<div dir="ltr">Zdravím,<div><br></div><div>daruji do dobrých rukou magnetofon Tesla B54, mechanicky zcela funkční, nepoškozený, kompletní, lehce upravovaný (indikátor špiček, chlazení motoru), . Občas zahraje, asi třeba vyčistit kontakty. </div><div><br></div><div>(A pak ještě mám raritu, Optacord 414, z roku 1964, kromě trochu klouzajících spojek funguje. Hraje na 230V i na baterky, přenosný, úžasná věc  (Zatím si ho nechám, děti na to koukají jak na zázrak)) </div><div><br clear="all"><div><div dir="ltr" class="gmail_signature" data-smartmail="gmail_signature"><div dir="ltr"><div><div dir="ltr"><div><div dir="ltr">S pozdravem<br>ing. Pavel Poucha<br>jednatel<br><a href="mailto:pavel.poucha@papouch.com" target="_blank">pavel.poucha@papouch.com</a><br>Tel. +420 777 232 485<br><br>Papouch s.r.o. - vývoj<br>Papouch store s.r.o. - obchod</div><div>Papouch production s.r.o. - výroba</div><div dir="ltr"><br></div><div dir="ltr">Máte-li chuť, navštivte naše stránky <a href="http://www.papouch.com/" target="_blank">http://www.papouch.com/</a></div></div></div></div></div></div></div><br></div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">pá 12. 4. 2019 v 17:27 odesílatel Pavel Troller <<a href="mailto:patrol@sinus.cz">patrol@sinus.cz</a>> napsal:<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex">Zdravím,<br>
  nu, ano, samozřejmě máte pravdu, já jsem měl na mysli stroje té třídy,<br>
která se probírala od začátku, tzm. Revoxy a podobné. Pochopitelně<br>
tříhlavé - na pohonu zase tak moc nezáleží - a s nějakými<br>
normalizovanými korekcemi, ať už podle RIAA nebo NAB. Jasně že<br>
reprodukce z B400 se liší od reprodukce z PR99MIII :-). Mám obojí a<br>
občas pustím i tu B400 (nebo B43), abych si připomněl svá gymnaziální<br>
léta, zvláště proto, že mám z té doby ještě hromadu pásků a je úžasné,<br>
jakou má člověk sluchovou paměť - jak poslouchám ty skladby (nahrané<br>
většinou z rádia), tak vím přesně, jaká bude následovat, a ještě si vždy<br>
uvědomím třeba "pozor, teď bude drop-out" :-). Jediný problém je, že<br>
jsem si jako studentík koupil hlavu ANP935 v bazaru za asi 50Kčs. Byla u<br>
ní poznámka "mimotoleranční". Hmm. Tehdy jsem si řekl, že za tu cenu to<br>
stojí. Vyměnil jsem ji a hrála skvěle, měl jsem radost. Až mnohem<br>
později jsem zjistil, že ty pásky s ní nahrané nejdou na žádné jiné hlavě<br>
pořádně přehrát - vždy jako by byla ta hlava špatně kolmá, ale nakolmit se<br>
nedala. Pak už mi to nedalo a prohlédl jsem si tu hlavu pod mikroskopem -<br>
ta štěrbina byla křivá. Ne šikmá, ale prostě zahnutá do srpečku. Takže<br>
teď mám bohužel spoustu pásků s roztřepanými výškami, ale i tak si je<br>
rád pouštím, protože ty vzpomínky za to stojí :-).\<br>
  Pavel<br>
<br>
> Jistě, v některých případech máte pravdu, ale poměr šumu snímacího<br>
> zesilovače/šumu pásku závisí na spoustě věcí. Jsou magneťáky, které holt líp<br>
> chodit nemůžou už z principu. Hlava dává signál, který není zas až tak velký<br>
> a na nízkých kmitočtech, které snímací korekce nejvíc zesilují, má nízkou<br>
> impedanci, na kterou se zesilovač šumově nedokáže přizpůsovit. Mimo to má<br>
> ten tranzistor šum 1/f. Šum taky závisí na rychlosti pásku, na šířce stopy a<br>
> až když jsem si pořídil tříhlavý stroj, nestačil jsem se divit, o kolik víc<br>
> dává snímací hlava proti kombinované. Do té doby jsem považoval za úspěch,<br>
> když při rychlosti 9 byl poměr šumu stroje k šumu smazaného pásku 10-15 dB.<br>
