<div dir="ltr">jak se budou tvarit baterie naopak na to, kdyz je budu drzet vetsinu casu na cca 13.8V (u 6clanku) - respektive doporucite jinou hodnotu? tema se me tyka, ale u me je to tak, ze solar bude pres tyden (kdy na lodi nikdo nebude) drzet valnou vetsinu casu na nejakem napeti a valna vetsina energie se bude palit nekde jinde (zrejme v bojleru s TUV)<div><br></div><div>momentalne to ted tak na lodi vypada, nebot tam neni v podstate zadna spotreba krome alarmu - takze kdyz tam prijdu vidim baterie na 13.8V a zbytek palim v zarovkach</div><div><br></div><div>jake baterie (vrla, get, klasika) by mely mit nejdelsi zivotnost?</div><div><br></div><div>RV</div></div><div class="gmail_extra"><br><div class="gmail_quote">Dne 16. srpna 2017 11:17 KruÄŤinskĂ˝ Ladislav <span dir="ltr"><<a href="mailto:ladislav.krucinsky@linde-mh.cz" target="_blank">ladislav.krucinsky@linde-mh.cz</a>></span> napsal(a):<br><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">Na ten ÄŤlánek jsem taky narazil pĹ™i pátránĂ­ po nÄ›jakĂ˝ch informacĂ­ch a velmi mnÄ› pĹ™ekvapila tabulka ĹľivotnostĂ­... MyslĂ­m si, Ĺľe je to nesmysl.<br>
TrakÄŤnĂ­ baterie majĂ­ Ĺľivotnost danou dvÄ›ma základnĂ­mi faktory a to je provoznĂ­ teplota (10 - 55°C je povolená, 30°C nominálnĂ­) a vybĂ­jecĂ­ proud.<br>
Pokud se nÄ›jakĂ˝ vĂ˝robce odváží uvĂ©st Ĺľivotnost baterie v cyklech, pak se jedná o cyklus vybĂ­jenĂ­ proudem I5 pĹ™i teplotÄ› 30°C do dosaĹľenĂ­ 80% zbytkovĂ© kapacity a nabĂ­jení  doporuÄŤenou charakteristikou (IUIa) do dosaĹľenĂ­ znakĹŻ nabitĂ­ .<br>
PraktickĂ˝ provoz je na hony vzdálen tÄ›mto laboratornĂ­m podmĂ­nkám proto našim zákaznĂ­kĹŻm radĂ­me aĹĄ na Ăşdaj o cyklech zapomenou a Ĺ™Ă­dĂ­ se zdravĂ˝m rozumem. Baterie se niÄŤĂ­ ponechánĂ­m ve vybitĂ©m (i jen ÄŤĂˇsteÄŤnÄ›) stavu - docházĂ­ k nevratnĂ© sulfataci a mechanickĂ©mu poškozenĂ­ elektrod. TakĹľe pro trakÄŤnĂ­ baterii v málo intenzivnĂ­m provozu (teoretickĂ© vybitĂ­ do 20% DOD za tĂ˝den a vĂ­ce)  by se mÄ›la baterie bez ohledu na stav vybitĂ­ dát do 100% nabĂ­t co druhĂ˝ den jenĹľe to naráží na lichĂ˝ poÄŤet dnĂ­ v tĂ˝dnu nebo pracovnĂ­m tĂ˝dnu a tĂ­m na nekázeň obsluhy. OsvÄ›dÄŤilo se nám doporuÄŤovat reĹľim "manĹľelskĂ˝ sex": nejmĂ©nÄ› ve stĹ™edu a v pátek dát na nabĂ­jeÄŤ a dobĂ­t do plna. V pátek nechat na nabĂ­jeÄŤce aĹľ do pondÄ›lĂ­ - vÄ›tšina nabĂ­jeÄŤĹŻ (tÄ›ch lepších - vysokofrekvenÄŤnĂ­ch) zaĹ™adĂ­ po nÄ›jakĂ© pauze po ukonÄŤenĂ­ hlavnĂ­ho nabĂ­jenĂ­ ještÄ› takzvanĂ© vyrovnávacĂ­ nabĂ­jenĂ­ - malĂ˝ proud (<5A/100Ah) kterĂ˝m se dotáhnou na 100% ÄŤlánky kterĂ˝m ještÄ› trochu chybÄ›lo a ty kterĂ© uĹľ byly na 100% decentnÄ› bublajĂ­ ale neuvaří/nepĹ™ehĹ™ejĂ­ se.<br>
Jinak máme zkušenost s tĂ­m, Ĺľe trakÄŤnĂ­ baterie v intenzivnĂ­m provozu (nÄ›kolikrát tĂ˝dnÄ› vybitĂ­ 20% DOD a nabitĂ­ do plna) u zákaznĂ­kĹŻ kteří nezanedbávajĂ­ jejich ĂşdrĹľbu (dolĂ©vánĂ­ vody, ÄŤistota, konzervace pĂłlovĂ˝ch nástavcĹŻ a spojek, dodrĹľovánĂ­ max. teploty) vydrží i vĂ­ce neĹľ 6 let.<br>
