<div dir="ltr">jak se budou tvarit baterie naopak na to, kdyz je budu drzet vetsinu casu na cca 13.8V (u 6clanku) - respektive doporucite jinou hodnotu? tema se me tyka, ale u me je to tak, ze solar bude pres tyden (kdy na lodi nikdo nebude) drzet valnou vetsinu casu na nejakem napeti a valna vetsina energie se bude palit nekde jinde (zrejme v bojleru s TUV)<div><br></div><div>momentalne to ted tak na lodi vypada, nebot tam neni v podstate zadna spotreba krome alarmu - takze kdyz tam prijdu vidim baterie na 13.8V a zbytek palim v zarovkach</div><div><br></div><div>jake baterie (vrla, get, klasika) by mely mit nejdelsi zivotnost?</div><div><br></div><div>RV</div></div><div class="gmail_extra"><br><div class="gmail_quote">Dne 16. srpna 2017 11:17 KruÄŤinskĂ˝ Ladislav <span dir="ltr"><<a href="mailto:ladislav.krucinsky@linde-mh.cz" target="_blank">ladislav.krucinsky@linde-mh.cz</a>></span> napsal(a):<br><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">Na ten ÄŤlánek jsem taky narazil pĹ™i pátránĂ po nÄ›jakĂ˝ch informacĂch a velmi mnÄ› pĹ™ekvapila tabulka ĹľivotnostĂ... MyslĂm si, Ĺľe je to nesmysl.<br>
TrakÄŤnĂ baterie majĂ Ĺľivotnost danou dvÄ›ma základnĂmi faktory a to je provoznĂ teplota (10 - 55°C je povolená, 30°C nominálnĂ) a vybĂjecĂ proud.<br>
Pokud se nÄ›jakĂ˝ vĂ˝robce odvážà uvĂ©st Ĺľivotnost baterie v cyklech, pak se jedná o cyklus vybĂjenĂ proudem I5 pĹ™i teplotÄ› 30°C do dosaĹľenĂ 80% zbytkovĂ© kapacity a nabĂjenĂ doporuÄŤenou charakteristikou (IUIa) do dosaĹľenĂ znakĹŻ nabitĂ .<br>
PraktickĂ˝ provoz je na hony vzdálen tÄ›mto laboratornĂm podmĂnkám proto našim zákaznĂkĹŻm radĂme aĹĄ na Ăşdaj o cyklech zapomenou a Ĺ™ĂdĂ se zdravĂ˝m rozumem. Baterie se niÄŤĂ ponechánĂm ve vybitĂ©m (i jen částeÄŤnÄ›) stavu - docházĂ k nevratnĂ© sulfataci a mechanickĂ©mu poškozenĂ elektrod. TakĹľe pro trakÄŤnĂ baterii v málo intenzivnĂm provozu (teoretickĂ© vybitĂ do 20% DOD za tĂ˝den a vĂce) by se mÄ›la baterie bez ohledu na stav vybitĂ dát do 100% nabĂt co druhĂ˝ den jenĹľe to narážà na lichĂ˝ poÄŤet dnĂ v tĂ˝dnu nebo pracovnĂm tĂ˝dnu a tĂm na nekázeĹ obsluhy. OsvÄ›dÄŤilo se nám doporuÄŤovat reĹľim "manĹľelskĂ˝ sex": nejmĂ©nÄ› ve stĹ™edu a v pátek dát na nabĂjeÄŤ a dobĂt do plna. V pátek nechat na nabĂjeÄŤce aĹľ do pondÄ›lĂ - vÄ›tšina nabĂjeÄŤĹŻ (tÄ›ch lepšĂch - vysokofrekvenÄŤnĂch) zaĹ™adĂ po nÄ›jakĂ© pauze po ukonÄŤenĂ hlavnĂho nabĂjenĂ ještÄ› takzvanĂ© vyrovnávacĂ nabĂjenĂ - malĂ˝ proud (<5A/100Ah) kterĂ˝m se dotáhnou na 100% ÄŤlánky kterĂ˝m ještÄ› trochu chybÄ›lo a ty kterĂ© uĹľ byly na 100% decentnÄ› bublajĂ ale neuvaĹ™Ă/nepĹ™ehĹ™ejĂ se.<br>
Jinak máme zkušenost s tĂm, Ĺľe trakÄŤnĂ baterie v intenzivnĂm provozu (nÄ›kolikrát tĂ˝dnÄ› vybitĂ 20% DOD a nabitĂ do plna) u zákaznĂkĹŻ kteřà nezanedbávajĂ jejich ĂşdrĹľbu (dolĂ©vánĂ vody, ÄŤistota, konzervace pĂłlovĂ˝ch nástavcĹŻ a spojek, dodrĹľovánĂ max. teploty) vydržà i vĂce neĹľ 6 let.<br>
