cm'><b>Od: </b><a href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz">Vláďa Anděl</a><o:p></o:p></p></div><div><p class=MsoNormal>no já v tomhle tuším ještě velké kotrmelce. Teď jsou "in" elektromobily, ale kdyby všichni začali jezdit na elektriku, nejspíš se energetika zhroutí a problém bude i dostatek lithia do baterek. To že třetinu elektriky vyvážíme, se změní, až se vypnou uhelné elektrárny. Němci z uhlí přecházejí na plyn, což jsem si myslel, že je z hlediska produkce CO2 stejné, jako uhlí. Ale problém je v tom, že pokud od Rusů ten plyn nikdo nebude kupovat, budou ho nejspíš pouštět do vzduchu a metan je mnohem účinnější skleníkový plyn, než CO2. Nejspíš konečným řešením energetiky (nebo řešením na hodně dlouhou dobu) bude energetika na vodík. Vody je na jeho výrobu víc než dost, dá se skladovat a možná pro něj budou využitelné stávající plynovody. Jsou i technologie, i když nevím, jestli životaschopné, odchytávat CO2 ze vzduchu a s jeho pomocí dělat z vodíku metan. Problém je, že tohle všechno nebude do pár let. Takže vývoj neustále probíhá a úřednické zákazy toho nejspíš moc neurychlí. I ty dnes drahé technologie při hromadné výrobě zlevní.<o:p></o:p></p></div><div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal>V mnohem menším měřítku podobný nesmysl proběhl se zákazem klasických žárovek. Bylo to v době, kdy zářivkové úsporné žárovky měly zoufalé spektrum a ledky na tom nebyly o moc líp. Dnes, kdy jsou dostupné ledky s CRI >95 (i když spousta lidí stále neví, o co jde a obchodníkům to takhle vyhovuje) a už Číňan zvládnul i jejich rozumnou životnost, nikdo si na klasickou žárovku nevzpomene. <o:p></o:p></p></div><div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal>Dne 15.11.2020 v 12:21 Karel M napsal(a):<o:p></o:p></p></div><blockquote style='margin-top:5.0pt;margin-bottom:5.0pt'><div><p class=MsoNormal>No když Vám přijde 20 km vlakem za 80 Kč moc, tak na tom kole těch 20 km máte ujet také :-) <o:p></o:p></p><div><p class=MsoNormal>Co se týče elektřiny, ČR třetinu produkce vyváží za hranice, pokud nebude, zůstane dost na elektromobily.<o:p></o:p></p></div><div><p class=MsoNormal>Ohledně ceny elektromobilů, ano je to hodně. Ale vemte si takovou novou Škodu Octávii kombi (český sen), ta taky pod 600 000 Kč nejde.<o:p></o:p></p></div><div><p class=MsoNormal>Auto bylo kdysi luxus a měl ho málokdo, v budoucnu to bude prostě stejné.<o:p></o:p></p></div><div><p class=MsoNormal>Karel M.<o:p></o:p></p><div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div></div></div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><div><div><p class=MsoNormal>ne 15. 11. 2020 v 11:15 odesílatel Michal Gregor <<a href="mailto:a2x1nptda8@email.cz">a2x1nptda8@email.cz</a>> napsal:<o:p></o:p></p></div><blockquote style='border:none;border-left:solid #CCCCCC 1.0pt;padding:0cm 0cm 0cm 6.0pt;margin-left:4.8pt;margin-right:0cm'><p class=MsoNormal>Zdravim,<br>nektere zeme planuji docela brzky zakaz spalovacich motoru. Je vubec <br>nejaka sance ze po zakazu budou mit lidi na nakup a provoz auta? Ceny <br>jsou dnes vysoke. Druha vec je vyroba elektriny, ta bude na pridel pokud <br>budou vsichni jezdit elektrmobilem.<br><br>Chapu ze auto je spatne vuci prirode, ale proc se dela tak malo pro <br>zlepseni verejne dopravy? Autobusy plati myto, vlaky OZE. To vse <br>zbytecne navysuje cenu. 80 Kc za vlak/ 20 km neni normalni. (Bylo to s <br>kolem.)<o:p></o:p></p></blockquote></div></blockquote><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div></body></html>