<html xmlns:v="urn:schemas-microsoft-com:vml" xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:m="http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40"><head><meta http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=utf-8"><meta name=Generator content="Microsoft Word 15 (filtered medium)"><style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
        {font-family:"Cambria Math";
        panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:Calibri;
        panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:"Segoe UI Emoji";
        panose-1:2 11 5 2 4 2 4 2 2 3;}
@font-face
        {font-family:"Segoe UI";
        panose-1:2 11 5 2 4 2 4 2 2 3;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:11.0pt;
        font-family:"Calibri",sans-serif;}
a:link, span.MsoHyperlink
        {mso-style-priority:99;
        color:blue;
        text-decoration:underline;}
span.StylE-mailovZprvy18
        {mso-style-type:personal-reply;
        font-family:"Segoe UI",sans-serif;
        color:black;
        font-weight:normal;
        font-style:normal;}
.MsoChpDefault
        {mso-style-type:export-only;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        mso-fareast-language:EN-US;}
@page WordSection1
        {size:612.0pt 792.0pt;
        margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;}
div.WordSection1
        {page:WordSection1;}
--></style><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapedefaults v:ext="edit" spidmax="1026" />
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapelayout v:ext="edit">
<o:idmap v:ext="edit" data="1" />
</o:shapelayout></xml><![endif]--></head><body lang=CS link=blue vlink=purple><div class=WordSection1><p class=MsoNormal><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Segoe UI",sans-serif;color:black;mso-fareast-language:EN-US'>Zdravím,<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Segoe UI",sans-serif;color:black;mso-fareast-language:EN-US'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Segoe UI",sans-serif;color:black;mso-fareast-language:EN-US'>Toto jsem dělal do staré Fábie také.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Segoe UI",sans-serif;color:black;mso-fareast-language:EN-US'>Kontrola napětí je spolehlivá a funguje to.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Segoe UI",sans-serif;color:black;mso-fareast-language:EN-US'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Segoe UI",sans-serif;color:black;mso-fareast-language:EN-US'>Do Rapida, který má již automatické denní svícení, jsem pouze doplnil modul od VALEO – On&Off Car Automatic Lighting System – při šeru se automaticky zapnou světla (lze pak normálně zapínat i dálkovky) a podsvítí se i palubka – stálo to bratru 800Kč – jo, šlo by to samozřejmě ubastlit, ale 800Kč mi přišlo levnější, než vymýšlet do čeho to poskládat a ušetřilo to hlavně i čas.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Segoe UI",sans-serif;color:black;mso-fareast-language:EN-US'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Segoe UI",sans-serif;color:black;mso-fareast-language:EN-US'>Hlavně jsem si při zapnutí denního svícení udělal i zapnutí zadních světel, nechápu, proč je tato část světel vynechána? Klasika – auta v tunelu nejsou moc vidět, v šeru to samé…ale hlavně že mají zapnutá LED denní světla, to mi hlava nebere.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Segoe UI",sans-serif;color:black;mso-fareast-language:EN-US'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Segoe UI",sans-serif;color:black;mso-fareast-language:EN-US'>RK<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Segoe UI",sans-serif;color:black;mso-fareast-language:EN-US'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Segoe UI",sans-serif;color:black;mso-fareast-language:EN-US'><o:p> </o:p></span></p><div style='border:none;border-top:solid #E1E1E1 1.0pt;padding:3.0pt 0cm 0cm 0cm'><p class=MsoNormal><b>From:</b> Hw-list <hw-list-bounces@list.hw.cz> <b>On Behalf Of </b>Pavel Kadečka<br><b>Sent:</b> Wednesday, May 20, 2020 6:29 AM<br><b>To:</b> HW-news <hw-list@list.hw.cz><br><b>Subject:</b> Re: A co jste delali v nedeli vy?