<div dir="ltr"><pre style="white-space:pre-wrap;color:rgb(0,0,0)"><font face="arial, sans-serif">Dobrý den,</font></pre><pre style="white-space:pre-wrap;color:rgb(0,0,0)">po x leté odmlce co jsem byl mimo konferenci jsem jenom chtel napsat k tomu IBC v ostrave, ze tam jsou vcelku zajimava technicka "enterprise" reseni :-) nasypalo se tam snad 800 milionu. Dokonce i nejaci ucastnici teto konference tam maji svou stopu, napriklad pan Poucha a jeho firma atd...</pre><pre style="white-space:pre-wrap;color:rgb(0,0,0)"><span style="font-family:arial,sans-serif">Co se tyka volani na vlastni linky urcite je lepsi volat primo 155,156. U hasicu(150) to pada na lidi co maji 112. Pokud volate 112 vytezi vas ten hasic, ale potom stejne jeste operatorka zzs a kdyz jde o zivot je to nepatrne delsi nez primo volat na 155tku.</span><br></pre><pre style="white-space:pre-wrap;color:rgb(0,0,0)"><span style="font-family:arial,sans-serif">Vyhoda 112 je , ze by tam umeli zvladnou nejaky cizi jazyk takze pro zahranicni volajici je to plus. </span><br></pre><pre style="white-space:pre-wrap;color:rgb(0,0,0)"><span style="font-family:arial,sans-serif">Naplni prace operatoru k tomu se nebudu vyjadrovat co se tyka zachranky musite si uvedomit, ze krom primarnich vyjezdu (zivot ohrozujici stavy) maji ve vsedni den spoustu sekundarnich prevozu z nemocnic do nemocnic atd.. kde je potreba aby byl pritomen lekar anebo nejake specialni pristrojove vybaveni, ktere neni v prevozovych sanitkach.A techto je strasne moc ve vsedni den, takze holky maji celkem dost delat.</span><br></pre><pre style="white-space:pre-wrap;color:rgb(0,0,0)"><span style="font-family:arial,sans-serif">Jinak u zachranky je jich tam cca 8-10 na cely kraj , s tim ze pulka sbira ty tisnove linky , zadavaji to podle nalehavosti do informacniho systemu a ty zbyle 4 ridi vyjizdejici sanitky apod. Vetsinou ma ta dispecerka ktera vysila 1-2 okresy. V celem kraji je cca 60 sanitek o kterych musite mit prehled kde jsou, v jakem stadiu vyjezdu... Tim se dostavame k technickemu reseni , ktere jim k tomu pomaha at jsou to GPSky v autech , mistopis, GIS, statusy.</span><br></pre><pre style="white-space:pre-wrap;color:rgb(0,0,0)"><span style="font-family:arial,sans-serif">Datove vety mezi slozkami samozrejme funguji , dalsi vyhoda/nevyhoda je ze jsou vsechny slozky v jednom sale takze muzou pruzne spolem spolupracovat.</span><br></pre><pre style="white-space:pre-wrap;color:rgb(0,0,0)"><span style="font-family:arial,sans-serif">Co se tyka SW tak je to trosku komplikovanejsi, protoze historicky kazda slozka ma sveho dodavatele SW (policie navic je tak trosku mimo kvuli utajeni a podobne) a na IBC je takzvana vrstva spolecnych sluzeb, ktera tyto jednotlive SW dava nejakym zpusobem dohromady. Spousta veci uz bezi jen virtualizovane na VMWARE, neni problem pri vypadku neceho duleziteho okamzite pustit nahradni virtualizovane prostredi s poslednim snapshotem - no vsak to znate. Hlavni databaze je oracle na linuxu , jinak pracovni stanice a vetsina toho je na windows technologiich, koncove dispecerske pracoviste jsou .NET :)</span><br></pre><pre style="white-space:pre-wrap;color:rgb(0,0,0)"><span style="font-family:arial,sans-serif">Jestli to nekoho zajima muzu se rozepsat , dokonce by asi nebyl velky problem se tam nekdy dostat a mrknout jak je to udelane. Je to takove vetsi datacentrum :D Je to zalozeno na IP telefonii , vse je zdvojene aby nemohl nastat zadny vypadek a podobone. Ta budova i po odpojeni externi elektriny, vody, topeni by mela byt par dnu bezproblemu funkcni.</span><br></pre><pre style="white-space:pre-wrap;color:rgb(0,0,0)"><div><span style="font-family:arial,sans-serif">s pozdravem</span><br></div></pre><pre style="white-space:pre-wrap;color:rgb(0,0,0)"><span style="font-family:arial,sans-serif">Snehulak</span><br></pre><pre style="white-space:pre-wrap;color:rgb(0,0,0)"><span style="font-family:arial,sans-serif">></span><span style="font-family:arial,sans-serif">No jasně, to jsem zapomněl zmínit - jedinou výjimkou je Ostrava, kde </span><br></pre><pre style="white-space:pre-wrap;color:rgb(0,0,0)"><span style="font-family:arial,sans-serif">></span>mají integrované bezpečnostní centrum, takže tam je možné i tohle. Ona 
<span style="font-family:arial,sans-serif">></span>Ostrava je tak nějak ve všem trochu odlišná, protože tam do záchranných 
<span style="font-family:arial,sans-serif">></span>složek sype nemalé peníze město.

