<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <p>Zdravím,</p>
    <p>je to ostrovní režim  - solár nabíjí akumulátor a z něho se ráno
      a večer svítí, běží z něj elektrický ohradník a čerpadlo na vodu.
      Většina odběru je nárazová - svítí se  tak cca 1/2 hodiny až
      hodinu, čerpadlo beží tak 2x 10 minut denně.  Samozřejmě čím
      hnusněji, tím je třeba více svítit.</p>
    <p>V příloze je graf dnešní telemetrie - zde je vidět jak ráno a
      večer regulátor jede v optimálním režimu  -  proud do baterie je
      výrazně větší do cca 7:30 kdy algoritmus zabloudí a stáhne napětí
      soláru dolů.</p>
    <p>Dnešek je první den po serii slunečných dní a navíc po víkendu -
      ženské měly čas jít za koníky dříve  než večer po práci, takže se
      moc nesvítilo. <br>
    </p>
    <p>Cílem je zvýšit výtěžnost energie, protože jsou období kdy
      několik (více dní) po sobě není schopen solár baterii dobít do
      plna. <br>
    </p>
    <p>Teplotně kompenzační faktor tam nemám  - mohu ho zavést  - měření
      teploty tam je. Myslím, že i když budu vycházet z teploty okolí,
      tak chyba proti teplotě baterie nebude velká - je to solo stojící
      jedna 36Ah autobaterie a proudy ven do 10A a dovnitř do 3A ji
      nedokážou výrazně teplotně ovlivnit.</p>
    <p>Proto přemýšlím nad optimalizací MPPT protože to by mohlo přinést
      nějaké mA do baterie "zadarmo".</p>
    <p>Petr<br>
    </p>
    <p><br>
    </p>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 09. 11. 20 v 17:55 Jan Kuba
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CAD8qwROUHJVQJsrQGBOx9B3ycnCO9TJr+XV-jrN0=oQh9n-p_A@mail.gmail.com">
      <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <div dir="ltr">No ale maximum proudu = maximum výkonu. Tazatel tam
        má sice step-down, ale chce ho na základě nějakých definic
        řídit.
        <div>A já se ptal proč, jaký to bude mít energetický přínos.</div>
        <div>U toho systému fotovoltaika - accu jde o to, aby šel do
          baterie co největší výkon. </div>
        <div><span style="color:rgb(0,0,0);font-family:"Arial
            CE","Helvetica
CE",Arial,helvetica,sans-serif;letter-spacing:0.490129px;text-align:justify;word-spacing:3.50092px">Režim
            podobný CCCV  - s tím rozdílem, že se nenabíjí nabíjením
            konstantní proudem, dokud akumulátor nedosáhne předem
            stanoveného napětí a poté nabíjení konstantním napětím,</span></div>
        <div><span style="color:rgb(0,0,0);font-family:"Arial
            CE","Helvetica
CE",Arial,helvetica,sans-serif;letter-spacing:0.490129px;text-align:justify;word-spacing:3.50092px">ale
            proud je omezený tím, co dá fotovoltaika (a samozřejmě v
            mezích katalogových údajů accu) </span></div>
        <div>  <br>
        </div>
        <div>MPPT může být za jistých okolností účinnější, než mnou
          popsaná kombinace</div>
        <div>STEP-DOWN v režimu nabíjení konstantním napětím, ale
          tvrdím, že ten rozdíl nemá smysl vůbec řešit.</div>
        <div>Co se ukázalo například jako mnohem důležitější (obecně z
          hlediska životnosti baterií VRLA) je řízení onoho napětí v
          závislosti na teplotě.</div>
        <div>Tzv. teplotní kompenzace.  Tento kompenzační faktor bývá
          cca <span style="color:rgb(0,0,0);font-family:"Arial
            CE","Helvetica
            CE",Arial,helvetica,sans-serif;text-align:justify"> </span><span
            style="color:rgb(0,0,0);font-family:"Arial
            CE","Helvetica
            CE",Arial,helvetica,sans-serif;text-align:justify">-30mV/°C 
            a je důležité opravdu snímat teplotu baterie a ne okolí, jak
            je např. vidět v některých UPS ....</span></div>
        <div><br>
        </div>
        <div> V režimu pracujícím s  konstatním napětím  s teplotní
          kompenzací na olověné  baterii je životnost těch baterií
          neoptimálnější.</div>
        <div>Vyplývá to z dlouholetými zkušenostmi z provozu staničních
          zdrojů. Nabíjení konstatním proudem ( do dosažení koncového
          napětí ) životnost baterií oproti</div>
        <div>těm co byly nabíjené konstantním napětím ( s omezením max.
          proudu ) snižuje.</div>
        <div>Netuším, kde to původní tazatel holá provozovat, ale
          vzhledem k fotovoltaice předpokládám, že nepůjde o serverovnu,
          ale o nějaké místo v prostoru.</div>
        <div>Tam během roku může být rozdíl teplot i 50 stupňů celsia.</div>
      </div>
      <br>
    </blockquote>
  </body>
</html>