<html><head><title>Re: uloha z elektrotechniky</title>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=utf-8">
</head>
<body>
<span style=" font-family:'Courier New'; font-size: 10pt;">V zásadÄ› s Váma plnÄ› souhlasĂ­m, jen si s pĹ™ibĂ˝vajĂ­cĂ­mi lĂ©ty vĂ­c uvÄ›domuju, co všechno (alespoň principy) znám kupodivu ze Ĺˇkoly, hlavnÄ› matematiku a teorii obvodĹŻ. <br>
<br>
Krychli jsme takĂ© marnÄ› poÄŤĂ­tali, neĹľ jsme pĹ™išli na transfiguraci hvÄ›zda - trojĂşhelnĂ­k. :-)<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
<br>
<span style=" color: #800000;"><b>> Podle mÄ› je Ĺˇkola (jakákoliv) dobrá taky na to, aby ÄŤlovÄ›ka nauÄŤila<br>
> myslet, aby se mu rozvinul mozek. I kdyĹľ hromadu vÄ›cĂ­ ÄŤlovÄ›k nepouĹľije<br>
> nebo zapomene. I to biflovánĂ­ dÄ›jepisu mĹŻĹľe trĂ©novat paměť, pĹ™estoĹľe<br>
> jsou ÄŤlovÄ›ku ĂşplnÄ› k niÄŤemu znalosti tĹ™eba o husitskĂ˝ch válkách. MoĹľná<br>
> v soutěži Chcete bĂ˝t milionářem se to hodĂ­ nebo do křížovek... Na<br>
> druhou stranu, nedávnou historii (tak poslednĂ­ch 100 let) by ÄŤlovÄ›k<br>
> znát mÄ›l.<br>
<br>
> Snad aĹľ na jazyky, to je jediná vÄ›c, kterou pak pouĹľije celej Ĺľivot. I<br>
> kdyĹľ pak x let nemluvĂ­te a spoustu zapomenete, v nÄ›jakĂ© další práci<br>
> nezaÄŤĂ­náte z nuly a oĹľivit nÄ›co, co v hlavÄ› bylo, aĹĄ uĹľ kurzem nebo<br>
> proto, Ĺľe v tom jazyku musĂ­te zaÄŤĂ­t komunikovat, je lepší, neĹľ kdyĹľ v<br>
> tĂ© hlavÄ› nikdy nic nebylo.<br>
<br>
> Tu krychliÄŤku s odpory si pamatuju z prĹŻmyslovky, taky jsme na to<br>
> nemohli pĹ™ijĂ­t, protoĹľe to nesedÄ›lo na ĹľĂˇdnou sĂ©rio-paralelnĂ­<br>
> kombinaci, co nás uÄŤili...<br>
<br>
> Co potĹ™ebuju v práci, jsem se nauÄŤil v práci. Kde jinde.<br>
<br>
> P.K.<br>
<br>
> st 25. 3. 2020 v 17:47 odesĂ­latel Miroslav Mraz <</b></span></span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="mailto:mrazik@volny.cz">mrazik@volny.cz</a><span style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt; color: #800000;"><b>> napsal:<br>
<br>
>> S tĂ­m mohu jen souhlasit, nicmĂ©nÄ› si dovolĂ­m pochybovat o tom, Ĺľe<br>
>> studenty nÄ›kdo umĂ­ nauÄŤit jak to dÄ›lat alespoň trochu správnÄ›. To uĹľ<br>
>> vyĹľaduje trochu zkušenosti a pĹ™edevším nad tĂ­m pĹ™emýšlet, jinak stejnÄ›<br>
>> spoÄŤĂ­táte nesmysl a ani vám to nebude divnĂ©. Budu to demonstrovat právÄ›<br>
>> na tomto příkladu. KdyĹľ poÄŤĂ­táte zatĂ­ĹľenĂ˝ dÄ›liÄŤ napÄ›tĂ­, mĹŻĹľete se do<br>
>> toho trochu zamotat a pĹ™i Ăşpravách vĂ˝razĹŻ udÄ›lat chybu. Jde to trochu<br>
