<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <div class="moz-cite-prefix">Reakce kotvy se tam nejspíš neřeší.</div>
    <div class="moz-cite-prefix">Anděl</div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 30.03.2020 v 9:04 Petr P napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:2FF.o%7Bth.4IM%7DhTzDc%7B8.1UWPeP@seznam.cz">
      <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <div><span
          style="color:rgb(34,34,34);font-family:sans-serif;font-size:14px">Tohle
          jsme se učili ve škole a vždy to fungovalo. </span></div>
      <span
        style="color:rgb(34,34,34);font-family:sans-serif;font-size:14px">Změna
        smyslu otáčení se provede přepojením kotvy nebo přepojením
        vinutí statoru (ne současně). Tímto dojde ke změně orientace
        magnetického toku a tím i ke změně otáčení</span>
      <div><font face="sans-serif" color="#222222"><span
            style="font-size:14px"><br>
          </span></font></div>
      <div><font face="sans-serif" color="#222222"><span
            style="font-size:14px">Petr Žák<br>
          </span></font><br>
        <blockquote data-email="pavel.kadecka@gmail.com">Jak se to dělá
          u vrtaček? Tam přece měníte směr otáčení.<br>
          <br>
          P.K.<br>
          <br>
          ne 29. 3. 2020 v 20:55 odesílatel Vláďa Anděl<br>
          <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz"><vaelektronik@vaelektronik.cz></a> napsal:<br>
          ><br>
          > Ano, reakce kotvy je vzájemné působení mg pole kotvy a
          statoru. Statorové pole se reakcí kotvy deformuje a tím se
          posouvá bod optimální komutace (mezi sousedními lamelami je
          nulové indukované napětí). Ale reakce kotvy je závislá na
          proudu, takže u velkých DC motorů se dává vinutí pro
          kompenzaci reakce kotvy do série s kotvou. U malých se to
          zjednodušuje na nastavení nějakého kompromisního pevného úhlu.<br>
          > Ale tohle platí pro DC motory. Nevím, jak jsou na tom
          komutátorové AC motory, jestli tam nebude navíc vlivem ztrát v
          železe problém s fázovým posunem mezi proudem a mg. polem?<br>
          > Anděl<br>
          ><br>
          > Dne 29.03.2020 v 20:38 Glajc Pavel napsal(a):<br>
          ><br>
          > Problém se asi jmenuje reakce kotvy. Jsou uhlíky přesně
          kolmo ke statoru? Dá se natáčet poloha uhlíku proti statoru?
          Nedá se pootočit statorem?<br>
          > Pokud lze s uhlíky natáčet je třeba je nastavit tak, aby
          co nejméně jiskřily.<br>
          > U střídavých komutátorových motorů se právě kvůli většímu
          jiskření natáčí uhlíky proti směru otáčení. Teorii po mně
          nechtějte, jedná se o jakési transformační poměry mezi kotvou
          a statorem. Já jsem spíše praktik. Možná, že je to i tím, že
          uhlíky mají trochu vůli a potřebují si sednout. Sbrousil bych
          je nepatrně do skoro špičky po celé šířce a nechal je zaběhat
          při nižším napětí. Třeba při 24V.<br>
          > pg<br>
          _______________________________________________<br>
          HW-list mailing list - sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a><br>
          <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
          <a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
        </blockquote>
      </div>
      <br>
      <fieldset class="mimeAttachmentHeader"></fieldset>
      <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
    <p><br>
    </p>
  </body>
</html>