<HTML><HEAD>
<META content="text/html; charset=iso-8859-2" http-equiv=Content-Type></HEAD>
<BODY dir=ltr bgColor=#ffffff text=#000000>
<DIV dir=ltr>
<DIV style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: 'Calibri'; COLOR: #000000">
<DIV>Něco na tom mohlo být. Svého času se v PALu vyrábělo zapalování pro letecké
motory a bylo tam také jiskřiště, skleněná komůrka s nepatrným množstvím
radioaktivního prvku. Mám dojem že to byl izotop americia, snad Am 241. Průměr
té baňky byl cca 20mm. Am 241 se m.j. používá v detektorech kouře.</DIV>
<DIV>aze</DIV>
<DIV
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>
<DIV style="FONT: 10pt tahoma">
<DIV> </DIV>
<DIV style="BACKGROUND: #f5f5f5">
<DIV style="font-color: black"><B>From:</B> <A
title=vaelektronik@vaelektronik.cz
href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz">Vláďa Anděl</A> </DIV>
<DIV><B>Sent:</B> Friday, October 09, 2015 10:02 AM</DIV>
<DIV><B>To:</B> <A title=hw-list@list.hw.cz
href="mailto:hw-list@list.hw.cz">HW-news</A> </DIV>
<DIV><B>Subject:</B> Re: Dve jiskriste v serii (vzduchove mezery a vysoke
napeti)</DIV></DIV></DIV>
<DIV> </DIV></DIV>
<DIV
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>
<DIV class=moz-cite-prefix>Už za komančů se vyskytovaly, tuším že v tuzexu
jakési "zázračné" udělátka co se dávaly do série ke svíčkám. Mělo to zlepšit
zapalování a bylo v tom druhé jiskřiště. Předpokládám že efekt byl v tom, že v
době nárůstu napětí na cívce je nulový proud, takže se neuplatní svodový odpor
svíčky. Když zapálí pomocné jiskřiště, skokově se na svíčce objeví napětí pro
zapálení a to i při horším izolačním stavu. U toho dvoujiskrového zapalování
nejspíš tenhle efekt nebude, protože ta druhá svíčka na tom bude podobně. Ale
funguje to a ušetří se :-)<BR>Anděl<BR> <BR>Dne 9.10.2015 v 9:36 AZe
napsal(a):<BR></DIV>
<BLOCKQUOTE cite=mid:DD21F6E5F5B34F69AB7DF2B0DEBFD1CF@FD type="cite">
<DIV dir=ltr>
<DIV style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: 'Calibri'; COLOR: #000000">
<DIV>RNDr. Ferenc pracoval léta ve vývoji v PAL Magnetonu Kroměříž. Dlouho
jsem jej neviděl, nicméně tady jsou jeho stránky a spousta užitečných
informací nejen o zapalování:</DIV>
<DIV><A title=http://www.mjauto.cz/newdocs/ferenc/fer_mo05/obrazy05.htm
href="http://www.mjauto.cz/newdocs/ferenc/fer_mo05/obrazy05.htm"
moz-do-not-send="true">http://www.mjauto.cz/newdocs/ferenc/fer_mo05/obrazy05.htm</A></DIV>
<DIV><A title=http://www.mjauto.cz/newdocs/ferenc/fer_mo05/fer_mo05.htm#5_17
href="http://www.mjauto.cz/newdocs/ferenc/fer_mo05/fer_mo05.htm#5_17"
moz-do-not-send="true">http://www.mjauto.cz/newdocs/ferenc/fer_mo05/fer_mo05.htm#5_17</A></DIV>
<DIV>aze</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>
<DIV style="FONT: 10pt tahoma">
<DIV> </DIV>
<DIV style="BACKGROUND: #f5f5f5">
<DIV style="font-color: black"><B>From:</B> <A title=pavel.kadecka@gmail.com
href="mailto:pavel.kadecka@gmail.com" moz-do-not-send="true">Pavel Kadečka</A>
</DIV>
<DIV><B>Sent:</B> Friday, October 09, 2015 9:03 AM</DIV>
<DIV><B>To:</B> <A title=hw-list@list.hw.cz href="mailto:hw-list@list.hw.cz"
moz-do-not-send="true">HW-news</A> </DIV>
<DIV><B>Subject:</B> Re: Dve jiskriste v serii (vzduchove mezery a vysoke
napeti)</DIV></DIV></DIV>
<DIV> </DIV></DIV>
<DIV
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>
<DIV dir=ltr>
<DIV>
<DIV>
<DIV>
<DIV>Nejspíš to mělo tenhle jistorický vývoj:<BR><BR></DIV>1) cívka a
