<html xmlns:v="urn:schemas-microsoft-com:vml" xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:m="http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<meta name="Generator" content="Microsoft Word 14 (filtered medium)">
<style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
        {font-family:Calibri;
        panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:Tahoma;
        panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:12.0pt;
        font-family:"Times New Roman","serif";}
a:link, span.MsoHyperlink
        {mso-style-priority:99;
        color:blue;
        text-decoration:underline;}
a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed
        {mso-style-priority:99;
        color:purple;
        text-decoration:underline;}
p.MsoAcetate, li.MsoAcetate, div.MsoAcetate
        {mso-style-priority:99;
        mso-style-link:"Text bubliny Char";
        margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:8.0pt;
        font-family:"Tahoma","sans-serif";}
span.hoenzb
        {mso-style-name:hoenzb;}
span.StylE-mailovZprvy18
        {mso-style-type:personal-reply;
        font-family:"Calibri","sans-serif";
        color:#1F497D;}
span.TextbublinyChar
        {mso-style-name:"Text bubliny Char";
        mso-style-priority:99;
        mso-style-link:"Text bubliny";
        font-family:"Tahoma","sans-serif";
        mso-fareast-language:CS;}
.MsoChpDefault
        {mso-style-type:export-only;
        font-family:"Calibri","sans-serif";
        mso-fareast-language:EN-US;}
@page WordSection1
        {size:612.0pt 792.0pt;
        margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;}
div.WordSection1
        {page:WordSection1;}
--></style><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapedefaults v:ext="edit" spidmax="1026" />
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapelayout v:ext="edit">
<o:idmap v:ext="edit" data="1" />
</o:shapelayout></xml><![endif]-->
</head>
<body lang="CS" link="blue" vlink="purple">
<div class="WordSection1">
<p class="MsoNormal"><a name="_MailEndCompose"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D">No, ve Vašem případě se jedná spíše o provoz typický pro staniční baterie. A ty se pokud je mně známo vyrábí pouze s tekutým elektrolytem.
 Ten má i nejdelší životnost. Jak gelovky tak VRLA mají životnost nižší.<o:p></o:p></span></a></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D">Tvářit se nebudou nijak, ta hodnota je zpravidla doporučená u blokových zálohovacích baterií jako maximální pro režim trvalého dobíjení, je to dostatečně pod
 oblastí plynovacího napětí (14,5V) akorát ji nebudete mít na plné kapacitě, jenomže tenhle režim já z praxe neznám, takže nemohu sloužit, ale třeba se ozve někdo z kolegů.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D">Zdravím<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D">Ladislav Kručinský<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin-left:35.4pt"><b><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Tahoma","sans-serif"">From:</span></b><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Tahoma","sans-serif""> Hw-list [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz]
<b>On Behalf Of </b>hwnews konference<br>
<b>Sent:</b> Wednesday, August 16, 2017 11:46 AM<br>
<b>To:</b> HW-news<br>
<b>Subject:</b> Re: Trakcni baterie - zivotnost<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin-left:35.4pt"><o:p> </o:p></p>
<div>
<p class="MsoNormal" style="margin-left:35.4pt">jak se budou tvarit baterie naopak na to, kdyz je budu drzet vetsinu casu na cca 13.8V (u 6clanku) - respektive doporucite jinou hodnotu? tema se me tyka, ale u me je to tak, ze solar bude pres tyden (kdy na lodi
 nikdo nebude) drzet valnou vetsinu casu na nejakem napeti a valna vetsina energie se bude palit nekde jinde (zrejme v bojleru s TUV)<o:p></o:p></p>
<div>
<p class="MsoNormal" style="margin-left:35.4pt"><o:p> </o:p></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal" style="margin-left:35.4pt">momentalne to ted tak na lodi vypada, nebot tam neni v podstate zadna spotreba krome alarmu - takze kdyz tam prijdu vidim baterie na 13.8V a zbytek palim v zarovkach<o:p></o:p></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal" style="margin-left:35.4pt"><o:p> </o:p></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal" style="margin-left:35.4pt">jake baterie (vrla, get, klasika) by mely mit nejdelsi zivotnost?<o:p></o:p></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal" style="margin-left:35.4pt"><o:p> </o:p></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal" style="margin-left:35.4pt">RV<o:p></o:p></p>
</div>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal" style="margin-left:35.4pt"><o:p> </o:p></p>
<div>
