<html><head></head><body><div dir="auto" style="direction: ltr; margin: 0; padding: 0; font-family: sans-serif; font-size: 11pt; color: black; ">NevĂ­m jak u jedniÄŤkovĂ© Fabie, ale nestaÄŤĂ­ nechat svÄ›tla trvale svĂ­tit? Moje tĹ™i poslednĂ­ auta jsem tak provozoval a provozuji, prostÄ› zapomenout na to, Ĺľe je v autÄ› vypĂ­naÄŤ svÄ›tel. Land Rover Discovery 1996, Volvo 850 1998 i Volvo V70 s tĂ­m nemÄ›ly problĂ©m, po vytazeni klĂ­ÄŤku zhasnou, totéž i trojková Fabie, kterou jsem si párkrát pĹŻjÄŤil jako sluĹľebnĂ­. A nic se bastlit nemusĂ­ (coĹľ samozĹ™ejmÄ› mĹŻĹľe bĂ˝t trochu <span id="ms-outlook-android-cursor"></span>kontraproduktivnĂ­ đꘀ).<br>
<br>
</div>
<div dir="auto" style="direction: ltr; margin: 0; padding: 0; font-family: sans-serif; font-size: 11pt; color: black; ">Pavel Kutina</div>
<br><br><br>
<div class="gmail_quote">On Wed, May 20, 2020 at 6:30 AM +0200, "Pavel KadeÄŤka" <span dir="ltr"><<a href="mailto:pavel.kadecka@gmail.com" target="_blank">pavel.kadecka@gmail.com</a>></span> wrote:<br>
<br>

<blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">




<div dir="3D"ltr"">
<div dir="ltr">AutomatickĂ© rozsvĂ­cenĂ­ svÄ›tel do jedniÄŤkovĂ© fabie. <div><br></div><div>NenĂ­ to moje auto, ale přítelkynÄ› a kdyĹľ si ho pĹŻjÄŤĂ­m, všichni na mÄ› blikajĂ­, Ĺľe nesvĂ­tĂ­m. Na svĂ©m autÄ› mám svÄ›tla pro dennĂ­ svĂ­cenĂ­ (uĹľ jsem ho s nimi koupil), na minulĂ©m autÄ› (ford focus 2002) jsem si automatickĂ© rozsvÄ›cenĂ­ dodÄ›lal, bylo to velice jednoduchĂ©, staÄŤila na to jedna dioda. Nebo zadrátovat jedno relĂ© navĂ­c (coĹľ jsem i pĹŻvodnÄ› udÄ›lal, ale pak jsem koukal do schĂ©matu auta a vidÄ›l, Ĺľe je to ĂşplnÄ› zbyteÄŤnĂ©, protoĹľe uĹľ jsem mÄ›l auto po faceliftu (žárovky H1 + H7 mĂ­sto H4), kde na to fakt staÄŤila jedna dioda. Tak jsem to nakonec pĹ™edÄ›lal).<div><br></div><div>Ve fabii to jednoduše nejde, je tam pĹ™epĂ­naÄŤ svÄ›tel a vlastnÄ› je zapĂ­ná přímo, ĹľĂˇdnĂ© relátko. Dá se na to koupit hotovĂ˝ modul, buÄŹ na principu měřenĂ­ napÄ›tĂ­ v sĂ­ti (nastartovanĂ˝ motor = napÄ›tĂ­ se zvedne z 12,6 V na 14V, pĹ™ibliĹľnÄ›) nebo na principu ÄŤasu (30s po otoÄŤenĂ­ klĂ­ÄŤkem sepne relĂ©).</div><div><br></div><div>ProtoĹľe jsem inĹľenĂ˝r (skoro), tak jsem se do toho pustil, ten prvnĂ­ zpĹŻsob, všechny součástky v ĹˇuplĂ­ku mám. Tak jsem na stará kolena objevoval Ameriku, tzn. vymýšlel komparátor s OZ. Na stole na nepájivĂ©m poli mi to fungovalo, tak jsem to spájel, rozhrabal auto a zjistil, Ĺľe je to blbÄ›, on ten mĹŻj komparátor nemÄ›l referenÄŤnĂ­ napÄ›tĂ­, ale jen dva dÄ›liÄŤe, na kaĹľdĂ˝ vstup jeden, takĹľe mi to chodilo tak nÄ›jak omylem a v autÄ› vĹŻbec (po zapnutĂ­ svÄ›tel napÄ›tĂ­ v palubnĂ­ sĂ­ti o nÄ›jakou desetinu pokleslo, takĹľe relĂ© se sice zapĂ­nalo, ale s efektnĂ­m bzuÄŤenĂ­m a zdaleka ne spolehlivÄ›).</div><div><br></div><div>Tak jsem hodil ruÄŤnĂ­k do ringu a auto zase poskládal do pĹŻvodnĂ­ho stavu.</div><div><br></div><div>DodÄ›lal jsem to v pondÄ›lĂ­. Pro jeden vstup komparátoru pouĹľil napÄ›tĂ­ ze zenerovy diody 5V, experimentoval s odporovĂ˝mi dÄ›liÄŤi, zpÄ›tnou vazbou (ta urÄŤuje hysterezi) a nakonec zvĂ­tÄ›zil. DÄ›lá to pĹ™esnÄ› to, co má. Teda opÄ›t jen na stole, tak jsem zvÄ›davĂ˝, aĹľ do namontuju do auta, jestli to bude chodit. A jelikoĹľ svÄ›tla berou 8A a nemÄ›l jsem v ĹˇuplĂ­ku autorelĂ©, jen nÄ›jaká obyÄŤejná do DPS, na kterĂ˝ch je napsáno 10A, 30VDC, pro jistotu jsem dal dvÄ› paralelnÄ›, aby se ten proud rozloĹľil mezi dva kontakty. Dal jsem tam i trimr na nastavenĂ­ napÄ›tĂ­, pĹ™i kterĂ©m to má sepnout.</div><div><br></div><div>NÄ›kterĂ© moduly zapĂ­najĂ­ všechna svÄ›tla i podsvĂ­cenĂ­ budĂ­kĹŻ, ale to jsem nechtÄ›l, pro dennĂ­ svĂ­cenĂ­ staÄŤĂ­ jen potkávaÄŤky, v noci si prostÄ› ÄŤlovÄ›k sepne svÄ›tla pĹ™epĂ­naÄŤem. (Ono myslĂ­m s tou automatikou stejnÄ› nefunguje pĹ™epĂ­nánĂ­ potkávacĂ­ / dálkovĂ©).</div><div><br></div><div>Pavel KadeÄŤka.</div></div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">po 18. 5. 2020 v 22:32 odesĂ­latel Petr ZahradnĂ­k <<a href="mailto:clexpert@clexpert.cz">clexpert@clexpert.cz</a>> napsal:<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex">Ahoj,<br>
<br>
jen takovĂ˝ mĹŻj nedÄ›lnĂ­ miniprojekt z dĂ­lĹŻ "co dĹŻm dal" (nebo snad co dala garáž?) đź˜Š<br>
<br>
<a href="https://youtu.be/0G10_Xuksp4" rel="noreferrer" target="_blank">https://youtu.be/0G10_Xuksp4</a><br>
<br>
<br>
Petr ZahradnĂ­k, poÄŤĂ­taÄŤovĂ˝ expert<br>
e-mail: <a href="mailto:clexpert@clexpert.cz" target="_blank">clexpert@clexpert.cz</a><br>
mobil: 602 409 601, telefony: 475 501 627, 910 256 000<br>
<a href="http://www.clexpert.cz" rel="noreferrer" target="_blank">http://www.clexpert.cz</a>, <a href="http://www.zahradniksebavi.cz" rel="noreferrer" target="_blank">http://www.zahradniksebavi.cz</a><br>
Petr ZahradnĂ­k, Computer Laboratory<br>
Obvodová 740/14, 400 07 ĂšstĂ­ nad Labem<br>
<br>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
</blockquote></div>

</div>

</blockquote>
</div>
</body></html>