rozdělovač (+ zapalovací kabely), primitivní řešení i pro motory bez jakékoliv
řídící jednotky<BR></DIV>2) cívka řízená elektronicky (když už je v autě ř.j.,
která řídí směs ve válci, tak proč by nemohla i zapalovat svíčky), vždy dvě
svíčky pálí současně (+ opět zapalovací kabely) - u mojeho auta je ta cívka
přesně v místě, kde bývá ten rozdělovač, to přímo nabízí vysvětlení, že při
evoluci motoru výrobce nahradil rozdělovač tou novou cívkou a zapalovací
kabely zůstaly stejné<BR></DIV>3) každá svíčka má svoji cívku, odpadají
zapalovací kabely, podle mě to přišlo s tříválcovými motory (nebo třeba
pětiválcovými), protože nejde použít ta finta se společnou cívkou a pálení do
dvou válců a když už to měli takhle vymyšlené, použili to i do
čtyřválců<BR><BR></DIV>P.K.<BR>
<DIV>
<DIV>
<DIV>
<DIV>
<DIV>
<DIV>
<DIV class=gmail_extra>
<DIV> </DIV>
<DIV class=gmail_quote>Dne 9. října 2015 8:50 AZe <SPAN dir=ltr><<A
href="mailto:aze@seznam.cz" target=_blank moz-do-not-send="true"><A
class=moz-txt-link-abbreviated
href="mailto:aze@seznam.cz">aze@seznam.cz</A></A>></SPAN> napsal(a):<BR>
<BLOCKQUOTE class=gmail_quote
style="PADDING-LEFT: 1ex; MARGIN: 0px 0px 0px 0.8ex; BORDER-LEFT: rgb(204,204,204) 1px solid">Tady
je přehled. Motory 1,2 TSI a další mají modul se 4 vývody a kabely, uvnitř
budou 2 trafa a dvojitá jiskra, motory 1,4 TSI a další mají tužkové cívky a
Felda 1,3 MPI a další mají modul /tzv. zapalovací lištu) se 2 trafy a
dvojitou jiskrou, o kterém už tady byla řeč.<BR><A
href="http://www.skoda-dily.cz/katalog/fabia/nahradni-dily/elektricka-vybava/zapalovani-zhaveni/modul-a-civka-zapalovani-rele-509.html"
rel=noreferrer target=_blank
moz-do-not-send="true">http://www.skoda-dily.cz/katalog/fabia/nahradni-dily/elektricka-vybava/zapalovani-zhaveni/modul-a-civka-zapalovani-rele-509.html</A><SPAN><BR>aze<BR><BR><BR>-----Původní
zpráva----- From: Jaroslav Buchta<BR>Sent: Friday, October 09, 2015 6:32
AM<BR>To: HW-news<BR></SPAN>Subject: Re: Dve jiskriste v serii (vzduchove
mezery a vysoke napeti)
<DIV>
<DIV class=h5><BR><BR>Svicky ne ale jiskriste v serii jsou snad u vsech
soucasnych aut (snad<BR>krome trivalcu a petivalcu, tam fakt nevim, jak je
to udelano - asi<BR>kazda svicka ma svoji civku)<BR>Dne 08.10.2015 v 23:17
Jaroslav Lukesh napsal(a):<BR>
<BLOCKQUOTE class=gmail_quote
style="PADDING-LEFT: 1ex; MARGIN: 0px 0px 0px 0.8ex; BORDER-LEFT: rgb(204,204,204) 1px solid">Svíčky
se nezapojují do série!<BR><BR>Ale některé mají sériová, nebo jinak
podivná jiskřiště.<BR><BR>Mám v autě DOR15LGS a ta má mezeru 3mm a
nejde nastavit jinak. Autu to nijak nevadí, ale některá starší auta s
přepínačem vysokého napětí toto nesnáší. Pokud je to auto vícecívkové, tak
by mu to nemělo vadit.<BR><BR>Když si ji dáte do auta, tak motor
neuvěřitelně ztichne. + další pozitivní efekty, ale na to přijdete až je
budete mít. Upozorňuji - je nutný osobní výběr z více kusů, mají velké
výrobní tolerance. Půlka je dobrá a druhá půlka - no ty jsou dobrý tak
akorát do praku.<BR><BR><BR>----- Původní zpráva ----- Od: Pavel
Kadečka<BR>Komu: HW-news<BR>Odesláno: 7. října 2015 14:36<BR>Předmět: Dve
jiskriste v serii (vzduchove mezery a vysoke napeti)<BR><BR><BR>Přátelé,
máme vn trafo a tři různé situace:<BR><BR><BR>1) jedno jiskřiště se
vzduchovou mezerou 2mm<BR><BR>2) dvě stejná jiskřiště v sérii, tj. jednu
mezeru 1mm, potom kus drátu a druhou mezeru 1mm<BR><BR>3) jako 2), ale