>> prĹŻběžnÄ› kontrolovat. Vyjdu ĂşmyslnÄ› ze vzorce pro vĂ˝kon na R1: P=U^2/R1.<br>
>> NapÄ›tĂ­ U na R1 spoÄŤĂ­tám nÄ›jakĂ˝m zpĹŻsobem, dĹŻleĹľitĂ© je Ĺľe to bude ve<br>
>> tvaru U = U0 * (nÄ›jakĂ©_bezrozmÄ›rnĂ©_ÄŤĂ­slo). Pak<br>
>> P=(U0^2/R1)*(nÄ›jakĂ©_bezrozmÄ›rnĂ©_ÄŤĂ­slo)^2. O tomto ÄŤĂ­sle vĂ­m, Ĺľe musĂ­ bĂ˝t<br>
>> bezrozmÄ›rnĂ© a menší neĹľ 1. ProtoĹľe U0^2/R1 je vĂ˝kon na R1, pokud by na<br>
>> nÄ›j bylo pĹ™ipojeno celĂ© napájecĂ­ napÄ›tĂ­. MnÄ› po Ăşpravách vyšlo<br>
>> P=(U0^2/R1)*(1/(1 + R2/Rz + R2/R1))^2. Na pohled vidĂ­m, Ĺľe zlomek ve<br>
>> druhĂ© závorce opravdu musĂ­ bĂ˝t menší neĹľ 1  - v ÄŤitateli je 1, ve<br>
>> jmenovateli ÄŤĂ­slo (opÄ›t bezrozmÄ›rnĂ©), kterĂ© je vĹľdy vÄ›tší neĹľ 1. TakĹľe<br>
>> to nemusĂ­ bĂ˝t Ăşplná blbost a i kdyby to bylo ĹˇpatnÄ›, tak zase ne tak<br>
>> moc. SamozĹ™ejmÄ› to nenĂ­ jedinĂ˝ zpĹŻsob jak na to, je to jen příklad<br>
>> postupu, kterĂ˝ mĹŻĹľe vĂ©st k cĂ­li.<br>
>> JenĹľe ty ĹˇkolnĂ­ příklady jako je například krychle ze stejnĂ˝ch odporĹŻ R<br>
>> a vypoÄŤĂ­tejte co naměříte ohmmetrem v Ăşhlopříčce majĂ­ k praxi daleko. V<br>
>> praxi vÄ›tšinou nepotĹ™ebujete hodnotu pĹ™esnou na x desetinnĂ˝ch mĂ­st,<br>
>> daleko dĹŻleĹľitÄ›jší je odhadnout, jestli vyjdou miliwatty nebo kilowatty<br>
>> protoĹľe jinak je zadÄ›láno na Ĺ™ĂˇdnĂ˝ průšvih. TakĹľe u tĂ© krychle bude<br>
>> podstatnĂ©, Ĺľe naměříte Ĺ™ĂˇdovÄ› nÄ›co kolem R a nenĂ­ dĹŻleĹľitĂ© jestli to je<br>
>> 5*R nebo R/5. BohuĹľel dnešnĂ­ ĹˇkolstvĂ­ je postaveno tak, Ĺľe student<br>
>> vyprodukuje vĂ˝sledek napĹ™. Ru=6.85*R^2 a ani mu nenĂ­ divnĂ©, Ĺľe to<br>
>> rozmÄ›rovÄ› nesedĂ­.<br>
<br>
>> MrazĂ­k<br>
<br>
>> Dne 25. 03. 20 v 12:59 Tomáš Hamouz napsal(a):<br>
>> > DovolĂ­m si oponovat.<br>
>> > ...<br>
>> > KaĹľdĂ˝ technik by pĹ™ece mÄ›l umÄ›t pochopit princip a umÄ›t to spoÄŤĂ­tat<br>
>> > ruÄŤnÄ›. A to jinak neĹľ poÄŤĂ­tánĂ­m příkladĹŻ nezafixujete.<br>
>> ><br>
>> > Tomáš<br>
>> _______________________________________________<br>
>> HW-list mailing list  -  sponsored by </b></span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a><br>
<a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">>> Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt; color: #800000;"><b>> _______________________________________________<br>
> HW-list mailing list  -  sponsored by </b></span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a><br>
<a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">> Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a></body></html>