<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <br>
    Asi nepomůžu s geniální funkcí MPPT, ale podle pozorování odběru na
    panelech,<br>
    vypadá,že například VICTRON dělá zjišťování ideálního bodu každých
    10minut.<br>
    Teda jednou za deset minut výrazně klesá proud a udělá to , vesměs
    takové tři zuby,<br>
    nicméně snímám to po 1 vteřině, takzže je možné, že tam toho dělá
    víc,  ale ten<br>
    děj by musel být rychlejší než jedna vteřina.<br>
    <br>
    Tady odkaz na graf jsou tam dvě MPPT, každe se ladí v jiném čase.<br>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://drive.google.com/file/d/1oQ1nnYoFxXCA48EwSKFYElkN9hbM6s5P/view?usp=sharing">https://drive.google.com/file/d/1oQ1nnYoFxXCA48EwSKFYElkN9hbM6s5P/view?usp=sharing</a><br>
    <br>
    Zdeněk Aster<br>
    <br>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 09.11.2020 v 18:57 Petr Zapadlo
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:4413158d-7aeb-2527-4de9-d591e18eb605@email.cz">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <p>Zdravím,</p>
      <p>je to ostrovní režim  - solár nabíjí akumulátor a z něho se
        ráno a večer svítí, běží z něj elektrický ohradník a čerpadlo na
        vodu. Většina odběru je nárazová - svítí se  tak cca 1/2 hodiny
        až hodinu, čerpadlo beží tak 2x 10 minut denně.  Samozřejmě čím
        hnusněji, tím je třeba více svítit.</p>
      <p>V příloze je graf dnešní telemetrie - zde je vidět jak ráno a
        večer regulátor jede v optimálním režimu  -  proud do baterie je
        výrazně větší do cca 7:30 kdy algoritmus zabloudí a stáhne
        napětí soláru dolů.</p>
      <p>Dnešek je první den po serii slunečných dní a navíc po víkendu
        - ženské měly čas jít za koníky dříve  než večer po práci, takže
        se moc nesvítilo. <br>
      </p>
      <p>Cílem je zvýšit výtěžnost energie, protože jsou období kdy
        několik (více dní) po sobě není schopen solár baterii dobít do
        plna. <br>
      </p>
      <p>Teplotně kompenzační faktor tam nemám  - mohu ho zavést  -
        měření teploty tam je. Myslím, že i když budu vycházet z teploty
        okolí, tak chyba proti teplotě baterie nebude velká - je to solo
        stojící jedna 36Ah autobaterie a proudy ven do 10A a dovnitř do
        3A ji nedokážou výrazně teplotně ovlivnit.</p>
      <p>Proto přemýšlím nad optimalizací MPPT protože to by mohlo
        přinést nějaké mA do baterie "zadarmo".</p>
      <p>Petr<br>
      </p>
      <p><br>
      </p>
      <div class="moz-cite-prefix">Dne 09. 11. 20 v 17:55 Jan Kuba
        napsal(a):<br>
      </div>
      <blockquote type="cite"
cite="mid:CAD8qwROUHJVQJsrQGBOx9B3ycnCO9TJr+XV-jrN0=oQh9n-p_A@mail.gmail.com">
        <meta http-equiv="content-type" content="text/html;
          charset=UTF-8">
        <div dir="ltr">No ale maximum proudu = maximum výkonu. Tazatel
          tam má sice step-down, ale chce ho na základě nějakých definic
          řídit.
          <div>A já se ptal proč, jaký to bude mít energetický přínos.</div>
          <div>U toho systému fotovoltaika - accu jde o to, aby šel do
            baterie co největší výkon. </div>
          <div><span style="color:rgb(0,0,0);font-family:"Arial
              CE","Helvetica
CE",Arial,helvetica,sans-serif;letter-spacing:0.490129px;text-align:justify;word-spacing:3.50092px">Režim
              podobný CCCV  - s tím rozdílem, že se nenabíjí nabíjením
              konstantní proudem, dokud akumulátor nedosáhne předem
              stanoveného napětí a poté nabíjení konstantním napětím,</span></div>
          <div><span style="color:rgb(0,0,0);font-family:"Arial
              CE","Helvetica
CE",Arial,helvetica,sans-serif;letter-spacing:0.490129px;text-align:justify;word-spacing:3.50092px">ale
              proud je omezený tím, co dá fotovoltaika (a samozřejmě v
              mezích katalogových údajů accu) </span></div>
          <div>  <br>
          </div>
          <div>MPPT může být za jistých okolností účinnější, než mnou
            popsaná kombinace</div>
          <div>STEP-DOWN v režimu nabíjení konstantním napětím, ale
            tvrdím, že ten rozdíl nemá smysl vůbec řešit.</div>
          <div>Co se ukázalo například jako mnohem důležitější (obecně z
            hlediska životnosti baterií VRLA) je řízení onoho napětí v
            závislosti na teplotě.</div>
          <div>Tzv. teplotní kompenzace.  Tento kompenzační faktor bývá
            cca <span style="color:rgb(0,0,0);font-family:"Arial
              CE","Helvetica
              CE",Arial,helvetica,sans-serif;text-align:justify"> </span><span
              style="color:rgb(0,0,0);font-family:"Arial
              CE","Helvetica
              CE",Arial,helvetica,sans-serif;text-align:justify">-30mV/°C 
              a je důležité opravdu snímat teplotu baterie a ne okolí,
              jak je např. vidět v některých UPS ....</span></div>
          <div><br>
          </div>
          <div> V režimu pracujícím s  konstatním napětím  s teplotní
            kompenzací na olověné  baterii je životnost těch baterií
            neoptimálnější.</div>
          <div>Vyplývá to z dlouholetými zkušenostmi z provozu
            staničních zdrojů. Nabíjení konstatním proudem ( do dosažení
            koncového napětí ) životnost baterií oproti</div>
          <div>těm co byly nabíjené konstantním napětím ( s omezením
            max. proudu ) snižuje.</div>
          <div>Netuším, kde to původní tazatel holá provozovat, ale
            vzhledem k fotovoltaice předpokládám, že nepůjde o
            serverovnu, ale o nějaké místo v prostoru.</div>
          <div>Tam během roku může být rozdíl teplot i 50 stupňů celsia.</div>
        </div>
        <br>
      </blockquote>
      <br>
      <fieldset class="mimeAttachmentHeader"></fieldset>
      <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
    <br>
  </body>
</html>