<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
<div class="moz-cite-prefix">Reakce kotvy se tam nejspíš neřeší.</div>
<div class="moz-cite-prefix">Anděl</div>
<div class="moz-cite-prefix"><br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 30.03.2020 v 9:04 Petr P napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:2FF.o%7Bth.4IM%7DhTzDc%7B8.1UWPeP@seznam.cz">
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
<div><span
style="color:rgb(34,34,34);font-family:sans-serif;font-size:14px">Tohle
jsme se učili ve škole a vždy to fungovalo. </span></div>
<span
style="color:rgb(34,34,34);font-family:sans-serif;font-size:14px">Změna
smyslu otáčení se provede přepojením kotvy nebo přepojením
vinutí statoru (ne současně). Tímto dojde ke změně orientace
magnetického toku a tím i ke změně otáčení</span>
<div><font face="sans-serif" color="#222222"><span
style="font-size:14px"><br>
</span></font></div>
<div><font face="sans-serif" color="#222222"><span
style="font-size:14px">Petr Žák<br>
</span></font><br>
<blockquote data-email="pavel.kadecka@gmail.com">Jak se to dělá
u vrtaček? Tam přece měníte směr otáčení.<br>
<br>
P.K.<br>
<br>
ne 29. 3. 2020 v 20:55 odesílatel Vláďa Anděl<br>
<a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz"><vaelektronik@vaelektronik.cz></a> napsal:<br>
><br>
> Ano, reakce kotvy je vzájemné působení mg pole kotvy a
statoru. Statorové pole se reakcí kotvy deformuje a tím se
posouvá bod optimální komutace (mezi sousedními lamelami je
nulové indukované napětí). Ale reakce kotvy je závislá na
proudu, takže u velkých DC motorů se dává vinutí pro
kompenzaci reakce kotvy do série s kotvou. U malých se to
zjednodušuje na nastavení nějakého kompromisního pevného úhlu.<br>
> Ale tohle platí pro DC motory. Nevím, jak jsou na tom
komutátorové AC motory, jestli tam nebude navíc vlivem ztrát v
železe problém s fázovým posunem mezi proudem a mg. polem?<br>
> Anděl<br>
><br>
> Dne 29.03.2020 v 20:38 Glajc Pavel napsal(a):<br>
><br>
> Problém se asi jmenuje reakce kotvy. Jsou uhlíky přesně
kolmo ke statoru? Dá se natáčet poloha uhlíku proti statoru?
Nedá se pootočit statorem?<br>
> Pokud lze s uhlíky natáčet je třeba je nastavit tak, aby
co nejméně jiskřily.<br>
> U střídavých komutátorových motorů se právě kvůli většímu
jiskření natáčí uhlíky proti směru otáčení. Teorii po mně
nechtějte, jedná se o jakési transformační poměry mezi kotvou
a statorem. Já jsem spíše praktik. Možná, že je to i tím, že
uhlíky mají trochu vůli a potřebují si sednout. Sbrousil bych
je nepatrně do skoro špičky po celé šířce a nechal je zaběhat
při nižším napětí. Třeba při 24V.<br>
> pg<br>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a><br>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
</blockquote>
</div>
<br>
<fieldset class="mimeAttachmentHeader"></fieldset>
<pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
<p><br>
</p>
</body>
</html>