<div dir="ltr"><div>Pocitate dobre, zasoba paliva byla kalkulovana na 10 dni plavby plnou paru. <br></div>Kdyz Titanik vyplul tak Modro stuhu tj. ocenění za nejrychlejsi plavbu pres atlantik drzela <br>RMS Mauretania a z Lverpoolu do Noveho Yorku to zmakla za 4dny 10 hodin a 51 minut. Ciste teoreticky tedy Titanik mohl bez tankovani dojet tam i zpet.<br>
</div><div class="gmail_extra"><br><br><div class="gmail_quote">Dne 3. července 2014 17:58 Petr Zapadlo <span dir="ltr"><<a href="mailto:zapik@email.cz" target="_blank">zapik@email.cz</a>></span> napsal(a):<br><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<div text="#000000" bgcolor="#FFFFFF">
Počítám li dobře, tak ta zásoba uhlí stačila na 10 dní. To není
zrovna moc.<br>
Jak dlouho tehdy trvala plavba do ameriky?<br>
Stačilo jim to uhlí a nebo někde cestou "tankovali"?<br>
<br>
Petr<div class=""><br>
<br>
<br>
<div>Dne 3.7.2014 19:21, Draček Fráček
napsal(a):<br>
</div>
</div><blockquote type="cite">
<div dir="ltr">
<div>Je to prekvapive jednoduche, Prikladem budiz kotle pouzite
ne Titaniku, <br>
</div><div><div class="h5">
<div>Cela fnta je v tom, ze sul, respektive solanka s vysokym
obsahem soli je tezsi nez morska voda ktera se nove do kotle
privadi a tak v kotli klesa ke dnu. Pak stačí mít u dna
kohouty vyvedfene do more, kdyz je otevrete tak para vytlaci
solanku u dna do more a vy se tak zbavite soli. Tahle operace
se provadela cca kazde dve hodiny provozu kotle, pri plnem
vykonu nebo pri pluti oblasit s vyssi salinitou i casteji.Na
kotli pro tento ucel byl salinometr, kde bylo videt jake jsou
pomery v kotli. Zkuseny predak v kotelne ale salinitu pozna
podle tlakomeru a teplomeru na kotli.<br>
</div>
<div>Krome soli ,ale morska voda obsahuje dalsi necistoty,ktere
se naopak shromazduji na hladine v kotli a branili prechdu
vody z kapaliny na paru. Rikalo se tomu tusim kolac, ten se
odstranoval bud tim,ze voda která se do kotle vhánela na urvni
hladiny vody v kotli se z casti na druhe strane odvadela a
vodni proud tak tento bordel sthaval mimo kotel. Modernejsi
byl plovak s hrablem, ktery bodel shrabl k vypusti kde se pak
odpustil mimo kotel a lod.<br>
</div>
<div>Kdyz jsme začal s tim titanikem tak pro zajimavost, na
Titaniku bylo 29 kotlu pricemz pri bezne plavbe jelo vzdy 24
kotlu a ty sezrali za hodunu cca 25tun uhli. <br>
Ty tam muselo lopatou nahaze 48 topičů a 20 přihazovaču, smena
trvala 4hodiny , pokud by doslo k tomu,ze by Titanik jel na
rekord tedy o Modrou stuju tak by se zkratilo stridani na 3
hodiny :-) V nádrzich (uhelny bunkr) se vozilo, tedy vezlo
6000 tun uhli.<br>
</div>
</div></div></div><div><div class="h5">
<div class="gmail_extra"><br>
<br>
<div class="gmail_quote">Dne 3. července 2014 16:15 Petr Zapadlo
<span dir="ltr"><<a href="mailto:zapik@email.cz" target="_blank">zapik@email.cz</a>></span>
napsal(a):<br>
<blockquote class="gmail_quote">
<div> Když už se tu probírá tohle téma.<br>
Neví někdo jak to řešili parníky na moři?<br>
Předpokládám, že nevezli zásobu sladké vody na výrobu
páry.<br>
Co říkal kotel na slanou vodu a jak se zbavovali solných
usazenin z kotle, vždyť jich tam muselo být spoustu.<br>
<br>
Díky<br>
<br>
Zapik<br>
<br>
<br>
<div>Dne 3.7.2014 16:10, Draček Fráček napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite">
<div dir="ltr">
<div>
<div>
<div>
<div>
<div>
<div>Ja se vam to pokusim vysvetlit.<br>
</div>
Tvrdost vody se skladá ze dvou sluzek ,
tvrdosti stale a tvrdosti prechodne.<br>
</div>
Tvrdost prechodna tzv, tvrdost uhlicitanova.