KdyĹľ se vrátĂ­m k pĹŻvodnĂ­mu tĂ©matu: obávám se, Ĺľe trakÄŤnĂ­ baterie na lodi (tedy pokud neslouží k trakci - pohonu) nenĂ­ provozována zrovna v ideálnĂ­m reĹľimu co se týče udrĹľovánĂ­ v nabitĂ©m stavu. NeuvádĂ­te ale ĹľĂˇdnĂ© detaily (jakĂ˝m reĹľimem se vybĂ­jĂ­, jak se nabĂ­jĂ­, jaká je teplota, o jakĂ© baterie se jedná (VRLA, GEL, normálnĂ­)).<br>
Pokud máte zájem pošlu vám nomogram na ODHAD Ĺľivotnosti trakÄŤnĂ­ baterie s tekutĂ˝m elektrolytem, kterĂ˝ se používá, kdyĹľ se zákaznĂ­k ptá. VÄ›tšinou skonÄŤĂ­me na tom, Ĺľe stejnÄ› nenĂ­ schopen odhadnout (udrĹľet) stĹ™ednĂ­ teplotu a je problĂ©m stanovit i stĹ™ednĂ­ vybĂ­jecĂ­ proud.<br>
ZdravĂ­m<br>
<span class="HOEnZb"><font color="#888888">Ladislav KruÄŤinskĂ˝<br>
</font></span><div class="HOEnZb"><div class="h5"><br>
<br>
-----Original Message-----<br>
From: Hw-list [mailto:<a href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz">hw-list-bounces@list.<wbr>hw.cz</a>] On Behalf Of Petr Simek<br>
Sent: Tuesday, August 15, 2017 9:03 PM<br>
To: HW-news<br>
Subject: Re: Trakcni baterie - zivotnost<br>
<br>
On Tue, 15 Aug 2017, Michal Gregor wrote:<br>
<br>
> Zdravim,<br>
> znamym odesly drahe baterie na lodi.<br>
> Nasel jsem clanek na tema zivotnsoti:<br>
> <a href="https://www.battery-import.cz/trakcni-baterie-navod/" rel="noreferrer" target="_blank">https://www.battery-import.cz/<wbr>trakcni-baterie-navod/</a><br>
> Plati pocet cyklu v clanku? Je to opravdu tak malo?<br>
<br>
Tot otazka - ta tabulka je takova divna nebot pri vybijeni 10% mate behem<br>
1800 cyklu mene vydane energie nez pri vybijeni 30% a 700 cyklech :-) Takze to bude spis neco "ilustrativniho" nez realita. Ale obecne je pro aku problem kdy zustava dlouho vybity, takze bude urcite rozdil kdyz jej temer vybijete a hned zase nabijete nez kdyz je vybijite dlouho az nadoraz, takze ve vybitem stavu zustava dele.<br>
<br>
<br>
> Michal Gregor<br>
<br>
*-----------------------------<wbr>------------------------------<wbr>-------------*<br>
|  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Petr Simek  Â APS JU  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â |<br>
|  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â <a href="mailto:psimek@jcu.cz">psimek@jcu.cz</a>  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  Â  |<br>
*-----------------------------<wbr>------------------------------<wbr>-------------*<br>
______________________________<wbr>_________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a> <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a> <a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/<wbr>listinfo/hw-list</a><br>
______________________________<wbr>_________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/<wbr>listinfo/hw-list</a><br>
</div></div></blockquote></div><br></div>