<HTML><HEAD>
<META content="text/html; charset=windows-1250" http-equiv=Content-Type>
<META content="text/html; charset=utf-8"></HEAD>
<BODY dir=ltr>
<DIV dir=ltr>
<DIV style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: 'Calibri'; COLOR: #000000">
<DIV>Však to je v pořádku, prostě nemá 25 mN/W, jako letadlo v ukázce, ale 86. 
Toť vše.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Chyba není, jen jiná vrtule:-)</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>PH</DIV>
<DIV 
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>
<DIV style="FONT: 10pt tahoma">
<DIV><FONT size=3 face=Calibri></FONT> </DIV>
<DIV style="BACKGROUND: #f5f5f5">
<DIV style="font-color: black"><B>From:</B> <A title=Serych@panska.cz 
href="mailto:Serych@panska.cz">Šerých Jakub</A> </DIV></DIV></DIV></DIV>
<DIV 
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>Hezké 
pojednání, jen tam někde asi bude ve výpočtu drobná chybka. DJI Phantom, 
hmotnost cca 1.3 kg a průměrný příkon letu cca 150W<BR><BR>-------- Původní 
zpráva --------<BR>Předmět: Re: Rekuperace u multikoptery (Skladování 
Li-pol)<BR><BR>
<DIV>
<DIV dir=ltr>
<DIV style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: 'Calibri'; COLOR: #000000">
<DIV><STRONG>1. Přiblížení:</STRONG></DIV>
<DIV>Základní letový režim vrtulníku/multikoptéry je, že vrtule fouká dolů a 
udržuje výšku na základě rovnosti tahové a gravitační síly:</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><STRONG>Fg = Ft</STRONG></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Tahová síla vzniká tím, že vrtule urychluje vzduch:</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><STRONG>Ft = m.a</STRONG></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>A žere při tom výkon, který odpovídá (+ztráty) vzduchu dodané kinetické 
energii (<STRONG>v</STRONG> je vztaženo k objektu):</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><STRONG>E = 1/2.m.v<SUP><FONT color=#ffffff 
size=1>^</FONT>2</SUP></STRONG></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Tím se dostáváme k zajímavému faktu, že když použijeme větší vrtuli, budeme 
pro stejnou sílu potřebovat menší výkon, protože bude urychlovat větší 
<STRONG>m</STRONG> na menší <STRONG>v</STRONG>. Pokud bychom měli nekonečně 
velkou vrtuli, bude stačit nulový výkon:-)</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><STRONG>2. Přiblížení:</STRONG></DIV>
<DIV>Kdybychom měli nekonečnou vrtuli a tedy nulový výkon k udržování výšky, 
byla by přesně stejná situace,jako u auta na svahu, tedy výkon motoru by se 
měnil na potenciální energii objektu a je jasné, že by rekuperovat šlo.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><STRONG>3. Přiblížení:</STRONG></DIV>
<DIV>Jenže reálně nemáme nekonečnou vrtuli, ale malinkou. Jednak proto, aby se 
ten krám vešel, ale taky proto, aby byl prakticky použitelný i za nenulového 
větru. Aby vítr měl zanedbatelný vliv, musí být rychlost, na kterou je 
urychlován vzduch, mnohem větší, než rychlost větru. Tím se dostáváme k řádu 
<STRONG>20-100 mN/W</STRONG> výkonu motorů. A tímto výkonem se v konečném 
důsledku ohřívá vzduch, pokud objekt jen “visí”.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Mějme tedy objekt:</DIV>
<DIV>m <STRONG>500 g</STRONG>, tedy Fg <STRONG>5 N</STRONG> a P <STRONG>200 
W</STRONG> pro udržování výšky. Když bude stoupat <STRONG>10 m/s</STRONG>, přidá 
se výkon potřebný ke stoupání:</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><STRONG>P = F.v = 5.10 = 50 W</STRONG></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Celkový příkon bude (+ nějaké navýšení ztrát):</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><STRONG>200 + 50 = 250 W</STRONG></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Při klesání stejných 10 m/s, dostaneme zpět stejných 50 W:</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><STRONG>200 - 50 = 150 W</STRONG></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Takže není co rekuperovat, jen část ohřevu vzduchu převezme naše 
klesání.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Kdybychom klesali <STRONG>100 m/s</STRONG>, bylo by co rekuperovat:</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><STRONG>P = F.v = 5.100 = 500 W</STRONG></DIV>
<DIV><STRONG>200 - 500 = -300 W</STRONG></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><STRONG>4. Přiblížení:</STRONG></DIV>
<DIV>Jenže tady začínají hrát významnou roli další aerodynamické ztráty. Pokud 
bychom sundali vrtule a objekt nechali neomezeně padat, dosáhne nakonec nějaké 
konečné rychlosti. Kdyby tato byla mnohem větší než 100 m/s (zde zanedbáme 
existenci Mach), bude možné “rekuperačním pádem” získat něco blízkého těm 300 W. 
