<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-2">
<meta name="Generator" content="Microsoft Exchange Server">
<!-- converted from text --><style><!-- .EmailQuote { margin-left: 1pt; padding-left: 4pt; border-left: #800000 2px solid; } --></style>
</head>
<body>
<div>
<div dir="auto">Nedovedu si úplně představit, jak detekovali, že rušení způsobil bateriový CD přehrávač. Letadlo ve kterém je cca 150 cestujících, dojde k disfunkci autopilota, přistanou a pak provedou detailní osobní prohlídku všem, zabaví jim veškeré elektronické
 věci, podrobí je důkladné EMI analýze a vyhodnotí, že právě onen CD přehrávač způsobil problém? 
<div>Spíše to považuji za účelovou Urban legend. </div>
<div>Jakub Šerých <br>
<br>
Odesláno z mého někdy až příliš chytrého mobilu</div>
</div>
<br>
<br>
-------- Původní zpráva --------<br>
Předmět: Re: OT: Bluetooth v letadle<br>
Odesílatel: balu <br>
Komu: hw-list@list.hw.cz<br>
Kopie: <br>
<br>
</div>
<font size="2"><span style="font-size:11pt;">
<div class="PlainText">vratim sa k teme. Pripravujem EMC kurzy pre nasich zamestnancov a pri
<br>
tej prilezitosti som narazil report NASA, ktory hovori aj o <br>
reportovanych pripadoch rusenia lietadiel od elektronickych zariadeni na <br>
palube, vid. strana 11, kapitola 2.3.2<br>
<a href="https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19960009442.pdf">https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19960009442.pdf</a><br>
<br>
Je to z cias pred masivnym nastupom mobilnych zariadeni (1995), ale <br>
dobove mobilne telefony tam uz su zastupene. Ako som spominal, efekt <br>
hlavne na navigacne systemy.<br>
<br>
One well-known EM1 case is not included in the ASRS data base. In <br>
February, 1993, a DC-10 autopilot was disrupted during final landing <br>
approach by a battery-powered CD player oper- ated by a passenger in <br>
first-class. To prevent the aircraft from crashing after suddenly <br>
veering off course, the pilot had to manually take control of the aircraft.<br>
<br>
b.<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
On 17/06/2020 09:32, balu wrote:<br>
> Dovolim si oponovat, o pocuvanie komunikacie, alebo zistovanie polohy <br>
> vobec nejde. Komunikacia s ATC je bezna, nekodovana, amplitudovo <br>
> modulovana prevadzka. Ci to niekto pocuva, alebo nie, je kazdemu <br>
> ukradnute. Niektore spolocnosti to dokonca pustaju do infotainment <br>
> systemu a moze to pocuvat kazdy na palube. O polohe plati viacmenej to <br>
> iste.<br>
> <br>
> Problematicke su ale ine aspekty. Prvy je bezpecnost v lietadle. Ludia, <br>
> ktori maju v rukach vsetky mozne elektronicke gadgety maju tendenciu ich <br>
> pouzivat a ignorovat vsetko naokolo. Pocas vzletu a pristatia, ale aj <br>
> pri turbulentnom pocasi sa moze stat hocico, a objekty potom lietaju po <br>
> celom lietadle. Nie je uplne prijemne dostat notebookom do hlavy od <br>
> debilka cez dve sedacky pri prudkom brzdeni, alebo nahlej turbulencii. <br>
> Vacsine ludi to nedochadza, nezatvaraju po sebe priehradky na batozinu, <br>
> odputaju sa, a dokonca aj postavia do ulicky v tej sekunde ako lietadlo <br>
> dosadne a este stale sa hybe. Pohybuje sa stale 200km/h...<br>
> A stale sa najde par kretenov, ktori su schopni telefonovat na plnu <br>
> hubu, otravujuc vsetkych okolo, uz aj pocas rolovania.<br>
> <br>
> Druhy problem je technicky, a to je potencialna interferencia s <br>
> komunikacnymi/navadzacimi signalmi. Teda neviem na 100% povedat, ci je <br>
> to naozaj technicky problem, alebo nieco, co posadka hovori, aby aj ten <br>
> najvacsi bezmozog vsetko vypol, a venoval sa tomu co sa deje.<br>
> <br>
> Pri ILS pristavani ide lietadlo az po poslednu milu podla radia, v <br>
> pasmach 100 a 300MHz. Neviem posudit do akej miery je to citlive na <br>
> interferenciu od zabavnych zariadeni, ale nejaky potencial tam urcite <br>
> je. Zazil som uz niekolko krat, ze pilot ziadal, aby si vsetci <br>
> skontrolovali a uistili sa, ze maju vypnute vsetky telefony, lebo <br>
> interferencia s navigacnymi pomockami. V lietadle nebol nikto, koho by <br>
> bolo treba vylozene spacifikovat, takze verim, ze to mohlo byt naozaj :-)<br>
> <br>
> Druha vec je, hlavne v zlom pocasi, kedy ma byt kazdy priputany a vsetko <br>
> odlozene, objekty lietaju naokolo, sa obcas najde obojstranne <br>
> lobotomovany jedinec, ktory musi mat napriek situacii a niekolkym <br>
> upozorneniam posadky vytiahnuty laptop, alebo pozerat film na tablete. <br>
> Vtedy som videl, ze piloti v ramci riesenia situacie vyhlasili, ze koli <br>
> zlemu pocasiu sa musi letiet kompletne podla pristrojov a tieto <br>
> zariadenia ich rusia, ze sa musi povypinat uplne vsetko (uz chybalo len <br>
> dopovedat ze vsetci aj tak zomrieme). Po naozaj vrazednych pohladoch <br>
> okolosediacich to lobotomovany finalne zabalil.<br>
> <br>
> b.<br>
> <br>
> <br>
> <br>
> On 17/06/2020 07:33, Jan Kuba wrote:<br>
>> V rezimu "letadlo" lze mit  na telefonu zapnute wifi a BT.<br>
>> Nekrete AM/FM prijimace mohou vice ci mene vyzarovat oscilatorovy <br>
>> signal a hlavne spolecnosti nechteji, aby cestujici poslouchali <br>
>> komunikaci pilotu s letistem. To plati i o zjistovani polohy...<br>
>><br>
>> středa 17. června 2020 Zdenek <zdej@atlas.cz <<a href="mailto:zdej@atlas.cz">mailto:zdej@atlas.cz</a>>>
<br>
>> napsal(a):<br>
>><br>
>>     Dobré ráno.____<br>
>><br>
>>     Vybírám BT sluchátka a zajímal jsem se, jak je to s jejich<br>
>>     používáním v letadle.____<br>
>><br>
>>     ČSA je zakazuje používat během startu a přistání, což je asi<br>
>>     normální. ____<br>
>><br>
>>     Čekal bych, že jinde to bude stejné, ale náhodou jsem zkouknul<br>
>>     Emirates a tam už tomu trochu nerozumím:____<br>
>><br>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz<br>
Hw-list@list.hw.cz<br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
</div>
</span></font>
</body>
</html>