<span style="font-family:arial,sans-serif">></span>I tak by ale mělo platit, že informace od vás vytěží některý z operátorů 
<span style="font-family:arial,sans-serif">></span>a výkonným složkám je předává v datové podobě. Podstatné je, že jste 
<span style="font-family:arial,sans-serif">></span>nemusel nikde čekat ve frontě a to se snad povedlo.

<span style="font-family:arial,sans-serif">></span>JMN




Dne 25.9.2015 v 13:36 Marek Sembol napsal(a):
><i> Poznatek z dnesniho rana, na dalnici mezi FM a Ostravou horel nejaky
</i>><i> autojerab, tak jsem zavolal 150. Chlapek se mi predstavil jako
</i>><i> "mestska policie ostrava" Kdyz jsem se podivil, ze jsem chtel mluvit
</i>><i> se soptikama, tak mi rek, ze maji obsazeno, tak mne to hodilo k nemu.
</i>><i> Urceni polohy a co hori si ode mne vzal, pry to hasicum vyridi.
</i>><i> Marek
</i>><i>
</i>><i> 2015-09-23 9:25 GMT+02:00 Jiří Majzlík Němeček <<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">jirry na centrum.cz</a>>:
</i>>><i> Dovolím si reagovat.
</i>>><i>
</i>>><i> Číslo 150 je směrováno stejně na 112, takže skončí u toho samého operátora,
</i>>><i> jen v aplikaci se mu objeví, že nevoláte 112, ale 150. Na většině krajů tito
</i>>><i> operátoři sedí přímo na operačním středisku hasičů a mají stejnou
</i>>><i> kvalifikaci, jako operační technici hasičů, protože se mezi sebou střídají.
</i>>><i>
</i>>><i> "112" byla zřízena z mnoha důvodů a je to mnohem komplexnější systém, než
</i>>><i> veřejnost tuší. Například lze daleko lépe zvládat živelné pohromy, kdy na
</i>>><i> 112 volají stovky lidí z určitého území a vytěžují je operátoři i z okolních
</i>>><i> krajů. To na ostatních tísňovkách samozřejmě možné není. Stejně tak je možné
</i>>><i> řešit hovory v cizích jazycích. Pokud se tedy dovoláte do cizího kraje,
</i>>><i> znamená to nejspíš, že už jsou všichni operátoři obsazeni (a na klasickou
</i>>><i> tísňovku byste se nedovolali vůbec).
</i>>><i>
</i>>><i> Pokud si někdo myslí, že telefonní operátoři přes den nemají co dělat, ať se
</i>>><i> někdy zajde podívat. Hovory přicházejí s periodou řádově jednotek až desítek
</i>>><i> sekund, přičemž naprostá většina jsou "žertíky" volané právě z telefonů bez
</i>>><i> SIM. Člověk, který 12 hodin denně tyhle žertíky zvládá, musí zároveň
</i>>><i> okamžitě poznat, když se jedná o skutečný tísňový hovor a kvalifikovaně ho
</i>>><i> vytěžit. Také proto byl příjem tísňovek oddělen od samotného vysílání a
</i>>><i> řízení jednotek, protože to vyžaduje koncentraci na úplně jiné úkoly. Je to
</i>>><i> ale na dlouhé povídání...
</i>>><i>
</i>>><i> Zpět k technice - do konce roku má být zprovozněno předávání "datových vět"
</i>>><i> i na záchranky (na policii už funguje), takže kamkoli se dovoláte a operátor
</i>>><i> od vás získá informace (jméno, popis události, číslo volajícího, lokalizaci
</i>>><i> a podobně), tohle všechno v případě potřeby předá i té spolupracující složce
</i>>><i> a oni už vytěžovat nemusí. Většinou to stačí, někdy ale přepojí i toho
</i>>><i> volajícího, aby sám upřesnil o co se jedná.
</i>>><i>
</i>>><i> Takže ano, pokud potřebujete jednoznačně jen policii či záchranku, je lepší
</i>>><i> volat přímo 158, resp. 155. Je úplně jedno, jestli voláte 150 nebo 112,
</i>>><i> takže si dovolím použít Vaši mnemotechnickou pomůcku - když hoří barák,
</i>>><i> zavolejte 112. Oni povolají hasiče, záchranku pro popálené a policisty aby
</i>>><i> zjistili, kdo to zapálil. Bez SIM prosím nevolejte, jenom tím ztížíte
</i>>><i> operátorovi práci a když budete volat častěji, dá vám telefon zablokovat
</i>>><i> podle IMEI.
</i>>><i>
</i>>><i> JMN</i></pre></div>