každé jiskřiště má jinou mezeru, tj. jedno 0,5mm, druhé 1,5mm, dohromady
jsou to opět 2mm<BR><BR><BR>Otázka zní: z pohledu trafa liší se ty tři
případy? Při jakém napětí dojde k přeskoku jiskry?<BR><BR><BR>Někomu je to
možná povědomé - jedná se o zapalování v autě, kdy za sekundárem vn trafa
(běžně se mu v autě říká "cívka") jsou dvě svíčky v sérii a pálí vždy
současně (jedna zapaluje směs, druhá v té chvíli pálí jen tak bez užitku,
někdy se říká, že se tím čistí).<BR><BR><BR>Proč se na to ptám - někdo mi
tvrdí, že pokud budou mít ty svíčky různý odtrh, může to zničit cívku
přepětím, já tvrdím, že je to nesmysl, pokud dohromady mají svíčky odtrh
menší, než je pro ně předepsaný (např. předepsáno je 1,3mm, v reálu bude
jedna mít 1mm a druhá
1,3mm).<BR><BR><BR>_______________________________________________<BR>HW-list
mailing list - sponsored by <A href="http://www.HW.cz"
rel=noreferrer target=_blank moz-do-not-send="true">www.HW.cz</A><BR><A
href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target=_blank
moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</A><BR><A
href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel=noreferrer
target=_blank
moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</A><BR></BLOCKQUOTE><BR>_______________________________________________<BR>HW-list
mailing list - sponsored by <A href="http://www.HW.cz"
rel=noreferrer target=_blank moz-do-not-send="true">www.HW.cz</A><BR><A
href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target=_blank
moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</A><BR><A
href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel=noreferrer
target=_blank
moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</A>
<BR>_______________________________________________<BR>HW-list mailing
list - sponsored by <A href="http://www.HW.cz" rel=noreferrer
target=_blank moz-do-not-send="true">www.HW.cz</A><BR><A
href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target=_blank
moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</A><BR><A
href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel=noreferrer
target=_blank
moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</A><BR></DIV></DIV></BLOCKQUOTE></DIV>
<DIV> </DIV></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV>
<HR>
_______________________________________________<BR>HW-list mailing list
- sponsored by <A class=moz-txt-link-abbreviated
href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</A><BR><A class=moz-txt-link-abbreviated
href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</A><BR><A
class=moz-txt-link-freetext
href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</A><BR></DIV></DIV></DIV><BR>
<FIELDSET class=mimeAttachmentHeader></FIELDSET> <BR><PRE wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <A class=moz-txt-link-abbreviated href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</A>
<A class=moz-txt-link-abbreviated href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</A>
<A class=moz-txt-link-freetext href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</A>
</PRE></BLOCKQUOTE><BR>
<P>
<HR>
_______________________________________________<BR>HW-list mailing list
- sponsored by
www.HW.cz<BR>Hw-list@list.hw.cz<BR>http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list<BR></DIV></DIV></DIV></BODY></HTML>