<p class="MsoNormal" style="margin-left:35.4pt">Dne 16. srpna 2017 11:17 Kručinský Ladislav <<a href="mailto:ladislav.krucinsky@linde-mh.cz" target="_blank">ladislav.krucinsky@linde-mh.cz</a>> napsal(a):<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal" style="margin-left:35.4pt">Na ten článek jsem taky narazil při pátrání po nějakých informacích a velmi mně překvapila tabulka životností... Myslím si, že je to nesmysl.<br>
Trakční baterie mají životnost danou dvěma základními faktory a to je provozní teplota (10 - 55°C je povolená, 30°C nominální) a vybíjecí proud.<br>
Pokud se nějaký výrobce odváží uvést životnost baterie v cyklech, pak se jedná o cyklus vybíjení proudem I5 při teplotě 30°C do dosažení 80% zbytkové kapacity a nabíjení  doporučenou charakteristikou (IUIa) do dosažení znaků nabití .<br>
Praktický provoz je na hony vzdálen těmto laboratorním podmínkám proto našim zákazníkům radíme ať na údaj o cyklech zapomenou a řídí se zdravým rozumem. Baterie se ničí ponecháním ve vybitém (i jen částečně) stavu - dochází k nevratné sulfataci a mechanickému
 poškození elektrod. Takže pro trakční baterii v málo intenzivním provozu (teoretické vybití do 20% DOD za týden a více)  by se měla baterie bez ohledu na stav vybití dát do 100% nabít co druhý den jenže to naráží na lichý počet dní v týdnu nebo pracovním týdnu
 a tím na nekázeň obsluhy. Osvědčilo se nám doporučovat režim "manželský sex": nejméně ve středu a v pátek dát na nabíječ a dobít do plna. V pátek nechat na nabíječce až do pondělí - většina nabíječů (těch lepších - vysokofrekvenčních) zařadí po nějaké pauze
 po ukončení hlavního nabíjení ještě takzvané vyrovnávací nabíjení - malý proud (<5A/100Ah) kterým se dotáhnou na 100% články kterým ještě trochu chybělo a ty které už byly na 100% decentně bublají ale neuvaří/nepřehřejí se.<br>
Jinak máme zkušenost s tím, že trakční baterie v intenzivním provozu (několikrát týdně vybití 20% DOD a nabití do plna) u zákazníků kteří nezanedbávají jejich údržbu (dolévání vody, čistota, konzervace pólových nástavců a spojek, dodržování max. teploty) vydrží
 i více než 6 let.<br>
Když se vrátím k původnímu tématu: obávám se, že trakční baterie na lodi (tedy pokud neslouží k trakci - pohonu) není provozována zrovna v ideálním režimu co se týče udržování v nabitém stavu. Neuvádíte ale žádné detaily (jakým režimem se vybíjí, jak se nabíjí,
 jaká je teplota, o jaké baterie se jedná (VRLA, GEL, normální)).<br>
Pokud máte zájem pošlu vám nomogram na ODHAD životnosti trakční baterie s tekutým elektrolytem, který se používá, když se zákazník ptá. Většinou skončíme na tom, že stejně není schopen odhadnout (udržet) střední teplotu a je problém stanovit i střední vybíjecí
 proud.<br>
Zdravím<br>
<span class="hoenzb"><span style="color:#888888">Ladislav Kručinský</span></span><o:p></o:p></p>
<div>
<div>
<p class="MsoNormal" style="margin-left:35.4pt"><br>
<br>
-----Original Message-----<br>
From: Hw-list [mailto:<a href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz">hw-list-bounces@list.hw.cz</a>] On Behalf Of Petr Simek<br>
Sent: Tuesday, August 15, 2017 9:03 PM<br>
To: HW-news<br>
Subject: Re: Trakcni baterie - zivotnost<br>
<br>
On Tue, 15 Aug 2017, Michal Gregor wrote:<br>
<br>
> Zdravim,<br>
> znamym odesly drahe baterie na lodi.<br>
> Nasel jsem clanek na tema zivotnsoti:<br>
> <a href="https://www.battery-import.cz/trakcni-baterie-navod/" target="_blank">
https://www.battery-import.cz/trakcni-baterie-navod/</a><br>
> Plati pocet cyklu v clanku? Je to opravdu tak malo?<br>
<br>
Tot otazka - ta tabulka je takova divna nebot pri vybijeni 10% mate behem<br>
1800 cyklu mene vydane energie nez pri vybijeni 30% a 700 cyklech :-) Takze to bude spis neco "ilustrativniho" nez realita. Ale obecne je pro aku problem kdy zustava dlouho vybity, takze bude urcite rozdil kdyz jej temer vybijete a hned zase nabijete nez kdyz
 je vybijite dlouho az nadoraz, takze ve vybitem stavu zustava dele.<br>
<br>
<br>
> Michal Gregor<br>
<br>
*------------------------------------------------------------------------*<br>
|                          Petr Simek   APS JU                           |<br>
|                             <a href="mailto:psimek@jcu.cz">psimek@jcu.cz</a>                              |<br>
*------------------------------------------------------------------------*<br>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" target="_blank">
www.HW.cz</a> <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a> <a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank">
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" target="_blank">
www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><o:p></o:p></p>
</div>
</div>
</div>
<p class="MsoNormal" style="margin-left:35.4pt"><o:p> </o:p></p>
</div>
</div>
</body>
</html>