<html><head><title>Re: uloha z elektrotechniky</title>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=utf-8">
</head>
<body>
<span style=" font-family:'Courier New'; font-size: 10pt;">V zásadÄ› s Váma plnÄ› souhlasĂm, jen si s pĹ™ibĂ˝vajĂcĂmi lĂ©ty vĂc uvÄ›domuju, co všechno (alespoĹ principy) znám kupodivu ze školy, hlavnÄ› matematiku a teorii obvodĹŻ. <br>
<br>
Krychli jsme takĂ© marnÄ› poÄŤĂtali, neĹľ jsme pĹ™išli na transfiguraci hvÄ›zda - trojĂşhelnĂk. :-)<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
<br>
<span style=" color: #800000;"><b>> Podle mě je škola (jakákoliv) dobrá taky na to, aby člověka naučila<br>
> myslet, aby se mu rozvinul mozek. I když hromadu věcà člověk nepoužije<br>
> nebo zapomene. I to biflovánà dějepisu může trénovat paměť, přestože<br>
> jsou člověku úplně k ničemu znalosti třeba o husitských válkách. Možná<br>
> v soutěži Chcete bĂ˝t milionářem se to hodĂ nebo do kĹ™ĂĹľovek... Na<br>
> druhou stranu, nedávnou historii (tak poslednĂch 100 let) by ÄŤlovÄ›k<br>
> znát měl.<br>
<br>
> Snad až na jazyky, to je jediná věc, kterou pak použije celej život. I<br>
> kdyĹľ pak x let nemluvĂte a spoustu zapomenete, v nÄ›jakĂ© dalšà práci<br>
> nezaÄŤĂnáte z nuly a oĹľivit nÄ›co, co v hlavÄ› bylo, aĹĄ uĹľ kurzem nebo<br>
> proto, Ĺľe v tom jazyku musĂte zaÄŤĂt komunikovat, je lepšĂ, neĹľ kdyĹľ v<br>
> té hlavě nikdy nic nebylo.<br>
<br>
> Tu krychliÄŤku s odpory si pamatuju z prĹŻmyslovky, taky jsme na to<br>
> nemohli pĹ™ijĂt, protoĹľe to nesedÄ›lo na žádnou sĂ©rio-paralelnĂ<br>
> kombinaci, co nás učili...<br>
<br>
> Co potřebuju v práci, jsem se naučil v práci. Kde jinde.<br>
<br>
> P.K.<br>
<br>
> st 25. 3. 2020 v 17:47 odesĂlatel Miroslav Mraz <</b></span></span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="mailto:mrazik@volny.cz">mrazik@volny.cz</a><span style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt; color: #800000;"><b>> napsal:<br>
<br>
>> S tĂm mohu jen souhlasit, nicmĂ©nÄ› si dovolĂm pochybovat o tom, Ĺľe<br>
>> studenty někdo umà naučit jak to dělat alespoŠtrochu správně. To už<br>
>> vyĹľaduje trochu zkušenosti a pĹ™edevšĂm nad tĂm pĹ™emýšlet, jinak stejnÄ›<br>
>> spoÄŤĂtáte nesmysl a ani vám to nebude divnĂ©. Budu to demonstrovat právÄ›<br>
>> na tomto pĹ™Ăkladu. KdyĹľ poÄŤĂtáte zatĂĹľenĂ˝ dÄ›liÄŤ napÄ›tĂ, mĹŻĹľete se do<br>
>> toho trochu zamotat a při úpravách výrazů udělat chybu. Jde to trochu<br>
>> průběžně kontrolovat. Vyjdu úmyslně ze vzorce pro výkon na R1: P=U^2/R1.<br>
>> NapÄ›tĂ U na R1 spoÄŤĂtám nÄ›jakĂ˝m zpĹŻsobem, dĹŻleĹľitĂ© je Ĺľe to bude ve<br>
>> tvaru U = U0 * (nÄ›jakĂ©_bezrozmÄ›rnĂ©_ÄŤĂslo). Pak<br>
>> P=(U0^2/R1)*(nÄ›jakĂ©_bezrozmÄ›rnĂ©_ÄŤĂslo)^2. O tomto ÄŤĂsle vĂm, Ĺľe musĂ bĂ˝t<br>
>> bezrozměrné a menšà než 1. Protože U0^2/R1 je výkon na R1, pokud by na<br>
>> nÄ›j bylo pĹ™ipojeno celĂ© napájecĂ napÄ›tĂ. MnÄ› po Ăşpravách vyšlo<br>
>> P=(U0^2/R1)*(1/(1 + R2/Rz + R2/R1))^2. Na pohled vidĂm, Ĺľe zlomek ve<br>
>> druhé závorce opravdu musà být menšà než 1 - v čitateli je 1, ve<br>
>> jmenovateli ÄŤĂslo (opÄ›t bezrozmÄ›rnĂ©), kterĂ© je vĹľdy vÄ›tšà neĹľ 1. TakĹľe<br>
>> to nemusà být úplná blbost a i kdyby to bylo špatně, tak zase ne tak<br>
>> moc. SamozĹ™ejmÄ› to nenĂ jedinĂ˝ zpĹŻsob jak na to, je to jen pĹ™Ăklad<br>
>> postupu, kterĂ˝ mĹŻĹľe vĂ©st k cĂli.<br>
>> JenĹľe ty školnĂ pĹ™Ăklady jako je napĹ™Ăklad krychle ze stejnĂ˝ch odporĹŻ R<br>
>> a vypoÄŤĂtejte co naměřĂte ohmmetrem v ĂşhlopĹ™ĂÄŤce majĂ k praxi daleko. V<br>
>> praxi vÄ›tšinou nepotĹ™ebujete hodnotu pĹ™esnou na x desetinnĂ˝ch mĂst,<br>
>> daleko důležitějšà je odhadnout, jestli vyjdou miliwatty nebo kilowatty<br>
>> protože jinak je zaděláno na řádný průšvih. Takže u té krychle bude<br>
>> podstatnĂ©, Ĺľe naměřĂte řádovÄ› nÄ›co kolem R a nenĂ dĹŻleĹľitĂ© jestli to je<br>
>> 5*R nebo R/5. Bohužel dnešnà školstvà je postaveno tak, že student<br>
>> vyprodukuje výsledek např. Ru=6.85*R^2 a ani mu nenà divné, že to<br>
>> rozmÄ›rovÄ› nesedĂ.<br>
<br>
>> MrazĂk<br>
<br>
>> Dne 25. 03. 20 v 12:59 Tomáš Hamouz napsal(a):<br>
>> > DovolĂm si oponovat.<br>
>> > ...<br>
>> > KaĹľdĂ˝ technik by pĹ™ece mÄ›l umÄ›t pochopit princip a umÄ›t to spoÄŤĂtat<br>
>> > ruÄŤnÄ›. A to jinak neĹľ poÄŤĂtánĂm pĹ™ĂkladĹŻ nezafixujete.<br>
>> ><br>
>> > Tomáš<br>
>> _______________________________________________<br>
>> HW-list mailing list - sponsored by </b></span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a><br>
<a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">>> Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt; color: #800000;"><b>> _______________________________________________<br>
> HW-list mailing list - sponsored by </b></span><a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a><br>
<a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">> Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a></body></html>