<o:p></o:p></p></div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><div><p class=MsoNormal>Automatické rozsvícení světel do jedničkové fabie. <o:p></o:p></p><div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal>Není to moje auto, ale přítelkyně a když si ho půjčím, všichni na mě blikají, že nesvítím. Na svém autě mám světla pro denní svícení (už jsem ho s nimi koupil), na minulém autě (ford focus 2002) jsem si automatické rozsvěcení dodělal, bylo to velice jednoduché, stačila na to jedna dioda. Nebo zadrátovat jedno relé navíc (což jsem i původně udělal, ale pak jsem koukal do schématu auta a viděl, že je to úplně zbytečné, protože už jsem měl auto po faceliftu (žárovky H1 + H7 místo H4), kde na to fakt stačila jedna dioda. Tak jsem to nakonec předělal).<o:p></o:p></p><div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal>Ve fabii to jednoduše nejde, je tam přepínač světel a vlastně je zapíná přímo, žádné relátko. Dá se na to koupit hotový modul, buď na principu měření napětí v síti (nastartovaný motor = napětí se zvedne z 12,6 V na 14V, přibližně) nebo na principu času (30s po otočení klíčkem sepne relé).<o:p></o:p></p></div><div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal>Protože jsem inženýr (skoro), tak jsem se do toho pustil, ten první způsob, všechny součástky v šuplíku mám. Tak jsem na stará kolena objevoval Ameriku, tzn. vymýšlel komparátor s OZ. Na stole na nepájivém poli mi to fungovalo, tak jsem to spájel, rozhrabal auto a zjistil, že je to blbě, on ten můj komparátor neměl referenční napětí, ale jen dva děliče, na každý vstup jeden, takže mi to chodilo tak nějak omylem a v autě vůbec (po zapnutí světel napětí v palubní síti o nějakou desetinu pokleslo, takže relé se sice zapínalo, ale s efektním bzučením a zdaleka ne spolehlivě).<o:p></o:p></p></div><div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal>Tak jsem hodil ručník do ringu a auto zase poskládal do původního stavu.<o:p></o:p></p></div><div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal>Dodělal jsem to v pondělí. Pro jeden vstup komparátoru použil napětí ze zenerovy diody 5V, experimentoval s odporovými děliči, zpětnou vazbou (ta určuje hysterezi) a nakonec zvítězil. Dělá to přesně to, co má. Teda opět jen na stole, tak jsem zvědavý, až do namontuju do auta, jestli to bude chodit. A jelikož světla berou 8A a neměl jsem v šuplíku autorelé, jen nějaká obyčejná do DPS, na kterých je napsáno 10A, 30VDC, pro jistotu jsem dal dvě paralelně, aby se ten proud rozložil mezi dva kontakty. Dal jsem tam i trimr na nastavení napětí, při kterém to má sepnout.<o:p></o:p></p></div><div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal>Některé moduly zapínají všechna světla i podsvícení budíků, ale to jsem nechtěl, pro denní svícení stačí jen potkávačky, v noci si prostě člověk sepne světla přepínačem. (Ono myslím s tou automatikou stejně nefunguje přepínání potkávací / dálkové).<o:p></o:p></p></div><div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal>Pavel Kadečka.<o:p></o:p></p></div></div></div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><div><div><p class=MsoNormal>po 18. 5. 2020 v 22:32 odesílatel Petr Zahradník <<a href="mailto:clexpert@clexpert.cz">clexpert@clexpert.cz</a>> napsal:<o:p></o:p></p></div><blockquote style='border:none;border-left:solid #CCCCCC 1.0pt;padding:0cm 0cm 0cm 6.0pt;margin-left:4.8pt;margin-right:0cm'><p class=MsoNormal>Ahoj,<br><br>jen takový můj nedělní miniprojekt z dílů "co dům dal" (nebo snad co dala garáž?) <span style='font-family:"Segoe UI Emoji",sans-serif'>😊</span><br><br><a href="https://youtu.be/0G10_Xuksp4" target="_blank">https://youtu.be/0G10_Xuksp4</a><br><br><br>Petr Zahradník, počítačový expert<br>e-mail: <a href="mailto:clexpert@clexpert.cz" target="_blank">clexpert@clexpert.cz</a><br>mobil: 602 409 601, telefony: 475 501 627, 910 256 000<br><a href="http://www.clexpert.cz" target="_blank">http://www.clexpert.cz</a>, <a href="http://www.zahradniksebavi.cz" target="_blank">http://www.zahradniksebavi.cz</a><br>Petr Zahradník, Computer Laboratory<br>Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem<br><br>_______________________________________________<br>HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" target="_blank">www.HW.cz</a><br><a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a><br><a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><o:p></o:p></p></blockquote></div></div></body></html>