<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
<br>
Asi nepomůžu s geniální funkcí MPPT, ale podle pozorování odběru na
panelech,<br>
vypadá,že například VICTRON dělá zjišťování ideálního bodu každých
10minut.<br>
Teda jednou za deset minut výrazně klesá proud a udělá to , vesměs
takové tři zuby,<br>
nicméně snímám to po 1 vteřině, takzže je možné, že tam toho dělá
víc, ale ten<br>
děj by musel být rychlejší než jedna vteřina.<br>
<br>
Tady odkaz na graf jsou tam dvě MPPT, každe se ladí v jiném čase.<br>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://drive.google.com/file/d/1oQ1nnYoFxXCA48EwSKFYElkN9hbM6s5P/view?usp=sharing">https://drive.google.com/file/d/1oQ1nnYoFxXCA48EwSKFYElkN9hbM6s5P/view?usp=sharing</a><br>
<br>
Zdeněk Aster<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 09.11.2020 v 18:57 Petr Zapadlo
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:4413158d-7aeb-2527-4de9-d591e18eb605@email.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
<p>Zdravím,</p>
<p>je to ostrovní režim - solár nabíjí akumulátor a z něho se
ráno a večer svítí, běží z něj elektrický ohradník a čerpadlo na
vodu. Většina odběru je nárazová - svítí se tak cca 1/2 hodiny
až hodinu, čerpadlo beží tak 2x 10 minut denně. Samozřejmě čím
hnusněji, tím je třeba více svítit.</p>
<p>V příloze je graf dnešní telemetrie - zde je vidět jak ráno a
večer regulátor jede v optimálním režimu - proud do baterie je
výrazně větší do cca 7:30 kdy algoritmus zabloudí a stáhne
napětí soláru dolů.</p>
<p>Dnešek je první den po serii slunečných dní a navíc po víkendu
- ženské měly čas jít za koníky dříve než večer po práci, takže
se moc nesvítilo. <br>
</p>
<p>Cílem je zvýšit výtěžnost energie, protože jsou období kdy
několik (více dní) po sobě není schopen solár baterii dobít do
plna. <br>
</p>
<p>Teplotně kompenzační faktor tam nemám - mohu ho zavést -
měření teploty tam je. Myslím, že i když budu vycházet z teploty
okolí, tak chyba proti teplotě baterie nebude velká - je to solo
stojící jedna 36Ah autobaterie a proudy ven do 10A a dovnitř do
3A ji nedokážou výrazně teplotně ovlivnit.</p>
<p>Proto přemýšlím nad optimalizací MPPT protože to by mohlo
přinést nějaké mA do baterie "zadarmo".</p>
<p>Petr<br>
</p>
<p><br>
</p>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 09. 11. 20 v 17:55 Jan Kuba
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:CAD8qwROUHJVQJsrQGBOx9B3ycnCO9TJr+XV-jrN0=oQh9n-p_A@mail.gmail.com">
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;
charset=UTF-8">
<div dir="ltr">No ale maximum proudu = maximum výkonu. Tazatel
tam má sice step-down, ale chce ho na základě nějakých definic
řídit.
<div>A já se ptal proč, jaký to bude mít energetický přínos.</div>
<div>U toho systému fotovoltaika - accu jde o to, aby šel do
baterie co největší výkon. </div>
<div><span style="color:rgb(0,0,0);font-family:"Arial
CE","Helvetica
CE",Arial,helvetica,sans-serif;letter-spacing:0.490129px;text-align:justify;word-spacing:3.50092px">Režim
podobný CCCV - s tím rozdílem, že se nenabíjí nabíjením
konstantní proudem, dokud akumulátor nedosáhne předem
stanoveného napětí a poté nabíjení konstantním napětím,</span></div>
<div><span style="color:rgb(0,0,0);font-family:"Arial
CE","Helvetica
CE",Arial,helvetica,sans-serif;letter-spacing:0.490129px;text-align:justify;word-spacing:3.50092px">ale
proud je omezený tím, co dá fotovoltaika (a samozřejmě v
mezích katalogových údajů accu) </span></div>
<div> <br>
</div>
<div>MPPT může být za jistých okolností účinnější, než mnou
popsaná kombinace</div>
<div>STEP-DOWN v režimu nabíjení konstantním napětím, ale
tvrdím, že ten rozdíl nemá smysl vůbec řešit.</div>
<div>Co se ukázalo například jako mnohem důležitější (obecně z
hlediska životnosti baterií VRLA) je řízení onoho napětí v
závislosti na teplotě.</div>
<div>Tzv. teplotní kompenzace. Tento kompenzační faktor bývá
cca <span style="color:rgb(0,0,0);font-family:"Arial
CE","Helvetica
CE",Arial,helvetica,sans-serif;text-align:justify"> </span><span
style="color:rgb(0,0,0);font-family:"Arial
CE","Helvetica
CE",Arial,helvetica,sans-serif;text-align:justify">-30mV/°C
a je důležité opravdu snímat teplotu baterie a ne okolí,
jak je např. vidět v některých UPS ....</span></div>
<div><br>
</div>
<div> V režimu pracujícím s konstatním napětím s teplotní
kompenzací na olověné baterii je životnost těch baterií
neoptimálnější.</div>
<div>Vyplývá to z dlouholetými zkušenostmi z provozu
staničních zdrojů. Nabíjení konstatním proudem ( do dosažení
koncového napětí ) životnost baterií oproti</div>
<div>těm co byly nabíjené konstantním napětím ( s omezením
max. proudu ) snižuje.</div>
<div>Netuším, kde to původní tazatel holá provozovat, ale
vzhledem k fotovoltaice předpokládám, že nepůjde o
serverovnu, ale o nějaké místo v prostoru.</div>
<div>Tam během roku může být rozdíl teplot i 50 stupňů celsia.</div>
</div>
<br>
</blockquote>
<br>
<fieldset class="mimeAttachmentHeader"></fieldset>
<pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
<br>
</body>
</html>