Reálné pádové rychlosti běžných objektů zpravidla příliš nepřekračují 50 m/s, 
takže je jasné, že rekuperovat půjde jedině tehdy, pokud velikost vrtule umožní 
záporný výkon již při menší rychlosti, tedy např. 10 m/s kdyby naše 500g koptéra 
místo mizerných 25 měla významně přes špičkových 100 mN/W.</DIV>
<DIV>(např. zde <A 
title=https://www.peckamodel.cz/2216-1045-pohonna-jednotka-pro-multicoptery-motor-set-1x-motor-2213-935-par-vrtuli-10x4-5 
href="https://www.peckamodel.cz/2216-1045-pohonna-jednotka-pro-multicoptery-motor-set-1x-motor-2213-935-par-vrtuli-10x4-5">https://www.peckamodel.cz/2216-1045-pohonna-jednotka-pro-multicoptery-motor-set-1x-motor-2213-935-par-vrtuli-10x4-5</A> 
44-68)</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><STRONG>5. Přiblížení:</STRONG></DIV>
<DIV>Takže padáme, postupně se <STRONG>zastaví vrtule</STRONG>, nakonec se 
<STRONG>roztočí obráceně</STRONG>: Konečně můžeme rekuperovat:-)</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Co se motorů týče, tak s DC by to bylo těžké, rekuperační regulátor by 
musel umět řízeně pracovat se stavem, kdy motor generuje reverzní napětí. U AC 
je to lepší, k rekuperaci bude stačit, když regulátor zvládne zvyšovat napětí z 
motoru, aby mohlo dobíjet baterky (nebo to půjde samo, pokud bude rychlost 
klesání vetší, než maximální rychlost “větru”, který motor+vrtule normálně 
generuje). Prakticky navíc bude potřeba, aby regulátor zvládl tou rekuperací 
motor řízeně brzdit tak, aby normálně <STRONG>fungovala stabilizace 
polohy</STRONG>.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>A samozřejmě to celé musí nějak projít od stavu řízeného normálního tahu do 
té řízené rekuperace:-)</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>PH</DIV>
<DIV>-----Původní zpráva----- </DIV>
<DIV>From: Jaroslav Buchta </DIV>
<DIV>Ja bych rekl, ze k te rekuperaci muze klidne dochazet, pokud tam jsou 
</DIV>
<DIV>BLDC motory.  A jak by mohlo dojit k prebiti baterie, kdyz se z ni 
</DIV>
<DIV>nejdriv musi energie vysat k tomu aby dron vystoupal a to urcite mnohem 
</DIV>
<DIV>vetsi nez se pak muze ziskat rekuperaci? Leda by se startovalo nekde z 
</DIV>
<DIV>vysoke hory a klesalo do udoli, ale to se asi nestava tak casto. Navic 
</DIV>
<DIV>ta ziskana energie nebude vzhledem k ruznym ucinnostem nic moc.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Dne 10.08.2018 v 23:18 Admin HWnews napsal(a):</DIV>
<DIV>> No to neni tak jednoduche jak licite.</DIV>
<DIV>></DIV>
<DIV>> Ciste fyzikalne musite tedy zodpovedet kam se tedy ta potencialni 
</DIV>
<DIV>> energie ztraci. ;-)</DIV>
<DIV>></DIV>
<DIV>> Pri klesani se vrtule pretaci vuci nastavene komutaci a zcela jiste 
</DIV>
<DIV>> energie vznika - dokonce si myslim, ze pres substratove diody v </DIV>
<DIV>> mosfetech v H mustku to protejka do baterii - ono to modelari docela 
</DIV>
<DIV>> resili, protoze to muze vest (tahle nerizena rekuperace) k prebijeni 
</DIV>
<DIV>> baterie.</DIV>
<DIV>> Ono si to moc lidi neuvedomuje, ale letadlo pri klesani se opravdu 
</DIV>
<DIV>> brzdi (cilene) stazenym motorem - vlastne uplne stejne jako kdyz 
</DIV>
<DIV>> brzdite z kopce v aute motorem.</DIV>
<DIV>></DIV>
<DIV>> Samozrejme zalezi na osazenych vrtulich. Pokud jsou to vysokoobratkove 
</DIV>
<DIV>> male vrtulky tak se ta rekuperace samozrejme projevuje az v okamziku, 
</DIV>
<DIV>> kdy jsou okolni podminky podobne jako v hnacim rezimu. Ja mam treba na 
</DIV>
<DIV>> dronu osazene 12"x5" vrtule urcene na primarne pro lety ve visu, ktere 
</DIV>
<DIV>> jsem navrzene pro pomale obtekani a tam staci velmi malo.</DIV>
<DIV>></DIV>
<DIV>> Dne 10.8.2018 v 22:55 Pavel Kadečka napsal(a):</DIV>
<DIV>>> Motory stále zabírají, buď víc nebo míň, podle toho jestli dron 
stoupá</DIV>
<DIV>>> nebo klesá a jak moc rychle... rychlost stoupání i klesání je 
řízená.</DIV>
<DIV>>> Předpokládám, že při volném pádu budou vrtule fungovat jako 
větrné</DIV>
<DIV>>> elektrárny. Rychlost padání musí být dostatečná, aby to ty 
vrtule</DIV>
<DIV>>> roztočilo, ale myslím, že to má docela vysoké otáčky při 
lítání,</DIV>
<DIV>>> takové to při té teoretické rekuperaci asi 
nedá.</DIV></DIV></DIV></DIV>
<P>
<HR>
_______________________________________________<BR>HW-list mailing list  
-  sponsored by 
www.HW.cz<BR>Hw-list@list.hw.cz<BR>http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list<BR></DIV></DIV></DIV></BODY></HTML>