> Kombinovaná hlava má zadní mezeru, která linearizuje magnetický obvod<br>
> (snižuje zkreslení) při záznamu. Snímací hlava zadní mezeru nemá a navíc<br>
> měly i vyšší impedanci (kombinované hlavě musí při záznamu stačit napětí<br>
> záznamového zesilovače), takže šumově to vypadalo úplně jinak. I tak ale<br>
> když si vezmu sluchátka a dám to trochu nahlas, ten šum pásku tam je slyšet.<br>
> <br>
> Ohledně šumu tranzistorů - koukal jsem na datasheet tranzistoru 2SK209 a<br>
> nějak mi hlava nebere, jak se JFET se vstupní kapacitou 15 pF (vstupní<br>
> impedance 1 GOhm na 10 Hz) dokáže šumově přizpůsobit (šum hluboko pod 1 dB)<br>
> na 10 KOhm už od 10 Hz. Bipolár, který má svůj vstupní odpor a tedy výkon ze<br>
> zdroje signálu do něj jde, je na tom o dost hůř. Mám dojem, jako kdyby tady<br>
> fyzika nefungovala.<br>
> Anděl<br>
> <br>
> Dne 12.4.2019 v 6:18 Pavel Troller napsal(a):<br>
> > Zdravím,<br>
> > > Když jsem si po dlouhé době pustil magneťák, že budu digitalizovat pásky a<br>
> > > pustil jsem si to do sluchátek, šum mě překvapil tak, že jsem hledal, co je<br>
> > > špatně. A to byla půlstopá 19. Když jsem se skutečně ujistil, že ten šum je<br>
> > > z pásku a né ze snímacího zesilovače, holt jsem musel připustit, že jsem si<br>
> > > mezi tím zvyknul na něco lepšího.<br>
> > Mohu ujistit, že určitě NĚCO bylo špatně :-). Nejspíše byl ten pásek<br>
> > nahrán na špatném stroji, nebo to byl nekvalitní pásek. Správně to má<br>
> > vypadat tak (alespoň já to tak vnímám): Pustí-li se reprodukce (do<br>
> > sluchátek) bez pásku, nebo ještě jede zaváděcí pásek, nesmí být slyšet<br>
> > žádný šum. To znamená odstup snímacího zesilovače musí být takový, že<br>
> > při běžné reprodukční hlasitosti šum nevnímáte. Co já slyším v takové<br>
> > situaci, je slaboučký brum - přeci jen do snímací hlavy se bohužel něco<br>
> > z okolních polí naindukuje, ať se výrobce snaží o sebelepší stínění. Ale<br>
> > ten brum je opravdu tak slabý, že je běžně neslyšitelný. Když najede<br>
> > aktivní pásek, může se objevit velmi slabý šum. Záleží na typu pásku.<br>
> > Třeba MAXELL UD-120 neslyším, BASF LPR80LH-L neslyším, ale třeba<br>
> > Scotch nebo Ampexy slabounce ano. Paradoxně Emgeton DP25LH-D se řadí<br>
> > v této oblasti k opravdu vynikajícím páskům. Starší varianty (např.<br>
> > klasický DP25 prodávaný v šedivých plastových krabičkách) jsou ale<br>
> > katastrofální. Pak se objeví šum těsně před začátkem nahrávky - a ten už<br>
> > je na tom pásku nahraný z originálního zdroje, ať to bylo cokoliv (deska,<br>
> > jiný pásek atd.). Mám ve sbírce několik studiových master pásků (ale ty<br>
> > jsou nahrané na 38) a přesně takto se projevují - je slyšet, kdy zvukař<br>
> > vyjel hlavní výstup mixpultu a začal nahrávat - možná je to i šum mikrofonů<br>
> > a prostě pozadí sálu, kde se nahrávalo. Nu a pak začne hudba a až do<br>
> > první pauzy nemusíte na šum myslet :-).<br>
> <br>
> <br>
> ---<br>
> Tato zpráva byla zkontrolována na viry programem Avast Antivirus.<br>
> <a href="https://www.avast.com/antivirus" rel="noreferrer" target="_blank">https://www.avast.com/antivirus</a><br>
> <br>
> _______________________________________________<br>
> HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
> <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
> <a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
</blockquote></div>