<html><head><meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8"></head><body dir="auto">Na dráze je to všechno na jedné straně o spolehlivosti celého systému,  což se musí prokázat už ve fázi návrhu ještě na papíru. A potom o penězích, protože v porovnání s auty je vlaků doopravdy málo. A potom je tu ještě stáří jak infrastruktury, kdy staniční zabezpečovací zařízení z roku 1950 je normálně provozovaná věc a nikoliv muzeum, a lokomotiva stará přes 40 let to samé.<div dir="auto"><br></div><div dir="auto">Děláme co můžeme, nebo co nám dovolí - peníze, MD, EU, ... </div><div dir="auto">Tomáš OK2MTM</div><div><br></div><div style="font-size:100%;color:#000000" dir="auto"><!-- originalMessage --><div>-------- Původní zpráva --------</div><div>Od: Petr Labaj <labaj@volny.cz> </div><div>Datum: 07.07.20  21:56  (GMT+01:00) </div><div>Komu: hw-list@list.hw.cz </div><div>Předmět: Re: Srážka vlaků (bylo: Re: RFID uvod do problematiky) </div><div><br></div></div>Ono se v těch striktně centrálně řízených odvětvích (železnice, letecká <br>doprava atd.) asi jednoduché věci dost špatně prosazují.<br>Aby se tam něco dalo použít, tak k tomu musí být 2m vysoký balík <br>všelijakých certifikací a osvědčení. Takže místo aby se něco <br>jednoduchého použilo, tak se nepoužije raději nic.<br><br>Příklad z nedávné minulosti, který jsem v té době hodně sledoval. <br>Problém MCAS u letadel Boeing 737 MAX.<br>Pokud to někdo nesledoval nebo už zapomněl, tak technická podstata <br>problému byla v tom, že na letadle sice byla 2 čidla AoA (měří úhel <br>náběhu), ale pro vyhodnocení v MCAS se používalo jen jedno z nich. Navíc <br>střídavě vždy pravé nebo levé (po každém letu se to přepnulo na to druhé <br>čidlo). No a protože to čidlo selhalo, a nebylo možné ho porovnat s <br>druhým, tak MCAS poslal to letadlo dolů. Nebylo tam ani žádné ověření <br>plausibility daného signálu.<br>No a jediné čidlo bylo zapojeno proto, že kdyby se použila obě, tak už <br>by musela nastoupit výroba té hory osvědčení a certifikací.<br>Tak to raději vědomě udělali blbě. To nevymyslíš.<br><br>PL<br><br>***********************<br><br>Dne 7.7.2020 v 19:21 Jan Kuba napsal(a):<br>> Zrovna jsem si dnes říkal - technologie se dramaticky vyvíjejí a dnes <br>> se zase srazily na Karlovarsku vlaky. Zajímalo by mne, kdy ta <br>> technologie dorazí i k železnici.<br>> Dokážu si představit poměrně jednoduché zařízení, které hlídá polohu <br>> soupravy a pokud se v rámci jednokolejné trati k sobě dvě takové <br>> blíží, spustilo by to v kabině nějaký alarm. Nebo ještě lépe rovnou by <br>> to samo duplo na brzdy.<br>> Neznám systémy zabezpečení na železnici, ale proč už něco podobného <br>> nefunguje? Stále je vlaková souprava řízena nějakým strojvedoucím, <br>> který může selhat. Je to jen člověk a stát se to může, lépe řečeno je <br>> třeba s tím počítat.<br>><br>> V době, kdy jsou automobily vybavené různými asistenty, které dokáží <br>> zašlápnout auto před případným nárazem do před ním jedoucího vozu tu <br>> nemáme zabezpečení vlaků, které se chybou obsluhy řítí proti sobě.<br>> Co je špatně? Kde je problém, nebo co jsem přehlédnul?<br>> Pokud někdo něco o takovém  zabezpečení na dráze víte, dejte prosím <br>> vědět. Zajímá mne to.<br>><br><br>_______________________________________________<br>HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz<br>Hw-list@list.hw.cz<br>http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list<br></body></html>