Je zpusobena kyselim uhlicitanem vapenatým a
kyselým uhlicitanem horecnatym. To je ta
tvrdost, kterou lze odstarnit varem, musi to
byt skutecny var, kdy voda bubla, protoze
prave na bublinkach dochazi k rozkladu
hydrogenuhlicitanu na nerozpustne uhlicitany a
oxid uhlicity.Oxid uhličity pak vysrszi
uhlicitanovou tvrdost.<br>
</div>
Druhou tvrsoti je stála, siranova, tu tvrori
soli anorganickych kyselin , predevsim sirany na
tuto tvrdost nema var vliv. Zda ma nebo nema
cenu vodu prevarovat , to zalezi na tom co vám
tece z kohoutklu, nejlepe zjistit dotazem na
vodarnach.<br>
</div>
5l technicke destilky jde koupit kolem 30Kc.<br>
</div>
Aby to nebylo OT tak prechodnou tvrdost by melo jit
resit pomoci sdtridaveho mg. pole na privodu vody.
Stridave mg. pole by melo vytvaret nano krystaly,
ktere se hure shlukuji a tak i pri varu v zehlicce
by mely vyletavat s parou ven a neusazovat se
uvnitr.<br>
</div>
Misto destilky jde pouzit destovou vodu ,ale diky
repce je radu mesicu nepouzitelna kvuli pilu.<br>
</div>
<div class="gmail_extra"><br>
<br>
<div class="gmail_quote">Dne 2. července 2014 17:59
Alexandra Svobodová <span dir="ltr"><<a href="mailto:hwnews@zirafoviny.cz" target="_blank">hwnews@zirafoviny.cz</a>></span>
napsal(a):<br>
<blockquote class="gmail_quote">Dobrý večer,<br>
<br>
je tu i dost lidí erudovaných v chemii, tak mi
třeba bude někdo schopen odpovědět na jednoduše
vypadající otázku: Co se stane s minerály
rozpouštěnými ve vodě, když tuto vodu převařím?
Zkušenost říká, že s takto upravenou vodou méně
zanášejí spotřebiče, které takovou vodu potřebují
dále zpracovávat. Typicky napařovací žehlička. Co
to způsobuje?<br>
<br>
Případně ještě jeden dotaz, dá se nějak
změkčit velmi tvrdá voda tak, aby byla měkčí, ale
tak, aby chemikálie nezničila daný tepelný
spotřebič? Nevím, co provede hydrogenuhličitan
sodný na horké plotně žehličky a po zkušenostech s
kyselinou citrónovou to nemám odvahu zkoušet
(vznikla totiž něco jako chemická zbraň a uvnitř
žehličky vzniklo tolik sajrajtu, že mi ji to
prakticky zničilo).<br>
<br>
Děkuji za případné nápady :-)<br>
<br>
Saša Svobodová<br>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
</blockquote>
</div>
<br>
</div>
<br>
<fieldset></fieldset>
<br>
<pre>_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" target="_blank">www.HW.cz</a>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
<br>
</div>
<br>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
<br>
</blockquote>
</div>
<br>
</div>
<br>
<fieldset></fieldset>
<br>
<pre>_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" target="_blank">www.HW.cz</a>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</div></div></blockquote>
<br>
</div>
<br>_______________________________________________<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
<br></blockquote></div><br></div>