<div dir="auto">Zaujimalo by ma, koho sa rozhodne zabit clovek-vodic....<div dir="auto">A tiez, ako clovek-vodic v zlomku sekundy rozpozna,ze je pred nim spickovy vedec, lekar a pod...</div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto">:-)</div><div dir="auto"><br></div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">Dňa st 19. 2. 2020, 15:04 hwnews konference <<a href="mailto:hwnews@cncnet.info">hwnews@cncnet.info</a>> napísal(a):<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">Problemu je vic nez dost...a ty technicke jsou vlastne zanedbatelne<br>
oproti tem etickym.<br>
<br>
Treba to pokud bude neodvratna kolize musi se vyresit koho to auto ma<br>
vlastne zabit.....tedy otazky co je vic...zda materska skolka na<br>
prechodu, nebo dva fetaci a nebo vyznamny vedec-lekar vyvijejici lek<br>
na rakovinu. A dalsi otazkou je psychika nakupu auta, ktere se muze<br>
rozhodnout, ze vas zabije prave aby zachranilo dva fetaky, kteri<br>
zdrogovani vbehli na silnici.<br>
<br>
Bavil jsem se se znamym co byl na nejake konferenci a je to dost peklo<br>
co jsou schopni neomarxisti navrhovat....mame dost nabeh na to co bylo<br>
v jednom dile serialu Black mirror (mimochodem doporucuji shlednout),<br>
kde lide maji jakysi index bonity....aby se to auto pak nerozhodovalo<br>
prave podle toho indexu bonity. :-(<br>
<br>
RV<br>
<br>
st 19. 2. 2020 v 14:54 odesílatel Slavomir Skopalik<br>
<<a href="mailto:skopalik@elektlabs.cz" target="_blank" rel="noreferrer">skopalik@elektlabs.cz</a>> napsal:<br>
><br>
> Dobry den,<br>
><br>
> ja nevidim zadny zasadni problem.<br>
><br>
> Pokud se vam dnes stane, ze vam praskne pneumatika a zabijete nekoho v<br>
> protismeru, tak se take resi mira zavineni.<br>
><br>
> Tj. do jake miry kdo za to odpovida, jestli vy jako ridic, provozovatel,<br>
> spravce komunikace a nebo i vyrobce pneumatiky.<br>
><br>
> Pokud havaruje samoriditelne auto, tak se to bude resit podobne.<br>
><br>
> Pro zajimavost:<br>
><br>
> <a href="https://en.wikipedia.org/wiki/Takata_Corporation" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">https://en.wikipedia.org/wiki/Takata_Corporation</a><br>
><br>
> Slavek<br>
><br>
> Ing. Slavomir Skopalik<br>
> Executive Head<br>
> Elekt Labs s.r.o.<br>
> MASA - Collection and evaluation of data from machines and laboratories<br>
> <a href="http://eng.elektlabs.cz/products-and-services/masa" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://eng.elektlabs.cz/products-and-services/masa</a><br>
> -----------------------------------------------------------------<br>
> Address:<br>
> Elekt Labs s.r.o.<br>
> Chaloupky 158<br>
> 783 72 Velky Tynec<br>
> Czech Republic<br>
> ---------------------------------------------------------------<br>
> Mobile: +420 724 207 851<br>
> icq:199 118 333<br>
> skype:skopaliks<br>
> <a href="mailto:e-mail%3Askopalik@elektlabs.cz" target="_blank" rel="noreferrer">e-mail:skopalik@elektlabs.cz</a><br>
> <a href="http://www.elektlabs.cz" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://www.elektlabs.cz</a><br>
><br>
> On 19.02.20 14:40, Petr Zapadlo wrote:<br>
> > To ale nemění nic na neutěšeném právním stavu.<br>
> ><br>
> > Když udělá stroj chybu tak podle současného stavu právních věcí budou<br>
> > popotahovat toho, kdo "seděl za volantem". Ten se ale bude bránit, že<br>
> > za to nemohl protože de fakto neřídil.<br>
> ><br>
> > Takže buď to budou lidi odmítat ze strachu aby nešli do basy za něco<br>
