<div dir="ltr">jak se budou tvarit baterie naopak na to, kdyz je budu drzet vetsinu casu na cca 13.8V (u 6clanku) - respektive doporucite jinou hodnotu? tema se me tyka, ale u me je to tak, ze solar bude pres tyden (kdy na lodi nikdo nebude) drzet valnou vetsinu casu na nejakem napeti a valna vetsina energie se bude palit nekde jinde (zrejme v bojleru s TUV)<div><br></div><div>momentalne to ted tak na lodi vypada, nebot tam neni v podstate zadna spotreba krome alarmu - takze kdyz tam prijdu vidim baterie na 13.8V a zbytek palim v zarovkach</div><div><br></div><div>jake baterie (vrla, get, klasika) by mely mit nejdelsi zivotnost?</div><div><br></div><div>RV</div></div><div class="gmail_extra"><br><div class="gmail_quote">Dne 16. srpna 2017 11:17 Kručinský Ladislav <span dir="ltr"><<a href="mailto:ladislav.krucinsky@linde-mh.cz" target="_blank">ladislav.krucinsky@linde-mh.cz</a>></span> napsal(a):<br><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">Na ten článek jsem taky narazil při pátrání po nějakých informacích a velmi mně překvapila tabulka životností... Myslím si, že je to nesmysl.<br>
Trakční baterie mají životnost danou dvěma základními faktory a to je provozní teplota (10 - 55°C je povolená, 30°C nominální) a vybíjecí proud.<br>
Pokud se nějaký výrobce odváží uvést životnost baterie v cyklech, pak se jedná o cyklus vybíjení proudem I5 při teplotě 30°C do dosažení 80% zbytkové kapacity a nabíjení  doporučenou charakteristikou (IUIa) do dosažení znaků nabití .<br>
Praktický provoz je na hony vzdálen těmto laboratorním podmínkám proto našim zákazníkům radíme ať na údaj o cyklech zapomenou a řídí se zdravým rozumem. Baterie se ničí ponecháním ve vybitém (i jen částečně) stavu - dochází k nevratné sulfataci a mechanickému poškození elektrod. Takže pro trakční baterii v málo intenzivním provozu (teoretické vybití do 20% DOD za týden a více)  by se měla baterie bez ohledu na stav vybití dát do 100% nabít co druhý den jenže to naráží na lichý počet dní v týdnu nebo pracovním týdnu a tím na nekázeň obsluhy. Osvědčilo se nám doporučovat režim "manželský sex": nejméně ve středu a v pátek dát na nabíječ a dobít do plna. V pátek nechat na nabíječce až do pondělí - většina nabíječů (těch lepších - vysokofrekvenčních) zařadí po nějaké pauze po ukončení hlavního nabíjení ještě takzvané vyrovnávací nabíjení - malý proud (<5A/100Ah) kterým se dotáhnou na 100% články kterým ještě trochu chybělo a ty které už byly na 100% decentně bublají ale neuvaří/nepřehřejí se.<br>
Jinak máme zkušenost s tím, že trakční baterie v intenzivním provozu (několikrát týdně vybití 20% DOD a nabití do plna) u zákazníků kteří nezanedbávají jejich údržbu (dolévání vody, čistota, konzervace pólových nástavců a spojek, dodržování max. teploty) vydrží i více než 6 let.<br>
Když se vrátím k původnímu tématu: obávám se, že trakční baterie na lodi (tedy pokud neslouží k trakci - pohonu) není provozována zrovna v ideálním režimu co se týče udržování v nabitém stavu. Neuvádíte ale žádné detaily (jakým režimem se vybíjí, jak se nabíjí, jaká je teplota, o jaké baterie se jedná (VRLA, GEL, normální)).<br>
Pokud máte zájem pošlu vám nomogram na ODHAD životnosti trakční baterie s tekutým elektrolytem, který se používá, když se zákazník ptá. Většinou skončíme na tom, že stejně není schopen odhadnout (udržet) střední teplotu a je problém stanovit i střední vybíjecí proud.<br>
Zdravím<br>
<span class="HOEnZb"><font color="#888888">Ladislav Kručinský<br>
</font></span><div class="HOEnZb"><div class="h5"><br>
<br>
-----Original Message-----<br>
From: Hw-list [mailto:<a href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz">hw-list-bounces@list.<wbr>hw.cz</a>] On Behalf Of Petr Simek<br>
Sent: Tuesday, August 15, 2017 9:03 PM<br>
To: HW-news<br>
Subject: Re: Trakcni baterie - zivotnost<br>
<br>
On Tue, 15 Aug 2017, Michal Gregor wrote:<br>
<br>
> Zdravim,<br>
> znamym odesly drahe baterie na lodi.<br>
> Nasel jsem clanek na tema zivotnsoti:<br>
> <a href="https://www.battery-import.cz/trakcni-baterie-navod/" rel="noreferrer" target="_blank">https://www.battery-import.cz/<wbr>trakcni-baterie-navod/</a><br>
> Plati pocet cyklu v clanku? Je to opravdu tak malo?<br>
<br>
Tot otazka - ta tabulka je takova divna nebot pri vybijeni 10% mate behem<br>
1800 cyklu mene vydane energie nez pri vybijeni 30% a 700 cyklech :-) Takze to bude spis neco "ilustrativniho" nez realita. Ale obecne je pro aku problem kdy zustava dlouho vybity, takze bude urcite rozdil kdyz jej temer vybijete a hned zase nabijete nez kdyz je vybijite dlouho az nadoraz, takze ve vybitem stavu zustava dele.<br>
<br>
<br>
> Michal Gregor<br>
<br>
*-----------------------------<wbr>------------------------------<wbr>-------------*<br>
|                          Petr Simek   APS JU                           |<br>
|                             <a href="mailto:psimek@jcu.cz">psimek@jcu.cz</a>                              |<br>
*-----------------------------<wbr>------------------------------<wbr>-------------*<br>
______________________________<wbr>_________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a> <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a> <a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/<wbr>listinfo/hw-list</a><br>
______________________________<wbr>_________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/<wbr>listinfo/hw-list</a><br>
</div></div></blockquote></div><br></div>