KdyĹľ se vrátĂm k pĹŻvodnĂmu tĂ©matu: obávám se, Ĺľe trakÄŤnĂ baterie na lodi (tedy pokud nesloužà k trakci - pohonu) nenĂ provozována zrovna v ideálnĂm reĹľimu co se týče udrĹľovánĂ v nabitĂ©m stavu. NeuvádĂte ale žádnĂ© detaily (jakĂ˝m reĹľimem se vybĂjĂ, jak se nabĂjĂ, jaká je teplota, o jakĂ© baterie se jedná (VRLA, GEL, normálnĂ)).<br>
Pokud máte zájem pošlu vám nomogram na ODHAD Ĺľivotnosti trakÄŤnĂ baterie s tekutĂ˝m elektrolytem, kterĂ˝ se pouĹľĂvá, kdyĹľ se zákaznĂk ptá. VÄ›tšinou skonÄŤĂme na tom, Ĺľe stejnÄ› nenĂ schopen odhadnout (udrĹľet) stĹ™ednĂ teplotu a je problĂ©m stanovit i stĹ™ednĂ vybĂjecĂ proud.<br>
ZdravĂm<br>
<span class="HOEnZb"><font color="#888888">Ladislav KruÄŤinskĂ˝<br>
</font></span><div class="HOEnZb"><div class="h5"><br>
<br>
-----Original Message-----<br>
From: Hw-list [mailto:<a href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz">hw-list-bounces@list.<wbr>hw.cz</a>] On Behalf Of Petr Simek<br>
Sent: Tuesday, August 15, 2017 9:03 PM<br>
To: HW-news<br>
Subject: Re: Trakcni baterie - zivotnost<br>
<br>
On Tue, 15 Aug 2017, Michal Gregor wrote:<br>
<br>
> Zdravim,<br>
> znamym odesly drahe baterie na lodi.<br>
> Nasel jsem clanek na tema zivotnsoti:<br>
> <a href="https://www.battery-import.cz/trakcni-baterie-navod/" rel="noreferrer" target="_blank">https://www.battery-import.cz/<wbr>trakcni-baterie-navod/</a><br>
> Plati pocet cyklu v clanku? Je to opravdu tak malo?<br>
<br>
Tot otazka - ta tabulka je takova divna nebot pri vybijeni 10% mate behem<br>
1800 cyklu mene vydane energie nez pri vybijeni 30% a 700 cyklech :-) Takze to bude spis neco "ilustrativniho" nez realita. Ale obecne je pro aku problem kdy zustava dlouho vybity, takze bude urcite rozdil kdyz jej temer vybijete a hned zase nabijete nez kdyz je vybijite dlouho az nadoraz, takze ve vybitem stavu zustava dele.<br>
<br>
<br>
> Michal Gregor<br>
<br>
*-----------------------------<wbr>------------------------------<wbr>-------------*<br>
|             Petr Simek  APS JU              |<br>
|Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â <a href="mailto:psimek@jcu.cz">psimek@jcu.cz</a>Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â |<br>
*-----------------------------<wbr>------------------------------<wbr>-------------*<br>
______________________________<wbr>_________________<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a> <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a> <a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/<wbr>listinfo/hw-list</a><br>
______________________________<wbr>_________________<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/<wbr>listinfo/hw-list</a><br>
</div></div></blockquote></div><br></div>