> > co nemohli ovlivnit a nebo se bude muset výrazně změnit právní kontext<br>
> > (to si nedovedu představit).<br>
> ><br>
> > Anebo stejně radikální věc - vyhnat lidmi řízená auta ze silnic a nebo<br>
> > zavést něco jako letecký dispečink.<br>
> ><br>
> > Podle mého se teprve čeká v Evropě na nějakou velkou havárii<br>
> > samořídícího auta aby se rozeběhla úvodní právní rozprava.<br>
> ><br>
> > Petr<br>
> ><br>
> ><br>
> > Dne 19.2.2020 v 14:25 Miroslav Draxal napsal(a):<br>
> >> A pánové, jel někdo s vás v nějaké Tesle, co má nemá starší FW než<br>
> >> 1/4 roku? Já jo. Čuměl jsem jako blázen, co to všechno dokáže. Věřím,<br>
> >> že to určitě má ještě mouchy, ale tím, že každé auto vlastně sbírá<br>
> >> informace a učí se, posílá následně co se naučilo do centrály, kde ty<br>
> >> "vědomosti" zamontují do nového FW a tím se to naučí všechna další<br>
> >> auta. Čím víc toho bude jezdit, tím rychleji se to bude učit. Je to<br>
> >> skvělá technologie a když vezmete, že tu není ani 10 let, tak to dělá<br>
> >> velké skoky. Proto to všechno musejí vyvíjet mladí lidé, protože ti<br>
> >> ještě neví, ŽE TO NEJDE. My starší to prostě shodíme ze stolu, že to<br>
> >> nejde.<br>
> >> Podotýkám, můj názor.<br>
> >> Míra<br>
> >><br>
> >><br>
> >> -----Original Message-----<br>
> >> From: Hw-list [mailto:<a href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">hw-list-bounces@list.hw.cz</a>] On Behalf Of Ales<br>
> >> Prochaska<br>
> >> Sent: Wednesday, February 19, 2020 2:08 PM<br>
> >> To: HW-news<br>
> >> Subject: Re: elektromobil<br>
> >><br>
> >> Podle mě je značný kus problému v tom, že si výrobci vzali moc velké<br>
> >> sousto. Snaží se dělat auta pro hipstery pro které je fyzické řízení<br>
> >> auta něco nevýslovně odporného, zatímco normálnímu člověku (=mně) by<br>
> >> stačilo auto, které bezpečně zastaví na kraji dálnice, když řidič<br>
> >> usne. Už to by vyřešilo nějakých deset procent dálničních nehod a pak<br>
> >> by se mohlo pokračovat dál :-)<br>
> >><br>
> >> Aleš Procháska<br>
> >><br>
> >>> Jinak problém je spíš to, že auto si myslí, že vidí něco jiného, než ve<br>
> >>> skutečnosti. Velká bílá plocha není nebe, ale bok kamionu, například.<br>
> >>> Chybějící nebo blbě namalované značení na silnici. Někde nejdřív<br>
> >>> namalovali<br>
> >>> čáry, pak přes to vrazili ostrůvek. Chytré auto to tam pošle podle<br>
> >>> čar a<br>
> >>> klidně si ulomí kolo nebo prorazí pneumatiku. Řidič se musí prát s<br>
> >>> volantem, aby se tomu vyhnul.<br>
> >>> P.K.<br>
> >><br>
> >>> Dne st 19. 2. 2020 13:50 uživatel Pavel Kadečka<br>
> >>> <<a href="mailto:pavel.kadecka@gmail.com" target="_blank" rel="noreferrer">pavel.kadecka@gmail.com</a>><br>
> >>> napsal:<br>
> >>>> Spíš než o to, že by kočka měla smůlu, jde o to, že auto by se muselo<br>
> >>>> rozhodnout, co přejet a co ne.<br>
> >>>><br>
> >>>> P.K.<br>
> >>>><br>
> >>>> Dne st 19. 2. 2020 13:48 uživatel Jan Waclawek <<a href="mailto:konfera@efton.sk" target="_blank" rel="noreferrer">konfera@efton.sk</a>><br>
> >>>> napsal:<br>
> >>>><br>
> >>>>> Presne tak: tie samoriadiace auta musia mat urcitu uroven<br>
> >>>>> automatizacie,<br>
> >>>>> inteligencie, musia mat majaky a odpovedace, s predvidatelnou a<br>
> >>>>> regulovanou premavkou.<br>
> >>>>><br>
> >>>>> To, co sa teraz prezentuje ako samoriadiace auta, su znova len<br>
> >>>>> smiesne<br>
