<html xmlns:v="urn:schemas-microsoft-com:vml" xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:m="http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-2">
<meta name="Generator" content="Microsoft Word 15 (filtered medium)">
<style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
        {font-family:"Cambria Math";
        panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:Calibri;
        panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:11.0pt;
        font-family:"Calibri",sans-serif;}
span.StylE-mailovZprvy19
        {mso-style-type:personal-reply;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        color:windowtext;}
.MsoChpDefault
        {mso-style-type:export-only;
        font-size:10.0pt;}
@page WordSection1
        {size:612.0pt 792.0pt;
        margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;}
div.WordSection1
        {page:WordSection1;}
--></style><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapedefaults v:ext="edit" spidmax="1026" />
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapelayout v:ext="edit">
<o:idmap v:ext="edit" data="1" />
</o:shapelayout></xml><![endif]-->
</head>
<body lang="CS" link="#0563C1" vlink="#954F72">
<div class="WordSection1">
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Taková věc asi moc nejde vyřešit tak, abys nikoho nenaštval, případně abys nepřišel o další kšefty. Záleží na tom, z jakého důvodu ti neplatí, a jak moc tě potřebují. Pokud jsi nahraditelný, tak
 máš horší pozici, stojíš-li sám o takového zákazníka a jsi-li na něm závislý. V tom případě máš jedinou možnost – domluvit se jako člověk s člověkem.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Asi může být zboží majetkem dodavatele až do úplného zaplacení faktury. Já jsem se na to jednou ptal svého dodavatele, že podle mě pak daňový doklad není daňovým dokladem, protože podle zákona o
 DPH u zboží se toto dnem zdanitelného plnění stane majetkem odběratele. Ale oni mi tvrdili, že jejich právník říká, že je to možné takto definovat.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Pokud ti říkají, že bohatším platí později, pak mohou dokonce za určitých podmínek jednat nezákonně. Protože trestní zákon pamatuje na tzv. zvýhodňování věřitele. Pokud by nebyli schopni plnit své
 závazky a zvýhodňovali jiné, je to trestné.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Já to dělám jednoduše. Takovým zákazníkům už nic neprodám. Nenechám ze sebe dělat blbečka. Když mi přijde objednávka od velké firmy s jejich nákupními podmínkami, odpovím jim, že objednávku nepřijímám
 a zboží nedodám. Ať si ho objednají na mém webu s mými podmínkami. Pokud o to oni stojí, pak to udělají. A když mi slíbí, že dokáží zaplatit do 14 dnů, pak jim dám i na fakturu. Pokud ne, prostě nedodám. Už jsem několik takových firem poslal do háje úplně,
 protože mi řekli, že když na jejich podmínky nepřistoupím, nemohu s nimi obchodovat. Tak neobchoduji.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><o:p> </o:p></span></p>
<div>
<p class="MsoNormal">Petr Zahradník, počítačový expert<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">e-mail: clexpert@clexpert.cz<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">mobil: 602 409 601, telefony: 475 501 627, 910 256 000<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">http://www.clexpert.cz, http://www.zahradniksebavi.cz<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Petr Zahradník, Computer Laboratory<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal">Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem<o:p></o:p></p>
</div>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><o:p> </o:p></span></p>
<div>
<div style="border:none;border-top:solid #E1E1E1 1.0pt;padding:3.0pt 0cm 0cm 0cm">
<p class="MsoNormal"><b>From:</b> Hw-list <hw-list-bounces@list.hw.cz> <b>On Behalf Of
</b>Vláďa Anděl<br>
<b>Sent:</b> Friday, July 24, 2020 11:33 PM<br>
<b>To:</b> konfera <hw-list@list.hw.cz><br>
<b>Subject:</b> OT: co s neplaticem?<o:p></o:p></p>
</div>
</div>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p><span style="font-family:"Times New Roman",serif">Dobrý večer, </span><o:p></o:p></p>
<p><span style="font-family:"Times New Roman",serif">prosím o dobrou radu. Spolupracuji s firmou, která mě sice nejvíc živí, ale platí čím dál později. Někdy za půl roku, někdy i za víc jak rok. Je fakt, že nakonec všechno zaplatí a že když vidím ty prakticky
 nulové úroky v bankách, tak vlastně o nic nejde. Ale i tak bych si s nima v tomhle rád udělal pořádek. Jejich argument, že těm bohatším platí později, už neberu. V praxi to vypadá tak, že v objednávce požadují splatnost 2 nebo 3 měsíce, já jim napíšu měsíc,
 oni mi to zaplatí třeba za půl roku a já to dál neřeším. Vím, že jednou mi to od nich přijde. Jenže už mě nebaví dávat jim takhle prakticky trvalou bezúročnou půjčku.
</span><o:p></o:p></p>
<p><span style="font-family:"Times New Roman",serif">U některých firem jsem v podmínkách četl, že dokud dodané zboží zcela neuhradím, je jejich majetkem. Tedy je legální, abych případné uplatnění záruky podmínil zaplacením faktury? Pokud by nezaplacené zboží
 mělo být mým majetkem a vyskytla se na něm v záruce závada, přece by mělo být každému jedno, jestli si ho opravím, nebo ne. No a koncoví zákazníci jsou obvykle velké polostátní firmy, u kterých se zakázka získává přes výběrové řízení. Těm by se to asi moc
 nelíbilo...  Při tom ale o ty zakázky nechci přijít. Ta firma, s kterou takhle spolupracuju, se nejprve zúčastní výběrového řízení. Když ho vyhraje, udělá pro montáž toho zařízení projekt, provedou instalaci, udělají a vyhodnotí potřebná měření před a po instalaci
 a pokud zákazník požaduje, aby se mu o to někdo staral, zajišťují i předepsané pravidelné kontroly provozu zařízení (je to umístěné obvykle kdesi v terénu). Já se starám jen o výrobu a vývoj, takhle mi to vyhovuje.
</span><o:p></o:p></p>
<p><span style="font-family:"Times New Roman",serif">Co s tím mohu, nebo bych měl dělat, pokud možno tak, abych nikoho moc nenaštval?</span><o:p></o:p></p>
<p><span style="font-family:"Times New Roman",serif">Anděl</span><o:p></o:p></p>
</div>
</body>
</html>