> >>>>> pokusu nahradit cloveka 1:1, to je cista blbost. Ved to tu tym<br>
> >>>>> robotikom<br>
> >>>>> vravim uz roky.<br>
> >>>>><br>
> >>>>> Zdrogovany sofer je problem aj dnes, rieseny legislativne; macka<br>
> >>>>> ma proste<br>
> >>>>> smolu (viacmenej tiez rovnako ako dnes).<br>
> >>>>><br>
> >>>>> wek<br>
> >>>>><br>
> >>>>><br>
> >>>>>> neporovnatelne<br>
> >>>>>><br>
> >>>>>> ve vzduchu jsou z 99.99% stroje, ktere maji urcitou uroven<br>
> >>>>>> automatizace,<br>
> >>>>> inteligence, maji majaky, odpovidace, ... a jejich provoz je<br>
> >>>>> predvidatelny<br>
> >>>>> a z 99.99% nejak regulovan<br>
> >>>>>> Na zemi nemate moznost vedet jak se zachova zdrogovany sofer,<br>
> >>>>>> zatoulana<br>
> >>>>> kocka, ...<br>
> >>>>>><br>
> >>>>>> jg<br>
> >>>>>><br>
> >>>>>> -----Original Message-----<br>
> >>>>>><br>
> >>>>>> V tom možná nemáte úplně pravdu. Svěřili. Porovnejte si jen, kolik<br>
> >>>>> automatiky, mnohdy neovlivnitelné pilotem je v letadlech. Dost<br>
> >>>>> často to ani<br>
> >>>>> bez ní vůbec nejde. Prostě je to nad lidské síly, co do přesnosti a<br>
> >>>>> rychlosti. Nebudeme proto létat letadlem?<br>
> >>>>>> Martin Záruba<br>
> >>>>>><br>
> >>>>>> Dne 19.2.2020 v 13:20 Pavel Kadečka napsal(a):<br>
> >>>>>>> Samořiditelnost je další věc s nejistou budoucností. Není to<br>
> >>>>>>> technicky<br>
> >>>>>>> zdaleka tak dokonalé, jak nám tvrdí, vemte si jaký problém je s<br>
> >>>>>>> pitomou couvací kamerou, když se čočka zamaže blátem. Mnohem větší<br>
> >>>>>>> problém ale bude odpovědnost za škody / zdraví / životy, pokud<br>
> >>>>>>> se něco<br>
> >>>>>>> stane (a ono už se stalo).<br>
> >>>>>>><br>
> >>>>>>> Svěřili byste svůj život nějakému stroji? Když víte, jak<br>
> >>>>>>> "spolehlivě"<br>
> >>>>>>> technika funguje?<br>
> >>>>>>><br>
> >>>>>>> P.K.<br>
> >>>>>>><br>
> >>>>>>> st 19. 2. 2020 v 11:51 odesílatel Jan Waclawek <<a href="mailto:konfera@efton.sk" target="_blank" rel="noreferrer">konfera@efton.sk</a>><br>
> >>>>> napsal:<br>
> >>>>>>>> Pochopitelne, samoriaditelnost aut by bola aj v tejto veci vyhoda.<br>
> >>>>>>>> Ale to chce mysliet trocha vo vacsom nez len na vlastnom dvorceku.<br>
> >>>>> _______________________________________________<br>
> >>>>> HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
> >>>>> <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
> >>>>> <a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
> >>>>><br>
> >><br>
> >> _______________________________________________<br>
> >> HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
> >> <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
> >> <a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
> >><br>
> >> _______________________________________________<br>
> >> HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
> >> <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
> >> <a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
> ><br>
> > _______________________________________________<br>
> > HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
> > <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
> > <a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
><br>
> _______________________________________________<br>
> HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
> <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
> <a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
</blockquote></div>